autor | správa |
coro modelár Príspevkov: 886 Moje modely Poslať správu |
safe bag, na to vôbec neverím, a radil by som aj ostatným aby neverili. Nikdy som to osobne nemal v ruke, jediný argument pre tento názor mám z rcgroups kde sa sťažoval (už pred rokmi) ten čo tie sáčky vymyslel, že po ňom poisťovňa vymáha škodu za vyhorený barák ktorý zapálila lipolka v jeho sáčku. Prestal to predávať, ale príležitosti sa chytili iní podnikavci. |
bado modelár Príspevkov: 1333 Moje modely Poslať správu |
|
Matusmape modelár Príspevkov: 68 Moje modely Poslať správu |
Pekne to je. Je to aj ohnuvzdorné? |
bado modelár Príspevkov: 1333 Moje modely Poslať správu |
malo by byt ohnuvzdorne,este som neskusal je to orginal na skladovanie Lipoliek |
Matusmape modelár Príspevkov: 68 Moje modely Poslať správu |
Aha, ak je to originál, tak by malo byť, lebo lipolky práve horia. |
bado modelár Príspevkov: 1333 Moje modely Poslať správu |
jasne ze je to ohnuvzdorne nepamätam sa do kolko stupnov to je ale urcite bezpecnejsie ako safe bag |
Matusmape modelár Príspevkov: 68 Moje modely Poslať správu |
To je jasne. |
neclovek modelár Príspevkov: 942 Moje modely Poslať správu |
Pozor! Lipolky nehoria, oni uvoľňujú veľké množstvá silno horľavého plynu s vysokou teplotou a väčšinou sa vznieti práve ten. Sama od seba sa lipolka nevznieti, lebo nemá prečo, jedine že by bola už nafúknutá alebo prebitá, poprípade preťažovaná, ale to pri ležaní v poličke asi ťažko |
Matusmape modelár Príspevkov: 68 Moje modely Poslať správu |
to viem co pises, tazko sa mi pise cez telefon, az teraz som sa dostal ku klavesnici, tak to je trocha ine. |
Peter team RCPortál Príspevkov: 2167 Moje modely Poslať správu |
neviem, teda... ale nejak na samovznietenie neverím.... verím na vznietenie ako dôsledok nesprávneho použitia, poškodenia, skratu.... aj tzv samovznietenie z úvodu je v konečnom dôsledku len následok skratu na balančných kábloch... a to masívneho skratu zapríčinujúceho uhorenie izolácií a následne skrat na hrubých kábloch.... v lietadlách ani heli som zatiaľ strach nemal.... na nedávnej expedícii som śiel autom aź po strechu pod vodu pri brodení potoka.... motor, regulátor, káblovanie, vypínače, ako aj Lipol 2-článok 4200mAh - 2 sady - šli pod vodu... bez dôsledkov.... a dojazdili expedíciu.... pravdou je, že elektronika bola vystriekaná prípravkom Nanoprotech, ale aku bolo bez ošetrenia.... týmto nechcem povedať, že netreba byť opatrný... len to, že Lipol nie sú až tak samo od seba bezdôvodne nebezpečné.... nebezpečný je väčšinou ich majiteľ |
coro modelár Príspevkov: 886 Moje modely Poslať správu |
"balančné" kábliky sú tak tenké že nemôžu spôsobiť žadnu škodu, teda môžu ale len v prípade že by prepálili obal článku ak by sa ho dotýkali - -ale to je kategória vonkajšieho poškodenia toho obalu a nesúvisí s tým že to zrovna bol ten káblik. Probém s interným, napríklad mechanickým, poškodením je práve ten, že ho nemusí byť vidno. Ak dôjde k zlyhaniu separátora, hoc aj v malej oblasti, vznikne tam teplo a kvoli nemu sa poškodenie môže začať šíriť relatívne nestabilným článkom - to už je napríklad dôvod prečo vyšumí celý. Fotka od Viktor191 ukazuje na nepoškodenú sadu, ktorej sa skratol káblik servisného ("balančného" konektoru a ten následne vyšumel.. sade nič nie je, stačí naletovať nový servisný konektor. Väčšia dobrá sada zvládne väčšinou odpariť aj 4mm konekor, bez poškodenia, prípadne prehorí len spoj medzi článkami. (ale skúšať to neradím). Skutočný problém je teda vnútri v sade - tj to čo nevidno. |
Peter team RCPortál Príspevkov: 2167 Moje modely Poslať správu |
coro, a k tomu vnútornému poškodeniu príde aj samovoľne? dobre... viem, občas sa môže stať.... výrobný problém.... .. ale nie je väčśinou príčinou tohto vnútorného problému havárka? úder? deformácia? |
coro modelár Príspevkov: 886 Moje modely Poslať správu |
Kedysi som tvrdil že by lipolka mala byť za normálnych okolností stabilná, že sa toho dosahuje prebytkom líthia, a že až po prebití sa toto presunie do nesprávnej elektródy a preto že sa aj nafúknu a môžu horieť. Ono to malo aj nejaký teoretický základ.. Ale malo to aj výnimku, Kokam v tých dobách mal nejaký ULL certifikát že nehorí - ani prebitý na 15V /článok, ani prerazený tupým hrotom... Dnes sa ale viac prikláňam k názoru, že okrem toho základu (ktorý by mal stále platiť..), je tam navyše priveľa detailov ktoré odlišujú jednotlivé typy a výrobcov či dokonca len výrobné série, a že "viem že nič neviem". Ale predstaviť si ako k poškodeniu čohosi tak jemného (tenká membrána medzi elektródami) môže - a nielen u modelára ale hlavne- dôjsť, nie je až tak zložité. Okrem výrobných vád sú tam vždy aj vibrácie aj zmeny teploty a dokonca aj rozdiely medzi časťami.. a niekedy dosť vysoké prúdy navyše oboma smermi, a ani mechanické poškodenie sa nedá vylúčiť. Zaujímavé je možno aj to že letecké spoločnosti ich nechcú prepravovať, ani nové. To buď napovedá na výrobné vady, alebo na mechanický problém súvisiaci so zmenou tlaku za letu..? Proste je to možné. Samozrejme, nestáva sa to tak často aby sa to nedalo používať, to by neexistovali na trhu vôbec.. Ale s odstupom času sa zistilo, že sa to predsa len stáva - občas.. 1/10000, menej, viac? - Je to jedno, je to blbá lotéria. Mne sa zatiaľ nič podobné nestalo, čo si teda želám aj do ďalšieho roku.. |
Fasciman modelár Príspevkov: 914 Moje modely Poslať správu |
Podľa mňa už keď sa začnú nafukovať, tak je zle (zvýšené riziko požiaru najmä pri nabíjaní). Radšej už len do zaváraninového pohára s presýteným soľným roztokom a niekde vonka ponechať pár dní. Radšej kúpiť novú za pár eur ako riskovať škody z požiaru (domu, bytu, pivnice). |
BOravec modelár Príspevkov: 577 Moje modely Poslať správu |
Podobné certifikáty udeľuje v Európe TUV, súvisí to s prevádzkou lítiových akumulátorov vo vozidlách, kde musí byť zaručená bezpečnosť pri havárii. Čo sa týka LiPol akumulátorov používaných v modelárstve, tu je skôr riziko nadmerného preťažovania a nabíjania neprimerane vysokým prúdom. A keďže nie sú nijako chránené pred poškodením, tak aj havárie modelov toto riziko nadmerne zvyšujú - v tom máš absólútnu pravdu. Problém je, že ak sa niečo vo vnútri batérie začne kaziť, môže to trvať dosť dlho, kým začne horieť. Pri haváriách elektromobilov niektoré vozidlá tiež zhoreli, ale posádka mala vždy dosť času vozidlo opustiť, ba dokonca aj batožinu vyložiť. Výhoda vozidiel je ale v tom, že je monitorovaný každý článok a posádka včas vie, že niečo nie je v poriadku. U modelov nevieme nič, pokiaľ batériu nepripojíme k nejakému meraciemu prístroju. Je to daň za to, že chceme ľahké akumulátory. Tak neostáva nič iné, len sa o batérie príkladne starať a rátať s tým, že riziko je tu vždy. Čo je ale pozitívne, rok od roku sa kvalita akumulátorov zlepšuje. A ešte na koniec, len tak samo od seba čokoľvek nezačne horieť. Musí tomu predchádzať nejaká príčina a tej sa treba, pokiaľ je to možné vyhnúť. |