autor | správa | ||
mior modelár Príspevkov: 165 Moje modely Poslať správu |
Dňom 15.11.2019 končí platnosť "legendárneho" Rozhodnutia 1/2015. Od toho dňa bude v platnosti (možno ešte "legendárnejšie" Rozhodnutie 1/2019. Zatiaľ sme to len tak v rýchlosti "preleteli". A veru nevieme, či sa máme radovať alebo plakať. Ale asi skôr to druhé! http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=1099&n=rozhodnutie-12015-konci-zacina-platit-rozhodnutie-12019 Problém je v článku 2, písmeno k), kde je definovaná trieda C4 ako model lietadla s maximálnou vzletovou hmotnosťou, ktorá je väčšia ako 4kg a neprekračuje 25kg, pričom v Nariadení EU č.2019/945 (na ktorú sa toto Rozhodnutie odvoláva) v prílohe, časť. 5, ods.1 je C4 definované ako: maximálna vzletová hmotnosť (MTOM) neprekračuje 25 kg (vrátane užitočného zaťaženia), teda bez minimálnej hmotnosti 4 kg. Kde teda zaradíme modely ľahšie ako 4 kg bez systému diaľkovej identifikácie? Napríklad Betu, EasyStara a podobne? Prečo sme horší ako EÚ? Či zase nejaký úradník nepochopil koncepciu EU? |
||
marianr modelár Príspevkov: 1466 Moje modely Poslať správu |
Nepochopil, do 4 kg je to C2. |
||
Atto modelár Príspevkov: 181 Moje modely Poslať správu |
Nepochopil? Podľa Nariadenia EU č.2019/945, Časť 3 (C2), bod 14: Citujem: 14. pokiaľ nie je pripútaný, má priamu diaľkovú identifikáciu, ktorá: a) umoŭňuje odosielanie registračného čísla prevádzkovateľa UAS v súlade s článkom 14 vykonávacieho nariadenia (EÚ) 2019/947 a výlučne podľa postupu uvedeného v registračnom systéme ....... ................................... Takže EasyStara budem mať buď pripútaného, alebo vybaveného automatickým odpovedačom? Tak si to myslel? |
||
BOravec modelár Príspevkov: 577 Moje modely Poslať správu |
Mne sa tie 4kg zdajú dosť nízka hranica. Zoberme si len makety vetroňov. Čo na to ľudia lietajúci RC XXL? |
||
Atto modelár Príspevkov: 181 Moje modely Poslať správu |
Ale veď sú aj "ťažšie" triedy: Podľa DÚ: - C3: - diaľkovo riadené lietadlo s maximálnou vzletovou hmotnosťou, ktorá je väčšia ako 4 kg a neprekračuje 25 kg a s typickým rozmerom menej ako 3 m - C4: - model lietadla s maximálnou vzletovou hmotnosťou, ktorá je väčšia ako 4 kg a neprekračuje 25 kg Problém je však v tom, že Európska komisia definuje triedy C0 až C3 rovnako ako DÚ, avšak triedu C4 definuje modelársky viac "prívetivejšie": - C4: model lietadla, ktorého maximálna vzletová hmotnosť (MTOM) neprekračuje 25 kg (vrátane užitočného zaťaženia) Čiže od 0 do 25kg, od malých, cez stredné, až po veľké, teda vrátane tých RC XXL. Lebo triedy C1, C2 a C3 (C4 však nie) musia podľa Nariadenia Európskej komisie 2019/945, na ktoré sa Rozhodnutie 1/2019 odvoláva, mať: - systém priamej diaľkovej identifikácie - georeferenčný výstražný systém - svetlá a iné.... Iba trieda C4 to nepotrebuje! Takže: ak máš model nad 4kg (do 25kg), nepotrebuješ tie "cingrlátka", ale ak máš model ľahší (ako že to je 95% všetkých rekreačných modelov), tak tie "systémy" tvoj model musí mať. Zdá sa ti to logické? Veľké modely "systémy" mať nemusia, ale začiatočnícka Beta musí! |
||
destelant modelár Príspevkov: 918 Moje modely Poslať správu |
Tak nasi "mudri" uradnici zas boli "mudrejsi" ako europsky... Ach jo... Cize vsetky historiky mam akoze prerobit a dat tam tie cingrlatka. Chore. |
||
BOravec modelár Príspevkov: 577 Moje modely Poslať správu |
Zrejme to treba tak skomplikovať, aby tomu nik nerozumel. Na druhej strane na čo sa mám tým zaoberať, keď v každej krajine existuje nejaký orgán, ktorý modelárov zastupuje a práve v spolupráci s ním by mali takéto predpisy vznikať. Alebo si pôjdeme skočiť zalietať za hranice ako v tej rozprávke, kde sa v jednej krajine ani len spievať nemohlo? |
||
TomiXL modelár Príspevkov: 635 Moje modely Poslať správu |
K akemu problemu tym dochadza? Pretoze, z toho co bolo zatial napisane jediny problem vznika pre DU, ze mozno nie uplne spravne implementovali nariadenie EU. U samotneho modelu, ale k priamemu problemu pre pilota nedochadza, nakolko rozhodnutie DÚ neobsahuje povinnost mat systém diaľkovej identifikácie. Takze napr. taka Beta bude C4 podla Nariadení EU č.2019/945 teda bez potreby systému diaľkovej identifikácie a podľa rozhodnutia DÚ to bude C2 rovnako bez potreby systému diaľkovej identifikácie, nakoľko rozhodnutie DÚ takuto povinnost nestanovuje a táto kategorizacia plati len pre ucely predmetneho rozhodnutia dopravneho uradu.
Netreba ich prerabat. |
||
aviatik modelár Príspevkov: 114 Moje modely Poslať správu |
|
||
Atto modelár Príspevkov: 181 Moje modely Poslať správu |
Strašne - strašne si prajem, aby to bolo tak, ako píšeš. Žiaľ, moje životné skúsenosti sú iné, a vzhľadom na to, že som takmer 2-krát starší ako ty, tak ti (okrem veku) závidím (aj) tvoj bezbrehý životný optimizmus. Tým myslím to, že problém má DÚ (v zobecnenom pohľade, že problém má nejaký úrad, alebo úradník). Moje skúsenosti hovoria, že keď úrad/úradník urobí chybu, tak problém má občan. Nemôžem si spomenúť, že ak niekedy chybu urobil úrad, že by si to bol priznal. Aj v legendárnej kauze 2,4GHz ( http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=446&n=dobra-sprava-pre-modelarov ) chybu urobili úradníci Telekomunikačného úradu, ale vo vysvetlení sa píše, že (citujem): Telekomunikačný úrad Slovenskej republiky (TÚ SR) na základe nepresných informácií, ktoré sa objavili medzi modelármi na Slovensku a v zahraničí oznamuje, že v Slovenskej republike nedošlo k žiadnym zmenám v používaní rádiom riadených modelov. V Slovenskej republike, rovnako ako v zahraničí, je povolené používať aj rádiom riadené modely vo frekvenčnom pásme 2,4 GHz s výkonom až do 100 mW. Ja si tú kauzu živo pamätám a ver, že modelári mali presné informácie, ale telekomunikačný úrad zmenil hodnotu výkonu na 10mW. Aký na to mali dôvod? No asi taký istý, aký má DÚ pri predefinovaní triedy C4: byť pápežskejší ako pápež. A až na miorovu intervenciu u podpredsedu TÚ, ktorý je miorov bratranec, bola POTICHU učinená náprava a hodnota výkonu bola opäť prepísaná na 100mW. Ale TÚ si zachoval dekórum a imidž neomylnosti a za debilov boli označení modelári. Kiež by to bolo tak (myslím tú TICHÚ nápravu) aj v tomto prípade. Ale ak DÚ nepredefinuje triedu C4 v duchu európskych nariadení (a ja sa obávam, že nepredefinuje), tak si nevrávaj, že modelár s Betou nebude mať problém, lebo v tom prípade bude tento model spadať do triedy C2 a bude musieť mať tie "cingrlátka", pretože Rozhodnutie 1/2019 sa (po čiarou) priamo odvoláva (nevadí, že sa to vo vlastmom texte Rozhodnutia nespomína) na Nariadenie Európskej komisie 2019/945, ktoré to pre triedu C2 nariaďuje. Chlapi, verte mi, že si neuveriteľne prajem, aby som sa mýlil, ale bojím sa bojím, že ..... (lebo na Dopravnom úrade nikto z modelárov nemá bratranca). |
||
lv modelár Príspevkov: 2802 Moje modely Poslať správu |
Chlapci, moc to prezivate. |
||
marianr modelár Príspevkov: 1466 Moje modely Poslať správu |
Robí si návštevnosť stránok. 8-) |
||
Janko-O modelár Príspevkov: 106 Moje modely Poslať správu |
Autor: Janko-O
Správa zaslaná: 9. 11. 2019 o 09:54
Odpoviem ti tvojim štýlom: NEPOCHOPIL! Na ozrejmenie:
A na dopresnenie:
|