Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

autor správa
kuko333
modelár

Príspevkov: 103

Moje modely
Poslať správu
Autor: kuko333 Správa zaslaná: 6. 6. 2012 o 16:15
Nazdar chlapi, nevie mi niekto povedat ci pri lietadlach existuje nejaky takyto vztah, ze aku potrebujem rychlost lietadla dosiahnut aby mi pri urcitej ploche kridel a hmotnosti drzalo vysku letu alebo nieco na taky styl?? diky moc
Bydlisko: Trnava ( 33 rokov )
Brano
team RCPortál

Príspevkov: 3266

Moje modely
Poslať správu
Autor: Brano Správa zaslaná: 6. 6. 2012 o 16:36
Podla mna je to nemozne spravit pre to presny vzorec, kedze vela zalezi od profilu a tvaru kridla..
(moj nazor)
Bydlisko: Brno ( 33 rokov )
rustyGoobers
modelár

Príspevkov: 22

Moje modely
Poslať správu
Autor: rustyGoobers Správa zaslaná: 6. 6. 2012 o 17:40
Ak chceš, aby lietadlo letelo "rovno", potrebuješ, aby nastala rovnováha medzi vztlakovou silou a tiažovou silou, ktoré pôsobia na tvoje lietadlo.

Tiažovú silu zrátaš ľahko, Fg=m.g, teda hmotnosť lietadla vynásobíš 9,81 m.s^(-2) (Ignorujeme archimedovskú vztlakovú silu spôsobenú ponorením lietadla "do vzduchu", je úplne zanedbateľná ).

Problém je zrátať vztlakovú silu, za ktorú vďačíš krídlam. Vzorec existuje:


L=vztlaková sila, to je tá, ktorá sa má rovnať Fg tvojho lietadla. No a zráta sa tak, že jednu polovicu vynásobíš hustotou vzduchu (závisí od teploty, ale zhruba 1.225 kg.m^(-3)), plochou krídla A, a "vztlakovým koeficientom" CL. No a práve ten vztlakový koeficient je špecifická vec, ktorá závisí od všeličoho, napríklad od prierezu a uhlu natočenia krídla, ako spomenul Brano.

Skôr by som tipol, že nejakí skúsenejší modelári majú svoje vlastné heuristiky, o ktorých by možno vedeli niečo prezradiť. (Okrem plochy a tvaru krídla je napríklad dôležitý aj pomer medzi dĺžkou a šírkou krídla - vo všeobecnosti pomalšie krídla majú tento pomer menší ako rýchle krídla...)
rustyGoobers
modelár

Príspevkov: 22

Moje modely
Poslať správu
Autor: rustyGoobers Správa zaslaná: 6. 6. 2012 o 18:22
OK, kým teda nejaký skúsený modelár prezradí svoje know-how, navrhujem použiť takýto vzťah (dal som do rovnosti Fg=L z minulého príspevku a vyjadril som rýchlosť):



S tým, že keďže ten koeficient C pre vztlak nepoznáme, odhadnime ho na 1,08668 (teda samozrejme, to nie je zbrucha, zrátal som ho z údajov o lietadle Spitfire http://www.spitfireperformance.com/n3171.htmlpodľa vzorca pre lift coefficient z wiki http://en.wikipedia.org/wiki/Lift_coefficient, keďže to berieme len ako záchranný vzorec, kým nebude nič lepšie, môžeme sa tváriť, že všetky naše modelové lietadlá majú stavbu a aerodynamické vlastnosti podobné spitfiru Ak vieš, že tvoje lietadlo má úplne iný tvar, tak si pozri hmotnosť, gliding speed a wing area nejakého skutočného lietadla podobného tomu tvojmu a prerátaj to.) Hustotu vzduchu r, gravitačné zrýchlenie g poznáme. Po dosadení ostáva teda jednoduchší vzorček vyjadrujúci akú rýchlosť potrebuješ pre rovný let, ak má tvoje lietadlo hmotnosť m a plochu krídel A:



Môžeš si dosadiť. Poznámka, treba použiť základné metrické jednotky - plochu v m2, hmotnosť v kg a rýchlosť vyjde v m/s. Ak tam napríklad dám moje ASW 28, m=0,5; A=0,225; tak mi vyjde rýchlosť 5,13 m/s, čiže asi 18,5 km/h. Čo snáď nemusí byť úplná blbosť...
rustyGoobers
modelár

Príspevkov: 22

Moje modely
Poslať správu
Autor: rustyGoobers Správa zaslaná: 7. 6. 2012 o 10:32
Trochu o tom premýšľam a strašne by mi pomohlo, keby pár ľudí vedelo uviesť tieto hodnoty pre svoje lietadlá:

hmotnosť:
plocha krídel:
minimálna rýchlosť akou viete ešte letieť bez strácania výšky (stall-speed):
typ lietadla:


Viem, že tú rýchlosť asi väčšina modelárov nemeriava, ale ak tieto údaje náhodou máte, boli by veľmi užitočné pre približné riešenie problému, ktorý zadal kuko333. Ak by sme takto pozbierali dáta od pár modelárov s rôznymi typmi lietadiel, mohli by sme stanoviť vztlakové koeficienty pre rôzne typy lietadiel. Neviem totiž, do akej miery sa zachováva hodnota takéhoto koeficientu pri zmene proporcií lietadla a či sa teda dajú hodnoty zrátané zo skutočných lietadiel použiť pre modely (zväčšovaním modelu totiž rastie plocha krídla kvadraticky a objem kubicky, teda by to nemuselo fungovať tak priamočiaro).

Neznamená to, že ten vzorec z minulého príspevku by bol úplná blbosť, rádovo to asi sedí, ale bolo by skvelé mať niečo presnejšie a špecifickejšie pre rôzne typy lietadiel.
coro
modelár

Príspevkov: 886

Moje modely
Poslať správu
Autor: coro Správa zaslaná: 7. 6. 2012 o 18:02
Teória je pekná ale má dve časti - poláru použitého profilu pri nejakom konkrétnom Re ( je dané z rýchlosti a hĺbky krídla), prípadne jeho povrchu (turbulentné/laminárne). To platí pre nekonečné krídlo t.j. bez efektu trupu a konca krídla, ale počítať sa to dá relatívne ľahko.
A druhú časť a tou je efekt aký má napríklad trup a nejaké tiahla kormidiel, a asi hlavne koniec krídla a prípadný winglet alebo čo tam je, ale samozrejme aj rozdiel medzi hĺbkou koreňa a konca krídla, prípadne nejaké geometrické prekrútenie ktoré zabráni utrhnutiu prúdnic na konci krídla a pádu do vývrtky, ale zas každá časť krídla má trochu iný uhol nábehu..

No a bodka na záver je let v rovine ale v Hariieri, čiže model natiahnutý pod uhlom aj 30 stupňov a asi podstatnú časť vztlaku nahradí ťah motora (šikmo hore.. druhá časť sa zabije na vysokom odpore). Teoreticky by sa to mohlo dať potiahnuť plynule až do visu, teda let v rovine pri nulovej rýchlosti..
V podstate každý model s ťahom motora vyšším než je jeho tiaž, by mal byť schopný (ak to človek uriadi a prípadne kormidlá dovolia,) takto letieť..
Takže skorej je zaujímavý bod, kedy sa trhajú na profile (niekde, tam kde k tomu dôjde najskorej zo všetkých miest krídla) prúdnice, t.j. maximálny uhol nábehu kedy ešte nejak dramaticky nerastie odpor..
Problém najpodstatnejší vo výpočtoch vidím v tom, že poláry profilov pre tak nízke Re ako let modelu na minimálke môže odhadom byť, podľa mňa neexistujú, a ani simulačné programy to nemusia zvládnuť a vypľuť použiteľné hodnoty - keby sa to vypočítané overovalo v praxi, mohol by tam byť rozdiel desiatky percent..
rustyGoobers
modelár

Príspevkov: 22

Moje modely
Poslať správu
Autor: rustyGoobers Správa zaslaná: 7. 6. 2012 o 20:41
No a bodka na záver je let v rovine ale v Hariieri

tento záver sa mi naozaj páčil. Tak tak, pri dostatočnom ťahu motora stačí na "držanie výšky letu" skutočne kľudne aj nulová rýchlosť voči zemi, ha ha.

Je to fantasticky zložitá téma inak, vďaka coro za koment, o Reynoldsových číslach som doteraz ani nechyroval. Ohromený komplexnosťou aerodynamiky sa vzdávam ďalších pokusov niečo tu vyhútať. Pre kuka333 ešte pridávam link na stránku s nejakým skriptom na jednoduchý a tiež asi pomerne hrubý výpočet (kde si koeficient vztlaku tiež proste treba nejakým spôsobom navoliť - btw. pozeral som nejaké fóra a vyzerá to, že tie vztlakové koeficienty modelov nie sú až tak úplne iné v porovnaní so skutočnými lietadlami, pri nábehových uhloch okolo 6° sa tiež pohybujú zhruba okolo hodnoty 1,0-1,5)
http://adamone.rchomepage.com/design.htm#calculate
  • Odpovedať
Musíte byť prihlásený na pridávanie príspevkov.
Úvodná stránka
  • 730 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 1 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 0 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: