autor | správa | |
sky59 modelár Príspevkov: 95 Moje modely Poslať správu |
V poslednej dobe pouzivame DS24 od JETI aj na bublinkolety. Najnovsi relaxacny model je od Freewing SU35 s dvomi EDF turbinkami. Model nie je moc klzavy je to stihacka a preto som rozhodol ze bude nutne poznat stav baterie 6S 4200mAh na palube. Najjednoduchsie je merat napatie. Pri plnom plyne to berie 85A a za tri minuty je bateria vybita. Je zbytocne merat komplikovane a nepresne naboj v baterii pretoze ak sa dosiahne spodne limitne napatie pri plnom plyne tak pri odlahceni otacok to este bude lietat dostatocne dlho, navyse pocitam s rezervou 30 sekund pri plnom plyne. Nakoniec som urobil nasledovne riesenie: Nie je to vsetko z mojej hlavy, pouzil som a upravil kod z rc-thoughts.com Maju tam v "ponuke" AmpSensor co mi ale nevyhovovalo, pretoze je urobeny maximalisticky aj na meranie prudu a treba ho nastavovat cez JETIBOX pricom si parametre odklada do EEPROM. Tieto "komplikacie" som vyhadzal a urobil kod pre jedno meranie napatia bez potreby cokolvek nastavovat. Zaroven upravene pre Arduino Nano za cca 2eura aj s dopravou. Staci zastrcit do JETI prijimaca a v Casovace/Alarmy to "vytiahnut" na obrazovku a nastavit podmienku minimalneho napatia pre alarm. Dokonca to vie hlasit verbalne aj hodnotu napatia! Prilozeny je originalny obrazok pre napatie, prud a moznost dialkoveho resetu. (ja som nechal iba meranie napatia) Zapojit sa musia iba 3 suciastky: R1,R2 a kondenzator 100nF z ich stredu - vid original obrazok. Samozrejme sa musi zapojit aj kablik co ide zastrcit do prijimaca. R1 - 10k R2 - 2k2 (povodne bol nestandard 2k) meraci rozsah je do 27V, vstup pre meranie napatia je A2 5V referencia * (10+2.2)/2.2 = 27.72V (pri presne 5V z BEC), vsetko co je viac sa zobrazuje ako 27.72 avsak 4.3*6= 25.8V s velkou rezervou pre 6S baterie, da sa pouzit aj pre 7S baterie pretoze spodne limitne napatie to zmerat dokaze kondenzator 100nF zo spolocneho bodu R1,R2 na minus (GND) ja som pouzil SMD suciastku a vyuzil minus (GND) kde bolo povodne reset tlacidlo signal vodic do prijimaca je z D3 zltej farby (na originale je to 3) Kompletne zapojenie je zrejme z fotografii mojeho urobeneho senzoru. Odstranil som RESET tlacidlo aby po zafukani do zmrstovacky nezostalo zopnute Zaroven som vyhodil aj POWER ledku, aby bolo lepsie vidiet ako druha ledka "L" v rytme komunikacie blika. Minus hnedy a plus cerveny pre kablik do prijimaca je z "konektora" na Arduino Nano (vid foto) Aby mi odpor R1 nepoletoval v lufte tak som odskrabol a pouzil poslednu dierku na plosaku na jeho priletovanie na plosny spoj. Cele je to zafukane v zmrstovacej buzirke bielej farby takze vidiet aj LEDku "L" blikat. Naprogramovat Arduino Nano je mozne velmi jednoducho prilozenym RCT-uploaderom. Prikladam aj instalacku pre CH340 co je usb prevodnik seriovej linky. Prilozeny hex subor je napln do Arduino Nano. Pocitac musi vidiet seriovy port, rovnako ho treba vybrat v RCT uploaderi COMx. Upozornenie: navrh pocita s referencnym napatim 5V pre ADC prevodnik. Preto ak 5V z BEC je vysie tak sa zobrazuje v pomere nizsie napatie na DS24, to vobec nevadi, pretoze si nastavim limit o to nizsie cize skutocne napatie 24V bude pri 5.5V z BEC zobrazene ako 5/5.5*24 = 21.82V na DS24. maximalne napajacie napatie pre Arduino tak ako je zapojene je 6V Dnes je na trhu stovky roznych verzii Arduino Nano ale vsetky su plne kompatibilne, rozmerovo a aj funkcne. Najnovsia verzia ma vsetky suciastky na jednej strane. Rozhodol som sa podelit tu na fore z viacerych dovodov, viem minimalne o jednom uzivatelovi tu na fore ze sa o to zaujima, a videl som aj na fore rcmania.cz ze je hladane nieco podobne a nema to tam kto uploadnut .... Ak som na nieco zabudol smelo sem napiste! A potesilo by ma ak by som vedel kolko ludi to zaujalo. dalsie suboryCH34x_Install_Windows_v3_4.zipSEBIpilot.hexRCT-Uploader.part1.rarRCT-Uploader.part2.rar po stiahnuti suborov zip treba odstranit/premenovat cislelny prefix pridany forom inak sa RCT uploader nerozbali kedze ma zmenene mena rovnako hex subor sa otvara ako text namiesto downloadu, treba preto vsetko oznacit a copy-paste do Notepadu a ulozit ako text subor s priponou hex EDIT: zabudol som napisat, ze ten kablik co vedie na odpor R1 ide zastrcit do dierky na balancnom konektore kde je plus baterie, byva vzdy cerveny, na opacnom konci byva cierny a jedna sa o EXovy telesenzor.... |
|
Atto modelár Príspevkov: 181 Moje modely Poslať správu |
Prečo si myslíš, že merať náboj je zbytočne komplikované, či dokonca nepresné? Mne sa zdá byť, síce jednoduché, ale naozaj nepresné usudzovať z nameraného napätia na stav vybitia batérie. V tej stíhačke to musíš merať počas letu a teda v stave nejakého prúdového odberu. A tu zohráva úlohu vnútorný odpor pohonnej batérie. Ak nepoznám odber, neviem aký úbytok napätia na ňom vznikol a teda neviem aké napätie batérie vlastne je. Okrem toho: vnútorný odpor batérie je závislý na viacerých faktoroch: na teplote, na stave nabitia, na veku batérie - ne jej kondícii ..... To je strašne veľa neznámych. |
|
sky59 modelár Príspevkov: 95 Moje modely Poslať správu |
Spravny postreh ze je tam prilis vela neznamych. Ja spolieham na jediny fakt a to ze sem tam sa da plny plyn. A prave vtedy napatie poklesne pod nastavenu limitu. Limitu som urcil tak, ze pri teste na plny plyn odpocitam 30 sekund od okamihu kedy zacnu klesat otacky. Cize viem, ze keby sa letelo aj nadalej na plny plyn tak to vyda tych 30s, avsak po alarme je uz iba jedina uloha ist pristat a na to plny plyn netreba, cize od alarmu je este k dispozicii omnoho dlhsia doba ako 30s, zalezi aky tah a ako sa bude pozadovat, ten alarm vlastne zmizne po znizeni plynu |
|
Atto modelár Príspevkov: 181 Moje modely Poslať správu |
Nie som si istý, či som dobre porozumel: - tú limitnú odnotu napätia zistíš tak, že zoberieš model, vložíš doň nabitú LiPo batériu, dáš plný plyn a priebežne meriaš (a zapisuješ) čas. - keď začnú klesať otáčky, meranie ukončíš, "vrátiš sa v čase" o 30 sec. a máš limitnú hodnotu napätia pohonnej batérie. .............................................................................. A teraz prídu problémy: - to meranie robíš pre každú batériu, ktorú máš? Lebo každá má (viac alebo menej) iný vnútorný odpor a teda otáčky klesnú (pod nejakú pomyselnú hodnotu, lebo ich asi počas merania ani počas letu nemeriaš) pri inom stupni vybitia batérie. - to meranie robíš pre niekoľko rôznych teplôt? Lebo s teplotou sa vnútorný odpor lipoliek mení dosť výrazne a potom platí to isté, čo v predchádzajúcom prípade. - to isté platí s postupným starnutím batérie. Vnútorný odpor sa zmení. Keďže nemeriaš prúd, nemeriaš ani otáčky a meriaš len napätie batérie (ktoré je mimochodom (počas letu) závislé na viacerých faktoroch), tak celé to meranie je založené viac na pocitoch a odhadoch a teda je dosť nepresné. Ak už zreteľne počuješ, že otáčky klesajú (si v "kolene" charakteristiky), tak je batéria už dosť zvädnutá. Ak vtedy začneš "uvažovať" o pristátí (nemusí sa ti to podariť na prvý pokus), tak batériu ďalej vybíjaš a už si za "kolenom" a dávaš jej teda riadny "záhul". Lipolky puchnú, stúpa im vnútorný odpor ... Mám kolegu, s ktorým chodievame spolu lietať. Má telemetriu, ktorá meria len celkové napätie pohonnej batérie. V lete - keď je teplo, lieta nejaký čas (pokiaľ nezačne alarm pípať). V zime mu to začne pípať ešte pred polovicou tohto času. Keď založí dobrú - tvrdú batériu, lieta nejaký čas, keď založí nejakú staršiu, o chvíľu mu to už pípa. Pristane, zmeriame napätie batérie a hľa: v batérii je isto ešte viac ako polovica energie. Keby mal meranie stavu vybitia batérie založené na meraní prúdu a z toho vypočítaval odobratý náboj, mohol (v zime) lietať skoro raz toľko, bez nebezpečenstva poškodenia batérie. |
|
sky59 modelár Príspevkov: 95 Moje modely Poslať správu |
Porozumel si absolutne presne, zapisujeme aj hodnotu napatia, kazdych 15 sekund - mam len jednu bateriu Black Magic 4200mAh 6S 50C a neplanujem kupovat dalsiu, prilis velka investicia 120E , mame dalsich 9 lietadiel, navyse skusat lietat toto (freewing su35) so zlymi bateriami nema zmysel pretoze super dobra 4200 mAh da tak 3minuty letu pod plnym plynom, odber to ma 80A+ - ked dostanem alarm este nie je v "kolene" este je stale 30s pred kolenom a to aj pod plnym plynom, od alarmu sa ide na pristatie a to bez plneho plynu, takze je tam stale k dispozicii XX sekund (viac++ ako 30 sekund letu) a keby sme aj mali viac baterii tak netreba nic prestavovat, jednoducho horsia bude lietat menej co je aj spravne, pre mna ak to tvojmu kolegovi v zime zapipa skor tak je to spravne, ved uz ma nizke napatie a ked je studena bateria tak naozaj da menej, zaroven, aj ked by tam naozaj bola energia je nepouzitelna pretoze je nevytiahnutelna z baterie, jednoducho nebude vladat tocit motorom ked jej pada napatie hlavnym ucelom tohoto riesenia je pristat so stihackou a nebyt prekvapeny ked bateria "necakane" uplne zdochne, aj za cenu ze to pripadne polieta o nieco kratsi cas, v zime neplanujeme lietat, DS24 ma kovove telo a pilot je po 2 minutach premrznuty |
|
sky59 modelár Príspevkov: 95 Moje modely Poslať správu |
Autor: sky59
Správa zaslaná: 17. 11. 2020 o 21:54
Funguje to presne tak ako sa ocakava - vyborne. Viem presne kedy sa vybije bateria. Vyskusane na dvoch nevyhovujucich bateriach |
|