autor | správa |
VanJ modelár Príspevkov: 62 Moje modely Poslať správu |
Vedeli by ste vyriešiť ovládanie CAR el. motora stavaneho na 4,5V z2S LiPo zdroja ? Čo sa týka RC som laik, a moja predstava o jednosmernom ESC je taká, že na motor ESC posiela cca 0 až 100% napätia zo vstupu pripadne zmení polaritu. Čiže na full throttle by na motor poslal cca 7,4 (až 8,4)V, čo by ten motor asi dlho neustal. A prečo chcem napajat z 2S zdroja a nie napr. 4xNiMH? Lebo mám obavu, že zo 4,8V by sa dalo spoľahlivo cez BEC napajat elektroniku. |
genius3258 modelár Príspevkov: 988 Moje modely Poslať správu |
podľa mňa to môžeš napájať aj na 2s lipo, motorček by to mal prežiť.. ja by som to neriešil |
redix modelár Príspevkov: 1947 Moje modely Poslať správu |
daj tam 5 diod |
coro modelár Príspevkov: 886 Moje modely Poslať správu |
redix: Na diodách obojsmený (autíčkový pre komutátoové motory) alebo každý striedavý reguláto pravdepodobne zhorí. Nemá čo zachytiť indukovaný prúd (nielen pi brzdení, aj pri PWM)....., možno aj pár desiatok sekúnd to vydrží kondík ale nemá šancu udržať to dlhodobo alebo pri primeranom motore... Zisti si čo sa tam deje a aké tečú prúdy ktorými smermi.. Len na leteckom regli jednosmenom (bez spiatočky) môže byť na motore dioda. Regulátor nereguluje napätie!!! Prerušuje obvod prakticky skokom, zapnuté/vypnuté, cca 4000x za sekundu, a podľa pomeru medzi zapnutím a prestávkou sa motor točí rýchlejšie či pomalšie - ale dostáva plné napätie baterky, vždy.. Keby do toho regl nejak vložil statu napätia tak by sa za do sekundy vyparil lebo vznikajúce teplo by bolo vyššie než celý výkon motora... Motor má napätie obmedzené v podstate len maximálnymi otáčkami. Ak dáš takmer dvojnásobné napätie, musíš ho nechať aj točiť 2x rýchlejšie, a nemusí to vydržať - ale môže, takže by som to skúsil. Teba si uvedomiť že stúpne prúd aj naprázdno bez záťaže, a spolu s vyšším napätím to znamená oveľa viac tepla čo v motore vznikne (aj bez záťaže, samozrejme so zaťažením pribudnú straty v medi čiže na odpore dané duhou mocninou prúdu krát odpor - ak raz motor zvládne 20W tepla a účinnosť by mal v danom bode 60% tak je tým daný maximálny výkon čo to vydrží. Ale mal by byť lepší ako keby to bežalo na 4,5V, len to musí mať ten spávny pastorek - 2x menší by asi mohol byť OK ale nie som si istý či netreba ísť na ešte menší... |
VanJ modelár Príspevkov: 62 Moje modely Poslať správu |
Aha tak trošku tomu teraz rozumiem viac. Cele to riešim kvoli prestavbe starého auta na kabel na RC. Pôvodný motorcek je napajany z 3x1,5V batérií po velmi tenkých kablikoch, takže veľký odber zrejme nemá. Ale zmeriam mu odpor aby som to vedel isto. Napadlo ma ešte také riesenie, čo tak dať medzi bateriu a ESC stabilizator napätia napr. 5V? |
coro modelár Príspevkov: 886 Moje modely Poslať správu |
Za stabilizátor by si musel dať fakt veľký kondenzátor, možno väčší ako bateka.. a musel by to byť stabilizátor čo nezhorí ak sa na výstupe objaví vyššie napätie ako je na vstupe. Navyše aby to malo zmysel, musel by byť spínaný (spínaný = menič stepdown s cievkou, nie lineárny). A nerieši to ochanu lipol sady pred prílišným vybitím - to je podľa mňa najhošie pri takej prestavbe. Odpor určuje blokovací prúd, t.j. keď je zastavený/zaseknutý motor. Často je rádovo vyšší ako normálny odber. Prečo to nenecháš na 1s lipo alebo 4 článok niklákov (nejakých AA alebo AAA hoci aj LSD z hobbykingu, mne v hračkách fungujú pefektne..)? Mám taký názor, že skús to úplne normálne na 2s, a keď sa ten motor nebude príliš prehievať tak asi v pohode vydží alebo ho po spálení vymeníš za iný s trochu vyšším napätím. Aj tak tam bude klzné ložisko s obmedzenou životnosťou a komutátory tiež nie sú večné.. Ja som to tak v jednej hračke urobil, jednoducho dal 2s lipo, a nejaví známky problémov.. (ale bola pôvodne na 4článok AA a tá elektronika čo tam pôvodne bola asi nebola nič extra takže motory dostávali o dosť menej... - no veď to len aby bolo jasné že tu nikto nič negarantuje ..) |
VanJ modelár Príspevkov: 62 Moje modely Poslať správu |
Ja by som to praveze najradsej riešil na 4xNiMH, ale neviem či to utiahne prijímač a servo, keď sa baterky trochu vybiju. Videl som niečo, čo sa volá "voltage booster for BEC", ale je to pre 1S napajanie, tak neviem či by to fungovalo aj pri 4xNiMH... |
coro modelár Príspevkov: 886 Moje modely Poslať správu |
4x NiCd je histoicky štandad napájania príjmačov a serv. Je to takmer čistých 5V. Pri NiMH je to takmer to isté, všetko by malo fungovať v pohode, ale vysokokapacitné NiMH majú takú "vlastnosť" že tie horšie po pár desiatkach nabití, tie úplné šmejdy aj úplne nové, a aj tie najkvalitnejšie po dlhšom používaní alebo prípadne po prvom prílišnom prehriatí nekvalitným nabíjačom, výrazne zvýšia odpor a neudržia napätie ani pri odbere serva, natož pohonu. To sa ale volá nefunkčná baterka a nie že NiMH niečo neutiahnu.. Na 1s lipo som aj lietal, stieďák motorček a klasický píjmač s dvoma malými servami - nie je problém, na 3,5V ešte všetko čo používam funguje (do cca 3,1V) a na menej než tých 3,5 či 3,4V by nebolo správne lipolku vybíjať. Ten voltage booster je sanda že funguje, ale to je do 1A maximálne takže motor neutiahne, a ani nemá povolené na vstupe viac než 4,2V, ani nechráni lipolku pred hlbokým vybitím, všetko ide až na lipolke 2,0V aj menej, čo je pre ňu rýchla cesta do smetí. |
VanJ modelár Príspevkov: 62 Moje modely Poslať správu |
Vdaka vsetkym za prispevky. Rozhodol som sa, ze to budem riesit prave tymi 4xNiMH Velmi mi to ulahci prestavbu, nakolko nabijacku na 4x AA/AAA uz mam (http://www.varta-consumer.com/en/Products/Chargers/Power-Line/LCD-Plug.aspx#LCD), hadam nie je velmi zla... |
coro modelár Príspevkov: 886 Moje modely Poslať správu |
Kvalitu nabíjačky poznáš len podĺa maximálnej teploty nabíjaných bateriek. 50 stupňov ber ako úplné maximum pre NiMH. Pri nabíjaní jednotlivých článkov nie je toľko problémov ako keby išlo o sadu alebo nabíjaní v sérii (rozdielne vybitie "rozmaže" zmeny napätia), ale je vždy lepšie ak nabíjačka pre NiMH má pre istotu aj teplomer (primárne sa riadi podľa poklesu či ohybu kivky napätia ale teplomer je poistka čo to raz za čas môže zachrániť. Používam MAHA C-9000 čo je "holka co dělá všecko", ale ani relatívne hračková MW5898GS mi problémy nerobila. Naopak, tá MAHA mi všetky stašie NiMH odmietla že ich mám vyhodiť kvoli vysokému odporu.. "Sypané články" v nejakom držiaku, t.j. keď ich chceš nabíjať po jednej tak asi to budeš používať v držiaku, sú často problém, tie držiaky majú obrovský prechodový odpor a niekedy dokonca nemajú stály kontakt.. Paradoxne tie v hračkách sú kvalitnejšie než to čo predávajú v rôznych elektro obchodoch..Ale ak máš dobrý alebo si to doriešiš výmenou kontaktov tak ok - na lietadlo nikdy ale na autíčko teda. |
VanJ modelár Príspevkov: 62 Moje modely Poslať správu |
Podla popisu by ta VARTA mala mat tepelnu ochranu. Ako je ale naimplemenotvana to neviem. V umysle mam presne ako pises pouzivat prave ten drziak na 4xAA. Pouzit hotovy accupack nechcem prave z dovodu, ze by som musel dokupit dalsiu nabijacku. Mam vybraty tento http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__16375__4_x_AA_Battery_Holder_Rx_Pack_.html drziak, akurat mu chcem vymenit kablik za hrubsi s JST konektorom. Aky dosledok by mal ten vysoky prechodovy odpor? |
coro modelár Príspevkov: 886 Moje modely Poslať správu |
To je jeden z tých zlých. Pružinka je otočená v strede do takého očka, cez ktoý je len prestrčený mosadzný či aký to nit a rozklepnutý. Pri prúde už len 0,5A alebo trochu viac, sa to tam pehrievalo a tavil sa plast, čím sa kontakt ešte zhoršil... Následok preušenia je jasný, resetne sa všetko procesorové (príjmač hlavne, ale aj regl..), pri takomto výkone asi nie je pravdepodobné že by regl vyhorel ako som písal na začiatku ale vylúčiť sa ani to nedá. No a strata napätia na odpore pri prechode prúdu je jasná - keď máš 5V a stratíš 1V tak zostane o 20% menej.. Čím menšie napätie tým je dôležitejšie aby sa nestrácalo cestou. Dalo by sa do toho strčiť nejaké pliešky.. asi. sakRa, nepíše mi "R" na klávesnici.. každé druhé slovo ako keby som bol zmagoený z malého čo ho vynecháva tiež... pardon. |
VanJ modelár Príspevkov: 62 Moje modely Poslať správu |
Vdaka za radu. Dorobim tam medene pliesky namiesto tych pruziniek a nitov. |
VanJ modelár Príspevkov: 62 Moje modely Poslať správu |
Inac tu je kratke video toho auta co idem prestavat, ak by to niekoho zaujimalo. odkaz na Youtube Jazdi to na plnych 4,5V strasne pomaly, takze potom, co sa overi prototyp, pravdepodobne budem upgradovat (najprv motor, potom napajanie na 2S ) |
VanJ modelár Príspevkov: 62 Moje modely Poslať správu |
Autor: VanJ
Správa zaslaná: 19. 11. 2012 o 11:05
Tak ziadne medene pliesky som do drziaka nedaval, ale trochu som si pocital po nete, pozrel cosi na YouTube, a nakoniec som vyrobil akupack . Na to ze to bol moj prvy to zatavenie do folie nie je az take katastrofalne trosku mi uletela krytka na jednej strane Inac, auto je od soboty prerobene, a funguje pekne. Ak budem upgradovat napajanie, tak nie na 2S ale na 6xNiMH. Nabijacku uz mam kupenu na 4-8 NiMH akupaky... Ale asi ich namontujem do vysielacky, lebo ta ma drziak bateriek prave z tychto pruziniek, a na nejakych forach som cital, ze sa im to roztavilo pri pouziti nabijaciek s 2A nabijanim. Ta moja ma sice len 1A ale neviem ci to uz tiez nebude problem. Medenej pasky mam este dost. BTW: pouzil som zeminacu Cu pasku. Hrubka 0,3mm. Predavaju to ako 15x500mm pasku za 56 centov |