autor | správa | |||
swigrid modelár Príspevkov: 22 Moje modely Poslať správu |
ahojte, postupne objavujem rozne veci okolo RC a teraz som zastal na LiPo baterkach a ich idealnom stave nabita kym nie su pouzivane. Zbehol som par clankou ohladom nabijania, tak tiez som pozrel aj neake pokusy ako sa baterka sprava ked je vybita, plne nabita alebo v storage mode a je ponechana na policke mesiac. Samozrejme ze vychadza storage mod ako vitaz. No ja si kladiem otazku, co som na sebe odsledoval za posledne dva tyzdne, ci su tie rozdiely az take markantne, aby mi ta cela habadura so storage modom stala za to. Pred tyzdnom aj daco som objavil (docital o storage), hned som baterky nabil cez Storage funkciu a spokojny ich odlozil na policku a tu nastal moj problem. Ja dopredu neviem velmi povedat ze kedy si zoberiem autko von na vysantenie a teda si neviem naplanovat cas za ktory sa baterka zase nabije zo storage rezimu do plne pouzitelneho rezimu (s tym ze mam dve, trva to 2x dlhsie). Auto som nakoniec nezobral von tento tyzden, lebo boli baterky vybite a ked sa mi naskytla hodinka, kedy by som sa mohol zobrat z autom von, kym by sa baterie nabili uz aj zapadlo slnko, ale som mal za tu hodinku dalsie povinnosti. Ako to robite vy? Je to poskodenie baterii pri nabitych baterkach az take velke napr. ze ich budem mat pripravene tyzden na policke? Kde si som cital, ze aj ked viem ze ich budem mat tyzden, tak sup storage mod... |
|||
peterrc modelár Príspevkov: 1035 Moje modely Poslať správu |
v sezone, ked chodime castejsie lietat, ich vzdy po dolietani nabijem a drzim nabite, z tych istych dovodov ako pises - nikdy neviem kedy pojdem lietat. Ak viem, ze mi baterka bude stat dlhsie, ze s nou dlhsie nebudem lietat - napr. je pre helinu, co viacmenej uz dlhsie stoja na skrini, tak ju davam do storage. Ale baterky kde je vysoka pravdepodobnost, ze moze byt kedykovelk pouzita k letu, drzim ju nabitu. Paradoxne, fox, ray, gensace - maju s tym problem, dozivaju, nafukuju sa a pod. Ale cisnke baterky to zvladaju. Mam turnigy co uz ma asi 2 ci 3 roky a stale v pohode lieta, pritom ju stale drzim nabitu, uz je mierne nafuknuta, ale drzi a ma vydrz nna lietanie. Mal som aj inu turnigy, to iste, 2 roky v pohode sluzila. Tiez sa mi nechce stale nabijat- vybijat. Vecer nabijat ak na druhy den planujem ist lietat, ak nahodou nevyjde počasie, davat do storage a pod....... drzim ich nabite a pri lietani len vezmem baterku a idem lietat. |
|||
tomas-guru modelár Príspevkov: 501 Moje modely Poslať správu |
toto je vec ktorú proste musíš akceptovať že jazdeniu predchádza nabíjanie!! Pokial to budeš robiť opačne, budeš tie lipolky hadzať do koša jednu po druhej. Stalo sa mi to s mojou uplne prvou Lipo, kedy som o žiadnom storage ani netušil, nabijal bar ako a po mesiaci bola totalne nepoužiteľná. V lipolke keď ja nabitá viac ako 24/48 hodín začínajú prebiehať "chemické procesy" ktoré ju ničia a klesajú tak jej schpnosti dodať požadovaný prúd a nabiť sa na plnú kapacitu. Buď si zaobstaraj vykonejšiu nabijačku, alebo lepšie zariaď čas alebo počkaj na leto a viac svetla Ja napr keď viem že nasledujuci deň po robote bude mať pol hod čas nabijem večer deň dopredu. Problem potom nastava keď v ten deň zaprší potom vybijam nabijačkou peterrc chcem vidieť tie lipolky čo takto vydržia dva roky |
|||
VladoVrancik modelár Príspevkov: 1756 Moje modely Poslať správu |
Aj ked vydrzia 2 roky(comu tiez neverim) bezna lipokla vydrzi aj 5 rokov pokial sa o nu spravne staras. Ja som si na tento ucel kupil 300W 20A reaktor za 30 minut mam nabitu 4S 3700mah baterku a mozem ist lietat. |
|||
swigrid modelár Príspevkov: 22 Moje modely Poslať správu |
heh tak vidim ze aj tu sa nazory rozchadzaju. Tomas, ano s to akcteptujem, len ked som si myslel ze batercicku nabijem da na policku a ked pride ten spravny cas, tak ju hodim do auta a ide sa jazdit, vratim sa zas nabijem, nech som ready a tak dokola. No nevadi, ono je to zmanazavotalne, len som myslel ze to budem moct praktizovat trosku viac anarchicky neviem ci mam slabu nabijacku, mam tuto https://hobbyking.com/en_us/accuell-s60-ac-charger-eu-plug.html potreboval som sa na zaciatku zmestit do budgetu nejakeho a zvlast ked s RC clovek zacina. No baterky do auta idu dve a teda cas nabijania je 2x taky dlhy. Jednu baterku 5000mah mam nabitu za nieco 40minut +/-. Zo storage mode neviem presne, to bolo len prvy krat, coskoro sa to dozviem, tento vikend mam silne plany neh je aj sneh blado dazt, alebo aj to slnko pojde sa jazdit. No ale za tu cenu si myslim ze pojdem do este jednej takej nabijacky, ale ked nabijanie namiesto 2x40 bude trvat 40min, to nebude az take zle. A este trosicku mimo temu, pouzivate tie ochranne vrecka. Internet je plny strasidelnych prispevkov ako tieto baterky horia. Teraz sa ich bojim dat nabijat aj pred spanim a mam pocit ze musim byt stale pri nich Roman |
|||
chemistt modelár Príspevkov: 363 Moje modely Poslať správu |
Ahoj Roman, ja by som sa drzal toho co si robil pretym a cital si clanky na internete. Vyhybal by som sa vsak veciam ako : "mam pocit ze po storage a bez je to rovnake". Pocity su subjektivne, data su exaktne. Dokonca aj vyrobcovia LiPol clankov pisu o nestabilite ich clankov mimo zrave napatie. Oni snad vedia nie? heh http://lipobench.com/index.php?page=thelab&trial=storage Tie testy co som ti tu dal som cital uz davno, ale pokial sa spravne pamatam tak storage pre zdravie Lipol musi byt pri dlshich intervaloch. Co sa tyka ignorovania storage tak vysledok toho je blato a nie bateria. Storage ovplyvnuje vykon baterie. Doma mam 2x 4500mAh 3s NanoTech co ma rating 65-130C. Ked som s bateriami zacal tak by som s nimi mohol startovat auto, teraz maju problem utiahnut 20A konstantne v lietadle. Pretoze som ich nechal plne nabite na policke 18 mesiacov Pokial chodis jazdit 2x do tyzdna a mas pocit ze storage nemusis riesit tak sa zamysli nad tym ci sa baterie nicia ulozene az po tyzdni alebo kazdy den toho ako su nabite naplno im ubera vykon. Taktiez si spomen ci pri jazde sledujes to ci ides pod 3v na clanok pretoze to nici baterie uplne. A teda ak vravis ze budget mas obmedzeny, asi by som skor riesil to ako si spravit cas na nabijanie a urobil tak manazovanie svojho casu efektivnejsie. Co sa tyka bezpecnosti tak clanky su najpokojnejsie v storage napati. Pokial nemas poskodeny obal alebo si clanok neposkodil chemicky (nabijanim, vybijanim) tak si v pohode |
|||
swigrid modelár Príspevkov: 22 Moje modely Poslať správu |
Ahoj, toto som celkom nepochopil. Pokial chodis jazdit 2x do tyzdna a mas pocit ze storage nemusis riesit tak sa zamysli nad tym ci sa baterie nicia ulozene az po tyzdni alebo kazdy den toho ako su nabite naplno im ubera vykon Podla ako tu uz bolo zmienovane, betieria ak je nabita dlhsie ako 24/48 hodin, tak sa uz nic. Teda potvrdzujes to, ze aj ak chodim 2x do tyzdna, storage mod stale pouzivat tak je? to ci pri jazde sledujem 3v, asi nesledujem auto mam 3ti tyzden tusim, preto mam tieto rozne otazky, na ktore som nenasiel jednoznacne odpovede, a snazim sa ich nejak dat do mne zrozumitelneho celku. S budgetom som to myslel, tak ze ked hobby prevadzkujem kratku dobu, nepride mi rozumne do toho nasypat hned vela penazi. Ale ako sa pyznam peniazky pojdu tymto smerom isto |
|||
Banjo modelár Príspevkov: 299 Moje modely Poslať správu |
Ja akumulatory skladujem v pivnici v starej kuchte vybite na doporucene napatie 3,8V na clanok iba v zime, to znamena ak je akumulator dlhsie nepouzivany. Nema vyznam riesit tento krok, podla manualu vyrobcov Lipo akumulatorov, ak akumulator pouzivas kazdy vikend, alebo dvakrat do mesiaca, podotykam ze su na to rozne nazory, ale vacsina pise pri dlhsom nepouzivani, niektori to konkretizuju na dva tyzdne, ale najviac doporuceni je ak nepouzivate akumulator dlhsie ako jeden mesiac treba ho zaskladnit podla navodu. Mam akumulatory roznich znaciek, a zivotnost, samozrejme je to individualne podla pouzivania a zataze akumulatora, je u mna aj 4 roky. Po vylietani akumulatorov, podotykam, ze ich vybijam pri lietani na hranicu max 3,65V na clanok, lepsie povedane ak mi telemetria zahlasi 3,65V na niektorom clanku, tak idem dole a menim akumulator. Samozrejme ze tie starsie akumulatory su maksie a tak ich pouzivam na vetrone a tak podobne, kde nie su velke zataze pri lietani. Po prichode domov akumulatory nabijem a o tyzden sa to opakuje Chcem len podotknut ze ti nic nevnucujem, takto pouzivam akumulatory LiPo ja, ty mozes kludne, ak mas na to cas zaskladnit podla navodu Lipo akumulator po kazdom lietani, a nabit ho pred kazdym letanim, alebo na co ho budes pouzivat, nic tym nepokazis. |
|||
swigrid modelár Príspevkov: 22 Moje modely Poslať správu |
Banjo, paci sa mi tvoj nazor asi preto ze je to predstava mojho pouzivania. Najdem si svoj zlaty stred a asi len cas ukaze ci je to spravna cesta. A co take nabijanie? Nabijate to bez dozoru? Ja som mal prvych par dni pristup ako k telefonu, zapnem nabijat a idem prec. Po precitani roznych clankov o vznieteni atd sa to celkom aj bojim |
|||
marianr modelár Príspevkov: 1466 Moje modely Poslať správu |
Skladujem len plne nabité, nikdy inak. |
|||
Banjo modelár Príspevkov: 299 Moje modely Poslať správu |
No , ako sa vravi opatrnosti nieje nikdy dost, a Marphiho zakony su dokonca aj u nas na Slovensku , tak treba byt opatrny, hlavne ked este nemas moc skusenosti o LiPo akumulatoroch a akumulatoroch ako takych vseobecne. Vacsina vybuchnutych Lipo akumulatorov pri nabijani bola chyba pouzivatela, nech si vravi co chce, ak mu vyhori garaz aj s modelmi za tisice eur, je to hlavne jeho chyba, lebo nieco podcenil, zle nastavil nabijacku a podobne. Kamarat nabija Lipo akumulatory v krbe, hlavne v lete, v zime sa tam kuri , ja ich nabijam , ako som spominal v starej kuchte, tym chcem naznacit ze treba mat nejaku ochranu, keby nieco , daju sa kupit na to safebox, alebo nieco podobne na nabijanie, takze urcite budes mat lepsi pocit ked budes mat takto chranene nabijanie Lipo akumulatorov. Samozrejme ze treba dodrzat doporucene nabijacie parametre, ktore su na Lipo akumulator urcene, ja osobne nabijam 1C a hotovo, aj ked mozem nabijat 5C, alebo aj viac, ale ked je na to cas, netreba stupat bosou nohou hadovi na hlavu a riskovat ze sa akumulator nafukne, alebo nieco horsie. Kazdopadne treba mat nabijanie pod dozorom, nemusis pri tom sediet a cumiet ako sa do akumulatora tlacia mAh ktore ukazuje nabijacka , ale treba to raz za cas skontrolovat. Ja mam rozne nabijacky, ale najviac sa mi paci tato : ISDT Q6 lite Tato nabijacka je vyslovene pre menej chapavych a hlavne zabudlivych Ide o to ze ked tam zapojis nejaky akumulator - hlavne kable+blancny konektor, tak nabijacka ti vyhodnoti a detekuje co si pripojil, a ty si akurat nastavis nabijaci prud a ine parametre podla akumulatora ktory tam mas pripojeny, a nabijas. Som sa rozkecal/ rozpisal / Tot asi vsio. |
|||
lv modelár Príspevkov: 2802 Moje modely Poslať správu |
To je výplod čiej hlavy? |
|||
peterrc modelár Príspevkov: 1035 Moje modely Poslať správu |
Jednu baterku, vyzera ze cinska, biely obal, mam uz doma asi druhy rok, a to som ju doniesol s jednym starsim modelom, kde uz lietala. A v pohode ide. Uz je aj trochu nafuknuta, ale v pohode vydrzi okolo 7-10 minut lietania. 2200mAh 3S. Modra turnigy to iste, mal som ju asi 2 roky, stale v pohode šlapala. Potom som ju dal k nejakemu modelu tusim. Ďalššiu čínsku čo mám, bola v sete v koptere, cx-20 cinsky dron. 2600mAh 3S, už šlape 2 roky. A to som ju raz zabudol vonku na poli , zistil som to az na druhy deň, napätie kleslo hlboko pod 3V/článok. A doteraz šlape a v drone s ňou odlietam 7-8 min v zime....... A všetky tri boli udrziavane stale nabite, storage režim nepoznali. Paradoxne s CN baterkami (hobbyking, turnigy a pod.) nemam problemy. Zvladaju aj zataz v modely, aj spravanie sa k nim take ake je. Problem mam len s "znackami" kupenymi v SR typu ray, gensace alebo potom s baterkami kupenymi cez e-bay (no-name). |
|||
chemistt modelár Príspevkov: 363 Moje modely Poslať správu |
S budgetom asi tak, ze ak jazdis pre zabavu tak to necitis ak by si pretekal tak ta bude mrziet ze baterka nema svoj vykon len preto, ze su ju nemal v storage. Ja to beriem z mojho pohladu - ked lietam freestyle s quadom alebo race tak tam potrebujem mat bateriu co vladze davat 100A. Pokial jej vykon klesne na 80% koli storage, tak to uz je iba 80A. Ak ju znicim dalej tym ze idem pod 3V na clanok tak je to uz iba 50% - cize 50A. Rozumies kam tym mierim? Co som si vsimol tak celkovu kapacitu si zachovaju, len to ako ju vedia dat von je velmi zle. A potom este druhy problem - chemia sa meni celkovo. Takze ked su takto znicene tak sa aj horsie nabijaju a zohrievaju. Otazka je podla mna len to ci ti vadi ze sa baterie nicia ja som to mal v trubke kym som nezacal lietat s quadmi, lebo tam su naroky najvyssie a momentalne mam flotilu baterii na odpis, s ktorymi lietam len v kridlach alebo quadoch co su na odpis
Tu casovu referenciu neviem odkial zobrali. Podla mna sa bateria nicii vo vseobecnosti ked je nabita na 4.2V/S. To ze prichadza o kapacitu tak o tom neviem, to som si nevsimol ale co chodim lietat s quadom a bateria dostava zabrat na hornej hranici tak tie co su v storage a nesli pod 3.2V na clanok su ako nove. Kupil som 100C baterie, ktore ako nove dali do vrecka ostatne, a len koli tomu ze s nimi chodim pravidelne lietat a neboli v storage tak uz nedaju to co ostatne co boli davane do sotrage..... Samozrejme ze ak pouzivate baterie co maju 20C tak si to nevsimnete. Ak mate baterie co maju cez 100C tak ten rozdiel je viditelny... |
|||
swigrid modelár Príspevkov: 22 Moje modely Poslať správu |
Chemistt, uz mi je to jasne. Nicit baterie nechcem, ale ked im poklesne nejaka ta "vykonnost" o par percent vadit mi to moc nebude |