Pridané: 10. 8. 2012 o 03:16 |
ID článku: CLA139 |
Zobrazenia: 13319x |
Komentárov: 21 |
Autor: bresreker
Hovorí sa že nik učený z neba nespadol. Bez tréningu z Vás nikdy majster nebude, rovnako ako sa bez skúseností a metódy „pokus-omyl“ k dokonalému nastaveniu RC auta nedostanete. Jazdí sa totiž na tvrdých plastových ABS kolesách s veľmi nízkou adhéziou voči povrchu, čomu treba prispôsobiť všetko- pohon, geometriu a ovládanie.
Pohon.
Do pohonu zahrnieme všetko medzi motorom až po kardany na kolesách. Teda, motor, prevod, prenos výkonu (kardan, remienok) a diferenciály. Ostatné časti tejto sústavy zanedbáme, nakoľko ich úprava nie je možná, resp. ničomu výrazne nepomôže.
Motor:
Pri motoroch platí základné pravidlo: čím rýchlejší, tým lepšie. Avšak len v ombedzenej forme, pretože extrémne rýchly motor je vám na Drift zbytočný. Zabudnite na všetko pod 15 závitov alebo „super-speed-brushless“ motory. Existuje totiž niečo ako ideálne otáčky kolies. Ak chcete prejsť zákrutu krásnym dlhým driftom, potrebujete istú mieru trenia, aby ste išli bokom a kĺzali po asfalte, no nie príliš málo trenia na to aby bolo auto kontrolovateľné a nepretáčalo sa. K tomu potrebujete buď veľmi-veľmi jemné prsty, alebo obmedzený plyn na ovládači. No a načo si potom budete kupovať super rýchly motor ak ho budete obmedzovať a používať len na 70%!? Zbytočne zaplatíte za drahý motor ktorý spotrebuje príliš veľa energie a skracuje vám tak dobu jazdenia.V dnešnej dobe sa však na trhu čoraz častejšie objavujú aj motory určené špeciálne na drift. Sú ideálnym riešením pre jazdy na kolesách ako sú ABS-ká, či už na asfelte, alebo koberci. Majú okolo 19z-17z a 3 vynutia pre jemnejšiu reguláciu otáčok a vyšší krútiaci moment.
Zhrnutie: na obstojné driftovanie na super tvrdých ABS pneu Vám postačí motor ktorý má maximálne otáčky na úrovi 22-27tis/min. Plne postačujúce sú Tamiya Sport Tuned motor (súčasť TT-01D) alebo MIG-500 a do exkluzívnej kategórie môžeme zaradiť rôzne závodné motory od 15z, či špeciálne Drift motory ako TeamOrion Drift Machine, Yokomo Drift Zero D1 alebo Yokomo Drift SPN.
Prevod:
Vo všetkých bežne dostupných a používaných podvozkoch sú meniteľné prevodové pomery medzi motorom a kardanom, prípadne remienkom, ktorý prenáša výkon na jednotlivé nápravy.
V krátkosti sa dá povedať, že prevod treba prispôsobiť motoru. Pre motory s nižšími otáčkami odporúčame tažšie prevody a naopak, pre vysokootáčkové motory je vhodné použiť ľahšie prevody. Takto docielite že otáčky kolies budú blízko ideálnych otáčok pre ten ktorý povrch. (koberec, asfalt) Pri Drifte sa nemusíte zatažovať nedostatočnou silou motora s ťažkým prevodom pri akcelerácii, trenie od ABSiek je tak či onak veľmi nízke a všetky autá majú vacmenej rovnakú akceleráciu.
Ako príklad môžem uviesť, že pre Tamiya Sport tuned motor odporúčame štandardný pastorok 19z a koleso 61z vymeniť za 24z pastorok a 58z koleso. Motor má dosť sily a na ABSkách to dokáže pekne roztočiť.
Prenos výkonu:
Tu sa obmedzíme iba na základné odporúčanie. Pretože Drift sa jazdí na rôznych povrchoch ktoré nie sú vždy práve čisté, odporúčame zvoliť podvozok s kardanom, alebo úplne krytým remienkom. Špina, prach a hlavne malé a väčšie nečistoty Vám môžu zničiť nekrytý remienok ktorý potom preskakuje, alebo dokonca praská. „Remienkáče“ si odložte na závody alebo do haly, no na parkovisko ich radšej neberte, prípadne si doma spravte ochranné zakrytovanie remienka.
Na kardanových šasi odporúčame vymeniť kardan za kovový, nakoľko je odolnejší a tuhší ako plastový.
Diferenciály:
Nastavenie diferenciálov je kategória sama o sebe. Všeobecne sa tvrdí že na drift je potrebný veľmi tuhý, skoro uzavretý, diferenciál. Yokomo napríklad dodáva svoje MR-4TC drift špeciály s tuhou zadnou osou... Poviete si „super, potom nie je problém, uzavrem ho a je to“...ale má to háčik. Existuje tu totiž dlhý spor a dilema, či je tomu naozaj tak.
Nebudeme sa tu rýpať v teóriách, rovniciach a náčrtkoch a poviem to rovno: Je to na Vás! Polovica drifťákov jazdí s uzavretým diferenciálom, druhá polovica s otvoreným. Záleží len na tom, s čím sa lepšie jazdí Vám a na čo si zvyknete. Na povrchoch s vysokým trením ako je koberec, je výhodné mať tuhý diferenciál, no na povrchoch s nízkym a veľmi nízkym trením ako asfalt a liaty betón sa osvedčili otvorené diferenciály. Trenie od ABSiek je na nich aj tak tak mizivé, že aj stredne zatiahnutý diferenciál sa správa ako uzatvorený.
Tak či onak, ohľadne stability odporúčame mať zadný diferenciál tuhší ako predný. Predná os musí vykružovať a udržiavať smer v zákrute a ak je moc tuhá, auto bude nedotáčavé. Naopak, na koberci je dobré zadný diferenciál uzavrieť do maximálnej možnej miery, prípadne použiť pevnú os. Na ostatných povrchoch nastaviť podľa vlastných zvyklostí.
Geometria:
Dobrá geometria podvozka je základ. Ak však v okruhových závodoch znamená jej zlé nastavenie veľké problémy, v drifte nie je naštastie jej vplyv tak výrazný a malé odchýlky sú viacmenej neškodné. Bežne sa môžeme stretnúť s nastaveniami zbiehavosti, odklonov, svetlej výšky a tlmičov.
Zbiehavosť:
Zadná zbiehavosť: Píšem ju ako prvú lebo je nesmierne dôležitá! Ona robí ABSká ovládateľnými. Mnoho začínajúcich drifterov má problém, že sa auto na ABSkách nedá ovládať a autá sa neudržia v šmyku bez toho aby sa nepretočili. Je to práve kvôli zadnej zbiehavosti.
Žiaľ, v mnohých prípadoch je jej jednoduché nastavenie nemožné. Väčšina v našich končinách fungujúcich RC podvozkov ako TT-01, HPI Sprint2, Losi Drift-R... nemajú nastaviteľnú zadnú zbiehavosť. Je to kvôli jednoduchosti ich konštrukcie a aj vyššej tuhosti ktorú užívatelia často potrebujú. Keď pri driftovani popri obrubníkoch narazíte zadnou nápravou na stenu alebo do súpera, uvedomte si, že keby ste teraz mali zadnú nápravu s nastaviteľnou zbiehavosťou, budete pravdepodobne dalšie minúty tráviť nastavovaním, v horšom prípade zbieraním pozostatkov a nápravou škôd. K úprave uhlu zbiehavosti pre TT-01 alebo HPI E10 je potrebné kúpiť špecifické zadné náboje (kamene) v ktorých sú uložené ložiská a os kolesa. Ich cena závisí model od modelu, ale napríklad pre TT-01 stojí sada kameňov okolo 200skk.
Samotný uhol na drift s ABS-kami odporúčame nastaviť v rozmedzí 2° až 3°. Udržuje stabilitu v šmyku a neobmedzuje ovládanie.
Predná zbiehavosť/rozbiehavosť: Nastavenie prednej zbiehavosti je omnoho jednoduchšie. Upraviť jej uhol je možné pomocou tiahla riadenia na pravej a ľavej strane. Bežne sa na Drift Challnege stretnete s autami nastavenými v rozmedzí od +3° až po -3°. Opäť, toto nastavenie závisí hlavne od zvyku s čím sa Vám lepšie jazdí. Ak je predná náprava rozbiehavá, voz je nestabilnejší a ľahko sa dostane do driftu a naopak, ak je zbiehavá, je náročnejšie dostať ho do driftu, no počas neho je stabilnejší a drift dlhší. Pre nerozhodných odporúčam nastaviť 0° a časom si iste nájdete vhodný uhol sami.
Odkony:
Veľká téma, krátky proces... odklon je úplne ľubovolný. ABS kolesá sa aj pri nastavenom odklone v krátkej dobe zabehnú „na plocho“ a budú mať kuželovitý tvar ako kvetináče . Jediným dôvodom na odklony môže byť estetické hľadisko, nakoľko auto s kolesami v odklone lepšie vyzerá.
Svetlá výška:
Svetlá výška sa odprúča čo najmenšia pre zníženie ťažiska, no v závislosti od nastavenia tlmičov. S príliš nízkym autom a mäkkými tlmičmi sa Vám môže stať že škrknete podvozkom o vozovku, prípadne malú nečistotu čo Vás spomalí, alebo úplne otočí. Podvozok s baterkou a karosériou by malo stáť približne 6-8mm nad vozovkou.
Druhá vec je výška uchytenia karosérie, pri ktorej sa treba riadiť pravidlom aby vám počas jazdy karoséria nešúchala o vozovku ani pri dopružení podvozku.
Tlmiče:
Dobré nastavenie tlmičov je Alfa a Omega jazdenia. A v Drifte to platí dvojnásobne. Pretože ABSká majú veľmi nízke trenie je potrebné zachovať čo najlepší kontakt s vozovkou, takže platí heslo „Mäkký, mäkší, na drift!“
Nasaďte extrémne mäkké struny a čo najmäkšie tlmiče s čo najviac dierami- Presvedčte sa že olej v tlmičoch je dostatočne riedky, pri prípadnej výmene si kúpte olej s 25-100cpw. (Sériovo dodávané pružiny v TT-01D sú približne dva krát mäkšie ako bežné „stock“ pružiny) Potom sa budete sami diviť ako vaša „driftmašina“ ladne pláva medzi kuželmi!
Ovládanie:
Vždy ste sa divili načo má tá Vaša vysielačka všetky funkcie, že ich predsa vôbec nepoužívate a bola preto zbytočne drahá? Omyl! To všetko teraz môžete využiť vo svoj prospech..
A čo všetko?... takže, otvorte manuál a nalistujte si funkcie ako EXPonecial plynu a nastavte ho na minus niekolko percent. Pomaha to plynulemu rozjadu a ked vyrazne pridate plyn, motor utrhne kolesa a kopne auto do driftu. Rovnako dobre sa dá využiť aj nastavenie exponenciálu riadenia. Malé výchylky riadenia vám umožnia na rovinkách bezpečne meniť stopu a potom v zákrute vytočiť okamžite do žiadaného smeru a uhla. Pospomínajte si kde s nastavujú obmedzenia plynu, lebo pri silnej baterke a motore ich budete potrebovať nech je auto aspoň trochu ovládateľné. Zísť sa Vám môže aj DualRate nastavený na plyn. Obmedzíte si plyn na povedzme 75% a po čase, keď počas jazdy zistíte že baterka už stráca na sile, vypnete jednoduchým kliknutím obmedzovač a zas budete z nej dostávať 100% výkonu ktorý v nej zostal.
Tieto rady však možno aplikovať len pokiaľ vám to dovoľuje Vaša vysielačka. Ak ich k dispozícii nemáte, naučíte so to aj bez nich. Ak ste presvedčený že to nejde, je načase zaobstarať si kvalitnejšiu RC výbavu
Tak dúfam že Vám tieto rady do začiatkov pomohli.