autor | správa |
valenttomas modelár Príspevkov: 14 Moje modely Poslať správu |
Ahojte, ako zacat... Oslovil ma kolega modelar s tym, ci by som nechcel dostat skoro po 30-tich rokoch jeho vrtulnik do vzruchu. Obdivoval som ho uz dlho a vela krat ma napadla myslienka poziadat kolegu, ze ci by som ho nemohol spojazdnit. Ide o vrtulnik Bell 212 twin-jet, ktory vyrabal v 80 rokoch graupner. Tuto helinu vyrabal PAN MODELAR celu sam, podla planov od graupnera. Kapotaz okopcili v tych rokoch cesi Cela ciklika, prevody, odstrediva spojka, listy, proste vsetko okrem 10-tky WEBRA a kapotaze, ktora bola kupena od cechov bolo vsetko poctivo vyrabane... Prva rotorova hlava, mala pevne nastaveny uhol kolektivu a ovladanie bolo len otackami motoru. Druha vyrobena hlava (aktualne zalozena) ma ovladanany uz aj kolektiv, ovladanie je spravene tiahlom, ktore ide cez hlavny hriadel. Je nutne povedat, ze vrtulnik nikdy nelietal, ked to zoberieme na dnesne pomery, boli to len poskakovacky... V tych casoch sa o gyrach pisalo mozno len v zahranicnych enciklopediach, serva tam boli tie strieborne jaaaaaj no nespomeniem si, tusim s kockatou hlavou. V 88-om roku s tym lietal jeden pan z ciech, ktory vtedy tvrdil, ze sa ovlada prekrasne O co mne vlastne ide? Chcel by som nahradit WEBRU, ktora uz nie je, za elektropohon, Listy su tam cca 580-tky, letova hmotnost bola cca 4-4,5kg. WEBRA neviem kolko mohla tocit v zatazi a prevodovy pomer na hlavny rotor tam je cca 9,928 : 1, to by slo nahradit nejakym 500 otackovym striedakom a 6s lipo. Horsie to je s chvostom. Nahon na chvostovu vrtulku je rieseny strunou (antena s nejakych starych vojenskych aut), ktora velmi casto praskala, aj pocas letu, resp. poskakovania po zemy, remen by bol asi problem, bolo by ho potrebne min. 2 krat ohnut cez nejake kladky. Na fotkach to je vidiet, hlavne ozubene koleso je pod trupom. Bol by velky problem, dat dozadu na vrtulku striedak?? tak ako je na malych helinach? Otacky by boli tie iste, menil by sa len uhol listov. Nejde nam o ziadne velke letove vykony, chceli by sme to skor ako raritku spravit. Samozrejme doplnit vrtulnik o gyro je jasne. Rad by som pocul co najviac Vasich nazorov, nechce sa mi citat komenty ako, daj to na policu, to sa neoplati a tak... Mame k tomu listy okolo 580mm, polosumerne (profil obycajny Clark Y ) aj sumerne. Aky navrhujete motor, regler? A mozno naozaj sa dopracujeme k tomu, ze napolici bude tomu najlepsie Lipoli mam doma 6S-ka, nerad by som siel do konfiguracie ake sa pouzivaju na 700-vkach... Alebo ak by sa naslo u niekoho doma zabudnute gyro, tu by sa nestratilo... Vopred dakujem za komentare Tomas |
TomiXL modelár Príspevkov: 635 Moje modely Poslať správu |
Ja nie som ziadny odbornik v takejto modelarcine, ale ja by som isiel skor cestou remena ci kradanu ako dalsieho motora na tak velky vrtulnik. Tohto veterana ja nepoznam, takze neviem ake su tam moznosti upravy mechaniky vrtulky, ale skor si tam viem predstavit remen cez nejake dorobene kladky alebo nejaky nahon kardanom napr. takymto stylom: http://www.horizonhobby.co.uk/aeroonline/e13_blade/e13-blh3880uk/e13-red-bull-assets/e13-tail-assembly.pdf |
Shake modelár Príspevkov: 452 Moje modely Poslať správu |
Ta heli je vskutku nadherna praca, co vie ocenit dnes malo kto. Pytas sa ake otacky mala Webra urcena pre tuto heli - tak je to okolo 15-16000 max. To znamena, ze na rotore mohlo byt tych 1300 otacok, ak motor isiel na 80%. Pre dnesne lietanie to su otacky na listy 580 velmi male. Elektromotorom by sa dali samozrejme zvysit na nejakych aspon 1500, aby ovladatelnost bola lepsia. Ale ak skutocne chces tohoto vrtasa prerobit na elektro a este aj chvost prekopat na remen, tak ta caka hodne velka prestavba s potrebnymi skusenostami mechanika a samozrejme sustruznicke prace. Najproblematickejsie sa javi hlavne ozubene kolo, ktore je s kuzelovym ozubenim. Musel by si ho vymenit za ozubene kolo celne a to bud z nejakej inej heli, pripadne by si ho musel dat vyrobit + k tomu potrebny pastorok. Nasiel som aj nejaku inspiraciu pre teba: https://www.youtube.com/watch?v=gS84ccYGWtE Je ale vidiet, ze je tam trocha rozdiel v konstrukcii tvojej heli a heli na videu. Ty mas ozubene kolo naspodu heli, co bude pre pozdlzne ulozenie motora na spodku heli dost problematicke, preto moj navrh na zmenu prevodoveho kolesa na celne ozubene kolo. A este jedna inspiracia so spolahlivym spalovakom: https://www.youtube.com/watch?v=4bO2ZoAefgQ |
valenttomas modelár Príspevkov: 14 Moje modely Poslať správu |
Autor: valenttomas
Správa zaslaná: 18. 2. 2015 o 20:43
Dakujem za info... Sustruh, freza to je to najmenej. Som si vedomi, ze to nie je praca na par vecerov. Asi zacnem tym, ze rozoberiem vsetky funkcne casti, vacsina pohyblivych komponentov je stuhnuta, vycistit, skontrolovat, premazat... Po mechanickej stranke je ulozenie motora relativne jednoduche. Prve video je inspirativne. Navrhnem majitelovy riesenie a uvidime |