autor | správa | ||
jaroEDF modelár Príspevkov: 427 Moje modely Poslať správu |
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10343 Takže začnem tým, pre čo som si ju vôbec kúpil. Lietam len s EDF a často sa stane, že neodhadnem presne koľko má baterka ešte šťavy (v závislosti od toho ako človek "blbne" sa to u mňa pohybuje v dosť veľkom rozmedzí medzi 3,5 až 7 minútami, výkon motora rapídne klesá pri napätí okolo 14.2V) a potom sa musí núdzovo pristávať na poli Meniť RC súpravu za DX8 prípadne Futabu je momentálne nad moje finančné možnosti (okrem toho po prečítaní niektorých fór nemám dôveru k DX8 ). Takto som sa dostal k telemetrii Quanum. Umožňuje merať tri veličiny: -Napätie batérie (celkovo aj po článkoch, max 6S) -Teplota (treba dokúpiť modul) -Prúd (treba dokúpiť modul) Zatiaľ nemám prídavný modul, takže som otestoval meranie napätia. Na jednotlivých článkoch som nameral max. odchýlku 0.04V a na celej batérii 4S max. odchýlku okolo 0.12V. Signalizácia nízkeho napätia je vo forme pípania, a nastane ak aspoň jeden článok klesne pod úroveň 3.3V. Binding prebehol bez problémov. Samozrejme, dizajn a kvalita prevedenia zodpovedajú cene. Ale pokým funguje tak ma to netrápi. Prijímací modul mám pripevnený na anténe DX7 (čo podľa mňa pri lete umožňuje oveľa lepšiu čitateľnosť, ako displej v spodnej časti DX7). Hlavná otázka ale je teraz rušenie a interferencia. Už od začiatku som vedome išiel do toho rizika, že môže dôjsť k rušeniu RC, keďže aj RC aj telemetria idú na 2,4 Ghz. Na fórach som síce taký prípad nenašiel, ale zas toľko ľudí túto telemetriu nevyužíva.. Tak uvidíme Keď sa roztopí sneh na lestisku, pôjdem vyskúšať a napíšem prvé dojmy z praxe. |
||
AdamW team RCPortál Príspevkov: 968 Moje modely Poslať správu |
A co takto auroru?? Tam mas meranie napatia v zaklade primaca... a 3,3V je uz likvidacne napatie na clanok... naj je koncit niekde pri 3,7V |
||
lv modelár Príspevkov: 2802 Moje modely Poslať správu |
Pepy, prosím ťa lietaj a nepíš. 10x si prečítaj čo si napísal a zamysli sa nad tým. |
||
AdamW team RCPortál Príspevkov: 968 Moje modely Poslať správu |
co sa ti zase nepaci?
nevedel som ze sa tu nemoze napisat svoj nazor ked je iny od tvojho |
||
lv modelár Príspevkov: 2802 Moje modely Poslať správu |
Tak aby si vedel prečo...
-Tu nikto nejde kupovať vysielač, tu sa prezentuje telemtria z číny -3,7V/čl pri LiPol pod záťažou znamená, že je takmer čerstvo nabitá, to koľko má za letu v nezaťaženom stave je nepodstatný, nič hovoriaci údaj -3,3V/čl pod záťažou a 3,5V/čl bez záťaže po lietaní je celkom normálny stav Rob to v čom začínaš byť dobrý, lietaj. Na rady máš ešte čas |
||
AdamW team RCPortál Príspevkov: 968 Moje modely Poslať správu |
- nazaciatku sa zamyslal ze docoho by isiel neskorej a ma tam DX8 a futabu, tak som mu doplnil auroru ktora ma vstavanu telemetriu na ktorej mu vidno zalezi
- cirou nahodou ma odnas z letiska tuto quantum a este mu to ani nezapipalo ze 3,3 a uz siel pomaly k zemi takze 3,3V nebude to najlepsie a ak bude tak je to fakt ze minimum... |
||
DaggyMAC team RCPortál Príspevkov: 1734 Moje modely Poslať správu |
Ale chlapci, nehádajte sa. Nová verzia V2 telemetrie Quanum zobrazuje aj "spotrebovaný prúd" v mAh, ako aj aktuálne zaťaženie v A. Ak je pilot priemerne inteligentný človek a vidí na displeji, že odobral 1800mAh z 2200mAh batérie, mal by uvažovať nad tým, že pomaly by mal aj sadnúť pokiaľ si nechce zničiť batérie. Ja lietam tak, že ešte nikdy mi nevypol regulátor. Batérie sa takto odvďačia dlhším životom.
Na druhej strane súhlasím s Lacom, že strhávať pohľad z modelu na displej a čítať telemetrické údaje je prinajmenšom pritahnuté za vlasy, pretože je to jednak nezdravé pre oči takto rýchlo rozostrovať a na druhej strane aj nebezpečné, pretože takýmto rozptyľovaním môžeme stratiť kontrolu nad lietadlom. Ak si človek zvykne a vie kde má hľadať potrebné údaje bez straty cítenia modelu, je to len dobre, ale aj tak... Sám som po tejto telemetrii pokukoval. Ak lietam vetrone, rád si posedím v rozkladacom kresle a tam som si to živo vedel predstaviť, že tento displej by som mal pripevnený na stehne podobne, ako to majú padáčkari s variom alebo GPS. Alebo na inej pozícií, na nejakej tyči. Prípadne by sa dala telemetria konverzovať na hlasovú telemetriu v štýle - "Miláčik, koľko som spotreboval batérie?" "Ktorý údaj to je?" "Ten s najvyšším číslom." "Aha, tak asi 1800 neviem čoho m-A-h." |
||
AdamW team RCPortál Príspevkov: 968 Moje modely Poslať správu |
nwm naco narazas... tu nikto o pozerani na display neohovoril.. A co sa tyka tej Quanum tak maju ju aj na 2,4Ghz a zatial som nepocul ze boli daky vypadky. K tym nastavenym 3,3V som sa uz vyjadril a k tomu meraniu mah... to je podla mna super vec lebo napatie je fakt len take informativne ale podla dodanej kapacity je to spolahlivejsie ako TIMER A hlasova telemetria uz je na svete |
||
jaroEDF modelár Príspevkov: 427 Moje modely Poslať správu |
Áno, máte pravdu. Mám objednaný aj doplnkový modul a spotrebované mAh budú určite presnejšie (za predpokladu že bude merač fungovať spoľahlivo a presne), ako keby som sa riadil len napätím. Čo sa týka signalizácie pri 3.3V, to už je naozaj trošku neskoro a ak by sa človek spoliehal na zapípanie, asi by skôr musel núdzovo pristáť (mám odskúšané u seba že pre 4S je hraničné napätie 14,3V na baterku, teda cca 3.5V na článok - ale to platí len pre konkrétny typ batérií a môjho éra). S tým sledovaním displeja je to ošemetná vec, pri EDF stíhačkách zvlášť. Najlepšie by bolo, keby sa dal nastaviť alarm na požadované hodnoty pre každú veličinu. Ale táto telemetria je lacná a tak sa uspokojím s tým čo ponúka . Koniec koncov, keď idem na pristátie, musím sa aj tak pozrieť či neide auto (náhoda je sviňa, celý deň neprejde ani 1, ale práve keď som tam a idem pristávať), samozrejme ak som tam sám.
Ak by sa človek nemusel držať pri zemi kvôli financiám, bolo by to o inom. Asi by som si v prvom rade vybudoval vlastnú pristávaciu dráhu |
||
lv modelár Príspevkov: 2802 Moje modely Poslať správu |
To koncové napätie je závislé na odbere. Pri odbere 0,1C je aj tých 3,7V kritických Pri odbere 10C nad limit to klesne k 3 voltom a nič sa nedeje (pulzne) |
||
miso15 modelár Príspevkov: 74 Moje modely Poslať správu |
Dobry den, tak troska niecomu nerozumiem, ked kupim tu Quanum telemetriu,
tuto: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10343 tak ta mi bude ukazovat napetie a spotrebovany prud z baterky? a nato aby som mohol vidiet teplotu a aktualne zatazenie v A budem musiet kupit tento pridavny modul? tento alebo ten dalsi? http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10709 http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11251 Vopred sa ospravedlnujem ak su to blbe otazky, ale fakt tomu nerozumiem a chcem si byt isty skor nez by som to kupil. |
||
mior modelár Príspevkov: 165 Moje modely Poslať správu |
Ako píšu v návode, prúdový senzor a teplotná sonda sa musí kúpiť samostatne. Prúdový senzor meria odoberaný prúd a elektronika telemetrie z neho priebežne vypočítava spotrebovaný náboj (energiu, kapacitu) z pohonnej batérie. Takže na základe týchto údajov môžeš maximálne a efektívne využiť energiu uloženú v batérii, bez nebezpečenstva jej poškodenia prílišným vybitím, keby si lietal až do úplného "vycucania" batérie.
Upozorňujem, že nie je možné pri prúdoch daných elektropohonom vyčerpať 100 % energie batérie. Napr. z batérie 2200 mAh môžeš reálne počas letu vyčerpať tak 1800 až 2000 mAh. To záleží od jej tvrdosti (vnútorného odporu). Ak máš ďalšie otázky, kľudne sa pýtaj. Verím, že sa vždy niekto ochotný nájde a odpovie ti bez povyšovania sa, bez urážok, narážok a invektív. Používame telemetriu už vyše dvoch rokov a už si to bez nej nevieme predstaviť. Ale na telemetriu si treba "zvyknúť". Niečo bližšie sa o tom môžeš dočítať tu: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=22&n=cesta-k-telemetrii---1-cast a v ďalších súvisiacich článkoch (linky k nim sú na konci článku). |
||
jaroEDF modelár Príspevkov: 427 Moje modely Poslať správu |
Tak páni, mám za sebou prvých 6 letov s touto telemetriou vrátane modulu prúdu a teploty. Som veľmi spokojný. V praxi však využívam iba jeden z údajov - celkový odobraný prúd (mAh) - to je super údaj, lietam tak na 80% kapacity baterky. Údaje o aktuálnom odbere prúdu, celkovom napätí a napätí na článkoch a údaj o teplote som zatiaľ nevyužil a zrejme ani veľmi nevyužijem (i keď ma údaj o napätí pred štartom upozornil, že som založil takmer vybitú baterku, takže má aj to svoje opodstatnenie)... Lietam stíhačku, ale displej je dobre čitateľný a dá sa počas letu na neho pokukovať . Ani náznak rušenia, zatiaľ všetko funguje tak ako má. A hlavne už žiadne núdzové pristávanie kvôli "neočakávanému" vybitiu baterky ale samozrejme, treba sledovať údaje na displeji. Zvukovú signalizáciu nízkeho napätia to má, ale nelietal som tak na doraz, aby mi to zapípalo - ale odskúšal som to na sucho a funguje to. |
||
dertypek modelár Príspevkov: 226 Moje modely Poslať správu |
Autor: dertypek
Správa zaslaná: 21. 1. 2011 o 22:48
|