Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

1 2
autor správa
minob
modelár

Príspevkov: 68

Moje modely
Poslať správu
Autor: minob Správa zaslaná: 10. 8. 2015 o 07:09
Zdravím,viem že na túto tému sa už niečo písalo,no chcel by som hlavne osloviť hlavne tých,čo akrobata prevádzkujú od stavby.Nakoľko informácie čo mám nie sú jednotné,potreboval by som vedieť ako to je v praxi.Jedná sa o vyosenie motora.Niektorí tvrdia,že na akrobate je vyosenie nulové,potom že iba do strany,že aj do strany aj dole ale menej atď.Neviem od čoho sa mám odraziť,kto má s tým skúsenosti,budem rád,keď mi poradí.Ďakujem.
Bydlisko: PD ( 63 rokov )
marianr
modelár

Príspevkov: 1466

Moje modely
Poslať správu
Autor: marianr Správa zaslaná: 10. 8. 2015 o 07:54
Hlasujem za: iba do strany.
Bydlisko: Ba ( 66 rokov )
oto771
modelár

Príspevkov: 227

Moje modely
Poslať správu
Autor: oto771 Správa zaslaná: 10. 8. 2015 o 09:17
Za predpokladu, že je akrobat presne postavený, potrebuje vyosenie motora len do strany. Vyosenie má eliminovať krútiaci moment motora na smer letu. Pri symetrickom profile krídla, čo je prípad každého akrobata, vyosenie smerom dole by malo negatívny vplyv počas letu na chrbte ! Skôr by som pripomenul veľkú dôležitosť stanoviť presné miesto ťažiska, ktoré je podstatne dôležitejšie ako u modeloch s polosymetrickým profilom. Má to veľmi veľký vplyv na letový prejav akrobata.
Bydlisko: Košice ( 73 rokov )
ludicek
modelár

Príspevkov: 590

Moje modely
Poslať správu
Autor: ludicek Správa zaslaná: 10. 8. 2015 o 11:59
Môj názor:
Pri symetrickom profile vyosenie iba do strany. Najprv ale presne doladiť ťažisko nie vyosenie motora, lebo sa zamotáš a nebudeš sa vedieť vymotať zo vzniknutej situácie nastavenia.
Bydlisko: Prešov, Ľubotice ( 44 rokov )
flyingislife
team RCPortál

Príspevkov: 1121

Moje modely
Poslať správu
Autor: flyingislife Správa zaslaná: 10. 8. 2015 o 22:47
Vyosenie doprava, aby si potlačil reakčný moment vrtule. Ja ešte musím na svojom lietadle jemne doladiť, ale ako píšu páni tu, základ je mať dobre ťažisko a model nesmie byť skrútený.
Nejaký postup ako nastaviť akrobatický model nájdeš napríklad tu:
http://www.rcmania.cz/archiv/images/servis/trimchart.htm
Samozrejme existuje tých článkov mnoho, ale všetky prakticky popisujú rovnaké javy.
Bydlisko: Bratislava-Ivanka pri Dunaji / Košice ( 33 rokov )
macil
modelár

Príspevkov: 1093

Moje modely
Poslať správu
Autor: macil Správa zaslaná: 10. 8. 2015 o 23:14
Stranovým vyosením sa nepotláča reakčný moment vrtule, ten pôsobí okolo pozdĺžnej osi. Kompenzuje sa tým pôsobenie prúdu vzduchu od vrtule (skrutkovice) na smerovku (ZCHP). Ten pri klasickom usporiadaní pôsobí na smerovku zľava a má snahu vybočiť lietadlo do ľava okolo zvislej osi. Tiež nie vždy je pravda, že sa v prípade akrobatických modelov motor nevyosuje vo zvislom smere. Záleží od celkovej koncepcie modelu. Tvar profilu na krídle má na to len malý vplyv.
Bydlisko: KE - Furča
flyingislife
team RCPortál

Príspevkov: 1121

Moje modely
Poslať správu
Autor: flyingislife Správa zaslaná: 11. 8. 2015 o 01:32
Ja som počul že je to aj kvôli reakčnému momentu vrtule a poväčšinou sa to aj v mnohých zdrojoch takto uvádza. (aj keď u tlačných pohonov na to má asi väčší vplyv reakčný moment). Ale je jasné že prúd vzduchu, ktorý vytvára vrtuľa nejde rovnomerne za seba ale vytvára vlastne prúd vzduchu, teda vír v smere v ktorom sa otáča, takže pripúšťam že primárne je to kvôli tomu.
Podstatné ale je že ho treba vyosiť doprava, to koľko to už nie je presne dané, je to dané koncepciou modelu.
Veru pamätám si aj modely, kde sa vyosovalo dolu aj vpravo, ale v poslednej dobe som sa s tým už vôbec nestretol.
Každopádne skús napísať o aký model sa jedná, a nejaká dokumentácia v pláne alebo ku stavebnici hovorí čo?
A samozrejme zle vyosený motor (ak teda vychádzaš z vyosenia 0/0) ti nespôsobí nejakú krízovú situáciu, akurát na lietadlo budú pôsobiť tieto nežiadúce sily ktoré boli spomenuté a bude to menej príjemné na lietanie. A akrobatický model sa nezalietava 3 lety, (ak sa teda bavíme o nejakej stavebnici a nie o ARF lietadle ktoré má už vyosenú prepážku motora a predpokladáme že sa aj trafili)chce to čas trpezlivosť a poriadne odladiť dané lietadlo aby sa správalo tak ako sa má, takže sa zrejme nejakému dodatočnému vyoseniu motora v procese zalietavania aj tak nevyhneš. Ja osobne by som spravil let s vyosením 2 stupne doprava 0 stupňov dolu a doladil podľa testovacích letov.
Bydlisko: Bratislava-Ivanka pri Dunaji / Košice ( 33 rokov )
minob
modelár

Príspevkov: 68

Moje modely
Poslať správu
Autor: minob Správa zaslaná: 11. 8. 2015 o 09:51
Teraz zalietavam AKRO 170 od Prošeka.Model som kúpil od jedného čecha bez dokumentácie.Prošekovi som poslal email,ale ešte neodpovedal.Vyvažovací bod,ako som zistil, je spojovacia trubka krídel,tak je vyvážený.Motor som dal 2st. do prava a 2 dolu,no pri lete som musel trimovať výškovku a krídelká,model klesal a mierne sa naklápal do ľava.Keď dám vyosenie dolu na nulu,možno to bude dobré.Ale mám ešte KATANU,tiež bez dokumentácie, na 10ccm motor a tam som dal tiež 2+2st.Ešte som s ňou neletel,pretože už pri tom AKRU som zistil,že to nie je dobre.Zatiaľ som lietal len hornoplošníky,tam 2+2 fungovalo dobre,no pri akrobatoch,ako som zistil,to neplatí.
Bydlisko: PD ( 63 rokov )
macil
modelár

Príspevkov: 1093

Moje modely
Poslať správu
Autor: macil Správa zaslaná: 11. 8. 2015 o 20:56
Začni len so stranovým vyosením, zvyšok doladíš počas zalietavacích letov.
Bydlisko: KE - Furča
ludicek
modelár

Príspevkov: 590

Moje modely
Poslať správu
Autor: ludicek Správa zaslaná: 12. 8. 2015 o 07:27
Bol by som rad vedel ako meriate tie stupne.
Bydlisko: Prešov, Ľubotice ( 44 rokov )
marianr
modelár

Príspevkov: 1466

Moje modely
Poslať správu
Autor: marianr Správa zaslaná: 12. 8. 2015 o 09:49
teplomerom?

Nie, pomôže sínus alebo kosínus alebo tangens. + uhlomer na kridlo a výškovku.
Bydlisko: Ba ( 66 rokov )
milos.b
modelár

Príspevkov: 1209

Moje modely
Poslať správu
Autor: milos.b Správa zaslaná: 12. 8. 2015 o 10:13
ludicek:
Bol by som rad vedel ako meriate tie stupne.

Na meranie vyosenia mám vyrobený taký jednoduchý prípravok.
odkaz: http://www.wagsoft.cz/index.php/28-vsechnyclanky/Publikacnicinnost/16-Meridlo_vyoseni_motoru
Bydlisko: na "ďalekom Východe" ( 61 rokov )
ludicek
modelár

Príspevkov: 590

Moje modely
Poslať správu
Autor: ludicek Správa zaslaná: 12. 8. 2015 o 10:34
No ja len tak, že číselne to nezmeriam nikdy, som rád keď to vôbec pred lietaním v prípade potreby stihnem vyosiť.
Vždy od oka a najmä pocitov z prejavu vo vzduchu.
Bydlisko: Prešov, Ľubotice ( 44 rokov )
milos.b
modelár

Príspevkov: 1209

Moje modely
Poslať správu
Autor: milos.b Správa zaslaná: 12. 8. 2015 o 15:23
S tou pomôckou (jednoduchá a účelová) si urobíš základné vyosenie presne aké potrebuješ a u akrobata si konečné vyosenie potom doladíš podľa správania sa pri zálete.
Bydlisko: na "ďalekom Východe" ( 61 rokov )
minob
modelár

Príspevkov: 68

Moje modely
Poslať správu
Autor: minob Správa zaslaná: 12. 8. 2015 o 15:50
Ja mám urobený tiež tento prípravok,na to aký je jednoduchý je pomerne presný.
Bydlisko: PD ( 63 rokov )
1 2
  • Odpovedať
Musíte byť prihlásený na pridávanie príspevkov.
Úvodná stránka
  • 470 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 1 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 4 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 4 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: sunita10,