Výrobca: | FLYFLY HOBBY |
Rozpätie: | 40000 mm |
Hmotnosť: | 0 g |
Kategória: | Lietadla - elektrické |
Dĺžka: | 1560 mm |
Materiál: | GPR/Preglejka/balza |
Motor: | |
ID Modelu: AM9680 | Zobrazenia: 2542 | Pridané: 26. 11. 2019 o 08:26 | Autor: Futura3D
Autor | Správa | |
Futura3D modelár Príspevkov: 126 Moje modely Poslať správu |
Tak ako začať. Jedného pekného dňa prepadla myšlienka a doma sa ocitol vetroň z možnosťou prestavby na elektrovetroň. No človek mieni ale život mení tak si musel odležať pár rokov v poličke. Postupne budem pridávať fotografie a popis čo a ako, čo sa menilo, upravovalo.... No v žiadnom prípade aj keď to niekedy bude vyznievať ako kritika, tak skôr to berme, že občas sa treba viac posnažiť ako len to poskladať z krabice. Konštrukcia. Trup, ako už spomínali iný pekný polyesterový, sem tam z nejakými kazmi, čo zrejme malo kopyto, ale nič tragické z 2m neviditeľné. Vo vnútri pre istotu vystužený preglejkovými dielmi. Rovnako na preglejkové výstuhy je prichytené aj hlavné podvozkové koleso. Neviem či súdruhovia to mysleli len na okrasu, alebo aj, žeby to malo byť funkčné. U mňa to môc dôvery nebudí. možno druhý čo už prevádzkujú lietadlo tak popíšu pár postrehov. Rovnako by hlavné koleso malo podľa skutočného lietadla mať priemer cca 75mm. kvalitatívne je to skôr ako na ľahký elektrolet a nie 3,5kg vetroň. Krídla sú uchytené cez uhlíkovú tyč, ktorá sa zasúva do púzdra v trupe. neviem ako na iných, ale na mojom to je spravené dosť šlendriansky. Dôveru to nebudí. A bude nutné to spevniť a keď zostavím krídla a premeriam možno aj upraviť. Krídla konštrukčné systémom, preglejka, balza, tuhý poťah a fólia. Konce krídiel sa spájajú napevno lepením a spojka je hranol zo sklotextilu. Čo je ale zle vyriešené je že krídlo nie je geometricky skrútené a konce krídel nemajú negatívy. Čo sa zrejme podpísalo na letových vlastnostiach v nižších rýchlostiach, ktoré sú hlavne pri štarte a pristáni. Vzopätie je vyriešení v rámci konštrukcie krídla, a podľa oka vyzerá že +/- je taka ko mala predloha. Po tých rokoch už sem tam aj povolil poťah a bude nutné prežehlenie, ale to je len kozmetická vada. Vinglety na modely sú z laminátu a bohužiaľ o majú dosť veľkú váhu na svoju veľkosť, v priemere 25g. Na originálnom lietadle sú krídelká aj v poslednej koncovej časti krídla. na modely končia ako pri 15m verzii tohto typu. Navyše aby bola vo výrobe stavba jednoduchšia sú krídelka v celej svojej dĺžke spolu s klapkami v rovnakej hĺbke a to 50mm. To vylučuje možnosť predĺženia krídelok na posledný diel. Rovnako, posledný diel je tak tuhý, že dodatočné geometrické prekrútenie nie je možné, bez deštrukcie. Ešte rozmery krídla a vop v porovnaní z predlohou. Pokračovanie nabudúce. A. |
|
Janko-O modelár Príspevkov: 106 Moje modely Poslať správu |
Ahoj "Futura". Ako si už sám naznačil (a ako sme si to vyskúšali sami na našom DéGéčku), v niektorých veciach budeš musieť byť, ako sa diplomati vyjadrujú, "kreatívny". Výraz "nakrútiť negatívy" znie strašne dobre, ale v prípade tejto stavebnice je to "drobný" problém. Ale neboj, napokon si s tým budeš musieť nejako poradiť. My sme uprednostnili funkčnosť, skĺbenú s jednoduchosťou a našimi obmedzenými možnosťami, a to celé tak trochu na úkor toho, že to zas nie je presne podľa "kostolného (aerodynamického) poriadku" a možno aj malinko utrpel vzhľad. S krídelkami, ktoré nie sú až po konce krídel, by som sa netrápil. Ich účinnosť je (na pohodové - oku lahodiace polietanie) dostatočná. Ale s tým kolieskom, čo má model "na bruchu" by som isto niečo urobil, pretože to pôvodné (od výrobcu stavebnice) skončilo tak, ako je to popísané tu: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=1049&n=posledny-z-trojice- „padlych-odvrhnutych-a-adoptovanych“-lieta Držíme ti palce a budeme ťa (v dobrom) sledovať. |
|
BOravec modelár Príspevkov: 577 Moje modely Poslať správu |
K tomu podvozku by som ešte dodal, že by bolo vhodné zakryť ho, aby všetok bordel z dráhy nebol po pristátí v modeli. Inak tie winglety majú fakt tlstý profil. |
|
Futura3D modelár Príspevkov: 126 Moje modely Poslať správu |
Tak dilema je na svete, či to neurobiť ako čistý vetroň a naháňať niekoho na ťahanie, alebo elektro. Motor čo sa doma povaľuje a bol plánovaný je: Model: NTM Prop Drive Series 50-50 580kv Kv: 580rpm/v Max current: 90A Max Power: 2000W @ 22.2v (6S) Shaft: 8mm Weight: 347g ESC: 100A Cell count: 4s~6s Lipoly Bolt holes: 30mm Bolt thread: M4 Connection: 4mm Bullet-connector Prop Test Data: 14x8 - 14.8V / 587W / 40.3A / 2.9kg thrust 14x8 - 18.5V / 1077W / 60.7A / 4.03kg thrust 14x8 - 22.2V / 1906W / 88.2A / 5.36kg thrust 15x8 - 14.8V / 626W / 43.6A / 3.3kg thrust 15x8 - 18.5V / 1165W / 64.2A / 4.85kg thrust 15x8 - 22.2V / 1961W / 88.8A / 6.15kg thrust Regler tiež k tomu nejaká čína YEP 150A ESC Kapánek predimenzované. Tu mám ale problém nakoľko špička je úska navyše ako orginál nie pre motorový kúžeľ. Asi "kreatívne" by to šlo trochu prispôsobiť, ale zatiaľ mi to príde divné. Takže zostáva len predĺžiť hriadeľ motora, čo tiež prináša vyrobiť klietku z ložiskom. Ak by to bol čistokrvný vetroň, tak by uvažoval aj na zaťahováku, tým pádom by bol aj trup posadený trochu vyššie, ako v originále. A ak by som mohol poprosiť Janko-O, aké Vám vyšlo ťažisko po zálete. Len tak od oka mi tam sadne ťažisko na spojku čo je cca 70mm od nábežnej hrany krídla. A. |
|
Janko-O modelár Príspevkov: 106 Moje modely Poslať správu |
Nóóóóó, tak ako som už skôr naznačoval, tak o dosť viac dozadu. Vo vzdialenosti 200 mm od vnútorného "konca" krídla to je asi 90 až 95 mm od nábežnej hrany. Ale aby si až tak veľmi neprepadal panike, tak musím prezradiť, že my máme u našich modelov vždy ťažisko viac dozadu, než ako je "v tomto kraji" zvykom. Vedie nás k tomu názor, že model - vetroň (letiaci bez motora) by pri výškovke v neutráli mal plachtiť - letieť (a mierne klesať) normálnym "vetroňovým" štýlom ustálenou (doprednou) rýchlosťou a nie klesať s neustále narastajúcou rýchlosťou. Ak pri motorovom modeli musím na udržanie letovej hladiny neustále priťahovať výškovku, tak to (podľa nás) nie je dobre. To môže byť pri akrobatickom modeli, ktorý má symetrický profil a celkovo symetrické nastavenie. A aby som ťa ešte viac "ukľudnil", tak s bratom (mior) máme obaja niektoré modely rovnaké, cez to všetko máme ťažisko každý "málinko" inak. Veď vieš ako sa hovorí: Proti gustu žiadny dišputát. .................................................................... Čo sa týka tvojej dilemy, že či model ako čistý vetroň, alebo či motorizovaný, tak dosť záleží aké máš vo svojom pôsobisku podmienky. Aj v tomto sa s bratom rozchádzame, pretože pre mňa je voľba jasná: vzhľadom na moje podmienky - motorizovaný vetroň. Ale Miroslav má neďaleko kopec Lysicu, takže jeho DéGéčko bude s vysokou pravdepodobnosťou čistý vetroň. Ale ak je tvoja dilema založená na predstave, že DG-808 čoby čistý vetroň bude oveľa ľahší ako motorizované DéGéčko, tak nie som si istý, či nazažiješ sklamanie. Ak len tak "narýchlo" skúsiš vyvážiť to tvoje ešte len rozostavané DéGéčko, tak zistíš, že do špice musiš dať naozaj dosť veľa závažia. Ale ak dáš do špice motor a tesne zaň pohonnú batériu, tak zistíš, že s hmotnosťou na tom nie si oveľa horšie ako s čistým vetroňom. |
|
Futura3D modelár Príspevkov: 126 Moje modely Poslať správu |
Včera toho drobca poskladal, a jedine čo konštatujem že mám malú obývačku .o) Účel bol to celé zvážiť a rozhodnúť čo ďalej a ktorým smerom. Napratal, už vyššie spomínanú výbavu +/- do miest kde má byť a zistiť či to dokážem dovážiť bez potreby prídavného olova. Zatiaľ to vyzerá OK, akurát bude nutné urobiť na pohonný akumulátor priestor na posun od terajšieho uloženia kolesa smerom dopredu. S ťažiskom zatiaľ uvažujem na úrovni spojovacej uhlíkovej trubky. A veru ako čistý vetroň by tam mohol dať malú elektráreň, alebo hromadu olova. Pri skoro 400g motore v prednej časti ako dovoľoval trup to chcelo ešte 4čl aby to bolo jak tak vyvážené. Ešte tam chýba príjmač a regulátor napätia čo je cca 50-60g. A samozrejme hromada vecí čo nie je vyrobená alebo kúpená. Váhovo to je zatiaľ na +/- 3250g. Ale váha čosi pôjde ešte hore. Môžem dumať ako vyrobiť predĺženú hriadeľ a ako to nauhlovať voči geometrii krídla, aby vedel potlačiť motor cca 3St dole. Špička je pomerne ostrá a motor vychádza už do priestoru kabíny. Alebo je možnosť vyviesť hriadeľ pod špičkou, aj tak sa bude nazadzovať len klieština z listami bez kúžeľa. uvidíme nič nie je definitívne. Ale kažodpádne riešiť motorový režim len tým že budem potláčať výškovku sa mi moc nepáči, to by bolo len krajné riešenie keď mechanické potlačenie zlyhá. 2x stačilo čo mal malé potlačenie na elektrovetroni, raz na 2m ešte za čias modely (t.j. mix na rukách čo sa prejavilo jedného letu a nedopadlo dobre), a posledne na ľahučkom elektrovetroni, kde som sa sekol pri výrobe gondoly, letieť letelo ale bolo to održku vo väčších výškach kde už som moc model nevidel v akej je polohe. Program na nasledujúcich xy dní je vydumať a vyrobiť predĺženie motora, klieština a vrtuľa a samozrejme prestavba podvozku - stále by rád zaťahovák - nuž pokušenie... Potom, môžem presnejšie určiť rozmiestnenie komponentov. Otázka na tých čo majú nejaký soft na výpočet pohonu. Aký zhruba ťah by mal mať pohon na také pohodové stúpanie, raketový výstup nemusím, ale plaziť sa mi nechce. Pohon čo mám na 4čl by mal +/- dávať cez 3kg ťahu. 5-članok nie je a skladať 6článok, sa mi zatiaľ kvôli váhe nechce len ak bude nutné. Dík zatiaľ. A. |
|
BOravec modelár Príspevkov: 577 Moje modely Poslať správu |
Tu hlavne vidno, ako sú zmixované kormidlá, pohon je originál z Fly-Fly: https://www.youtube.com/watch?v=cfyOQLBjQG8 |
|
Futura3D modelár Príspevkov: 126 Moje modely Poslať správu |
Buď moc nevidím, ale čo je zreteľné tak počas celého letu má klapky spustené zak o hrúbku a niečo odtokovky dole, takže rieši vztlak. A jediné čo postrehol tak pri razantných výchylkách idú aj klapky v malom pomere. A na pristátie pekne do motílika klapky dole, krídeľká hore. |
|
Futura3D modelár Príspevkov: 126 Moje modely Poslať správu |
|
|
BOravec modelár Príspevkov: 577 Moje modely Poslať správu |
Asi to nebolo dosť dobré video, moderné vetrone s rozpätím 18m a viac majú krídelká mixované do klapiek a aj klapky do krídelok. Pri zatáčaní mix krídeliek do klapiek dosť pomôže a netreba tak veľké výchylky na krídelkách, je to z hladiska odporu výhodnejšie. Pri mixovaní klapiek do krídeliek je vhodné aby sa menil profil na celom krídle. |
|
Futura3D modelár Príspevkov: 126 Moje modely Poslať správu |
|