autor | správa | ||||
MLADY modelár Príspevkov: 25 Moje modely Poslať správu |
Zdravím mam dve asi trocha laicke otazky: 1. od čoho závisí výkon motora alebo na čo treba pozerať pri výbere nového motora? 2. čo znamená KV (rpm/v) neviem to nikde na internete najsť len nejaké anglické vysvetlenia ktorým neviem veľmi porozumieť. Hladal som aj na internete viem čo je watt, amper a podobne len v tom mam stale dosť zmetok mohol by mi to tu niekto laicky vysvetliť, dakujem.. |
||||
PKsoo modelár Príspevkov: 723 Moje modely Poslať správu |
1: rozmer, vinutie, vyrobca - pozerat parametre : spotreba, pocet clankov, vrtula, otacky, hmotnost, tah, rozmer atd. vacsinou k modelom vyrobca odporuca aky pohon zvolit, pripadne podla toho vybrat alternativu. 2: otacky na 1 Volt |
||||
igel modelár Príspevkov: 959 Moje modely Poslať správu |
Obavam sa ze treba studovat. Motorom to nekonci, treba k nemu sparovavat ESC, vhodnu bateriu a vrtulu. |
||||
MLADY modelár Príspevkov: 25 Moje modely Poslať správu |
Neviete o nejakej dobre spracovanej literature na tuto temu? |
||||
saroj modelár Príspevkov: 535 Moje modely Poslať správu |
Na začiatok doporučujem publikáciu . Elektrolety a jak na to. www.horejsi.cz Je tu jednoduchý prehľad na tému , elektrolety. |
||||
Jaroslav1955 modelár Príspevkov: 2 Moje modely Poslať správu |
Ahoj Mam dotaz k bodu 2. Ak mam napr. 1400 KV motor a bateriu mam 11,1V to znamena, ze budem mat 1400 x 11,1 = teda motor bude mat 15 540 otacok? Ak ano, bude mi na to stacit 40A regulator? Dakujem |
||||
igel modelár Príspevkov: 959 Moje modely Poslať správu |
No to je trosku zlozitejsie. Velky vlyv ma aj vrtula. Napriklad s klasickym Turnigy 3530/1400 a vrtulou 8x4 APC by ti tocil 11542 otacok, odber by mal 18,6A, ucinnost 70,7% a tah 873g. S vrtulou 9x4,5 by ti tocil 10433 otacok, odber by mal 24,2A, ucinnost 67,3% a tah 1068g Co nie su zle hodnoty, ale nie na trojclanok. Tam nema valny zmysel 1400 otackovy motor. Pokial by si pouzil Turnigy 3530/1000 a vrtulu 10x5 otacky by si mal 9162, odber 20,3A ale tah 1229g a ucinnost 82,7%. To znamena vyssi tah pri mensom odbere. Stacil by ti aj 30A regulator. Dalsia vec na akom modeli to chces pouzit. Podla toho volis vrtulu, s vacsim priemerom a mensim stupanim reaguju rychlejsie, lietaju pomalsie. Vrtule ktorych stupanie sa blizi priemeru byvaju rychlejsie. Pripadne mozes zvolit SF vrtule, ktore maju ovela sirsie lopatky ale neznesu vysoke otacky... Pri type modelu zase zavisi od pomeru tahu a hmotnosti. Pokial pri poletuchach typu Beta1400 staci 1,2 nasobok, pri treneroch je to cca 1,5 a pri akrobatoch aj 2 pripadne viac. Najjednoduchsie by asi bolo zadat model a pohonnu jednotku ti urcite niekto poradi. Pripadne pouzi Drive Calculator http://www.drivecalc.de/ |
||||
PKsoo modelár Príspevkov: 723 Moje modely Poslať správu |
Asi by bolo vhodnejsie keby si napisal o aky motor ide a do coho to potrebujes. Popisal to uz Igel, motory su sirsia problematika, Ja vzdy pozeram tabulky vyrobcu. Otacky na 1 V su otacky na prazdno bez vrtule kedy ten motor ma najnizsiu spotrebu ktora zalezi aj hlavne od vykonu motora. Pre porovnanie vysvetlenie mam motor 3400kv s odberom 5 A pri vrtuli 5/3 a mam aj motor s odberom 40 A s 1050kv pri vrtuli 12/6. |
||||
marianr modelár Príspevkov: 1466 Moje modely Poslať správu |
PLS čo je to spotreba? Koľko zožerie článkov na 100 kilometrov??? Ak myslíš prúd naprázdno, nebolo by lepšie napísať prúd naprázdno? %(
Výkon motora je dosť ťažko merateľné vec, musel by si poznať priebehy závislosti výkonu vrtule od otáčok. Inak sa to meria tuším na brzde a nie je to jednoduché. Teda konkrétne: výkon motora závisí od záťaže. Nejaké veci nájdeš tu: http://www.rcmodely.sk/Dielna/Vypoctak/vypoctak.htm "Meranie parametrov motora" je trochu kontroverzné, pár ľudí malo k tomu výhrady, ale nikdy som nič konkrétne nepočul. 8-) K základným parametrom patrí prúd naprázdno (nie je záťaž, výkon=0, príkon = I0 * U) a zkratový prúd (zablokované otáčanie, výkon = 0, časom dymové efekty). Maximálna účinnost je niekde okolo priemeru tých dvoch prúdov. Je dobré ak regulátor nezvláda zkratový prúd a vypína. Bohužiaľ Všetky potrebné parametre málokto zverejňuje (číňania vôbec nevedia čo sú potrebné parametre a často klamú).
To nie je veľmi šťastná formulácia, presnejšie: na rýchlejší let je potrebné mať vrtuľu s väčším stúpaním (a môžu byť problémy pri štarte). Z otáčok za minútu a stúpania sa dá vypočítať maximálna teoretická rýchlosť letu. (Google, "propeller stall speed" . Napr. http://www.stefanv.com/rcstuff/qf200203.html Na začiatok (už som to sem niekde písal): Hmotnosť pohonu (vybavenia) by mala byť taká ako hmotnosť lietadla. Motor zvládne taký príkon vo W, aká je jeho hmotnosť v g. AK potrebuješ navrhnúť pohon, máš dve možnosti. - Kalkulátor, napriklad tu uvedený, alebo na stránkach AXI sú nejaké prepočty. Niekedy nenájdeš to čo potrebiuješ... - Pýtať sa na pohon podobných lietadiel na letisku (nie na fóre) kde vidíš aj ako to lieta. Nikdy sa mi nestalo že by hrdý majiteľ nepovedal čo tam má. Samozrejme pozdravíš 8-) a oslovuješ len ľudí čo nelietajú, nie je dobrý nápad prísť k niekomu zozadu a opýtať sa keď letí na chrbte tesne nad zemou. 8-)))
Kým na to nedáš vrtuľu, bude ti pravdepodobne stačiť regulátor 2A prípadne 5A. |
||||
celadnik modelár Príspevkov: 1166 Moje modely Poslať správu |
Marian:
Takže, ak mám tento motor: http://www.rcsvet.sk/product/sk/333006-Outrunner-motor-Himax-C-2212-1180 váha 31g, tak tvrdíš, že zvládne 31W len? Mám aj dualsky, 280W, v fox 1800, ale ten motor určite nemá ani cez 100g. |
||||
marianr modelár Príspevkov: 1466 Moje modely Poslať správu |
Autor: marianr
Správa zaslaná: 23. 1. 2014 o 10:16
Videl som Tvoju tému. Myslím si že pre malé motory to platí, na veľké by som sa pýtal "lv". 8-) Treba si uvedomiť: To pravidlo platí pre dlhodobú zátaž. Nie je to nejaká neprekročiteľná exaktná čiara, nad ktorou by motor automaticky horel. Napríklad ak je motor vo vetroni (zapínaný na krátku dobu) a je dobre chladený tak je možné zaťažiť ho viac. Hotlinery s pohonom 1-2 kW nemajú kilogramové motory, ale sú zapínaná len na pár sekúnd. |