autor | správa |
peter620 modelár Príspevkov: 6 Moje modely Poslať správu |
Zdravím,,, prosím Vás aký benzín teraz používať do benzínového motoru? Dať e10 alebo radšej 100? Ďakujem |
BOravec modelár Príspevkov: 577 Moje modely Poslať správu |
Rozhodujúce je, koľko oktánový benzín je dovolený v návode. Čo sa týka biozložky, tá je vo všetkých palivách už pekných pár rokov, vrátane nafty. Ak motor môže spaľovať aj 100 oktánové palivo, tak prečo nie. Čím viac oktánov má benzín, tým je palivo odolnejšie proti samozápalom zmesi vo válci motoru (známe klepanie motora). Trochu stúpne aj krútiaci moment motora i keď si myslím, že u malých objemov, ako majú modelárske motory to nebude tak výrazné. Moje skúsenosti z môjho osobného auta sú také, že auto ochotnejšie ťahá do kopca, netreba tak skoro podradiť na nižší prevodový stupeň a aj spotreba je o niečo nižšia. Ale efekt v v úspore nákladov na palivo nie je taký výrazný, pretože 100 oktánový benzín je o dosť drahší. A ešte k oktánom. Norma je postavená tak, že ak sa povie 95 oktánov, skutočná hodnota je spravidla viac, myslím že norma dovoľuje max 0,5 oktánu pod uvedenú hodnotu. Doporučujem brať benzín od "tzv. veľkých" spoločností, tie sa snažia kvalitu držať na vyššej úrovni. Menší hráči nakupujú palivo od rôznych dodávateľov a snažia sa skôr držať cenu pod tými veľkými. Takže aj palivo sa môže trochu líšiť. To ale neznamená, že idú pod normu, to robí len blbec, pretože palivá sú často kontrolované ŠOI ale aj colníkmi a to námatkovo. Postihy sa odvíjajú od zisku firmy a určite sa neoplatia. Ešte k vode v benzíne: Palivo, ktoré sa vozí z rafinérie je teplé, počas cesty v cisterne a aj pri plnení do nádrží na pumpe sa ochladí. Spolu sním sa ochladzuje aj vzduch nad hladinou. Vlhkosť, ktorá je vo vzduchu sa zráža vo forme vody. Keďže voda je ťažšia ako benzín, či nafta, logicky klesá na dno nádrže. V minulosti dochádzalo k tomu, že ak v nádrži bolo minimum paliva, mohol si zákazník načerpať menej kvalitné palivo. Dnes moderné systémy sledovania hladiny v nádržiach vedia presne určiť koľko je vody a koľko paliva. Takže k tomu nedôjde. Samozrejme, nádrže na pumpách sa z tohto dôvodu pravidelne t.j. niekoľkokrát do roka (závisí to od objemu predaja) čistia. Vtedy špeciálne vozidlo odsaje zbytky a tie sa vracajú do rafinérie, kde sa zbavia vody. Zároveň sa takto vozia naspäť výpary z cisterien, ktoré plnia nové palivo na pumpách. Čiže cisterna čerpá palivo do nádrží a zároveň ako stúpa hladina, odsáva výpary. Robí sa to kvôli životnému prostrediu. Z jedného m3 výparov sú opäť cca 2 litre benzínu. Dúfam, že som pomohol. |
MUSTANG52 modelár Príspevkov: 231 Moje modely Poslať správu |
Ja som tento rok vylietal 20l Natural 95 E10 a 10l Natural 98 E5 a nejaký rozdiel som nepostrehol. |
BOravec modelár Príspevkov: 577 Moje modely Poslať správu |
A ani nepostrehneš, kým nezačneš merať a lietať za rovnakých podmienok a porovnávať teplotu, spotrebu, výkon motora a pod. , skrátka spústu parametrov. Na to ale modelár nemá vybavenie. |
Pancer modelár Príspevkov: 626 Moje modely Poslať správu |
Otázka je, ako sa zachovajú rôzne gumené a plastové súčasti karburátora a palivového systému pri väčšom množstve biozložky, ktorá by im mala škodiť. |
BOravec modelár Príspevkov: 577 Moje modely Poslať správu |
Autor: BOravec
Správa zaslaná: 10. 4. 2020 o 19:41
Určite nastane koniec sveta, podobne ako pri zavedení bez olovnatých benzínov. A teraz trochu logiky. Ak sa ten modelársky motor predáva po celom svete, určite s tým výroba dávno rátala. |