Pridané: 8. 9. 2016 o 01:53 | ID článku: CLA356 | Zobrazenia: 22200x | Komentárov: 65 | Autor: pera2008
Autor | Správa | |
BOravec modelár Príspevkov: 577 Moje modely Poslať správu |
K Tvojej vete: "Model vydrzi tolko ako bol navrhnuty, vyrobeny a pouzivany", by som ešte dodal aj ako je udržiavaný. Sebelepší model určite trpí, ak ho po jazde neočistím, nepremažem a pod. Je to skrátka auto, len menšie a o auto sa treba starať. Terén dá zabrať každej konštrukcii. |
|
pera2008 modelár Príspevkov: 2548 Moje modely Poslať správu |
Ano, pravidlom je, ze ked ten model budes urziavat tip top, tak vydrzi dlhsie. je to logicke, ale to, ci zlomis suciastky, prekonas prekazku alebo ostanes visiet hlavne zavisi od konstrukcie, materialu a stylu jazdy. to, ci stoji model na policke s prachom a blatom je skor o poriadku. |
|
BOravec modelár Príspevkov: 577 Moje modely Poslať správu |
Súhlasím. Z pohľadu Tvojej praxe, ktoré časti konštrukcie sú najviac ohrozené? Resp. čo sa Ti najviac na modeloch opotrebovávalo? |
|
pera2008 modelár Príspevkov: 2548 Moje modely Poslať správu |
tak zvacsa su to najtensie casti, alebo komplikovane casti. Zacnem teda postupne spredu: servo - ozubenia alebo aj elektronika. odporuca sa poriadne nastavit limity serva/ koncove body alebo pouzit servosaver, ktory zase moze pruzit aj pocas jazdy riadenie + packa serva - ak je plast zlomi sa alebo sa strihne v mieste otvoru na srubky motor - najcastejsie zvolenim zleho motoru sa prehreje motor a nasledne moze odpalit aj ESC ( prejazdom cez blato/bordel preplachnut cistou vodou, nechladit vodou ) uchyty liniek - samotne uchyty na naprave a oka linkov ( plastove oka trochu pruzia, ale vydrzia viac ako kovove ) koliky hexov - strihne ich, deformuje hex ( hex-poloos kontakt ) kosti na poloosy - rozpadnu sa, zlomi sa poloos, urve sa kolik samotne hexy - plastove sa rozpadnu samotne kolesa - v mieste hexu, ak su plastove prezreju a popraskaju,alebo sa posobenim sil rozlamu ( plati aj u tenkostenneho hliniku ) kardane - vybracie uvolnuju cerviky, u plastovych je to unava materialu ( strih alebo deformacia ) specialna kategoria: snorkle, svetla, zrkadla, zahradky, tazne oka a vsetko co je zvonku |
|
BOravec modelár Príspevkov: 577 Moje modely Poslať správu |
Z toho, čo si vymenoval, musí byť každému začiatočníkovi jasné, že bez kvalitných dielov sa jazda v teréne nezaobíde. Ak chcú, aby model niečo vydržal, musia rátať s nákladmi na tuning. Neverím, že auto kúpené z obchodu je už takto vybavené. |
|
PeterPP modelár Príspevkov: 610 Moje modely Poslať správu |
Ale nemusia ... Jazdíme už vyše 7 rokov s Axialom SCX - 10 Honcho (kit) a vôbec sme ho nešetrili. Pubertálny syn mu svojho času dával celkom zabrať na expedíciách aj pri "voľnom" jazdení ( vodné toky, sneh, skaly, blato , ...). Zatiaľ sme okrem pastorku motora, opotrebovanej kardanovej spojky jednej nápravy a serva riadenia nemenili nič. Pôvodné guľové čapy samozrejme sú mierne rozvaklané, ale nič čo by bránilo jazde. Dokonca sme ani raz od pôvodného zmontovania nerozoberali nápravy. Je v nich vazelína, pretáčajú sa ľahko, tak načo do toho vŕtať Toto je ten ono: http://rcexpedition.sk/forum/viewtopic.php?f=23&t=203 Prevádzkujeme pár rokov aj Tamyiu CC-01 Toyotu zostavenú zo stavebnice bez akéhokoľvek tuningu, okrem zámeny stavebnicových "pukov" za iné mäkšie pneumatiky. Taktiež má už niečo za sebou a nič sme nemenili. Akurát pastorok už je hlučný, takže ten pôjde na výmenu. Na modeloch je robená len bežná údržba spočívajúca v umytí prípadného blata, premazaní prevodov a ložísk motora. Tým chcem povedať, že keď sa model poriadne zmontuje a prevádzkuje s rozumom, vydrží na expedičné použitie bez problémov aj bez špeciálneho tuningu a častého nákupu náhradných dielov. Keď sa niekomu skotúľa model na dno kameňolomu, tuning nepomôže |
|
BOravec modelár Príspevkov: 577 Moje modely Poslať správu |
Mám dojem, že Axial to má v cene. Vzhľadom na to, čo stojí, by to malo byť samozrejmosťou. Ozaj a prevody by nebolo vhodné zakryť? Ak by som ja konštruoval model do terénu, dal by som čo najviac komponentov nad "čiaru ponoru". |
|
Yautja modelár Príspevkov: 207 Moje modely Poslať správu |
Taktiez mozem potvrdit, ze je to o sposobe a pristupe jazdenia. Aj Ferrari znicis za pol roka... Po jazde, ale aj pocas jazdy mam zvyk sem tam pozriet a skontrolovat, ci sa nieco nevytaca / neuvolnuje (ako pisal autor, kardan-cerviky, prehrievanie motoru/ESC Zbytocne neleziem do vody a blata, stojim pri modeli ked schadza z prudkého kopca atd... az to dopadne tak, ze radsej clovek sa hodi o zem akoby mal model letiet... pera - inak super strucny ale vystizny clanok, pre zaciatocnika ideal rady na zaciatok. Kebys nasiel cas na pisanie nie nad ranom, tak hodit link na vyrobcov, par foto (modelov mas dost a peknych) a konkrétnych casti, opravit hrubky v texte a odpojit predlozky od podstatných/pridavnych mien (aschopny, natrhu atd) Priznam sa nehladal som, ale slo by spravit "rubriku" a rozsisit tento clanok? Kapitoly, foto, odkazy? Taka mala Biblia. Zaklad ma perfektny, taktiez osnovu. Mas daleko viacej skusenosti ...napr. ma este napadlo. Taky Traxxas Telluride, vela ludi ho preraba. Zamykaju diferaky, alebo aspon jeden, iny motor-na viacej T, zmena prevodu, ESC, doplnky kysna/kasna skusenosti, co ako s cim nakombinovat. výrobcovia AMevi, Gmade... |
|
PeterPP modelár Príspevkov: 610 Moje modely Poslať správu |
Inak ceny bežne dostupných expedičných aut, snáď s výnimkou CC-01 a Amewi sú cca podobné. Ak teda máme na mysli značky Vattera, Axial, Carson, HPI, Gmade . Tým chcem povedať, že Axial vyhotovením a cenou nie je ničim výnimočný. Modely Cross RC a RC4WD sú vyššie. Cenovo top sú modely od RC Modelexu. Čo sa týka kvality a spoľahlivosti, som názoru, že stredná trieda je na tom celkom dobre. Modely sú určené širokej verejnosti a preto sú celkom "blbovdzorné" Cenovo drahšie modely s vysokým podielom kovových prvkov sú výrazne viac "scale". O to sú však aj náročnejšie na údržbu. resp. menej odolné "tínedžerskému" štýlu jazdenia. Zaujímavou novinkou sú modely CMX, ktoré sú za ešte prijateľnú cenu modelové, a súčasne majú ( vraj) veľmi dobré jazdné vlastnosti. K umiestňovaniu komponentov nad čiaru ponoru ... je to samozrejme riešenie, ale len do vtedy, kým čiara ponoru nerovná sa úrovni strechy modelu . odkaz na Youtube Ale inak áno - videl som modely, ktoré mali elektroniku v scale strešnom boxe na zahrádke. Tiež treba však dbať na nízko položené ťažisko modelu, aby sa pri náklonoch neprevracal. Takže lepšie je skrátka elektroniku dobre izolovať od vlhkosti, resp. používať vodeodolný regulátor a servo riadenia. |
|
pera2008 modelár Príspevkov: 2548 Moje modely Poslať správu |
Ziaden model, ktory je pre masy nie je blboodolny. Vyrobca zaraba na dieloch a preto je tu aftermarket tak rozsireny. Ja naschval jazdim na hrane schopnosti modelu, kedze schopnosti zuzitkujem na triale. Ja som zastanca funkcnych modelov, nie estetickych. Co sa tyka Telluride, mali sme ho v KE, prehrieval sa a vsetko ostatne trpelo v terene. Je jedno ako ho clovek modifikuje, jedina vyhoda su nezavisle napravy. Amewi,Gmade... su vlastne len kopia tych, co som spominal. Nemam pocit, ze drahsie modely MEX, RC4WD, Cross su narocnejsie na udrzbu. Takisto sa lisi nazor nato, co je narocny teren. Za posledne roky som nemusel sice pouzit navijak, ale je pravdou, ze som musel obcas prenasat model v ruke. Vsetky karoserie a podvozky mam poskriabane a spataky a ine prkotiny ani nemontujem, nema to zmysel. Co sa tyka komponentov a vody: ziadne nie su vodotesne, len vodeodolne, Niekto pouziva nanoprotect, plastidip a niekto rozne krabicky. jednosmerny motor s vodou problem mat asi nebude. Co je scale sa da tiez polemizovat, lebo videl som lexanky krajsie ako ABS, niektore modely boli precackane a mali na streche uplne zbytocnosti atd. Ja osobne mam rad nieco vynimocnejsie/ine, cize sa angazujem v objavvani zabudnutych hradov, ist na miesta kde som nebol a staviat vozidla, co takmer na SVK nenajdete. Pre Toyoty som zalozil toto: http://www.rc4x4.cz/topic16546.html existuje vela podobnych vlakien. Popravde mi je uplne jedno, co sa paci vam a co si kupite, podstatne je, ze sa to vam paci a ste so svojou volbou spokojny. Clanok som napisal, lebo sa bude cim dalej, tym castejsie vyskytovat otaska, co si vybrat. Ako som pisal, podstatne je to co clovek che a kolko na to ma. |
|
Yautja modelár Príspevkov: 207 Moje modely Poslať správu |
Ked sa smiem opytat, nazor na Vaterru Twin Hammers? ci uz tu jedno rychlostnu, pripadne tu co ma dvojrychlostnu prevodovku? Testy su rozne, vyrobca updatol nejake nedostatky prvych verzii, hlavne tej s prevodovkou. |
|
PeterPP modelár Príspevkov: 610 Moje modely Poslať správu |
Pre Pera2008: Iste, každý máme ( našťastie ) iný vkus. Nikde som nepísal, že lexanka nemôže byť scale. Toto je CC od tamyie s lexanovou karosériou ( nie je to moje auto ). V tvojej Toyota galérii sú ozaj pekné kúsky, aj napriek tomu, že väčšina majú aj spätné zrkadlá Čo sa týka aftermarket dielov na sériové stavebnice, zotrvávam na svojom názore, že aj nevytuningovaný model ( napr. SCX10) pri slušnom zaobchádzaní a osadení vhodnými komponentmi ( motor, regulátor, servo) v pohode poslúži a vydrží dosť. Nie je to len moja skúsenosť, ako som písal pár príspevkov vyššie, ale aj cca z ďalších 5 modelov, ktoré poznám u kamarátov. Stále hovorím o bežnom expedičnom jazdení prípadne triale. Ak ale niekto jazdí každý víkend 10 km trial v náročnom teréne, je pravdepodobné, že model opotrebuje rýchlejšie |
|
pera2008 modelár Príspevkov: 2548 Moje modely Poslať správu |
Je vela vyrobcou podobneho druhu vozidla, dokonca aj cinske klony. tazne je, co sa vyplati viac. v tomto ti neporadim, ale skus zalozit vlakno a nejaky uzivatelia to tu vlastnia. PeterPP: ja som len dodal postreh, co som asi zabudol dodat v clanku Nic co tu pisem neberte osobne, nie je to tak myslene. stale ked precitam reakciu, tak ma nieco napadne |
|
Peter team RCPortál Príspevkov: 2167 Moje modely Poslať správu |
Pera, dík za tento článok.... určite bude dobrým východiskom pre začínajúcich.... aj keď máme obaja mierne odliśný prístup, či zameranie modelov - ako píšeś, pre teba je prvoradá funkčnosť a prejazdnosť a nemusíś tie vśetky zbytočné serepetličky na modeloch - ja zas naopak... rád obetujem trocha prejazdnosti a ododlnosti "realistickému" vźhľadu a jazdnému prejavu... ale máme jedno podstatné spoločné... vymýšlame a skladáme autá z komponentov, neriešime stavebnice či dokonca RTR.... baví nás vymýšlať a kombinovať a zlepšovať ... preto musíme ćasto zobrať pilku, vrtačku, sústruh či frézku a vydať sa na skúšanie... a to nás baví.... padli tu nejaké otázky, na ktoré by som tiež rád dal svoj názor.... - čo sa najskôr pośkodí? - moja odpoveď - všetko, vždy najslabší článok.... ak chcem výkonnejšie auto, nestačí lepší motor.... treba zvážiť a odhadnúť pripadne prispôsobiť prevodovku, rozvodovku, kardany, baterky....... proste ako tuning u skutočného auta... - umiestniť veci nad čiaru ponoru - na expedícii nie je čiara ponoru.... keď sa brodí potok, síce vyberieš vhodný brod... ale prúd ťa môže strhnúť a si pod vodou.... zo začiatku som sa snažil utesňovať všetko - ale to je nemožné... a tak som od vlani prešiel na systém sandálov - nech kľudne natečie, ale musí vedieť hlavne vytiecť....(samozrejme, vśetku elektroniku som pred namontovaním otvoril, vystriekal Nanoprotechom vrátane konektorov a nechal vysušiť... opakujem to pre istotu každý rok) a od tohto času nemám problém ani pri hlbokých brodeniach..... priznám ale... aj ja mám svoje hranice.... hlboké brodenie mi nevadí... ale hlboké bahno nemusím.... nevośiel by som doň ani v reále.. tak proste toto uź nie.... |
|
pera2008 modelár Príspevkov: 2548 Moje modely Poslať správu |
Celkom s tebou suhlasim. Mame spolu co to najazdene, ano mas tam vsetko mozne na tom modele. Ja nedavam vacsie kolesa, ako mierkovo vychadzaju. Mam rad tazsie modely presne kvoli tomu jazdnemu prejavu. Modely sa snazim mat vahou tak riesene, ze tlmice su pod neustalou zatazou a teda na rovine je 90-70% tlmica stlaceneho. To mi zabezpecuje pruzenie aj nahor a aj nadol. Ta moja funkcnost je prisposobena modelu, cize FJ45 z 1963 sice nema listy, ale tlmice su tak nastavene, aby aspon napodobovali listy a to iste HZJ. Mex ma progresivne tlmenie a crawler ( nazyvam to crawler len vdaka tomu, ze je to taky hybrid a nechcelo sa mi riesit kam patri ) ma zase dlhy travel piestu. To je u mna scale, ale zase aj to druhe scale chapem. Arnolda Schwarzeneggra asi kazdy pozna. Nevyhraval preto, ze mal najvacsie svaly, ale preto, ze vedel vystupovat a venoval kazdemu svalu rovnaku pozornost. Ked zacali byt lepsie modely, tak to ukoncil. Toto je cesta, ktora vam v extremnych podmienkach pomoze. Cestu a sposob si mozte zvolit ale model v tej chvily nezmenite. Jazdite s tym, co mate zo sebou. Mozete byt neviem ako dobry, ale ked model vas nepodrzi, tak to nedate. Toto je to, co robim ja. kazdy model ma za sebou hodiny testovania az je predstaveny RC komunite. Mex pouzivam na trialy nie preto, ze je najdrahsia a najtahsia, ale preto, ze obsahuje to, co ma vyrovnany model mat a nemat +/-. Nie kazdy bude mat moznost vlastnit a vlacit so sebou 2 a viac modely. Tak ako na poslednej expedicke, Mexina odjazdila vsetky expedicie a zaroven aj trial. Ale ako som pisal, mozno by niekomu vonkoncom nevyhovovala. je to vela citania, mozno niekto spravi suhrn. ja idem znovu spat. Dobru |