Testovacie Mustangy.
Keď som roku 2001 začal vyrábať celokompozitové Mustangy pre combat , nenapadlo ma , že o pár rokov pozdejšie, už ich budú namiesto spaľovacích MVVS 2,5 poháňať striedavé elektromotory.
Dnes pre optimalizáciu pohonu využívam „služobné“ modely,
ktorých existencia je vždy niečím ohrozená , ale musím uznať, že vydržia celkom dosť.
V súčasnosti lietam s modelom (strieborný na fotkách) ,ktorý vznikol v roku 2004 a prvé dva roky ho používal zákazník zo Starej Boleslavi .
Nalietal s ním dosť hodín (dokonca som mu raz musel vyměniť celé krídlo …preletel brankou vyznačujúcou okraj letiska) .Keď ho chytli vrtulníky , model cez Maxibazar predal.
Ano , kúpil som ho zpať a začal používať pre skúšky elektrických pohonov a tiež na predvádzanie.
Model v mojom používaní má za sebou skoro tri úspešné sezony a jednu vačšiu havárku.
Dnes je už opravený , bez problémov lieta dalej a to v každom počasí (vietor 10m/s…) na rovine i na kopci.
Aby som nemal „abstinenčné problémy“ (v prípade jeho poruchy), postavil som si ešte "záložnú skúšobňu", v moderných pylonových“ barvách..
Podkladom pre žlto modré zbarvenie bolo lietadlo, vyrobené firmou Tunder Mustang.
Výhodou toho netradičného zabarvenia je pomerne dobá viditelnost metrového modelu i vo vačších výškach.Žlté krídlo na modrej oblohe doslova žiari.
Nafotené modely sú rozmerovo stejné, ale majú rozdielne pohony a rozdielne hmotnosti.
Strieborný váži 1050g. Pohonnú jednotku tvorí sklopná vrtuľa Aeronaut 9/ 5,5 na trámci 49mm + motor AXI 2814/12 + regulátor Jeti Master 40B-F + 3S 1P LiPol akku o kapacite 2220mAh.
K ovládaniu som až do havárie používal vysielač Hitec Prizm 7 a přijímač HFD 07RA na 35,7 MHz.
Zhruba rok nebol žiadny problém. Potom sa situácia u nás na letišti zhoršila tak , že minulý rok v jeseni ,som zapichol model až po krídla do zeme.
Opravený model a i ten další ,pre istotu dnes riadim Futabou T9CP s inštalovaným Duplex 2,4GHz modulom. Přijímač je Duplex R4.
Druhý (žltý model ) váži 1180g , má pohon zložený zo sklopnej vrtule Aaeronaut 10/6, na trámci 49mm+ motor AXI 2820/10 + regulátor Jeti Master 40B -F + 3S1P LiPol 2200mAh.
Riadiaca aparatúra je zase Futaba s Duplexom 2,4GHz.
V oboch modeloch sú inštalované tri servá HS 85, ktoré ovládajú krídelká a výškové kormidlo.
Zaujímavé je porovnanie letových vlastností.
Čakal som vačšu prenikavosť v klzavom lete u ťažšieho modelu, ale nedočkal som sa. Zvýšilo sa len opadanie.
Ľahší (strieborný) model má lepšie akcelerácie vo všetkých letových režimoch i smerom dolu a bez motoru?!
Keď ho používám jako „hotliner“ , tak například z 3minút chodu motoru ma maxiálu , naplachtím 15-18minút v bezmotorovom režime. Za tak dobrý klz som vďačný, dnes už zastaralému profilu HN 287, ktorý sa povodne používal na modelech F3B.
Pri bežnom motorovom lietaní spotreba uvedených motorov a kapacita akumulátorov, při normálnej práci s plynom dá 8-9minút motorového letu.
veka
základné technické údaje modelu:
rozpatie: 970mm
dlžka: 847mm
plocha krídla : 16,5dm2
Pozn. vybavenie a ostatné parametre sú uvedené v článku