Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

Technické parametre
Výrobca: sodoms
Rozpätie: 1720 mm
Hmotnosť: 477 g
Kategória: Lietadla - elektrické
Dĺžka: 800 mm
Materiál: balza
Motor: striedavý
Popis

Na nevyužité krídla som postavil trup s motorom v tlačnom usporiadaní.
Trup je inšpirácia podľa modelu z Portálu. Model v tomto prevedení bol
priečne málo stabilný a tak po pár letoch som sa rozhodol pre premiestenie
motora dopredu . S takouto úpravou je to pohodový model ako aj všetky
moje modely. Už po prvom zalietavajúcom lete som ani prstom nepohol
a všetky nastavenia tak aj zostali.
Dnes (31.12.2015) som pridal pár fotografií nových krídel. Je to vlastne
jedno krídlo s dvomi rôznymi ušami. Stred je 1050mm,uši 320 a 600mm,
Tak môže byť krídlo 2225 alebo 1690mm. Na väčšie krídla urobím aj iný
trup.

ID Modelu: AM6320 | Zobrazenia: 2892 | Pridané: 4. 11. 2015 o 11:19 | Autor: sodoma

Autor Správa
sodoma
modelár

Príspevkov: 70

Moje modely
Poslať správu
Autor: sodoma Správa zaslaná: 4. 11. 2015 o 11:35
( 82 rokov )
veka
modelár

Príspevkov: 906

Moje modely
Poslať správu
Autor: veka Správa zaslaná: 4. 11. 2015 o 12:07
... mozes popisat ako sa prejavovala priecna nestabilita u verzie s tlacnym pohonom a rozdielnost v ovladatelnosti oproti chovaniu oproti verzii s motorom pred taziskom?
Podla fotiek odhadujem ,ze kridelka su len v koncovej casti kridla a trup je vzhladom k rozpatiu relativne kratky ( male rameno SOP) ,alebo sa mylim?

veka
Bydlisko: Bohumileč 15, Pardubice,CZ ( 65 rokov )
sodoma
modelár

Príspevkov: 70

Moje modely
Poslať správu
Autor: sodoma Správa zaslaná: 4. 11. 2015 o 17:04
Začnem od začiatku. Vzdialenosť nábežnej hrany výškovky pri trupe po odtokovú hranu je mizerných 28cm a po začiatok smerovky dokonca iba 21cm.
O týchto hendikepoch som samozrejme vedel pri započatí stavby a problémy som aj čakal. Moje obavy som si celkom nepripúšťal lebo trup je verná
kópia modelu Chinok modelára s Topolčian , ktorého model bol na portáli zverejnený asi pred dvomi rokmi. Krídlo na mojom modeli má síce krídelká
ale ich nepoužívam. Model má riadené iba M+S+V. Vrtuľa bola trojlistá 6x3 lebo väčšia mi tam jednoducho nevošla. Model slabo stúpal a zatáčať sa
dalo iba miernou zátačkou v horizontálnom lete. Pri pokuse o zátačku pri hoci aj miernom stúpaní model padal po krídle. Ponúkali sa aj iné možnosti
ako to riešiť ale dopadlo to dobre a to je podstatné.
( 82 rokov )
veka
modelár

Príspevkov: 906

Moje modely
Poslať správu
Autor: veka Správa zaslaná: 4. 11. 2015 o 20:42
Nedokazem v jednej vete popisat optimalizaciu navrhu lietadla.

Ale ked si poskladas a roztriedis informacie z nasledujucich odkazovzistis , kde si pri navrhu zakladnych rozmerov modelu urobil chyby:

napr. mala plosna dlzka a z nej vyplyvajuca mala mohutnost zvislej chvostovej plochy, relativne male vzopatie ,ktore je podmienkou pre rozumne zatacanie modelu riadeneho len smerovkou (ak nie je vhodne vzopatie , zatoceniu nepomoze ani to, ze vrtula priamo ofukuje smerovku),atd.

Cely ten cirkus si asi este podciarkol nizkou ucinnostou pohonu.To je vsak z mojej strany spekulativna otazka , pretoze motorovy klzak k pohodovemu stupaniu tj. cca 2-3m/s nepotrebuje obrovsky prebytok vykonu a prakticky neviem, aky pohon si vzhladom k hmotnosti a rozmerom modelu pouzil.

Skus si odpovedat sam, ci si po pouzitom pohone nechcel viac ,ako bol schopny a neustale si tahal za vyskovku.... nasledok ztrata rychlosti zo vsetkym co k tomu patri.

Tu su slubene odkazy:

http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=23&t=9329&start=0 vyzivne vlakno, docitat do konca.

http://www.airspace.cz/akademie/rocnik/2010/11/stabilita.php

http://www.airspace.cz/akademie/rocnik/2008/05/ocasni_plochy_32.jpg

http://www.airspace.cz/akademie/rocnik/2008/05/ocasni_plochy.php

http://www.slavetind.cz/stavba/Mechanika/Vliv_geom_kr_na_pric_stab.aspx


http://www.vekamodel.cz/aerodynamika-a-pevnostni-dimenzovani-modelu/ ... naroluj na odrazku Stranova stabilita a riditelnost modelu, pripadne si precitaj a skeny o Vyoseni a potlaceni motoru .... su tam celkom zaujimave informacie.

Postuduj a potom podebatujeme o tom, preco sa situacia trosku zlepsila premiestnenim pohonu na spicku lietadla

veka
Bydlisko: Bohumileč 15, Pardubice,CZ ( 65 rokov )
Fasciman
modelár

Príspevkov: 914

Moje modely
Poslať správu
Autor: Fasciman Správa zaslaná: 31. 12. 2015 o 18:31
Ak uspokojivo lieta s motorom vpredu, tak tam nie je v podstate žiaden problém.

Možno by bol elegantnejší s jednoduchým dráteným podvozkom alebo len s ohnutou plochou pásnicou nôh podvozku (z nejakého 2 mm hliníka), ktorá pásnica by bola odspodu do trupu prichytená vrutmi do spevneného miesta v trupe. Tým by pohon s vrtuľou mohli ísť do špice na nalepenú dosku (vrtuľa by mala priestor od zeme a navyše by prípadne mohla byť aj sklopka). Ten podvozok by určite generoval nižší odpor ako je ten čierny "držiak" motora, celý model by sa aj viac podobal skutočnému eroplánu. Aj to je možná úprava a nevyžaduje si veľa úsilia k zmene.

Inak je to zaujímavé ale škoda nevyužiť krídelká.


Totiž ten "čierny držiak" je podľa mňa taký veľký generátor odporu, ako keby človek lietal na vetroni a mal pritom v kuse vysunuté brzdiace klapky. Ak by nebol podstatne by sa zlepšili letové výkony modelu.
Bydlisko: Banská Bystrica ( 53 rokov )
sodoma
modelár

Príspevkov: 70

Moje modely
Poslať správu
Autor: sodoma Správa zaslaná: 31. 12. 2015 o 21:53
Súhlasím s tvojimi postrehmi a aj viem,že z aerodynamického hľadiska to nieje nič moc . Na druhej strane som ani nebazíroval na extra
vlastnostiach aj keď viem , že je to šmirgeľ na oči. Ale videl som aj horšie veci. Napríklad na deprónovom
krídle modelu Junior je ako hlavný nosník 5x3mm na spodnej strane krídla nastojato. A tie krídelká (aj keď som kedysi dávno lietal na vetroňoch) sú
pre mňa príťažou. Jednoducho si na ne neviem zvyknúť. Teraz som pridal pár fotiek nových krídel. Aj pri 100percentnej snahe výsledok nebýva nikdy
stopercentný ale aspoň som sa snažil.
( 82 rokov )
Fasciman
modelár

Príspevkov: 914

Moje modely
Poslať správu
Autor: Fasciman Správa zaslaná: 1. 1. 2016 o 09:29
Tie krídla sú dobré, oceňujem vlastnú stavbu, to sa dnes už málo vidí - mnohí mladí sú leniví stavať a ani nemajú tendencie sa to učiť (nie samozrejme všetci, "nehádžem všetkých mladých do jedného vreca" .

Na väčšie krídla s takou štíhlosťou (ako na fotkách napríklad tie oranžové) by samozrejme bolo vhodné navrhnúť a postaviť nejaký bedničkový "aerodynamickejší" trup alebo si kúpiť nejaký polotovar laminátového trupu aerodynamického tvaru cez inzerciu.

Aj ja som lietal skutočné vetrone, v rozpätí rokov 1985 až 1994 typy L-13, VSO-10 (žiaľ VT-116 Orlíka som nestihol, tesne pred možnosťou preškolenia na daný typ ho v našom aeroklube vyradili z prevádzky). pritom som lietal od 1990 do 1995 aj motorárinu.

Pri konštrukčnom trupe (ak budete stavať) odporúčam výraznejšie (dlhšie) rameno trupu za krídlom až po plochy chvostových plôch a chvostové plochy tým pádom nebudú musieť byť tak výrazne plošne veľké pre zachovanie parametra vhodnej "mohutnosti".

A mimochodom, všetko dobré v novom roku 2016 prajem, najmä teda zdravie. Prajem tiež veľa konštruktérskych úspechov.
Bydlisko: Banská Bystrica ( 53 rokov )
  • Pridať komentár
Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť.
Úvodná stránka
  • 731 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 1 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 4 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: skaredy, peterrc,