Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

1 2 3
autor správa
ludicek
modelár

Príspevkov: 590

Moje modely
Poslať správu
Autor: ludicek Správa zaslaná: 29. 11. 2012 o 06:34
No prepočet som samozrejme robil cez ecalc, s vrtuľou by to samozrejme na odskúšanie a niekoľko letov, plánoval som tam dať 12x6.
Podľa mňa to nelietalo preto, že bol nejaký problém - a zásadný.
Napriek opakovanému premeraniu nuly na krídlach a výškovke možno tá nula asi nula nebola, možno nadol vyosený motor v plnom ťahu vztlak na krídle vytváral a pri ubratí sa prejavil naplno negatívny uhol nábehu. Výškovka bola asi 1cm nad osou krídla takže v úplave asi chvost nebol.
Bydlisko: Prešov, Ľubotice ( 44 rokov )
Joba
modelár

Príspevkov: 1405

Moje modely
Poslať správu
Autor: Joba Správa zaslaná: 29. 11. 2012 o 07:42
Zrejme sa ti stretlo viac chýb v jednom lietadle
Bydlisko: Bratislava -Karlova Ves ( 58 rokov )
ludicek
modelár

Príspevkov: 590

Moje modely
Poslať správu
Autor: ludicek Správa zaslaná: 29. 11. 2012 o 13:23
Aj keď som tisíckrát premeral nulu na krídle a výškovke, tak mi to máta hlavou a tak sa mi zdá že ak by tam bolo minimálny mínus v uhle nábehu tak na plnom plyne možno vyosenie motora by to letieť dovoľovalo ale po spomalení by sa už mohol ten mínus prejaviť?
Respektíve ak bolo lietadlo priečne nestabilné teda si robilo výkruty a akoby nechcelo letieť dopredu tak čo je príčinami priečnej nestability?
Áno krátky trup priznávam, aj malú SOP a VOP.
Bydlisko: Prešov, Ľubotice ( 44 rokov )
Joba
modelár

Príspevkov: 1405

Moje modely
Poslať správu
Autor: Joba Správa zaslaná: 29. 11. 2012 o 14:26
Podľa mňa sa v jednom okamihu načítala brzdná sila vrtule pri stiahnutom plyne , veľké plošné zaťaženie a malé SOP a VOP, tak že dostať to z vývrtky si už namal šancu .Zlé nastavenie úhlu nábehu pri stiahnutom plyne stačí korigovať výškovka tam by som až taký problém nevidel. To je len súkromný odhad keď že nelietam akrobaty
Na okrúhli trup nanášam os trupu laserovým ukazovátkom a potom vynášam úhly nábehu pre krídla a výškovku ak ti to pomôže
Bydlisko: Bratislava -Karlova Ves ( 58 rokov )
pf1960
modelár

Príspevkov: 727

Moje modely
Poslať správu
Autor: pf1960 Správa zaslaná: 30. 11. 2012 o 11:27
Kedza som mal podobny problem s vetronom VSO-10 tak sa pytam. Joba - tvrdis, ze uhol nabehu sa da kompenzovat VOP, ale ja som u VSO mal VOP hornu a problemy boli velmi podobne - pri prechode do letu bez plynu to proste zastalo a padalo ako kamen dolu (v lepsom pripade) v horsom koliska vlavo, vpravo - snaha o kompenzaciu kridelkami mala efekt, ze som ho kolkokrat dostal na chrbat - co je u vetrona dost zlozite. Proste aj ja vidim problem so zapornym uhlom nabehu a stratami vztlaku pri vypnuti plynu. Nepomahalo ani podkladanie VOP vzadu s cielom zvysit uhol nabehu kridla.
Bydlisko: Zilina ( 64 rokov )
ludicek
modelár

Príspevkov: 590

Moje modely
Poslať správu
Autor: ludicek Správa zaslaná: 30. 11. 2012 o 14:44
Plne súhlasím a dovolím si tvrdiť napriek tomu, že som na takéto tvrdenia málo skúsený, že toto bola najdôležitejšia príčina.
A jasné že zlý uhol nábehu nie je možné skorigovať výškovkou.
Bydlisko: Prešov, Ľubotice ( 44 rokov )
Joba
modelár

Príspevkov: 1405

Moje modely
Poslať správu
Autor: Joba Správa zaslaná: 30. 11. 2012 o 17:12
pf1960:
- pri prechode do letu bez plynu to proste zastalo a padalo ako kamen dolu (v lepsom pripade) v horsom koliska vlavo, vpravo - snaha o kompenzaciu kridelkami mala efekt, ze som ho kolkokrat dostal na chrbat - co je u vetrona dost zlozite. Proste aj ja vidim problem so zapornym uhlom nabehu a stratami vztlaku pri vypnuti plynu. Nepomahalo ani podkladanie VOP vzadu s cielom zvysit uhol nabehu kridla.

No ale tam treba brať do úvahy to že výškovka je ofukovaná a stabilizuje krídlo, ak vypneš pohon zmení sa ofukovanie a výškovka nastavý iný uhol nábehu .To znamená že motor je moc potlačený alebo ťažisko ja v zadu a model sa stáva nestabilným .Premet spravíš predsa zmenou úhla nábehu čím väčší uhol nábehu tým viac utiahnutý premet .Ako nastavíš výškovku taký uhoľ nábehu má krídlo . Šak predsa stabilný vodorovný let nastavuješ tým že trim výškovky potlačíš alebo pritiahneš
Bydlisko: Bratislava -Karlova Ves ( 58 rokov )
Fasciman
modelár

Príspevkov: 914

Moje modely
Poslať správu
Autor: Fasciman Správa zaslaná: 30. 11. 2012 o 22:55
Ak to dobre chápem:

Tvrdíš, že model lietal dobre na rýchlosti od vzletu ako aj počas letu v horizonte, pokiaľ tam bola rýchlosť.

Problém nastal až pri znížení rýchlosti.

Po znížení rýchlosti všetky kormidlá síce reagovali normálne ale model nebolo možné "ukerovať" pre citlivosť, ktorou si si model len "rozhádzal" z akéhokoľvek pokusu ustálenia letu. Stratil pozdlžnu aj priečnu stabilitu.

Strata pozdĺžnej sa prejavovala "neukerovateľnými" výkrutmi dolava alebo doprava ale podľa výchyliek "kniplu" správne.
Strata priečnej sa prejavovala "neukerovateľnými" až premetmi ale podľa výchylky "kniplu" zase správnej.

Správne to chápem ?
Bydlisko: Banská Bystrica ( 53 rokov )
ludicek
modelár

Príspevkov: 590

Moje modely
Poslať správu
Autor: ludicek Správa zaslaná: 1. 12. 2012 o 07:20
Nie.
Expá som mal na 80% a výchylky zmenšené, takže aj kontra výchylky neboli nejako premrštené aby som musel skonštatovať že som ho neuriadil preto, že bol obratný nad moje možnosti. Aj po skorigovaní letu po nejakom obrate sa začal zvŕtať zas do inej figúry sám, niežeby som ho z danej polohy nevedel dostať. Proste na pol plynu nevedel letieť stabilne v pozdĺžnej ani priečnej osi. Joj škoda že v ten deň oveľa skúsenejší Mišo rozbil svoje lietadlo, ak by tam bol tak by ho zalietaval on a mohol by pridať svoj názor. Ale zas nelietam /dúfam/ až tak biedne aby som uvedené nevedel presne popísať. Jasné že som nešiel na zálet s výchylkami napr. výškovky 10cm nahor a 10cm nadol.
Bydlisko: Prešov, Ľubotice ( 44 rokov )
Fasciman
modelár

Príspevkov: 914

Moje modely
Poslať správu
Autor: Fasciman Správa zaslaná: 1. 12. 2012 o 08:39
Podľa mňa sa prejavila malá mohutnosť chvostových plôch. Tomu, že chvostové plochy boli málo mohutné nasvedčujú aj proporcie modelu a nepomohlo tomu žiaľ ani neskoršie predlženie trupu. Jediné, čo by pomohlo, by bolo zväčšenie plôch na chvoste.

Pri znížení rýchlosti v ustálenom lete v horizonte sa pri nemennej hmotnosti vždy musí zvýšiť uhol nábehu krídla, aby sa zachovali vztlakové pomery pre horizontálny let. Ak je zníženie rýchlosti zároveň kombinované s náklonom do zatáčky zvýšenie uhla nábehu krídla je ešte markantnejšie. Mohli sa tam odtrhnúť prúdnice na hornej strany profilu pri koreni krídla (tento pôdorysný - lichobežníkový tvar krídla má tú vlastnosť, že prúdnice sa začínajú odtrhávať prv od centroplánu. To spôsobilo turbulentnejší úplav za krídlom. No a stabilizátor + výškovka ale aj kýl + smerovka vzhľadom k veľkosti svojich plôch a na krátkom rameni ku krídlu neboli schopné už vytvárať dostatočné stabilizačné momenty. Pri vysokých alebo vyšších rýchlostiach alebo pri prúdniciach urýchlených pozdĺž trupu od vrtule "na plyne" sa to nemuselo prejavovať.

K pojmu "mohutnosť chvostových plôch" pozri tu v závere článku a skús si prepočítať podľa vzorca, či bola postačujúca:

http://www.airspace.cz/akademie/rocnik/2008/05/ocasni_plochy.php


k stabilite lietadla:
1.časť
http://www.airspace.cz/akademie/rocnik/2010/09/stabilita.php
2.časť
http://www.airspace.cz/akademie/rocnik/2010/10/stabilita.php
3.časť
http://www.airspace.cz/akademie/rocnik/2010/11/stabilita.php
4.časť
http://www.airspace.cz/akademie/rocnik/2010/12/stabilita.php
Bydlisko: Banská Bystrica ( 53 rokov )
ludicek
modelár

Príspevkov: 590

Moje modely
Poslať správu
Autor: ludicek Správa zaslaná: 1. 12. 2012 o 09:43
No tak mám čo študovať, ďakujem.
Bydlisko: Prešov, Ľubotice ( 44 rokov )
1 2 3
  • Odpovedať
Musíte byť prihlásený na pridávanie príspevkov.
Úvodná stránka
  • 471 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 4 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 7 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: