Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

Ako nabíjať batérie na letisku ?

Pridané: 11. 4. 2017 o 11:52 | ID článku: CLA381 | Zobrazenia: 23333x | Komentárov: 93 | Autor: modelar22

Ako nabíjať batérie na letisku ?

Touto otázkou sa zaoberá nejeden modelár. Je viacero možností. Najbežnejšou je využiť batériu v aute. No v novších typoch aut je to komplikované nakoľko akumulátor je zaprataný elektronikou a je takmer neprístupný. Ďalšia možnosť je elektro centrála. No to je dosť pridrahé.
A tak ostala tretia možnosť malý gelový 12V akumulátor. Tato možnosť je dosť často používná modelármi na letisku.


Používať ale akumulátor len tak naholo je dosť riskantné. Jednak z hľadiska skratu ale aj prevádzkového napätia, ktoré je bez kontroly. Podbitie gelového akumulátora pod 50% jeho kapacity znamená prudké zníženie počtu jeho nabíjacích cyklov. A tak jedno z mojich kritérií bolo mať tento proces pod kontrolou. A čo tak ho dobýjať priamo na letisku slnkom?
No keď som na stránke TME Slovakia našiel 14V/10W solárny panel za takmer ľudovú cenu 12€ bolo rozhodnuté, že pôjdem touto cestou.

.
V podstate sa jedná o akúsi mini fotovoltaickú elektrárničku /ostrovného tipu/. Srdcom zdroja 12V napájača je mikroprocesorom riadený regulátor, ktorý riadi nabíjanie akumulátora zo sol. panela a kontroluje aj jeho vybíjanie /keď klesne jeho hodnota na polovicu začne svietiť červena LED dioda. Má tiež kontrolu výstupu pri preťažení sa automaticky odpojí výstupné napätie.


K stavbe som použil spomínaný panel 14V/10W regulátor nabíjania CA06 gelový akumulátor bižutériu v štýle čo šuplík dal. Krabica je zhotovená 10 mm bukasu. Stavba je jednoduchá takmer všetky kontakty sú na svorkovniciach tak vystačíme zo skrutkovačom .



Celé zariadenie som testoval pri polo zamračenej oblohe panel dával cca 8W /0,6A/ Akumulátor /2S/
Bol vybitý pri lietaní na malom vetroni cca 30min lietania bez termiky . Chcel som poznať koľko dodá pri nabíjaní panel a koľko akumulátor tak som zvolil nabíjací prúd len 0,5A. /použitý nab. GRAUPNER a z panelu W-met WM-100/Nabíjaný akumulátor sa nabil cca za 50min celková odovzdaná kapacita bola 460mAh z toho zo slnka išlo 420mAh./viď obr./ Nakoľko používam AKU max 2S /1800 a nabíjam prúdmi do 1C tak mi to vyhovuje. No pre vyššie prúdy by bol potrebný 20W panel a lepší akumulátor /25-50Ah/Tieto má tiež spomínaná firma v ponuke no je to niečo väčšie a drahšie Toto riešenie nie je vhodné pre tých ktorý hľadajú výkonové riešenie nad 70W

http://www.tme.eu/sk/details/mf-20w/fotovolticke-moduly/

Časom som ešte doplnil merací prístroj, ktorý cez prepínač kontroluje napätie akumulátora a napätie fotovoltaického panela. Pripojenie panela som riešil cez 5,5 napájací konektor. To umožňuje v prípade potreby nabíjať gelový akumulátor v noci cez bežný adaptér 16V/1A./ napr. odnotebooku/. Keďže nabíjanie riadi regulátor netreba žiadna iná nabíjačka. V budúcnosti plánujem doplniť akustický modul kritického napätia a panel dostane svoje miesto na veku kufra vysielača.
Na výstupe sú zdierky pre 12V a auto zásuvka, aby sa dalo pripojiť rôzne príslušenstvo napr. USB nabíjačka na telefón, LED osvetlenie, malý menič na 220V atď.
[b]
[b][/b]

1 2 3 4 5 6 7
Autor Správa
TomasBa
modelár

Príspevkov: 480

Moje modely
Poslať správu
Autor: TomasBa Správa zaslaná: 14. 4. 2017 o 14:11
Hondu som chcel len pre to ze som ju pocul na zivo pri zatazi 2kw a len tak spokojne vrcala vedla nej bol heron 3,5kw sa mi zda a ten skakal pod 2kw zatazou takze si myslim ze preto je honda draha ale zas aj kvalitna a pri nabijacke zo zdrojom ktore dokopi stoja viac ako ta 6500w no name centrala tak radsej priplatim ked uz to bude aktualne a vezmem hondu aby som mal istotu ze to neodpalim pri prvom zapati aj ked by som si vedel predstavit ako najvetsiu ochranu zapojit bateriu na jednosmerny vistup hondy ktora by fungovala ako mega kondenzator a z tej potom napajat nabijacku plus kedze ma honda aj rezim nabijania autobaterie tak by to mohlo fungovat aj ked to je len napad
mato321
modelár

Príspevkov: 180

Moje modely
Poslať správu
Autor: mato321 Správa zaslaná: 14. 4. 2017 o 14:20
zda sa mi ze pisali ze je odhlucnena ta honda tak asi preto bola tichsia ja som vychadzal z mojej centraly no name pri zatazi 2000-2500w sa nedalo pri nej vydrzat ked si pridala ,
ale dodal by som teda aby tu niekto nebol vystraseny niekorí ludia pouzivaju ani nevedia co jedine co vedia je vykon a vsetko im funguje ako ma takze aj o stasti je to niekedy
Bydlisko: BA ( 42 rokov )
TomasBa
modelár

Príspevkov: 480

Moje modely
Poslať správu
Autor: TomasBa Správa zaslaná: 14. 4. 2017 o 18:31
No a to presne treba lebo ked idem jazdit na strkovec nemoze mi tam ziapat centrala viac ako auto na volnobeh by ma tam dvochodci ukamenovali asi
TomasBa
modelár

Príspevkov: 480

Moje modely
Poslať správu
Autor: TomasBa Správa zaslaná: 3. 5. 2017 o 09:05
Tak to je parada za taku cenu akurat 1000w je mi malo potrebujem aspon 2000w popozeram sa po niakej lebo za tie peniaze je to lacnejsie ako baterky kupovat pomaly ak vidrzi aspon par rokou tak super
BOravec
modelár

Príspevkov: 577

Moje modely
Poslať správu
Autor: BOravec Správa zaslaná: 5. 5. 2017 o 21:13
Zaujímavé čítanie, ale takýto druh výroby energie má malú účinnosť. Nebola by schodná myšlienka prerobiť centrálu aby priamo vyrábala jednosmerný prúd? Možno by stačil menší výkon centrály ako ho tlačiť zbytočne do strát.
Bydlisko: Bratislava
poison
modelár

Príspevkov: 3389

Moje modely
Poslať správu
Autor: poison Správa zaslaná: 6. 5. 2017 o 22:42
Toto je kopia hondy funguje rovnako dobre pouzivam 2 roky. Niektory ich chodia kupovat do Rakuska na bazosi sa pravidelne objavuju po 250 nic lepsie na letisko za tie peniaze nie je. Zipper alebo aj Kipor. Stvortakt invertor mobily, nothebooky nabijacky vsetko bez problemov.

https://m.heureka.sk/elektrocentraly/zipper-ste-2000-iv/
Bydlisko: Madunice ( 46 rokov )
Samsam15
modelár

Príspevkov: 26

Moje modely
Poslať správu
Autor: Samsam15 Správa zaslaná: 9. 5. 2017 o 20:35
Dobrý den, chcel by som opýtať, mám nabíjačku Raytronic C14 a dá sa napájať krokodílkami z autobatérie. Napadlo mi či by nebolo možné zakúpiť niečo takéto https://www.ecoprodukt.sk/solarny.fv.amorfny.prenosny.panel.13w12v
a napájať tak nabíjačku.

Ďakujem
Bydlisko: Žiar nad Hronom ( 25 rokov )
TomasBa
modelár

Príspevkov: 480

Moje modely
Poslať správu
Autor: TomasBa Správa zaslaná: 9. 5. 2017 o 23:26
S tim vikonom max na zapnutie nabijacky ani 0,5A by si nemohol nabijat a navise pri napajani na priamo by ti strasne kolisalo napetie solarne clanky maju prilis mali vykon na napajanie modelarakich nabijaciek...
modelar22
modelár

Príspevkov: 34

Moje modely
Poslať správu
Autor: modelar22 Správa zaslaná: 10. 5. 2017 o 13:31
Chlapci idete zlým smerom . Asi by som radšej investoval do 40-50W panela a 25Ah akumulátora. Z takého systému by sa dalo vytiahnuť min 100W nabýjací prúd 5-6A .Čo pre bežného modelara postačuje
Ak by som mal nosiť od benzínu zasmradenú centrálu v aute tak to už račej nechám pri nabýjani bežať motor auta a budem dobýjať z palubnej siete auta. /a ak vozíš v aute deti a manželku tak to môže byť aj problém/

To že ti aku po 3 rokoch zdochol je presne to čo som mal na mysli tímto článkom že prevádzkovať akumulátor bez kontroly znamená jeho smrť. Viem že veĺa ľudí to tak prevádzkuje. A chcel som vyskúšať solárnu cestu ,či to je možné. Ja som to skúšal v slabšom prevedení. A možné to je len treba použiť výkonnejšie komponenty ktorých je na trhu mnoho.
( 65 rokov )
TomasBa
modelár

Príspevkov: 480

Moje modely
Poslať správu
Autor: TomasBa Správa zaslaná: 10. 5. 2017 o 14:56
Kedze jazdim lode co su na baterie jedni z najnarocnejsich aplikacii a potrebujem nabijat cca 60A a 1000W musel by som stavat zakazdim malu solarnu farmu a myslim ze by to v aute zabralo ovela viac miesta ako mala centrala smrad benzinu je relativni ked do vifuku strcis vreckovku tak to v phode prezijes aj ty aj manzelka
mato321
modelár

Príspevkov: 180

Moje modely
Poslať správu
Autor: mato321 Správa zaslaná: 10. 5. 2017 o 23:41
vacsina automobilov nieje nato ani usposobena aby vyklepavala niekolko hodin vkuse pocas najnizsich otacok cize na volnobeh vznika nedokonale mazanie nevravim ze u uplne vsetkych motorov ale u vacsiny,ak chce prist niekto o motor tak mu staci len kazde rano za studena nechat auto klepat na volnobeh 10-15min a po niekolkych mesiacoch uvidi co to spravi(treba aspon mierne vyssie otacky ) to som uviedol len ako priklad to sem uz moc nepatri

a tie odbery co tu uvadzate tak myslim ze ani nemate z coho moc vyberat uprostred pola ci niekde pri jazere
Bydlisko: BA ( 42 rokov )
modelar22
modelár

Príspevkov: 34

Moje modely
Poslať správu
Autor: modelar22 Správa zaslaná: 11. 5. 2017 o 09:38
Aby som to uzavrel,myslím že budúcnosť je v soláre len je ešte nie celkom prípravený na väčšie výkony ale spomeňme si kde boli akumulátory tak pred 10 až 15 rokmi a kde sú dnes.. Keď som začínal 1990 z elektroletmi a povedal som bratrancovi ktorý vtedy lietal F3A na spalovák že budúcnosť je v elektromotore tak ma vysmial . Dneska F3A lietajú všetci na elektromotor.A možno to nebude ani tak dlho trvať..

http://www.autochladnicky.eu/spp130-12-polykrystalicky-solarni-panel-12v-130wp-victron-energy-p364

A mimochodom nabíjací a vybíjaci prúd su dve rozdielne veci nabýjaš predpokladám 2C prúdom čo pri 2200mA aku činí 4,4A to ti panel dodá už v pohode dneska .
( 65 rokov )
mato321
modelár

Príspevkov: 180

Moje modely
Poslať správu
Autor: mato321 Správa zaslaná: 12. 5. 2017 o 15:58
ano blizka buducnost,ale v dalekej si dovolim tvrdit(dnesne akumulatory uchovavaju uboho malo energie) ze napriklad mobilny telefon alebo baterka v aute a ine zariadenia budu mat energeticky clanok 100.000 hodin a podobne cize sa nebudu nabijat nikdy pocas celeho zivota ,bude technologia prenas nepochopitelna v dnesny casoch cize nas to este necaka
Bydlisko: BA ( 42 rokov )
TomasBa
modelár

Príspevkov: 480

Moje modely
Poslať správu
Autor: TomasBa Správa zaslaná: 12. 5. 2017 o 16:33
Ked si predstavim vozit zo sebou 100kg v stiroch paneloch co maju za idealnich podmienok cca 280w na panel za 2000e a stale sa bat aby som ich dakde nerozbil to uz fakt radsej ta centrala co bude frcat aj zo zamracenou oblohou... Keby mal jeden panel cca 1000w v idealnich podmienkach a stal by do 1000e tak by to bolo zaujimave takto je to len na efekt skorej
Turnigy
modelár

Príspevkov: 400

Moje modely
Poslať správu
Autor: Turnigy Správa zaslaná: 12. 5. 2017 o 17:38
mato321:
vacsina automobilov nieje nato ani usposobena aby vyklepavala niekolko hodin vkuse pocas najnizsich otacok cize na volnobeh vznika nedokonale mazanie nevravim ze u uplne vsetkych motorov ale u vacsiny,ak chce prist niekto o motor tak mu staci len kazde rano za studena nechat auto klepat na volnobeh 10-15min a po niekolkych mesiacoch uvidi co to spravi

Ukáž mi motor, ktorý sa zadrel na voľnobehu, to sa hádam ani nemôže stať ak máš v poriadku olejové čerpadlo a nemeníš olej po 30 000 km
Bydlisko: Liptovský Mikuláš ( 26 rokov )
1 2 3 4 5 6 7
  • Pridať komentár
Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť.
Úvodná stránka
  • 875 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 1 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 1 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: