autor | správa |
Fasciman modelár Príspevkov: 914 Moje modely Poslať správu |
Zdravím Vás, celú modelársku obec na tomto fóre, Zaujíma ma Váš názor - postačuje podľa Vás spojka krídla (pre elektrovetroň o letovej hmotnosti cca 1,5 - 1,6 kg a rozpätí cca 2700 mm) len ako jedna oceľová guľatina z pružinového drátu D5 mm v trubkách z mosadze a vzadu len malý ustreďovací kolík ??? Mám totiž pochybnosť a to u toho vetroňa čo ho staviam (v mojej galérii ako "Simprop Sagitta Termik" . Všimol som si, že napr. Reichard volí kombináciu vpredu guľatina 8 mm a vzadu guľatina 3 mm a to aj na menších a ľahších vetroňoch. Vydrží mi tá spojka namáhanie ??? Poznámka: Mám trocha naštudovanú teóriu k dimenzovaniu ako to má Veka na svojej stránke, toto si len chcem konfrontovať svoj názor s inými, nie na základe výpočtov ale praktických skúseností. |
Jirka modelár Príspevkov: 62 Moje modely Poslať správu |
Podle zkušeností s modely kolegů je půměr 5 mm zcela nedostačující. Já bych u obyčejného (nekaleného) materiálu šel na průměr 10 mm a kolík na ustředění. |
happy.hippo modelár Príspevkov: 58 Moje modely Poslať správu |
Našiel som jednu tabuľku "uhlíkové spojky krídel pre ľahké elektrolety": Na tvoj model je doporučená uhlíková spojka pr. 10-12mm. i-Tragflaechensteckung.pdf |
petog modelár Príspevkov: 353 Moje modely Poslať správu |
Tiež by som zvolil min. 10 mm, môže vo vzduchu nastať krízová situácia, rýchly únik z termiky na chrbte a pod. |
Fasciman modelár Príspevkov: 914 Moje modely Poslať správu |
Dobre, vzhľadom na súčasné rozpracovanie krídla sa mi dá urobiť len takáto zmena : Pridám druhú oceľovú guľatinu 5 mm, kde mosadzné púzdra vlepím cez tieto otvory (viď fotky). Otvory opatrne zväčším okrúhlymi pilníkmi. Mosadzné púzdra pôjdu celkom cez tri profily z bukovej leteckej preglejky 2 mm (predné v mieste nosníka idú cez všetky štyri koreňové rebrá). Bude to takto postačujúce ??? Model sa budem snažiť urobiť s letovkou do 1500 gramov a bude len do termiky a nie na vylomeninky typu akro. Ten otvor som tam mal pre skutky, keď som vyrábal rebrá rašplovou interpoláciou. |
DanR modelár Príspevkov: 321 Moje modely Poslať správu |
...kovové (oceľové, mosadzné alebo hliníkové) by som nedával pretože pri tvrdšom pristátí sa ohnú od preťaženia. Doporučoval by som uhlíkovú alebo sklolaminátovú dutú alebo plnú. V tom prípade plnú sklolaminátovú (má väčšiu pevnosť), ale je ťažšia ako uhlíková. |
saroj modelár Príspevkov: 535 Moje modely Poslať správu |
Kedysi dávno som postavil niekoľko súťažných RC V2. Ako spojku som používal oceľový, pružinový drôt s priemerom 6mm. Pri vlekaní a následnom tzv. vystrelení ( pre získanie výšky ) , sa táto spojka spoľahlivo ohýbala. Riešil som to jej častou výmenou. Dnes by som to riešil uhlíkom, do sklo-trubky. |
BOravec modelár Príspevkov: 577 Moje modely Poslať správu |
Reichard má štandardnú spojku 8mm a 3mm kolík, ako píšeš, ale pozri si modely aj iných firiem s podobným rozpätím a hmotnosťou a určite sa nekopneš. Ak by si chcel tenšiu spojku, musíš použiť kvalitnú oceľ a to bežne v obchode nedostaneš. Ak chceš použiť uhlíkovú guľatinu, tak väčší priemer a určite nevkladať do mosadzných trubiek. Ak chceš počítať, ráta sa to ako votknutý nosník, vzorce nájdeš v strojníckych tabuľkách. Sila bude polovica vztlakovej sily a jej vzdialenosť od osi trupu bude v mieste strednej aerodynamickej tetivy krídla. Aby si z lietadlom mohol aj robiť nejaké obraty, je potrebné spojku nadimenzovať na násobky preťaženia, ktoré budú počas letu. problém je, že ťažko zoženieš údaje o pevnosti uhlíkového polotovaru,ktorý si kúpil. O oceli je údajov dosť. Výhodnejšia ako guľatina je planžeta. Kruhový prierez je pri namáhaní na ohyb oproti obdĺžnikovému dosť v nevýhode. Ale vrátim sa na začiatok, aby som Ťa príliš nedomotal, oceľ o priemere 8 a 3mm v pohode stačí. |
Futura3D modelár Príspevkov: 126 Moje modely Poslať správu |
Každopádne ako vyši spomenuli vybodol by som sa na oceľovú guľatinu. Pred skoro 30r som si nakreslil a postavil elektrovetroň o rozpätí 2,1m spojka bola z 5mm ocele v mieste nosníku a vzadu 3m guľatina. letovka bola cca 1,2kg klasická plechovka 600 a NCid články. Spojka fungovala do doby kým som nechcene neurobil premet, a to som sa ho snažil hodne veľký, lebo nejako som pozabudol žeby krídla chcelo voči sebe aj stiahnuť. Po premete ešte pár okruhov nič až v priamom lete mi pravá polovica krídla vzpažila a šiel som dolu. Hodne sa to ohýbalo, takže som musel meniť spojky nakoľko ich ohýbalo. Nikdy nevieš do akej krízovky sa dostaneš a môže to byť potom osudné pre model. A. |
Fasciman modelár Príspevkov: 914 Moje modely Poslať správu |
No dobre chlapi ale ja už nechcem prerábať to krídlo, to by som musel stavať nanovo (uhlík bude až v novom nejakom návrhu). Čiže tu vpredu už musím mať tú oceľ guľatinu 5 mm. No a dozadu doplním druhú 5 mm oceľ. Pozrite tie fotky vyššie. Proste toto by už mohlo tiež vydržať, nie ? Tak už sa páni nebojím. S dvoma drátmi priemeru 5 mm (ohnutá oceľ) bol navrhnutý aj Farov 3-metrový Orlík II, pri letovke okolo 1900 gramov. A vraj to aj prakticky dobre drží. V podstate ide o rovnaké riešenie, ako volím aj na mojom vetroni, akurát s tým, že u mňa spojky krídla nebudú ohýbané. Vidno to aj na fotkách nejakého českého modelára, ktoré som našiel na internete. Ďakujem všetkým za rady. |
DanR modelár Príspevkov: 321 Moje modely Poslať správu |
...ak tam dáš tu oceľ, tak aspoň na kvalite nešetri. Aspoň stabilku, pružinovú alebo kalenú. |
marianr modelár Príspevkov: 1466 Moje modely Poslať správu |
Autor: marianr
Správa zaslaná: 30. 6. 2016 o 13:19
Ja mám oceľovú pásovinu v mosadznom puzdre... |