Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

autor správa
pf1960
modelár

Príspevkov: 727

Moje modely
Poslať správu
Autor: pf1960 Správa zaslaná: 14. 5. 2014 o 19:52
Potrebujem poradiť. Uvažujem nad stavbou odpruženého podvozku, kde funkciu tlmiča by plnila pružina (teraz neriešme, či je to to pravé orechové). Keď si pozerám na katalógy, tak pri každej pružine je parameter - sila v stave plného zaťaženia. Je udávaná v "N" ... uvažujem správne keď si to vztiahnem na kilogramy, že ak je sila 40N odpovedá to cca 4kg?
Ak áno ďaľšia otázka je, akú silnú pružinu uvažovať na osadenie do cca 7kg modelu? 10 - 14 kg?
Díky
Bydlisko: Zilina ( 64 rokov )
Joba
modelár

Príspevkov: 1405

Moje modely
Poslať správu
Autor: Joba Správa zaslaná: 14. 5. 2014 o 20:35
Tiež sa s tým mordujem aká tlačná či ťažná ? Aj keď je to rovnaký vzorec treba rátať rameno a sily .Na každú nohu polovicu váhy lietadla .
Bydlisko: Bratislava -Karlova Ves ( 58 rokov )
pf1960
modelár

Príspevkov: 727

Moje modely
Poslať správu
Autor: pf1960 Správa zaslaná: 14. 5. 2014 o 20:39
No vidíš ... že má lietadlo 2 nohy som zabudol.... No tlačná pre rovnú nohu, ťažná pre vlečnú nohu ... Ale teda tipujem, že ak dám 7kg pružiny, tak by to malo byť OK. Pri statickom zaťažení by šli do polovice ... alebo, žeby ešte viac, aby to pristátie bolo viac kompenzované? ... Netušim - žeby pokus - omyl ? ...
Bydlisko: Zilina ( 64 rokov )
Joba
modelár

Príspevkov: 1405

Moje modely
Poslať správu
Autor: Joba Správa zaslaná: 14. 5. 2014 o 21:18
No ,ako hovorím teoreticky nemám vyskúšané ak máš tlačné pružiny (môže byť pri vlečených to je cez páku je iný pomer) alebo na priamo tak pre 7 kg model : 2 = 3,5-4 kg pružina, zase je tam možnosť kedy pri 5mm zdvihu je do 2,5kg a zbytok je do 4kg či už to je lineárny priebeh alebo exponen. Zjednodušene povedané ak zatlačíš model na nohách a prudko pustíš nemal by vyskočiť prípadne odskočiť.
Bydlisko: Bratislava -Karlova Ves ( 58 rokov )
flyhawk
modelár

Príspevkov: 399

Moje modely
Poslať správu
Autor: flyhawk Správa zaslaná: 14. 5. 2014 o 21:27
Troška sa aj ja zapojím. Nezabudnite že sa hádam takmer nikdy nepodarí pristáť na obidve nohy naraz. Vždy ide nejaká prvá. Nemala by teda každá noha/pružina zvládnuť niesť minimálne váhu lietadla pri nejakom teoretickom stlačení?
Bydlisko: Kľačany, okres Hlohovec, SK ( 40 rokov )
JanoP
modelár

Príspevkov: 101

Moje modely
Poslať správu
Autor: JanoP Správa zaslaná: 14. 5. 2014 o 21:28
Pozri si http://www.mitcalc.com/doc/springs/help/cz/springs.htm, resp. obráť sa na http://www.vyrobapruzin.sk. Možno že Ti ten pán pomôže s návrhom a aj Ti pružiny vyrobí. Ja som ho nekontaktoval, tak neviem ako sa zachová, ale tipujem, že robí na zákazku. Daj potom vedieť ako si dopadol. Mám podobný problém. Chcem stavať PZL 104 Wilgu a podvozok by som chcel funkčne čo najpodobnejší skutočnému lietadlu.
Bydlisko: Banská Bystrica ( 68 rokov )
pf1960
modelár

Príspevkov: 727

Moje modely
Poslať správu
Autor: pf1960 Správa zaslaná: 14. 5. 2014 o 22:16
To Flyhawk:
Obe nohy nemusia ísť synchrónne, ale málokedy ide jedna tak,, aby prijímala celý náraz v celej svojej dĺžke. Preto sa prikláňam ku kompromisu, že polovica váhy ja asi málo, ale dvojnásobok zase moc.
To Krezus:
Díky - zajtra sa mu ozvem.
Bydlisko: Zilina ( 64 rokov )
veka
modelár

Príspevkov: 906

Moje modely
Poslať správu
Autor: veka Správa zaslaná: 14. 5. 2014 o 22:59
Kdyz bych resil podobny problem, zacal bych napr tu: http://www.slavetind.cz/stavba/koncepce/Koncepce_prist_zar.aspx a pokracoval zde : kapitola 4. Zatizeni podvozku v nasledujicim odkazu :
https://dspace.vutbr.cz/bitstream/handle/11012/4037/DP_2011_Bartonek_Jaroslav_76419.pdf?sequence=1

nebo i tu: https://dspace.vutbr.cz/bitstream/handle/11012/3917/BP_2011_Talanda_Tomas_116135.pdf?sequence=1

Podle zjistenych parametru (pro model staci i zjednodusene, nasobek bych zvedl na2,5 - 3) bych pak hledal vhodne pruziny.

veka
Bydlisko: Bohumileč 15, Pardubice,CZ ( 65 rokov )
flyhawk
modelár

Príspevkov: 399

Moje modely
Poslať správu
Autor: flyhawk Správa zaslaná: 15. 5. 2014 o 06:34
Neviem, nie som si tým istý, myslím že práve väčšinou to dostane len jedna noha a potom dosadne na druhú. Keď sme počítali s kamarátom podvozkové nohy, počítali sme z 2 násobkom na každú nohu.
Bydlisko: Kľačany, okres Hlohovec, SK ( 40 rokov )
Joba
modelár

Príspevkov: 1405

Moje modely
Poslať správu
Autor: Joba Správa zaslaná: 15. 5. 2014 o 08:22
veka:
Podle zjistenych parametru (pro model staci i zjednodusene, nasobek bych zvedl na2,5 - 3) bych pak hledal vhodne pruziny.
veka

Aj to bolo odskušané ?
Dvoj násobok na každú nohu je podľa mňa veľa pri nerovnosti ti bude model odskakovať, nohy budú ako pružina .Možno je to rátané s menším zdvihom Ak sadáš na jednu nohu neznamená že si na nej 100% váhy samozrejme v núdzovke to nemusí platiť . Je tam potrebné určité na pruženie pružín tak aby bola silová rezerva . Keď som prevažoval nohy z jestvujúceho modelu s konkrétnou váhou vychádzala sila pruženia na jednej nohe 60-70% celkovej váhy. Nakoniec pružinu vedia vyrobiť aj na konkrétny priemer a dĺžku s rôznou silou .
Bydlisko: Bratislava -Karlova Ves ( 58 rokov )
veka
modelár

Príspevkov: 906

Moje modely
Poslať správu
Autor: veka Správa zaslaná: 15. 5. 2014 o 09:03
Jozo, odskakovanie je nasledkom absencie tlmica, ...dan za prilisnu jednoduchost. To vsak urcite vies.
To zvysenie nasobku u modelu som napisal z dovodu, ze nie si schopny dodrzat pristavaciu rychlost a nasobok tak presne ako u skutocnej masiny,lebo nemas zpatnu vazbu od modelu a vacsinou s nim drbnes viac nez by bolo vhodne.
Samozrejme ze celkove zatazenie od nasobku sa pri pristani rozlozi na okamzity prislusny pocet dotykovych bodov a celkove je zatazenie nohy a stlacenie pruziny zavisle i na rozkladu posobiacich sil vzhladom na geometriu podvozku.

Ale urcite mi das za pravdu, ze ten predbezny vypocet nie je od vecitj. aby si problem neriesil uplne na slepo. Az prakticke overenie ukaze, ci sa jeden trafil .... uplne stejne ako u skutocnych masin.

Pozn. dost dlho som s problemom zapasil, nez som objavil vhodny material a zvolil jeho prierez tak, aby mi neodskakoval akrobat pri pristani. Je to stejna alchymia,ako s tymi pruzinami.

veka
Bydlisko: Bohumileč 15, Pardubice,CZ ( 65 rokov )
pf1960
modelár

Príspevkov: 727

Moje modely
Poslať správu
Autor: pf1960 Správa zaslaná: 15. 5. 2014 o 09:14
Díky chlapi za info a linky. Zisťujem to z dôvodu, že potrebujem vhodné nohy do JETov a tých na trhu nie je dostatok - aspoň teda kvalitných. Napadla ma teda kacírska myšlienka začať ich vyrábať, žeby som zainvestoval do sústruhu a frézky (Proxxon má veľmi peknú kombináciu PF, PD 230).
Ako materiál mi vychádza asi najvhodnejší dural, priemery cca 12-20mm na vonkajšok a 6-10mm vnútorná noha, tlmenie asi iba pružinové, varianty - priama a lomená (vlečná) noha.
Je ten dural vhodný?
Bydlisko: Zilina ( 64 rokov )
Joba
modelár

Príspevkov: 1405

Moje modely
Poslať správu
Autor: Joba Správa zaslaná: 15. 5. 2014 o 13:25
veka:
Jozo, odskakovanie je nasledkom absencie tlmica, ...dan za prilisnu jednoduchost. To vsak urcite vies.
To zvysenie nasobku u modelu som napisal z dovodu, ze nie si schopny dodrzat pristavaciu rychlost a nasobok tak presne ako u skutocnej masiny,lebo nemas zpatnu vazbu od modelu a vacsinou s nim drbnes viac nez by bolo vhodne.
Samozrejme ze celkove zatazenie od nasobku sa pri pristani rozlozi na okamzity prislusny pocet dotykovych bodov a celkove je zatazenie nohy a stlacenie pruziny zavisle i na rozkladu posobiacich sil vzhladom na geometriu podvozku.

Ale urcite mi das za pravdu, ze ten predbezny vypocet nie je od vecitj. aby si problem neriesil uplne na slepo. Az prakticke overenie ukaze, ci sa jeden trafil .... uplne stejne ako u skutocnych masin.

Pozn. dost dlho som s problemom zapasil, nez som objavil vhodny material a zvolil jeho prierez tak, aby mi neodskakoval akrobat pri pristani. Je to stejna alchymia,ako s tymi pruzinami.

veka

Samozrejme že výpočet je potrebný aby sa dalo od niečoho odraziť máš pravdu ,každý model má to svoje a rieši sa individuálne ,preto je problém kúpiť vhodné nohy s vhodným pružením . Takéto diskusie sú užitočné aby to človek nemusel zašľapávať .


pf1960:
Díky chlapi za info a linky. Zisťujem to z dôvodu, že potrebujem vhodné nohy do JETov a tých na trhu nie je dostatok - aspoň teda kvalitných. Napadla ma teda kacírska myšlienka začať ich vyrábať, žeby som zainvestoval do sústruhu a frézky (Proxxon má veľmi peknú kombináciu PF, PD 230).
Ako materiál mi vychádza asi najvhodnejší dural, priemery cca 12-20mm na vonkajšok a 6-10mm vnútorná noha, tlmenie asi iba pružinové, varianty - priama a lomená (vlečná) noha.
Je ten dural vhodný?

Ja s iným materiálom ani neuvažujem aj keď oceľ by sa dala aspoň zvárať. dural EN 2024 superdural na disky kolies by stačil aj obyčajný
Bydlisko: Bratislava -Karlova Ves ( 58 rokov )
flyhawk
modelár

Príspevkov: 399

Moje modely
Poslať správu
Autor: flyhawk Správa zaslaná: 15. 5. 2014 o 13:59
Ako Joba radí, superdural je asi na naše aplikácie najlepší. Dobrý pomer hmotnosti k pevnosti. Dobrá opracovateľnosť na strojoch. Ja osobne ho nakupujem v Alfune v Seredi. Veľký výber, ochota poradiť, pomôcť a dajú sa nakúpiť aj menšie množstvá.
Bydlisko: Kľačany, okres Hlohovec, SK ( 40 rokov )
pf1960
modelár

Príspevkov: 727

Moje modely
Poslať správu
Autor: pf1960 Správa zaslaná: 22. 5. 2014 o 18:59
Joba - máš nejaký zdroj na superdural EN 2024? Väčšinou sú v ponuke 2030, 2007 - stačia aj tieto?
Bydlisko: Zilina ( 64 rokov )
  • Odpovedať
Musíte byť prihlásený na pridávanie príspevkov.
Úvodná stránka
  • 504 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 2 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 0 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: