autor | správa |
dudel modelár Príspevkov: 11 Moje modely Poslať správu |
Autor: dudel
Správa zaslaná: 26. 12. 2013 o 12:52
(1) Voľnobeh. Voľnobeh sa ladí dorazovou skrutkou šupátka karburátora. Prakticky určuje štrbinu pre vzduch v polohe dorazu uzatvorenia šupátka.Voľnobeh je pre chod motora veľmi dôležitý. Má vplyv na zhasínanie motora, na to či motor ostáva visieť, ale aj na všetky ostatné prvky ladenia motora.Voľnobeh sa pri nastavovaní nesmie zanedbávať a stále ho treba mierne dolaďovať v súčinnosti s ladením ostatných prvkov pretože ich nastavovanie má na voľnobeh vplyv. Nastavenie voľnobehu nemá prakticky žiadny vplyv na teplotu motora. Nenastavujte ho zbytočne vysoký, uvedomte si že správne naladený motor nevydrží ísť na volnobehu večne, je normálne že po nejakom čase dobrý a dobre naladený motor bez pridania zhasne. (2) Prechod. Prechodová ihla, býva obvykle umiestnená zboku karburátora na strane od tiahla karburátora. Hovorím teraz o karburátore s dvomi ihlami - prechodovou a hlavnou. Používajú sa aj karburátory kde má prechodová ihla ešte poroti sebe možnosť ladenia trubky do ktorej sa kónická ihla zasúva čím rozhoduje o objeme paliva ktorý v tej chvíli je unášaný vzduchom prúdiacim difuzorom karburátora do motora.Veta znie zložito, začiatočníci, pokojne na ňu zabudnite.Ladí sa to rovnako, súčinnosť s tretím bodom ladenia iba spôsobuje rôznu polohu konca trubky v karburátore, teda mení miesto kde sa tento dej odohráva. Takže to len pre informáciu a teraz sa v pokoji vrátime k typu karburátora, ktorý 95 percent z vás používa. Touto ihlou nastavujeme vlastnosti motora v o fázi prechodu z nízkych otáčiek alebo z voľnobehu do maximálnych otáčiek. Aby boli jazdné vlastnosti auta dobré a príjemné, tento prechod musí byť nastavený naozaj spoľahlivo. Keď je motor v prechode bohatý, nechce sa rýchlo rozbehnúť do otáčok, najprv ako by zakašle a len potom sa neochotne rozbieha. Keď je hodne bohatý alebo hodne rozladený tak dokonca pri prudkom pridaní zhasne. Je to obvykle spôsobené zahádzaním a ochladením vlákna sviečky prebytočným palivom ale to tu netreba rozoberať. Keď je veľmi zatvorený na prechode, je vidieť neochotu rozbehnúť sa z dôvodu nedostatku paliva. Treba pridávať, skúšať, postupne pootáčať skrutkou a hľadať tú správnu polohu.Toto ladenie má vplyv tiež na teplotu motora a samozrejme tak ako voľnobeh je treba dolaďovať , pretože pri ladení je súvislosť medzi všetkými ihlami. V konečnom dôsledku sa stále totiž jedná o správne nastavenie pomeru zmesi paliva a vzduchu v daných okamžikoch. Takže všetko súvisí so všetkým. (3) Hlavná ihla - bohatosť. Hlavná ihla ktorá je umiestnená zhora pri prívode paliva do motora rozhoduje o tom, koľko paliva príde, či bude motor bohatý alebo chudobný a má dominantný vplyv na teplotu motora. Tiež rozhoduje o maximálnych otáčkach motora, čím viac je motor privretý, tým vyššie, samozrejme do určitého momentu. Pri manipulácii postupujte postupne, opatrne a stále kontrolujte teplotu motora. Toto ladenie pravdaže zase súvisí aj s ostatným takže je možné že treba doladiť znova aj prechod aj voľnobeh. Uvedomte si že nie všetky vaše motory sú celkom nadupané pretekárske špeciály a nečakajte, že privieraním a trápením motora do nekonečna z neho dostanete výkon, ktorý sa určite vo vašom motore neskrýva. Naopak, iba si neodborne poškodíte motor ktorý vám mohol dlho dobre slúžiť. Takže všetko s mierou. |