Výrobca: | sodoms |
Rozpätie: | 1720 mm |
Hmotnosť: | 477 g |
Kategória: | Lietadla - elektrické |
Dĺžka: | 800 mm |
Materiál: | balza |
Motor: | striedavý |
ID Modelu: AM6320 | Zobrazenia: 2892 | Pridané: 4. 11. 2015 o 11:19 | Autor: sodoma
Autor | Správa |
sodoma modelár Príspevkov: 70 Moje modely Poslať správu |
|
veka modelár Príspevkov: 906 Moje modely Poslať správu |
... mozes popisat ako sa prejavovala priecna nestabilita u verzie s tlacnym pohonom a rozdielnost v ovladatelnosti oproti chovaniu oproti verzii s motorom pred taziskom? Podla fotiek odhadujem ,ze kridelka su len v koncovej casti kridla a trup je vzhladom k rozpatiu relativne kratky ( male rameno SOP) ,alebo sa mylim? veka |
sodoma modelár Príspevkov: 70 Moje modely Poslať správu |
Začnem od začiatku. Vzdialenosť nábežnej hrany výškovky pri trupe po odtokovú hranu je mizerných 28cm a po začiatok smerovky dokonca iba 21cm. O týchto hendikepoch som samozrejme vedel pri započatí stavby a problémy som aj čakal. Moje obavy som si celkom nepripúšťal lebo trup je verná kópia modelu Chinok modelára s Topolčian , ktorého model bol na portáli zverejnený asi pred dvomi rokmi. Krídlo na mojom modeli má síce krídelká ale ich nepoužívam. Model má riadené iba M+S+V. Vrtuľa bola trojlistá 6x3 lebo väčšia mi tam jednoducho nevošla. Model slabo stúpal a zatáčať sa dalo iba miernou zátačkou v horizontálnom lete. Pri pokuse o zátačku pri hoci aj miernom stúpaní model padal po krídle. Ponúkali sa aj iné možnosti ako to riešiť ale dopadlo to dobre a to je podstatné. |
veka modelár Príspevkov: 906 Moje modely Poslať správu |
Nedokazem v jednej vete popisat optimalizaciu navrhu lietadla. Ale ked si poskladas a roztriedis informacie z nasledujucich odkazovzistis , kde si pri navrhu zakladnych rozmerov modelu urobil chyby: napr. mala plosna dlzka a z nej vyplyvajuca mala mohutnost zvislej chvostovej plochy, relativne male vzopatie ,ktore je podmienkou pre rozumne zatacanie modelu riadeneho len smerovkou (ak nie je vhodne vzopatie , zatoceniu nepomoze ani to, ze vrtula priamo ofukuje smerovku),atd. Cely ten cirkus si asi este podciarkol nizkou ucinnostou pohonu.To je vsak z mojej strany spekulativna otazka , pretoze motorovy klzak k pohodovemu stupaniu tj. cca 2-3m/s nepotrebuje obrovsky prebytok vykonu a prakticky neviem, aky pohon si vzhladom k hmotnosti a rozmerom modelu pouzil. Skus si odpovedat sam, ci si po pouzitom pohone nechcel viac ,ako bol schopny a neustale si tahal za vyskovku.... nasledok ztrata rychlosti zo vsetkym co k tomu patri. Tu su slubene odkazy: http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=23&t=9329&start=0 vyzivne vlakno, docitat do konca. http://www.airspace.cz/akademie/rocnik/2010/11/stabilita.php http://www.airspace.cz/akademie/rocnik/2008/05/ocasni_plochy_32.jpg http://www.airspace.cz/akademie/rocnik/2008/05/ocasni_plochy.php http://www.slavetind.cz/stavba/Mechanika/Vliv_geom_kr_na_pric_stab.aspx http://www.vekamodel.cz/aerodynamika-a-pevnostni-dimenzovani-modelu/ ... naroluj na odrazku Stranova stabilita a riditelnost modelu, pripadne si precitaj a skeny o Vyoseni a potlaceni motoru .... su tam celkom zaujimave informacie. Postuduj a potom podebatujeme o tom, preco sa situacia trosku zlepsila premiestnenim pohonu na spicku lietadla veka |
Fasciman modelár Príspevkov: 914 Moje modely Poslať správu |
Ak uspokojivo lieta s motorom vpredu, tak tam nie je v podstate žiaden problém. Možno by bol elegantnejší s jednoduchým dráteným podvozkom alebo len s ohnutou plochou pásnicou nôh podvozku (z nejakého 2 mm hliníka), ktorá pásnica by bola odspodu do trupu prichytená vrutmi do spevneného miesta v trupe. Tým by pohon s vrtuľou mohli ísť do špice na nalepenú dosku (vrtuľa by mala priestor od zeme a navyše by prípadne mohla byť aj sklopka). Ten podvozok by určite generoval nižší odpor ako je ten čierny "držiak" motora, celý model by sa aj viac podobal skutočnému eroplánu. Aj to je možná úprava a nevyžaduje si veľa úsilia k zmene. Inak je to zaujímavé ale škoda nevyužiť krídelká. Totiž ten "čierny držiak" je podľa mňa taký veľký generátor odporu, ako keby človek lietal na vetroni a mal pritom v kuse vysunuté brzdiace klapky. Ak by nebol podstatne by sa zlepšili letové výkony modelu. |
sodoma modelár Príspevkov: 70 Moje modely Poslať správu |
Súhlasím s tvojimi postrehmi a aj viem,že z aerodynamického hľadiska to nieje nič moc . Na druhej strane som ani nebazíroval na extra vlastnostiach aj keď viem , že je to šmirgeľ na oči. Ale videl som aj horšie veci. Napríklad na deprónovom krídle modelu Junior je ako hlavný nosník 5x3mm na spodnej strane krídla nastojato. A tie krídelká (aj keď som kedysi dávno lietal na vetroňoch) sú pre mňa príťažou. Jednoducho si na ne neviem zvyknúť. Teraz som pridal pár fotiek nových krídel. Aj pri 100percentnej snahe výsledok nebýva nikdy stopercentný ale aspoň som sa snažil. |
Fasciman modelár Príspevkov: 914 Moje modely Poslať správu |
Tie krídla sú dobré, oceňujem vlastnú stavbu, to sa dnes už málo vidí - mnohí mladí sú leniví stavať a ani nemajú tendencie sa to učiť (nie samozrejme všetci, "nehádžem všetkých mladých do jedného vreca" . Na väčšie krídla s takou štíhlosťou (ako na fotkách napríklad tie oranžové) by samozrejme bolo vhodné navrhnúť a postaviť nejaký bedničkový "aerodynamickejší" trup alebo si kúpiť nejaký polotovar laminátového trupu aerodynamického tvaru cez inzerciu. Aj ja som lietal skutočné vetrone, v rozpätí rokov 1985 až 1994 typy L-13, VSO-10 (žiaľ VT-116 Orlíka som nestihol, tesne pred možnosťou preškolenia na daný typ ho v našom aeroklube vyradili z prevádzky). pritom som lietal od 1990 do 1995 aj motorárinu. Pri konštrukčnom trupe (ak budete stavať) odporúčam výraznejšie (dlhšie) rameno trupu za krídlom až po plochy chvostových plôch a chvostové plochy tým pádom nebudú musieť byť tak výrazne plošne veľké pre zachovanie parametra vhodnej "mohutnosti". A mimochodom, všetko dobré v novom roku 2016 prajem, najmä teda zdravie. Prajem tiež veľa konštruktérskych úspechov. |