autor | správa | |
DaggyMAC team RCPortál Príspevkov: 1734 Moje modely Poslať správu |
Zdravím kolegov, zaujalo ma jedno zistenie - keď som si prechádzal Drive Calculator, tak pri zvolení "obdobnej vrtule" je úplne iná efektivita ťahu, max. otáčok a rýchlosti pri sklopnej vrtuli ako pri pevnej vrtuli. Zámerne som použil slovo obdobná vrtuľa, lebo pri použití sklopných listov hraje rolu aj samotný kužeľ, resp. trámec, ktorý rozhodne o konečnom priemere vrtule. Uvediem príklad:
Ak by som sa teda rozhodoval, akú vrtuľu by som vybral, podľa TEORETICKÝCH informácií z DC vyjde lepšie práve sklopka, napriek tomu, že hľadám vrtuľu na model, ktorý nevyžaduje sklopnú vrtuľu. Motor má pri 3S batérii ešte dostatočnú rezervu, preto som skúsil 4S: Pri 4S je v prípade použitia pevnej vrtule motor na hranici svojich možností, čo ale nevadí pre krátkodobú záťaž, sklopka je na tom opäť podstatne lepšie vo väčšine parametrov - ťah, rýchlosť, otáčky, A, pokles V, efektívnosť ťahu a samotného výkonu. Všimol som si, že napr. Veka používa sklopky vo svojom Mustangu, ale pripisoval som to najmä lepšiemu pristátiu bez podvozku. Zaujímajú ma preto niekoľko otázok: - Aká je realita v porovnaní s teóriou výsledkov v DC? - Sú naozaj sklopné vrtule v porovnaní s rovnakou veľkosťou pevnej vrtule efektívnejšie? - Sú lepšie ľahšie vrtule alebo tie s vyššou váhou? - Sklopná vrtuľa má menšiu hĺbku profilu ako pevná, hraje aj tento parameter rolu? Ako? |
|
mac modelár Príspevkov: 940 Moje modely Poslať správu |
Moj tip je, ze dve naprosto identicke vrtule, ak by sa take dali vyrobit, pevna bude vzdy o malo ucinnejsia.
Celkovo mi aerodynamika, tvar vrtul pripada skor empiricka zalezitost. (Myslim ladenie tvaru, nie hruby navrh) U metylaku sa kamosom stavalo, ze s moc lahkou vrtulou fungoval motor menej spolahlivo, ako s tou istou tazsou (zotrvacnik?). To zas ale nema nic spolocne s ucinnostou.. U elektriky bude najlepsia asi najlahsia pri zachovani tvaru vo vsetkych rezimoch. Podla mna pri mensich rozmeroch nie je otazka pevna alebo sklopna ale tvar vrtule. |
|
charon modelár Príspevkov: 140 Moje modely Poslať správu |
Na otázku čo je lepšie,účinnejšie atd.je ťažká odpoveď a záležalo by asi na porovnávaní konkrétnych vrtulí. Ja zo svojej skúsenosti môžem povedať že aj u dvoch sklopiek od dvoch rôznych výrobcov s totožným priemerom a stúpaním namontovaných na tom istom kužele sa výsledky líšia. Nedá sa ale povedať že vrtule toho ktorého výrobcu sú účinnejšie.Líši sa to od priemeru./overené pri súťažnom lietaní/ Z toho usudzujem ,že porovnávať sklopku s pevnou vrtulou bude ešte väčšia alchýmia. |
|
pestefpo modelár Príspevkov: 165 Moje modely Poslať správu |
hejda čo to prinieslo v tejto diskusii ktorá sa točí okolo niečoho iného?
|
|
DaggyMAC team RCPortál Príspevkov: 1734 Moje modely Poslať správu |
Zaujímave je to, že napr. vrtule APC E sa chovajú lepšie a sú aj ľahšie, takže vhodné pre elektromotory, pričom APC Sport sú vhodnejšie pre spaľováky. Viem ale to, že pre menšie kubatúry nie sú vhodné drevené vrtule, lebo sú ľahšie, pričom plastové majú väčšiu hustotu a tým môžu byť ťažšie a plniť tak funkciu zotrvačníka ako tu písal Mac.
Mne však ide o elektrický pohon, kde sa vrtuľami snažíme dostať maximum z motorov. Čítal som, že vo všeobecnosti sú najefektívnejšie vrtule s pomerom veľkosti k stúpaniu 2:1, čiže 10x5, 12x6 a podobne. Samozrejme to záleží od motora, slowfly motory točia veľké vrtule s malým stúpaním a vysokootáčkové točia maličké vrtulky s veľkým stúpaním. Hmotnosť hraje veľkú rolu. Mám tu na stole zopár 13" vrtúľ (a jednu 12" na porovnanie), tu sú ich hmotnosti: - Aeronaut Cam Carbon 13x6,5 (2 listy) - 17g - Master Airscrew 13x8 (drevo) - 28g - APC Sport 13x4 (plast) - 49g - APC E 12x6 (plast) - 41g Je teda jasné, že sklopky sú veľmi ľahké, 17g je skvelá váha, ak si k tomu pripočítam 45mm trámec so skrutkami, tak celková váha vrtule pripravenej k montáži bude 24g, čo je aj tak ľahšie ako (pomerne ľahká) drevená Masterka. APC má oproti Masterke výrazne menšiu plochu, ale má podstatne klenutejšiu odtokovku. Samotné listy Aeronautky sú veľmi ľahké, takže majú menšiu odstredivú silu, preto je motor schopný točiť rýchlejšie pri nižšej spotrebe, takže má motor akoby väčšý výkon a vyšší ťah, uvažujem správne? Znamená to teda, že pre elektrický pohon sú najlepšie čo najľahšie vrtule, tak? |
|
niko modelár Príspevkov: 165 Moje modely Poslať správu |
Zrejme hej.....Treba skúšať lebo som mal 2 úplne rovnaké vrtule a ťahali rozdielne. |
|
mac modelár Príspevkov: 940 Moje modely Poslať správu |
Pretoze neboli uplne rovnake. |
|
niko modelár Príspevkov: 165 Moje modely Poslať správu |
Ale boli...rovnaký výrobca kupované naraz v jednom baliku rovnaka hlbka i profil i nábeh... sú proste rovnaké na vlas a podľa váhy ťahajú rozdielne...(testoval som to viac krát).. aj rovnaký priemer... Ak by som ich vymenil ani by si si to nevšimol.. |
|
Bumpy_SK modelár Príspevkov: 1301 Moje modely Poslať správu |
jedna mohla byt nevyvazena |
|
modelarPO modelár Príspevkov: 484 Moje modely Poslať správu |
Ja som objednaval na mojho Yaka dve rovnake vrtule APC 15x8. Prisli mi v jednom baliku. Dal som ich na vahu: jedna vazi 36,7g a druha 47,4g. Ta tazsia je o dost pevnejsia a napriklad ked mi padal Yaka z visu tak sa neohybyla a zvuk bol normalny. Ked som tam dal tu lahsiu, menej pevnu tak ked mi lietadlo islo dolu z vidu tak sa pri koncoch ohybala a vydava to zvuky ako keby som kosil travu. |
|
niko modelár Príspevkov: 165 Moje modely Poslať správu |
jedna mohla byť nevyvažena To ma vtedy nenapadlo ... Ale maly byť vyvažene lebo boli nové... PS: váhu mali rovnakú...a tuhosť netuším |
|
Bumpy_SK modelár Príspevkov: 1301 Moje modely Poslať správu |
ja som tiez kupil 4 nove vrtule z ciny a 1 bola este celkom ok |
|
skylark modelár Príspevkov: 1454 Moje modely Poslať správu |
To, že boli nové neznamená, že boli aj dobre vyvážené. Záleží na tom, akú značku si kúpil. Čím kvalitnejšie a drahšie vrtule, tým lepšie sú vyvážené od výroby. Ja kupujem na svoje bublinky lacné vrtule z HK a prakticky každú treba vyvážiť. Mám vyvažovačku s magnetickými ložiskami, takže si ich viem sám celkom presne vyvážiť. Neveril by si, aký je rozdiel lietať s vyváženou a nevyváženou vrtuľou. |
|
niko modelár Príspevkov: 165 Moje modely Poslať správu |
Aha...tak ti moje boli za par centov...
Ozaj a aký je rozdiel lietať s vyvaženou a nevyvaženou vrtulou??? |
|
mac modelár Príspevkov: 940 Moje modely Poslať správu |
|