Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

Technické parametre
Výrobca: Vlastna stavba
Rozpätie: 1500 mm
Hmotnosť: 470 g
Kategória: Lietadla - elektrické
Dĺžka: 805 mm
Materiál: Balza, fólia
Motor: 2630, 1200kv
Popis

Tento model som postavil podľa pôvodného plánu od Mitja Seršena. V súčastnosti ponúka za úhradu zäčšenú verziu s prepracovaným plánom. Pôvodná verzia sa dá zohnať v pdf alebo dxf formáte.

Vybral som si vybral z dvoch hlavných dôvodov. Chcel som postaviť kompletný model bez potreby kúpy polotovarov ako napríklad trup. Potom ma zaujala možnosť stavby s termickými alebo hotliner krídlami. S termickými krídlami typu W je ovládaná smerovka a výškovka. Pri hotliner verzii sú ovládané aj krídelká.

Model som staval spolu so synom. Je fajn, keď v rodine majú viacerí ten istý koníček.

Stavba ide rýchlo. Hlavne krídla. Oproti plánu som ich postavil delené. Úprava sa dotkla aj výšovky ktorú som urobil odnímateľnú. Kôli skladovateľnosti a preprave. Pri trupe som sa trocha potrápil. Stavba nešla až tak trýchlo ako som si predstavoval. Trup je samá oblina, rovná časť je iba sedlo na krídlo. Nič moc ale nakoniec sa mi podarili dodržať všetky roviny.

Pre stavbu som kúpil jednu rolku fólie. Zdalo sa mi že jej mám až veľa, ale nakoniec som musel zadnú polovicu trupu potiahnuť inou z domácej zásoby. Rebrá som si vyrábal sám. Nemyslím si, že si ich treba nechať rezať na CNC. Ja si vytlačím profil krídiel na tlačiarni s tým, že použijem na tlač čo najtenšiu čiaru. Vystrihnem ich s malou rezervou a nalepím na balzu pomocou klovatiny. Je to kancelárske lepidlo. Rebro potom vyrežem taktiež s maloou rezervou (cca 1-1,5 mm). Na výsledný tvar ho dobrusujem jemným pilníkom. Keď mi začne pomaly miznúť čiara na papieri, tak to rebro mám presne na desatinu milimetra. Potom stačí iba papier navlhčit a odlepiť.

Pre toho, kdo sa do toho chce pustiť tu je zaujimavá diskusia aj foto dokumentáciou. http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=539755

Včera som stavbu dokončil. Hneď ako sa zlepší počasie pôjdem ho zalietať a dám vedieť.

Výbava je z Hobbyking EU warehouse. Pri tých cenách a prepravnom nie je o čom diskutovať:
Motor: HobbyKing™ Wingnetic 805mm - Replacement Motor (EU Warehouse)
Vrtula: HobbyKing™ Wingnetic 805mm - Replacement Folding Propeller (EU Warehouse)
Kužel: 30mm Alloy folding Prop Spinner with 2.3mm/3mm/3.17mm Adapter (EU Warehouse)
Elektrické káble: 45CM Servo Lead Extension (JR) 26AWG (10pcs/set) (EU Warehouse)
Servá smerovka a výškovka: Turnigy™ TGY-1440A Analog Servo (V2) 0.8kg / 0.10sec / 4.4g (EU Warehouse)
Servá krídelká: HXT900 Micro Servo 1.6kg / 0.12sec / 9g (EU Warehouse)
Batéria: ZIPPY Compact 1000mAh 3S 25C Lipo Pack (EU Warehouse)
Regulátor: 15A s BEC od Hobbyking



Keď som to spočítal, tak ma elektronika vyšla na 38 Euro

15.12.2016 - Model som iba zalietal a odložil. Určil som mu iný osud. Model som zabalil do krabice a poslal do USA. Teraz bude brázdiť oblohu v Charlottesville Virginia. Dúfam že môj známy bude mať z neho väčšiu radosť ako ja.

ID Modelu: AM6717 | Zobrazenia: 4143 | Pridané: 10. 2. 2016 o 12:20 | Autor: BA2506


V tejto faze už poťajem…


Výškovku som urobil…


V tej papierovej rúre…


Farebná kominácia nie je…


Vzadu napravo od výškovky…


Tu je sedlo krídiel. V…


Tu mám ešte pôvodnú…


Jeden deń pitného režimu a…


Vyvažovanie. Pri tej váhe…


Výsledná letová…

Autor Správa
Lubomir
modelár

Príspevkov: 165

Moje modely
Poslať správu
Autor: Lubomir Správa zaslaná: 10. 2. 2016 o 14:02
Tá váha je aj s baterkou? Ja som si pozrel staré záznamy a ja som mal s baterkou 1300mAh (cca 108g) letovú váhu 569g. Staval som to ovšem podľa plánu kúpeného od Mitiu, s deleným krídlom. Verzia hotline - rozpätie 1700mm, krídelká - ktorú som staval neskôr, mi s rovnakou baterkou vyšla letová váha 639g. Prajem úspešný zálet. Dobre vyvážený a vytrimovaný, ten ušatý, lieta skoro sám a termiku miluje .
Bydlisko: Bratislava ( 86 rokov )
BA2506
modelár

Príspevkov: 19

Moje modely
Poslať správu
Autor: BA2506 Správa zaslaná: 10. 2. 2016 o 15:15
Vaha je aj s baterkou. Hotliner bude mat asi o par gramov viac. Verzia od Mitiu ma 200 mm vacsie rozpatie.
Pre verziu 1500 mm - Mne sa podarilo dohladat podobne stavby ako moja a vahu mam dobru. Na plane je 480 gramov pre termik kridla. Tu na portali som dohladal od 500 do 600 gramov. Takze som o 10 gramov lahsi. A to mam delene kridla, ale zase nemam vystuzenie stredu sklom.
Pre verziu 1700 mm - Mitiova verzia ne jeho stranke ma vahu 650 gramov pre termik kridla a tu na portali od 590 do 620 gramov. Takze s 569 gramami si na tom super. Mas 80 gramov k dobru.

PS: Ja som si daval teraz pozor. Ked som staval Liona, tak som ubehol s vahou a musel som uplatnit odlahcovaciu kuru. Uz nikdy viac vlies napusteny bielym pigmentom....
Bydlisko: Bratislava ( 61 rokov )
Lubomir
modelár

Príspevkov: 165

Moje modely
Poslať správu
Autor: Lubomir Správa zaslaná: 10. 2. 2016 o 17:34
O.K. - máš to fajn. A s tým vliesom máš pravdu. Tiež som to skúsil (na Orca od Milana Horáčka). Samotný vlies je v poriadku, ale stačí trochu prehnať s lakom a už sa to prejaví na váhe. Ja používam všeobecne Oracover (dokonca ten čínsky), ktorý ovšem nezvýši pevnosť konštrukcie, lebo ostáva pružný, ale pri vytvorení kazety na nábežke krídla z tuhého poťahu to nevadí a krídlo je dosť pevné na ohyb aj krut.
P.s.
Zaujala ma tá odnímatelná výškovka - máš pravdu o tej preprave, tá výškovka je dosť zranitelná pri preprave. Ale ako som pozeral, tak pri odnímaní musíš odpojiť drôt náhonu na servo. Neviem či sa pri montáži strafíš do nastavenia a budeš ju musieť zakaždým trimovať.
Bydlisko: Bratislava ( 86 rokov )
dertypek
modelár

Príspevkov: 226

Moje modely
Poslať správu
Autor: dertypek Správa zaslaná: 10. 2. 2016 o 21:21
cauko ,krasna pracicka , taketo nieco sa mi naozaj paci . teda pozeral som vselikade tie planky na guppyho ale nemozem najst presne tento tvoj model jak mas ty , posli mi ho plz dakujem
Bydlisko: Topoľčany - Tovarníky ( 37 rokov )
BA2506
modelár

Príspevkov: 19

Moje modely
Poslať správu
Autor: BA2506 Správa zaslaná: 11. 2. 2016 o 09:36
Plán na stavbu lietadla sa to stiahnuť na tejto stránke:
1. Cesta: http://www.profili2.com/eng/plans.asp
2. Zadanie "Guppy" do vyhľadávacieho kritéria "By name"
3. Kliknutie na obrázok a stiahnutie
Bydlisko: Bratislava ( 61 rokov )
veka
modelár

Príspevkov: 906

Moje modely
Poslať správu
Autor: veka Správa zaslaná: 11. 2. 2016 o 10:36
Lubomir:
O.K. - máš to fajn. A s tým vliesom máš pravdu. Tiež som to skúsil (na Orca od Milana Horáčka). Samotný vlies je v poriadku, ale stačí trochu prehnať s lakom a už sa to prejaví na váhe. Ja používam všeobecne Oracover (dokonca ten čínsky), ktorý ovšem nezvýši pevnosť konštrukcie, lebo ostáva pružný, ale pri vytvorení kazety na nábežke krídla z tuhého poťahu to nevadí a krídlo je dosť pevné na ohyb aj krut.
P.s.
Zaujala ma tá odnímatelná výškovka - máš pravdu o tej preprave, tá výškovka je dosť zranitelná pri preprave. Ale ako som pozeral, tak pri odnímaní musíš odpojiť drôt náhonu na servo. Neviem či sa pri montáži strafíš do nastavenia a budeš ju musieť zakaždým trimovať.


.... nejake fotky zpracovania Vliesu mamv niektorych albach napr tu: http://veka1.rajce.idnes.cz/

Podrobne popisy prace s vliesom su na mojom webu viz napr :

http://www.vekamodel.cz/rekonstrukce-povrchove-upravy-0/
http://www.vekamodel.cz/montazni-navody/vosa-stavebni-navod/vosa-potah/

Prax ukazala, ze Vlies nie je vseliek a jeho pouzitie ma niektore specifika. Na niektore typy lietadiel sa hodi viz rajcatove odkazy na alba starsich poletuch Vosa, Cejka, Ero, Major,Pluto a pod.( prejst str 1-4).

Celoplosne barvenie Vliesu nepouzivam... nemam dovod. Ked chcem vytvorit dojem retro stavby, kombinujem lakovany surovy povrch vliesu s nejakou barvou.Setrim jak material tak hmotnost.

Potah lepim cistym acetonom k nalakovanej kostre. Umoznuje to bezdestrukcnu opravitelnost. Najprv prilepim len obvod.Potom potah vypnem zehlickou pri zafixovanej nosnej ploche v spravnom tvare a polohe ( pozadovana rovinnost ci skrutenie) . Az potom ho prilepim k rebram a nosnikon , zase acetonom.

Okrem fotiek na rajceti ,je tento postup s popisom i fotkami napr tu ( str 3a 4) : http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=119&t=43711&hilit=+sv23+West+Wind&start=30

Na spodnej strane velmi klenutych profilov z tenkeho materialu tj. preglejka 1mm mam nanesenu disperziu. Aceton by to na malej stycnej ploche neudrzal. Tam potah prizehlim spickou zehlicky a az potom vypnem lahkym prebehnutim zehlickou nad plochou.

Vacsie plochy nanasam valeckom, alebo cez kusok Vliesu nalepeny na liste pomocou stetca, ci molitanu( viz fotky v roznych albach na rajceti) . Vyhodou je mimimum laku v potahu a rychlo uzatvorene pory.

V pripade ze chcem vytvorit pevnejsi potah ( exponovane miesta ...) velmi dobre vysledky dava zdvojeny krizny potah Vliesom.
Ma vyssiu odolnost na prerazenie a dost zpevni makku kostru v porovnani s jednopotahom. Pouzivam napr na prieckove trupy ( Major), alebo na spodny potah kridel.

Ad rozoberacie spoje vyskovky....na starych modeloch sa k upevnovaniu pouzivala guma. Tak to pouzivam i na ich replikach a problem z nastavovanim tiahel nemam. Len usadenie vyskovky je potreba urobit samostrediace.

Ako som to riesil, je mozno vidiet zase v albume Cejky : http://veka1.rajce.idnes.cz/CEJKA_-retro_kluzak_z_roku_1967./

Ine riesenie ma Major: http://veka1.rajce.idnes.cz/Major_1966/

.... ine zase Vosa : http://veka1.rajce.idnes.cz/Vosa_2015-trup_a_ocasni_plochy./

pripadne : http://veka1.rajce.idnes.cz/Vosa_2010-sestaveni_a_serizeni_modelu./

A ked nechcem na chvoste gumu a chcem zachovat historicky vzhlad tyckoveho modelu s kriznymi kormidlami na chvoste, tak to urobim napr. tak ako to ma Ero II : http://veka1.rajce.idnes.cz/Ero_ll_-_skolni_kluzak_z_r.1954_-_radiem_rizena_verze./

veka
Bydlisko: Bohumileč 15, Pardubice,CZ ( 65 rokov )
BA2506
modelár

Príspevkov: 19

Moje modely
Poslať správu
Autor: BA2506 Správa zaslaná: 11. 2. 2016 o 14:48
Ohladne toho vliesu som bol uz davnejsie na tvojich strankach. Paci sa mi navod na Vosu. Je to dobry navod a hlavne pekna cista stavba.

Vlies je super. Dokoncujem 3,2 metrovy model Opal od pana Knebla. Este som ho sem neumiestnil. V podstate je hotovy, akurat musim umiestnit olovo do spice.
Aj pri nom som pouzil Vlies. Na prichytenie som vyuzil Blasalock. Tu som ale urobil chybu. Pri malych modeloch sa s tym patlaju male plochy a teda nie je toho vela. Ale pri velkych kridlach treba napatlat toho balsalocku cele metre. Po urcitej dobe som stratil sustredenie a zacal som ho nanas dost nedbalo. Vypomstilo sa mi to. Mam po nom viditelne stopy. A ten vlies nechcel ist dole. Tak som to tak nechal. Dost ma to mrzi, lebo drobnosti vytvaraju celok a takato viditelna blbost znehodnocuje kopu prace co som vlozil do toho vetrona
Na druhej strane je to iba kozmeticka chyba a verim, ze si s nim uzijem vela zabavy.

ivan
Bydlisko: Bratislava ( 61 rokov )
veka
modelár

Príspevkov: 906

Moje modely
Poslať správu
Autor: veka Správa zaslaná: 11. 2. 2016 o 15:08
BA2506:
Ohladne toho vliesu som bol uz davnejsie na tvojich strankach. Paci sa mi navod na Vosu. Je to dobry navod a hlavne pekna cista stavba.

Vlies je super. Dokoncujem 3,2 metrovy model Opal od pana Knebla. Este som ho sem neumiestnil. V podstate je hotovy, akurat musim umiestnit olovo do spice.
Aj pri nom som pouzil Vlies. Na prichytenie som vyuzil Blasalock. Tu som ale urobil chybu. Pri malych modeloch sa s tym patlaju male plochy a teda nie je toho vela. Ale pri velkych kridlach treba napatlat toho balsalocku cele metre. .....
ivan


Na celoplochy je Balsaloc, alebo disperzia pod Vlies zbytocna. Nalakovana a vybrusena celoplocha ide bezproblemovo potiahnut vyssie popisanym sposobom tj,len pomocou acetonu. Vyhodou je , ze ked sa nedari, potries plochu acetonom , odlepis potah, upravis a prilepis znovu.


Pozn. ked uz pouzit disperziu na celoplochu , tak lepit papierovy potah za mokra na vylakovanu a vybrusenu balzu. Problem je vsak s opravani....nedas ho dolu bez poskodenia povrchu ( aspon neviem o nejakom rozumnom sposobe).

Neskusal si ten spatne prilepeny Vlies, co nechcel dole ( resp Balsalock pod nim) nahriat zehlickou napr. cez pauzak, alebo papier na pecenie a postupne ho uvolnovat? Ja nie , ale za pokus by to mozno stalo. Otazkou je , ci lepidlo zostane na dreve, alebo ho vezme potah zo sebou, ak by to nahodou slo.

veka
Bydlisko: Bohumileč 15, Pardubice,CZ ( 65 rokov )
BA2506
modelár

Príspevkov: 19

Moje modely
Poslať správu
Autor: BA2506 Správa zaslaná: 11. 2. 2016 o 19:22
Skusal som to nahriat. Lepidlo zmaklo a ten vlies isiel dole, ale zostalo na dreve. A v nom plno chlpkov z vliesu. A nejde obrusit. Ten balsalock je super, ale treba s nim opatrne. Na hrany a negativne obluky ano, ale na rovne plochy velmi opatrne.
Bydlisko: Bratislava ( 61 rokov )
veka
modelár

Príspevkov: 906

Moje modely
Poslať správu
Autor: veka Správa zaslaná: 11. 2. 2016 o 20:26

Skusal som to nahriat. Lepidlo zmaklo a ten vlies isiel dole, ale zostalo na dreve. A v nom plno chlpkov z vliesu. A nejde obrusit.

.... dalo sa cakat.



Ten balsalock je super, ale treba s nim opatrne. Na hrany a negativne obluky ano, ale na rovne plochy velmi opatrne.


.. jj mam stejnu skusenost.

veka
Bydlisko: Bohumileč 15, Pardubice,CZ ( 65 rokov )
modelar22
modelár

Príspevkov: 34

Moje modely
Poslať správu
Autor: modelar22 Správa zaslaná: 12. 2. 2016 o 06:45
Pekná práca .Mam ho tiež v hangári a som s ním spokojný. Takže vítaj v klube. A nech to pekne lieta.
( 65 rokov )
  • Pridať komentár
Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť.
Úvodná stránka
  • 557 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 3 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: tamiya, pf1960,