autor | správa | |||
kvetoslav modelár Príspevkov: 470 Moje modely Poslať správu |
a čo tak hneď rexíka 500-ku? |
|||
poison modelár Príspevkov: 3389 Moje modely Poslať správu |
Ja myslim ze otazka padlo alebo bezpadlo je po uplynutej dobe /28. 12. 2010 - zalozena tema/ bezpredmetna. Padla patria do clnka. Padla su pre borcov ktory si chcu vychutnavat klasiku alebo masochistov - podľa wikipedie - Širšie je masochizmus aj vlastnosť, keď jednotlivec znáša bolesť, ktorej sa môže vyhnúť, alebo sám trýznenie v živote vyhľadáva. |
|||
TomiXL modelár Príspevkov: 635 Moje modely Poslať správu |
Pred par dnami som vymenil moj Blade 400 za 450X a musim povedat, ze pre mna bezpadlo jenodznacne vyhrava |
|||
Millo modelár Príspevkov: 24 Moje modely Poslať správu |
za mna +1 bezpadlo |
|||
benko modelár Príspevkov: 1259 Moje modely Poslať správu |
Ja som začal s bezpádlom a teda nikdy s pádlovým vrtulníkom nelietal. Aspoň do minulého týždňa nie. Už od viacerých dlhšie lietajúcich pilotov som počul nostalgické spomínanie na pádlové časy, ako vraj pádlová hlava reaguje rýchlejšie, priamejšie, a vraj sa tak lepšie smackuje. Vraj s pádlom človek skutočne riadi vrtulník, žiadna elektronika mu do toho nekecá, a vraj treba vyrovnávať každý vplyv vetra či vlastného života pádlovej hlavy. Výroky (aj keď myslené zo srandy) ako "s pádlom nezaletíš ani looping", "len tí čo sa naučili lietať s pádlom sú skutoční piloti" alebo "len pádlo naučí poriadne vyrovnávať manévre" ma lákali na to pádlovú hlavu vyskúšať Keďže ma chytilo nitro a chcel som prejsť z 50tky na 90tku, využil som príležitosť a kúpil Raptora G4 s pádlovou hlavou, a tým dokonca ušetril v porovnaní s FBL modelom, pádla zrejme moc nejdu, trčia na sklade a bývajú v ponuke za lepšiu cenu. S trochou strachu, vďaka ftipkovaniu kamarátov, som bol rád, že na Raptore je prerobenie na FBL dosť jednoduché a lacné. Myslel som, že ak s tým fakt nebudem vedieť lietať alebo ma to nebude baviť, tak to prerobím na bezpádlo. Aj keď som od viacerých počul o čom je pádlo, a bolo mi povedané, že lietať s ním určite zvládnem, nevedel som presne čo mám čakať, v čom je to iné a ako dlho mi bude trvať s ním lietať tak ako to viem s bezpádlom. Porovnania starých a nových áut s/bez ABS, DSC, traction control mi po pravde povedané nedalo žiadnu predstavu v čom je lietanie s pádlom iné. Stavba Raptora prebehla bez väčších problémov, aj keď manuál je podobný tým od Mikada - čiže moc skromný na slovo a v porovnaní s inými čo som doteraz skladal vyslovene na hovno. Stavbu pádlovej hlavy považujem za zaujímavú, nechal som si na to čas a snažil sa pochopiť čo a prečo je tak spravené ako je. V návode sú popísané dve možnosti jej stavby, jedno je pre F3C a druhé pre 3D. Rozdiel je v uchytení hojdačky a kontrolnej ručičky pádla, na to je na výber z dvoch vyvŕtaných dier na zošróbovanie dokopy, tým sa vlastne mení prevod medzi priamym riadením a úrovňou vyrovnávania pádiel. Ja som sa samozrejme rozhodol pre 3D nastavenie. V utorok, po troch týždňoch pomalého stavania a čakania na diely či dobré počasie, som prvý krát letel s pádlom. Keďže motor bolo treba najskôr zabehnúť a ja som sa rozhodol pre pomalý postup ala Tareq, ktorý trvá 15 nádrží, mal som dosť času sa s pádlom zoznámiť pred tým ako som skúsil akékoľvek 3D. Pri prvých dvoch letoch - iba visení - fúkal dosť silný vietor (15-20 km/h), čo ma trochu odrádzalo ale na radu kamoša som sa na to predsa len odhodlal. Zistil som, že s pádlom sa dokonca jednoduchšie visí než s bezpádlom. Je to aj logické. Zatiaľ čo pri bezpádle vychýlením knippla určujeme rýchlosť akou sa má vrtulník otáčať okolo danej osi, pri pádle určujeme výchylku listov. Keď s pádlom nájdem ten správny bod kedy vrtulník visí na mieste, s rotorom natočeným proti vetru, tak stačí páky držať na danom mieste a vrtulník stojí. Pri bezpádle treba stále jemne korigovať zmeny vetra a vždy sa vrátiť do stredu, nemôžem zostať s pákou na jednom bode ináč by sa vrtulník naďalej otáčal. Pri treťom lete som začal poletovať, osmičky a kruhy, a po pravde povedané nevšimol som si žiadny rozdiel oproti bezpádlu. To trvalo viacero letov, neskôr som vrtulník otočil aj na hlavu a robil pár jemne lietaných piroflipov, všetko ale moc pomaly a opatrne, aj skrz strach z niečoho nového ale aj skrz motor ktorý som zabiehal. Z tuším deviateho letu mám aj video: odkaz na Youtube V štvrtok som šiel zase lietať, chcel som ukončiť zabiehanie motora a prejsť na jeho nastavovanie. 14 let som sa snažil čo najviac lietať s plne otvoreným karburátorom, vrtulník šiel moc rýchlo, nie som zvyknutý tak lietať, takže som bol rád keď bola nádrž prázdna. Rýchle prelety, loopingy, veľké a rýchle osmičky... napriek obave s nutnosti neustále vyrovnávať pri pádlovej hlave šiel vrtulník presne a nevidel som žiadny rozdiel k FBL. Vymenil som sviečku, hlavnú ihlu dal tri kliky chudobnejšie a skúsil čo to povie. Motor šiel na moje požiadavky aj tak dobre a tak som začal s mojím 3D programom, pre istotu v bezpečnej výške. Otáčky rotora sa mi zdali byť stále pomalé, ale nechcel som hneď veľa štelovať s ihlami a tak som radšej lietal. Počas týchto asi piatich letov som mal prvú príležitosť si spraviť úsudok o pádle Včera som bol zase lietať a po troch letoch som usúdil, že motor musí ísť aj podstatne lepšie a tak som točil a točil a zo začiatku sa mi nedarilo, ale nakoniec som pri 1,75/1,25 a zmenou krivky plynu našiel nastavenie kedy motor ide nad moje očakávania a vôbec sa neprehrieva. Vlastne za celú dobu nastavovania sa mi nepodarilo ho zohriať tak aby som dole neudržal prst na stálo. Ak bude naďalej takto bežať tak som z Yamada 91 SR X Tareq nadšený. Po nastavení motora sa očividne zvýšili otáčky a musel som dokonca znížiť citlivosť gyra vrtulky z 50 na 40 (Spartan Quark). Väčšie otáčky sa aj priaznivo premietli do vlastností vrtulníka, je živší a obratnejší. Takže aký rozdiel vidím ? Veľa toho nie je Kto vie lietať s bezpádlom, vie určite to isté zalietať aj s pádlom, aj keď nie všetko tak presne. Z vetra netreba mať žiadny strach. Veľký looping si treba odšoférovať aby bol pekný, včera som to pár krát skúsil a priznám sa, moc mi to nejde. Dopredný let mi príde úplne bezproblémový, ale to asi preto, že som zvyknutý ho vyrovnávať aj na bezpádle a nerobí mi to problém. Piroflip, pirochaos, funnels, tic tocs... všetko mi príde zarovnako. Pri pirocircle mám pocit, že musím poctivejšie točiť cyklikou ináč vyjdem z kruhu - mám jedno miesto kde to nerobím poctivo a korigujem len v istých momentoch, FBL ťahá vrtulník ďalej v správnom smere ale pri pádle ide trochu z dráhy. Pre mňa veľký rozdiel je podstatne nižšia agilita vrtulníka. Otáčanie okolo osí je na moje zvyky extrémne pomalé. Niektoré manévre nemôžem zalietať tak rýchlo ako som zvyknutý na bezpádle. Už som mal aj situáciu kedy mi Raptor skoro padol, napriek páke cykliky na maxime sa točí pomaly a na to si musím zvyknúť. Na druhej strane rýchlosť reakcie je väčšia, každý pohyb páky je okamžite uskutočnený. Ten rozdiel, aj keď citeľný, by som rád obetoval za väčšiu agilitu Zaujímavé je riadiť vrtulník na zemi. Ako nám Marián v lete predviedol tak to ide aj s FBL ale s pádlom je to relatívne bezpečné, s FBL si to ja netrúfam. Veľký rozdiel je v autorotácii. Pri pádle musím neustále držať cykliku v smere, pri bezpádle raz nastavím vrtulník nech letí ku mne a potom čakám s pákou v strede, stabi drží smer. Pri pádle podľa toho ako klesajú či znova narastajú otáčky, treba cykliku viac alebo menej ťahať. Keď si nedám pozor tak sa zdvihne nos, vrtulník ide do flare, otáčky sa síce zvýšia ale musím ich zase obetovať na získanie rýchlosti aby vrtulník išiel ku mne. Rovnako treba držať roll, zrejme vietor ťahá vrtulník do strany a treba riadiť proti. Nový a zatiaľ dosť nepríjemný pocit pre mňa. Skúsil som dva krát aj autorotovať na chrbte, je to samozrejme o tom istom, len tá neistota je o to väčšia. Tým nechcem povedať, že to je ťažšie, len je to dostatočne iné a musím sa to ako keby nanovo naučiť. Viem, že na pádlovej hlave sa dá čo to optimalizovať, tak ďaleko ešte nie som. Jediné čo som skúšal je expo na cyklike, ktoré som mal na začiatku na 30, potom na 20, a teraz úplne vypnuté. Ako pádla mám Radix Stubz, ktoré by mali byť agresívne na 3D, ale vyskúšam aj TT ktoré boli pri Raptore. Ak má niekto rady na zvýšenie otáčania budem rád. Toto sú samozrejme skúsenosti ktoré asi začiatočníkom nepomôžu a skúsenejších už nezaujímajú, ale keďže tu aj tak nikto nič nepíše tak to sem zavesím Pri 450tke je možno rozdiel podstatne väčší, ale 450tky lietajú aj s pádlom na hovno Ja som začal s FBL a to by som aj každému odporučil. Zatiaľ prerábku na bezpádlo neplánujem, ale skrz pomalé otáčanie vrtulníka to nevylučujem. |
|||
Audino modelár Príspevkov: 2521 Moje modely Poslať správu |
No fasaaa,nastartujem ja Fusiona padloveho,nastartujem! |
|||
poison modelár Príspevkov: 3389 Moje modely Poslať správu |
Pekny clanok Benko iny fajnsmeker este mam jedno gyro doma Futabu pre istotu si ho odlozim. |
|||
copilotek modelár Príspevkov: 384 Moje modely Poslať správu |
zaujímavé čítanie benko, ja som prechádzal z pádla na bezpádlo na 500vke /predtým pádlové 450tky/ najmä preto, aby som išiel s dobou a čakal som, že mi začne stabilizovať aj palce , no zatiaľ výraznejší rozdiel vidím v len agilite, snáď ked budem lepšie lietať /teraz som u beasta/ uvidím aj iné plusy, no myslím si, že začiatočník môže aj teraz začať s pádlami, aby pochopil aj mechaniku |
|||
mravecm1 modelár Príspevkov: 608 Moje modely Poslať správu |
Michal, no pekne si to rozpisal. Mozno by si sa tym mal zivit . Ak som to ale spravne pochopil, tak porovnavas bezpadlovu 50 s padlovou 90kou, co su asi diametralne odlisne heliny, takze to porovnanie moze byt trochu neobjektivne. Tak dufam, ze casom skusis spravit aj porovnanie "padlo/bezpadlo" na rovnakej heline. Ked som davnejsie prechadzal z 30ky na 90ku, tak som kupil TREX 700ku padlovu a asi rok som s nou lietal a potom som ju prerobil na bezpadlo. Samozrejme moja pilotna zrucnost sa s tvojou neda porovnavat ani dnes, a vtedy uz VOBEC NIE , takze take rozsiahle porovnanie ako ty, asi nespravim. Ale moj prvy dojem vtedy bol ten, ze po prechode na bezpadlo to lietalo presnejsie. Ale musim uznat, ze to nebol az taky zavratny rozdiel. Ono sa to podla mna zvykne obcas trochu prehanat |
|||
poison modelár Príspevkov: 3389 Moje modely Poslať správu |
Lietal/ ak sa to tak da povedat / som padla na Trex 450 potom Trex 500, Trex 600N, Trex 700N - Chvilu teraz jeden start ked som kupil Protosa - bol padlovy ale nieco uletelo vo vzduchu ja myslim ze padlo. Ale uz som si myslel ze padla nechcem vidiet. No zacinam mat pocit ze sa padla este dostanu k slovu ako isty tip retro zabavy. S padlami sa lieta podla mna tazsie a viac vynikne sikovnost a zrucnost pilota. Ja si to radsej zjednodusim lietat s heli je aj bez padiel dost tazke. Nasi skor modelari maju k padlam urcite aj srdcovy vztah. To my rychlopeceny nemame. Mne sa pacia vlastnosti bezpadla a hlavne hlava na vrtulniku je jednoducha bez dalsich veci ktore mozu viest k padu ale to riziko zase je aj u elektroniky pri bezpadle. |
|||
Miroslav53 modelár Príspevkov: 250 Moje modely Poslať správu |
Keď sa laicky môžem vyjadriť k základnej otázke či pádlo alebo bezpádlo, tak jednoznačne bezpádlo. Treba ísť s dobou, dnes elektronika riadi všetko. A tie pádla na vrtulníku boli vždy pre mňa ako nejaký cudzí prvok ktorý tam nemá čo hladať. A bol som v Nordlingene kde bolo veľa špičkových pilotov a nevidel som jediného, ktorý by lietal pádlo. A preto ako poison napísal, pádlo patrí do člna . |
|||
poison modelár Príspevkov: 3389 Moje modely Poslať správu |
Myslim strycko ze Benkovi neislo o to ci padlo alebo bezpadlo. Michal chcel poznat nieco nove nepoznane zabavit sa konickom a to mu vyslo. Ma skusenost tesi sa z konicka. Podla doterajsich skusenosti to vychadza ze funguju oba systemy kazdy ma svoje vyhody a nevyhody, kazdy je vlastnostami iny neporovnatelny medzi sebou a kazdemu sa pacia ine veci. Myslim ze sa iba podelil o svoje dojmy a to je fajn. |
|||
benko modelár Príspevkov: 1259 Moje modely Poslať správu |
Tak tak, Poison to správne pochopil. Tí čo lietajú dlhšie začali s pádlami a vedia o čom to je. Ja som to však nezažil a chcel som to spoznať. Nie je to ľahké popísať v čom je presne rozdiel, ale pokúsil som sa o to, možno to niekomu pomôže. Ja som mal skutočné obavy či s pádlami budem vedieť lietať, to preto lebo mi bolo povedané, že mám opatrne začať, že je to moc háklivé na vietor, že ani looping nezaletím a pod. Nuž, looping síce čisto nezaletím ale ináč s pádlami lietam takmer rovnako ako bez.
Určite to bude zaujímavé keď tam raz dám FBL hlavu a porovnám to na rovnakej heli, ale lietal som už viacero 700/90tiek s FBL (Voodoo, Gobliny, Rave, TSA, 7HV) a myslím, že na konkrétnom modele vrtulníka nezáleží, dokonca ani na veľkosti či 600 alebo 700ka. O to mi šlo a podľa mojej skúsenosti sa to ale poriadne preháňa
Tiež si myslím, a aj verím, že sa nájdu aj takí čo ich FBL začne nudiť a sťažia si to prechodom na pádla. Nie každý chce lietať 3D s ktorým sa dajú stráviť desaťročia, niekomu stačí poletovanie a vyžíva sa v dokonalých osmičkách, tie možno po pár rokoch tiež začnú nudiť a tak ich môže začať lietať s pádlom a tak mať viac zábavy
Majster sveta, európy a nemecka, Eric Weber, lietal do minulého roka s pádlom a vyhrával všetko kam šiel. Teraz vyhráva s FBL (bavarian demon) Videl som ho viac krát lietať, aj s pádlom minulý rok a pred pár týždňami s bezpádlom, neuveriteľné aké manévre dáva. Jasné, on bol asi výnimka, ale to je aj tak iná kategória, tí chalani chcú vyhrať a využijú každý prostriedok čo majú k dispozícii. Ale na stretnutiach stretávam tiež pár ľudí čo naďalej lietajú pádla, je to hobby a každý si môže lietať ako chce. |
|||
poison modelár Príspevkov: 3389 Moje modely Poslať správu |
||||
Timo modelár Príspevkov: 1248 Moje modely Poslať správu |
Benko nejako Ťa to nitro chytilo, čo sa deje? Inak ten rapík je pekná mašinka. |