autor | správa | |
mior modelár Príspevkov: 165 Moje modely Poslať správu |
Páni, musím uznať, že pohľad na driftujúce auto, alebo aspoň model auta, je fascinujúci. Pred časom sme tomu tiež trochu prepadli, akurát že sme to dotiahli k dokonalosti, alebo lepšie povedané: do absurdna. Sú dopravné prostriedky, ktoré sa inak ako driftovaním pohybovať ani nevedia - sú to vznášadlá. Na úvod vám ponúknem dve krátke videjká skutočných dopravných vznášadiel, niekde na letisku v Japonsku. Keby video pokračovalo ďalej, bolo by vidno, že vznášadlo smeruje na more, na nejaký z japonských ostrovov: Video 1 - odchod z letiska: https://www.youtube.com/watch?v=_OG7BIQ9tTo Video 2 - návrat na letisko: https://www.youtube.com/watch?v=tCcg-iV3cHo Ak sa niekomu zdá, že pilot toho vznášadla je pod vplyvom alkoholu či nejakých psychotropných látok a že driftuje akosi extrémne, tak nie. Keďže fyzikálne zákony platia a ten stroj má zadný pohon a aj zadné riadenie, tak inak ako práve tak sa to esíčko vybrať nedá! A keďže sa pred časom na HobbyKingu objavil celkom vydarený model vznášadla, neodolali sme. Viď kratučké videá: Video 1: https://www.youtube.com/watch?v=ec3ySdbniB0 Video 2: https://www.youtube.com/watch?v=gRT56cbSldc Viac o tom je v tomto článku: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=1096&n=stale-je-to-vzduch-co-nas-drzi-nad-vodou-a-zemou |
|
Atto modelár Príspevkov: 181 Moje modely Poslať správu |
Z iného uhla pohľadu sú striedavé motory akýmsi vyšším levelom motorov jednosmerných: základný princíp - interakcia medzi magnetickým poľom permanentných magnetov a magnetickým poľom cievok, je rovnaký, akurát sú niektoré zlepšenia či zmeny, aby to bolo vôbec možné realizovať. Zlepšenia sa týkajú magnetov, ktoré u (starých) jednosmerných motorov boli feritové a u striedavých sú v súčasnosti takmer výhradne neodymové, ktoré sú o dosť silnejšie. Nič však nebráni tomu, aby aj súčasné jednosmerné motory mali magnety neodymové (možno naozaj majú). Nutnou funkčnou - konštrukčnou zmenou je to, že v jednosmerných motoroch sa točia cievky (rotor) a magnety stoja (stator), zatiaľčo v striedavých motoroch je to naopak, teda točia sa magnety (rotor), pričom je jedno, či motor je inruner alebo outruner a stoja cievky (stator). Má to svoju logiku, pretože v jednosmernom motore je jednoduchšie priviesť hrubé silové vodiče do nepohyblivých uhlíkov a rotujúce cievky spolu s rotujúcim komutátorom (na tej istej oske) zabezpečia to, že do tých správnych cievok pôjde prúd v ten správny okamih. S požadovaným nárastom výkonu motorov sa ukázalo, že komutátor s uhlíkmi je vplyvom veľkých prúdov tým slabým miestom, ktorý môže za nespoľahlivosť a krátku životnosť motora. A tak bolo rozhodnuté, že ak je treba sa "zbaviť" komutátora, tak je jasné, že cievky nemôžu byť pohyblivé. Sú teda pevné - nepohyblivé a môžu k nim bez problémov viesť hrubé silové vodiče. Magnety môžu byť teda pohyblivé - rotujúce: k nim žiadne prívody predsa nevedú a úlohu rotujúceho komutátora prevzal regulátor, ktorý vďaka riadeniu mikroprocesorom zabezpečí to najdôležitejšie: že do tých správnych cievok pôjdu prúdy v tých správnych okamihoch. Synchronizáciu otáčok (frekvenciu) a polohy rotora (fázu) s rozdelovaním prúdu do jednotlivých cievok je možné riešiť buď senzormi (senzorové motory), alebo snímaním BEMF z cievok (bezsenzorové motory). ................................ Čo sa týka ceny, tak samotný striedavý motor je vlastne jednoduchší ako jednosmerný (nemá komutátor ani uhlíky), taže by mohol byť lacnejší. Ale striedavý motor NUTNE potrebuje regulátor na to aby bežal (komutácia prúdu je v regulátore). Jednosmerný motor potrebuje regulátor len na to, aby menil otáčky, prípadne brzdil (komutácia prúdu je priamo v motore). Bez "nejakej" komutácie, motor, napájaný jednosmerným prúdom, fungovať nebude! Navyše aj samotný "striedavý" regulátor je zložitejší (hardvérovo aj softvérovo) ako regulátor jednosmerný. Takže sa to v cene isto odrazí. Cez to všetko je však prínos striedavých motorov taký veľký, že stále viac a viac vytláčajú jednosmerné motory z ich pozícií, ktoré desaťročia pevne zaberali. |
|
marianr modelár Príspevkov: 1466 Moje modely Poslať správu |
Komutátorové motory s neodymovými magnetmi tu boli pre elektricky komutovanými, napríklad Mega Mini 7. |
|
Atto modelár Príspevkov: 181 Moje modely Poslať správu |
OK. Vďaka za informáciu. Mal som "podozrenie", ale istý som si nebol. Teraz už áno. Ešte raz vďaka. |
|
expedition modelár Príspevkov: 101 Moje modely Poslať správu |
Ešte ako by som rozpoznal striedavý motor senozorový od bezsenzorového lebo pri reg. je to jasné počet a hrúbka káblov ale pri motore to býva tiež počet káblov alebo ako to je. Za odpobeď ďakujem. |
|
Atto modelár Príspevkov: 181 Moje modely Poslať správu |
Autor: Atto
Správa zaslaná: 12. 10. 2019 o 11:24
Platia tie isté "rozpoznávacie znaky" ako pri regulátore. Čiže: tri hrubé silové vodiče + niekoľko tenkých, ktoré vedú od senzorov polohy. (Samozrejme, platí pre senzorový motor.) Bezsenzorový má len tie tri hrubé. |
|