Názov akcie: |
Modely nad Sliačom |
Autor: |
colonel |
Dátum: |
3.9.2016 |
Čas: |
07:00 |
Miesto: |
69, 962 31 Sielnica, Slovensko, Zobraziť na mape |
Autor | Správa | |
rapo300 modelár Príspevkov: 45 Moje modely Poslať správu |
Pridam aj svoj nazor. Urcite sa vela polepsilo od minuleho roka. Na com ale treba urcite popracovat je nasledujuce. Celej akcii chybali ludia zodpovedny za riadenie letovej prevadzky. Min. Dvaja. Touto absenciou dochadzalo k zbytocnym a niekedy az pridlhym stratam casu medzi jednotlivymi letmi. Nebolo to prijemne ani pre divakov, ani pre pilotov. Takze chvilami to bola nuda pre vsetkych. Nabuduce to musi ovela lepsie odsypat a budeme vsetci spokojnejsi. Oto celkom pekne rozprava, to mu ide. Ked si doplni znalosti o jetoch bude to uplne super. Ale nemoze mat u seba aj vysielacku aj komentovat aj chystat dalsieho pilota na vystupenie. Musim suhlasit s Mikadom, ze po tejto stranke to bola mala katastrofa. Treba sa z toho ponaucit pre buduci rocnik a osadit veduceho letovej prevadzky. Potom bude vsetko tip top. |
|
pajlotmato modelár Príspevkov: 1482 Moje modely Poslať správu |
Radek, dovolím si s jednou vecou nesúhlasiť...Celé riadenie letovej prevádzky na konkrétne takejto akcii má dve roviny, modelársku a tú letiskovú čo je na letisku zo zmiešanou civilno-vojenskou prevádzkou v celku funny story keď sa veci nerobia tak ako sa majú...Čo sa týka nás modelárov tak to je na organizátorovi aby si poprípade vyčlenil ľudí na to aby mu "vypratali plochu" keď treba a aby dokázali aj patrične s dávkou nadhľadu a trpezlivosti ľudí poučiť a nie ich len direktívne vykázať z priestoru, myslím si ale, že to vôbec nie je nutné a zvládne to aj Oto s mikrofónom v ruke keď mu dá nejaký človek dobrú informáciu o čo sa jedná. A to je ten problém, zlahávala tam komunikácia. Človek zodpovedný za to aby modelárov (predpokladám, že cez Ota) upozornil, že sa treba prispôsobiť regulám letiska a niečo má odletieť alebo pristáť tam bol...až na to, že celá tá komunikácia mala štyri stupne a to sa delay nabaľuje a s ním aj to spomínané pauzovanie v programe a podobne. Ja som tam bol tento rok ako divák a ako človek znalý prostredia som si vyslovene nemohol nevšimnúť kde konkrétny problém vznikol. Toto je tak na viachodinové debatovanie kde by si každý jednotlivec vyjadril svoj názor lebo nie každý bude súhlasiť a tí čo teraz majú po tejto konkrétnej akcii na organizátora ťažké srdce už vôbec nie ale súhlasím, že sa pár vecí dalo urobiť inak. Najideálnejší prípad je keď niekto spomedzi modelárov "znalý veci ovšem" bude mať u seba Bendix alebo iné obdobné rádio a ako zálohu mobil a bude to koordinovať priamo s vežou čo na Sliači nie je žiadny problém. Oni majú info od pracoviska radaru a je dosť času modely upratať z plochy keby bolo niečo na priblížení, o odletoch sa nebavíme, to je priamo v kompetencii veže a povedzme si rovno, že Sliač nie je žiadny London-Gatwick, že by tam sadalo lietadlo každú chvíľu. Ale informačná cesta od riadiaceho cez "otráveného styčného dôstojníka" na ploche ktorého modely nezaujímajú a toto vypekanie sa na slnku dostal rozkazom ako keby za trest je nešťastná pretože on tam dostal nejaké info ktoré musel potvrdiť, poprípade overiť atď a potom (čo som videl na vlastné oči dvakrát) tam hľadal človeka ktorému to má povedať a keď ten bol zrovna v družnej debate s niekým tak tam stál a potom len nesmelo niečo zamrmlal a už sa robilo hŕŕŕŕ. V tomto smere treba aj ľudí poučiť pred lietaním aby nestresovali (podľa môjho názoru sa to týka hlavne tých maldších ročníkov), že keď sa povie pristáť lebo pôjde prevádzka tak má času dosť a kým tá prevádzka reálne bude pôsobiť v tom priestore tak má dosť času aj na nevydarené priblíženie a nemusí to hneď pribiť k zemi (páčilo sa mi ako im to Oto pekne vysvetľoval keď bol na to čas ale nie každý je schopný to stráviť keď so stresom riadi model pred obecenstvom a preto je lepšie to povedať ráno na briefingu). To, že tam lietajú Migy ešte neznamená, že niečo preletí MACH 2 ponad rolovačku a všetko zmetie, to je ten základný psychologický jav s ktorým sa stretávam aj inde, na ploche niekto zahlási, že letí cessna a všetci sa idú s prepáčením "pos...ť" lebo treba vyčistiť nebo a neohrozovať prevádzku. ÁNO, predpisy sú jedna vec ale praktická stránka veci druhá a osobne zastávam názor, že je lepšie ľudí poučiť aj vopred, že sa bude diať niečo neobvyklé aby potom nedochádzalo k tomu, že sa tu potom budeme večer všetci "písmenkovo" doťahovať kde sa stal problém a prečo sa ten a ten nedostal na rad atď. Ja som bol tento rok len ako nelietajúci observer a sám som bol s pár vecami nespokojný ale vidím, že sa veci riešia, horlivo sa diskutuje a rok od roka sa to zlepšuje a raz to možno bude dokonalá akcia pre všetkých aj keď to asi nie, ako sa hovorí, sto ľudí sto chutí a nie každému sa dá vyhovieť. Mali by ste byť radi, že vôbec je niekto kto sa ešte stará o to, že si vezme na plecia celú tú agendu okolo vybavovania povolenia lietať na takomto letisku a niečo zorganizuje, keď chcete ísť na dokonalú akciu tak jednoduchá rada, kúpte si letenky, zarezervujte si ubytovanie, prepravte si modely za more a choďte na týžden na JOE NALL, potom už ale nebudete chcieť ísť na žiadnu inú akciu a už vôbec nie slovenskú Sliačsku akciu aké tu máme radi. |
|
colonel modelár Príspevkov: 15 Moje modely Poslať správu |
V prvej rade chcem poďakovať všetkým modelárom, ktorí boli ochotní prísť na vlastné náklady a od prezentovať výsledky svojej práce a tak prispieť k propagácii našej záľuby. Poďakovanie organizáciám, ktorí nám to umožnili ( veliteľ krídla Sliač , Riaditeľ Slovenskej leteckej Agentúry ako i riaditeľ Letiska Sliač.a.s.)som odoslal každému osobne a verím, že to nikto nenapadne, lebo bez ich pomoci by to určite neišlo. Osobitne sa patrí poďakovať Mirovi Poliačkovi ( Modelcentrum Zvolen), ktorý okrem priamej účasti pri organizovaní akcie sponzoroval divácke ceny. Vám, modelárom ďakujem všetkým za príspevky a osobitne za kritické slova, ktoré si vážim a budem sa snažiť ich v plnej miere zužitkovať pri organizovaní ďalších akcií. Už pri úvodnom poučení som požiadal aby sa vytvorili dvojice, tak aby sme mali možnosť dostať do vzduchu viac modelov naraz . Je mi jasné, že to bolo už neskoro a nie je to ešte u nás zvykom, tak ako bežne vo svete. Preto zvlášť oceňujem trojicu " stíhačov z II vojny" , ktorí nám to ukázali, že takto nejako by to mohlo byť. Dovolte mi aby som sa dotkol podstatných vecí z organizácie: 1.) Stále diskutované rušenie RC súprav letiskovými radarmi - Tak ako po minulé roky tak aj teraz informácia z veže, že môžeme lietať, obsahovala aj potvrdenie, že " R A D A R Y S Ú V Y P N U T É " Takže obavy o možnosť ovplyvnenie činnosti našich súprav letiskovými radarmi nie sú opodstatnené. Aj napriek tomu som rozbehol akciu " ODBORNÉHO POSÚDENIA MOŽNÉHO RUŠENIA V PÁSME 2.4 GHz, pretože sa šíri fáma, že radary rušia aj priľahlé letiska akým je ČERÍN a pod. 2) Dynamika lietania je daná dvoma vecami a) organizáciou systému lietania b) dodržiavaním jej podmienok samotnými modelármi Počet určených ľudí tu nehrá prioritnú úlohu a dokáže to to jeden človek spolu s komentovaním. Tento nedostatok som si všímal počas dňa a ale zasahovanie do už rozbehnutého systému nebolo účinne, takže tento nedostatok považujem za veľmi vážny. Mne to vychádza tak, že frontová metóda ( postav si eroplán do fronty a čakaj a postrkuj ho) je na takéto podujatia nevhodná. Jednak modely postavené vo fronte sú " odtrhnuté od zraku divákov a ich postavenie mimo stojiska láka divákov za zábrany, kde okrem modelárov a ich pomocníkov nemajú čo robiť!!!! !!! !!! Na takéto akcie bude vhodnejšie aby organizátor na základe prihlášok, navrhnúť poradie aspoň veľkej časti modelov ,to na brífingu upraviť a schváliť . Potom by sa vyhlásil model , ktorý ide lietať a dva, ktoré musia začať prípravu. Tak aby keď sa lietajúci model " dotkne dráhy" bol už nasledujúci model pripravený so spusteným motorom. Aby nebol rušený pristavajúci modelár spúšťanie motorov nemusí byť v jeho blízkosti ale na jednom konci ( v3/4)dráhy.. Vyžaduje to však akceptovať podmienky organizátora a vypísať prihlášky tak ako budú uvedené na stránke k akcií a neposielať prihlášky tak ako niekedy pred tým??? Alebo O.Ďurčovičovi, ktorý do prípravy akcie už nebol zapojený priamo a nikde jeho meno nefigurovalo v dokumentoch k tejto akcii. Je možné i kritizovať jeho komentátorské schopností, no zatiaľ nikto nebol ochotný ujať sa tejto funkcie a tak mi ako organizátorovi prichodí Otovi pekne poďakovať za celodenný výkon. Kritiku som očakával za zle umiestnenie reproduktorov, čo bol následok dodania krátkych káblov a nedostatočné ozvučenie priestorov, v ktorých sa pohybovali diváci. 3) Koordinátor lietania ( poskytnutý vojakmi) , je iba náš pokus o naplnenie predstáv DÚ k otázkam bezpečnosti pri lietaní s modelmi v CTR riadneho letiska. Je logické, že s vysielačkou v leteckom pásme smie komunikovať len človek s patričným oprávnením. 4. Kritizovať obecné podmienky bezpečnosti ,v dobe pokiaľ sa legislatíva pre organizovanie verejných modelárskych podujatí , ako i podmienok k prevádzke modelov iba rodí, je síce možné, ale nič sa tým nerieši. Nakoľko som prezídiom ZMOS poverený koordinovať tvorbu modelárskej legislatívy , viem o tom dosť veľa. Keď budú zvrejniteľné ,dosiahnuté výsledky, verím, že Rada LM vám ich predstaví. Ja o výsledkoch rokovaní informujem práve Radu LM. Pokiaľ by autori názorov na nízku výšku zábran, či absenciu zábran medzi dráhou a modelármi ( nie divákmi) mali presné požiadavky ako to má byť, prosím o urýchlene zaslanie podmienok aby som ich stihol zapracovať do všeobecných podmienok pre bezpečnosť lietania s modelmi pred divákmi. S pozdravom LETU ZDAR MODELOM Ľ.Krupár |
|
rapo300 modelár Príspevkov: 45 Moje modely Poslať správu |
Evidentne sme sa nepochopili. Ja som mal na mysli riadenie letovej prevádzky našich modelov. To s vežou vôbec nemá nič spoločné.
|