autor | správa | |
Peter team RCPortál Príspevkov: 2167 Moje modely Poslať správu |
ahoj chlapci..... mám takú otázku pre skúsených drótikárov..... staviam Pragu V3S..... a ako pohon som si zvolil motor s prevodovkou z akumulátorky makita na 10,8V..... ja to poháňam dvojčlánkom Lipol a riadim regulátorom hobbywing 1080....... To čo celkom nechápem, je extrémne prehrievanie pohonu už po pár desiatkach metrov.... celkové sprevodovanie je tak ako som zvyknutý, na prevodovú dvojku ide auto asi 8km/hod....... na jednotku asi tretina..... použivam tieto šrobovačky Makita DF030D / DF330D v práci uź roky, zvládnu toho celkom pekne a sú spoľahlivé...... pohon v aute na dvojčlánky mi rýchlostne plne vyhovuje a kým sa motor neprehreje, je aj výkonovo super..... ja vidím ako príčinu dve možnosti..... - ide o strši pohon, je možné že sú uhlíky už odpálené a preto sa prehrieva? - môže prehrievanie spôsobovať bordel v motore? myslím nejaké prach, piliny kovové? - môže to spôsobovať regulátor? jazdím expedičky už pár rokov... aj vlastné stavby..... a teraz som chcel skúsiť pohon vrtaćkou... hodil sa mi tvarom, prevodom aj dvojrýchlostnou prevodovkou...... ale som takto narazil...... ďakujem za rady alebo aspoň tipy, čo môže byť problém..... |
|
tomas14 modelár Príspevkov: 116 Moje modely Poslať správu |
Sledujem, že zatiaľ žiadna odpoveď... Ak je motor v poriadku, tak príčinou môže byť nízky výkon pohonu. Aká je hmotnosť modelu? Konkrétna šroubovačka je pomerne malá, predpokladám že DC motor môže mať tak max. do 100W, ale pri napätí cca 10,8V. Pri napájaní 2S poklesne výkon pravdepodobne viac ako o 1/3. S prevodovkou to môže stačiť tak na rovinke... Príčina prehrievania DC motora - opotrebované uhlíky, to asi nie, maximálne tak zvýšené iskrenie medzi uhlíkmi a komutátorom a občasné zastavovanie motora z dôvodu zlého kontaktného spoja medzi uhlíkom a komutátorom motora (zvýšenie teploty lokálne, na komutátore) - mechanické nečistoty v motore asi nie... - regulátor asi nie... Mal by stačiť jednoduchý test. Podložiť auto a spustiť ho bez zaťaženia... Ak je motor v poriadku a je zabezpečené chladenie tzn. nezakryté otvory na motore (aj vpredu) tak by sa nemal nadmerne zahrievať. (že by robila neplechu aj tá pekná modrá zmršťovačka ???) |
|
Peter team RCPortál Príspevkov: 2167 Moje modely Poslať správu |
zadné otvory sú otvorené.... predné samozrejme nie... z princípu nemožné... vpredu je predsa prevodovka.... zmršťovačka - vôbec nie je pekná... je hnusná.... ale nezohnal som čiernu ani transparent.... ale tá len zaisťuje bajonetový spoj prevodovky... prekrýva asi tak max 15mm z motora.... za tým je motor s posilovacím prstencom v kovovom upevňovacom strmeni... čo teoreticky ešte viac napomáha chladeniu.... výkon motora... nevylučujem... ale v tom prípade by otáčky v stojane... teda kolesá vo vzduchu - a poćas jazdy mali výrazne poklesnúť..... ale to sa nedeje... a dokonca aj do stmého kopca to ide celkom svižne.... a dlhdobo.... ale v zásade... aj keď len teoreticky....ostáva len nevhodný motor.... takže musím skúsiť zameniť..... len nejak z neho stiahnuť pastorok a nalisovať na druhý..... akurát autičkárske sú s plośkou.... na to sa lisovať nedá.... takže len nejaký poriadny MIG alebo SPEED..... to bude zas rodeo s otáčkami..... |
|
MATHIAS modelár Príspevkov: 337 Moje modely Poslať správu |
Ahoj Peter, no nepríde mi logické že ak ten motor fungoval v akuskrutkovačke na 10,8 V a bol zaťažený cez prevodovku priamo na jej hriadeli vrtákom alebo šróbovaním (na čo to bolo navrhnuté) tak sa pri 7,4V a ďalšom prevode (prevod v "nediferenciáli" prehrieva. Musí tam byť nejaká chyba a to buď zadretá nejaká časť v prevodovke napr ložisko atď čiže nejaké trenie v prevodovke. Alebo môže byť vadné prepálené vinutie na motore .... jednoducho je časť vinutia prepálená a tým zvyšuje odber a rovnako aj prehrieva motor. Takže v prvom rade by som motor odpojil od prevodovky a vyskúšal či ide lahko... a ak áno tak by som sa zameral na motor. |
|
newPOPE modelár Príspevkov: 383 Moje modely Poslať správu |
Ahoj, presne tento jav som pozoroval pri novom motore a esc. Pár otáčok a horuci motor aj regulátor. Problém bol vo veľkom mechanickom odpore pohonu. Odpojil som motor a všetko odladil tak aby všetko išlo otočiť rukou ľahúčko odvtedy všetko slape. Je možné že máš aj slabý motor na to (slaby moment). |
|
lv modelár Príspevkov: 2802 Moje modely Poslať správu |
Samotnym poklesom napatia z 10,8 na 7,4V nemoze predsa nastat prehrievanie. Mensi prikon = mensi vykon... |
|
tomas14 modelár Príspevkov: 116 Moje modely Poslať správu |
No neviem... Nepoznám konkrétny typ šroubovačky z ktorej máš použitý motor s prevodovkou, ale mám jednu - motor priemer 42 x 90 mm a medzi motorom a prevodovkou medzera cca 2-3 mm na prístup vzduchu do motora. |
|
BOravec modelár Príspevkov: 577 Moje modely Poslať správu |
Ja by som ten motor ak je príčinou jeho stav nepoužíval. Nie je to až taká položka a nestojí za to sa s tým zaoberať. Mimochodom MIG existujú aj pre napájanie 3S LiPol, možno by nejaký vyhovoval, napätie je podobné ako máš teraz. |
|
Peter team RCPortál Príspevkov: 2167 Moje modely Poslať správu |
ďakujem chlapci.... potreboval som myšlienky, čo by to všetko mohlo byť..... takžekeď to zhrniem.... - origo je to na napájanie trojčlankom Lion - 10,8V....... ja to napájam dvojčlánkom Lipol - teda 7,4-8,4V.... teda ako aj Laco píše odtiaľto preťaženie nemôže byť - nedostatok výkonu nepredpokladám.... naprázdno (nadvihnutý) či počas jazdy otáčky výrazne neklesajú.... ani pri dlhšom stúpaní do svahu - celkový mechanický odpor..... no... sú to tri nápravy..... ale keď odpojím pohon a točím rozvodovku vstupným kardanom tak odpor tam samozrejme je od troch náprav, ale príde mi adekvátny ..... takže problém by musel byť v samotnej prevodovke uź len a v motore.... takže najjednoduchšie... ako aj Boravec radí.... výmena motora..... je to aj reálne.. odpracoval si svoje vo výrobe.... uvidíme.... |
|
RedByron modelár Príspevkov: 263 Moje modely Poslať správu |
Autor: RedByron
Správa zaslaná: 20. 6. 2019 o 15:21
Neviem či nebude problém v návrhu skrutkovačky - predsa len výrobca na nej potrebuje zarobiť - navrhne napr. 500W motor s tenším a kratším vinutím, ale s chladením akurát možno na 30% prevádzky (zaskrutkuješ skrutku, kým nachystáš ďalšiu motor oddychuje). Preto sú profi v porovnaní s hobby výrazne drahšie. V tvojej Tatre však ide motor takmer nepretržite... |