autor | správa |
peterrc modelár Príspevkov: 1035 Moje modely Poslať správu |
Ahojte. Mám model cessna 182 skyline, rozpätie 1200mm. Vrtula je tam 9x5 2-lista. Aky vzťah použiť ak by som chcel dať 3-listú vrtulu? Akú veľkosť by mala mať? Videl som aj 3-listé vrtule v ponuke. Videl som 9x5 3-listé, ale obávam sa, že to bude moc veľa na motor asi. Máte niekto skúsenosť s zámenami z 2 listej na 3-listu vrtulu? A má ta zmena na 3-list nejaký veľký efekt? Ďakujem. |
milos.b modelár Príspevkov: 1209 Moje modely Poslať správu |
Už sa to tu raz niekde preberalo, dokonca som tam aj dával tabuľku zámien vrtulí 2.listej na 3.listu a 4.listu. V modelárskej praxi (do veľkosti vrtule 15 palcov) je zaužívané pravidlo, že pri zámene 2.listej na 3.listú sa zmenší priemer vrtule o 1 palec a stúpanie sa ponechá. Ale doporučuje sa pre istotu celý pohonný setup (myslím tým elektricky) nakoniec premerať, aby nedošlo k preťaženiu a zničeniu či už ESC alebo elektromotoru, pretože rôzne vrtule od rôznych výrobcov aj keď rovnakých parametrov majú rôznu účinnosť. |
VladoVrancik modelár Príspevkov: 1757 Moje modely Poslať správu |
|
peterrc modelár Príspevkov: 1035 Moje modely Poslať správu |
a ešte otázka. Aké sú pozitíva viac listej vrtule? Ak by som dal 3-listú. Má zmysel to skúšať? Sú z toho nejaké výhody? Okrem možno maketovejšieho tvaru modelu... Ďakujem. |
macil modelár Príspevkov: 1093 Moje modely Poslať správu |
U takto malého modelu je jedinou výhodou menší priemer vrtule, v prípade, že by bol problém s priemerom optimálnej dvojlistej. Napríklad kvôli výške podvozku. |
Tocifan modelár Príspevkov: 180 Moje modely Poslať správu |
Moja osobne preverená skúsenosť je /u malých modelov/ , že vrtula 9x5 dvojlistá je ako 8x6 trojlistá. Trojlistá má konštantnejší/vyrovnatejší/ ťah, nestráca toľko rýchlosti pri stúpaní, alebo v zatáčkach, ako dvojlistá , ale ani sa v "dajve" model s ňou nerozbehne. Navyše ,podľa môjho odhadu, je energeticky náročnejšia ako dvojlistá, asi o 10-20 %. Určite je / pri rovnakom stúpaní/ trojlistá pomalšia, ako dvojlistá. Na tomto videu môžeš vidieť, ako sa v horizonálnom a vertikálnom /stúpavom/ v rýchlost skoro nemení. Rýchlosť s trojlistou je konštantnejšia ako s dvojlistou. odkaz na Youtube " target="_blank">https://www.youtube.com/watch?v=Xtn5isYxb4U[/youtube] |
Ďusi modelár Príspevkov: 134 Moje modely Poslať správu |
Autor: Ďusi
Správa zaslaná: 26. 8. 2018 o 22:36
Záleží na tom, prečo chceš dať trojlistú vrtuľu. V jednoduchosti sa dá povedať, že priemer vrtule robí ťah, stúpanie rýchlosť. Ak vymeníš dvojlistú za trojlistú, získaš väčšiu silu pohonu pri nezmenenej rýchlosti modelu. Prepočet vrtulí ťa musí zaujímať len vtedy, ak súčasná vrtuľa využíva príkon motora na maximum a preťažením trojlistou by hrozilo poškodenie motora alebo regulátora. Ak súčasná vrtuľa nevyužíva potenciál pohonu, zámena za trojlistú môže lepšie využiť jeho možnosti. Elektroletec musí vždy merať príkon pohonu! Ja som zámenou vrtule na Andule dosiahol väčší ťah pri zmenšení rozdielov max a min rýchlosti, teda stabilnejší let a silu do stúpavých obratov. Naučil som tento EPP autobus základnú akrobaciu 10" vrtuľa sa mi tam už nezmestila. |