autor | správa | |
peterzak37 modelár Príspevkov: 2642 Moje modely Poslať správu |
|
|
marek4444 modelár Príspevkov: 476 Moje modely Poslať správu |
Každému sa páči niečo viac, iné menej.Ja by som Springera nezatracoval, ten tvar trupu nie je moc pohľadný, ale zase ak je na vode, časť pod čiarou ponoru voda schová, ostane obdĺžnik a vhodným výberom predlohy a prispôsobenie tejto platforme môže vzniknúť zaujímavý kúsok. Záleží na autorovi do akého stupňa maketovosti to dotiahne. Jeho hlavnou výhodou je stavebná jednoduchosť, čo zvládnu aj úplný začiatočníci.
Peter ale springer sa asi so 100kg vaňou nejazdí, primerane výkonovým obmedzeniam tejto triedy. |
|
TomasBa modelár Príspevkov: 480 Moje modely Poslať správu |
Ja z obmedzeniami suhlasim dajme si max vikon a kazdy nech pouzije co ma doma dajme tomu tich 100w a je na kazdom co si tam strci ci striedak dva alebo plechace lebo ked to chceme jazdit viaceri je blbost aby si hocikto dal na lod urcenu na 600vku napr. 3kw motor z 4 velkimi vrtulami lebo povedz sme si uprimne v dnesnej dobe neni problem toto spravit |
|
peterzak37 modelár Príspevkov: 2642 Moje modely Poslať správu |
Trochu zacinaj rozmyslat, spocitaj si, aky velky by mal byt schlep, velmi lahko zistis, kolko bude ponoreny do vody, kedze to bude zjavne kvader, tak si rychlo spocitas aj vytlak a potom pouvazuj nad tym, ci tych 100W ti bude stacit. Aj Springler ma svoju dlzku a pokial nechcete tlacit nic vo velkosti samotného "tlacaku"tak zjavne 100W asi sotva.Nehovorim o tom, ze podobna lod musi byt premotorovana ale nie podmotorovana, iba pre pripad, ze sa netrafis, alebo si blizko brehu a podobne, kde tu zotrvacnost musis niecim prekonat. Vidim to z vlastnej skusenosti, s Imarou, ktora ma iba 20 kil a v nej nalozene dve 900ky ju na mieste nezastavia ani pri najlepsej snahe, ani so 70kami vrtulami. Fyzika existuje aj pri Springerovi. |
|
marianr modelár Príspevkov: 1466 Moje modely Poslať správu |
Dobre, už mlčím. |
|
marek4444 modelár Príspevkov: 476 Moje modely Poslať správu |
U springerov sa používa vaňa cca 90x30 cm (ponor asi 7cm) s výtlakom asi 16-18kg( ak sa nemýlim ). Porovnávať súťaže springer cup ECO a Tug Towing sa vzhľadom na diametrálne odlišné "obmedzenia" moc nedá. S ECO springerom moc vody v TT nenamútiš preto majú springre vlastnú súťaž s vlastnými podmienkami, úlohami a obmedzeniami. Je na každom ako sa rozhodne, či postaví ECO springer alebo Unlimeted. Eco by malo byť cenovo dostupné a aby mali všetci rovnaké podmienky, aby to nebolo o "najsilnejšom motore" ale hlavne o "rukách na kniploch". Koho táto trieda neláka ale chce experimentovať so springrom, tak mu ostáva ulimited. |
|
peterzak37 modelár Príspevkov: 2642 Moje modely Poslať správu |
Nevidel som nikdy ze by niekto mal mamontovane motory trebárs 2x 1500W a podobne. Kazdy daval motory podla zdravej uvahy ale rozhodne nie podla kriteria, aby stali 5 euri. To je cele. Pokial bude obmedzenie na motory, aj tak to skonci ako vsetky kategorie, co mali byt povodne lacne a dnes sa ceny lodi splhaju na stovky eur, lebo uz sa vymyslaju specialy, uhlikove, odlahcene a podobne nezmysly a rovnako to skonci aj tu. Chut vyhravat je u cloveka velmi velka. A su jedinci, co ked neinvestuju do motorov, tak investuju do uhlíkového trupu a podobne. Keby to mala byt lacna kategoria pre deti, tak ano, ma to zmysel. Nechodme daleko, aj RG 65 mala byt lacna kategoria a pozrime sa dnes, kam to dnes dospelo. Tym koncim moje prispevky do kategorie Springler, aj tak ho stavat nebudem. |
|
PeterPP modelár Príspevkov: 610 Moje modely Poslať správu |
Len mimo tému sa zastanem RG-65. Stále platí, že sa da s balzovou loďou za pár euro dosahovať slušné výsledky. Dobrá loď je samozrejme výhodou ale je to najmä o rukách a o tom guľatom, čo je na nasadené na krku A Tug Towing myslím je v tomto podobný. |
|
ladous modelár Príspevkov: 111 Moje modely Poslať správu |
Springer ECO se v Česku při Tug Towing Cupu neosvědčil - na vylepšené Springery nestačí. Též i omezení akumulátoru a velikosti motoru pro Springer ECO pochází z doby před 10 a více lety, kdy to možná mělo nějaké ekonomické opodstatnění. Dnes už je to jedno. Pokud se se Springery nehraje vodní pólo, tak se rozdílné provedení pohonu jednoho lodního šroubu celkem ztrácí, protože Tug Towing zdaleka není jen o výkonu. |
|
marek4444 modelár Príspevkov: 476 Moje modely Poslať správu |
Bolo by dobré aby sa radšej riešila otázka organizácie aspoň exhibičného kola TT,, nájsť vhodný termín v neoficiálne-oficiálnom kalendári lodnomodelárskych súťaží na Slovensku, aby sa termín akcie neavizoval len pár týždňov dopredu a potom príde rozčarovanie z účasti lebo sa prekrývali viaceré akcie. Je zbytočné snažiť sa zmeniť napr pravidlá springer cup-u keď ani nevieme koľko lodí by sa do tejto kategórie nazbieralo. Ak sa niekto rozhodne stavať nech stavia podľa pravidiel, ktoré sú trochu zastaralé ale zatiaľ neboli menené a stále existujú vo verzii keď vznikali. Aj tak má na výber či chce spĺňať všetky obmedzenia a jazdiť ECO triedu, alebo sa rozhodne radšej pre Unlimited. Ak nikto nebude mať ECO springera jednoducho sa nebude jazdiť. A ak je pre niekoho obmedzujúca aj Unlimited (napríklad mu vadí obmedzenie tvarom a velkosťou trupu) tak vždy môže postaviť niečo čo už bude možno zaradiť do F4A (teda sa to bude podobať na loď viac ako springer, - všetky "krabicoidné" tlačáky láskavo odpustia túto inpertinenciu ). Nie každý si hneď trúfne na maketu a nie každý si dovolí postaviť maketu za pol roka. Ale hlavne nech sa niečo stavia a kto má postavené aby mal kam prísť poplávať,trochu posúťažiť(nech je sranda), pokecať, poradiť sa, proste stretnúť sa v priateľskom duchu. A k úspešnej akcii patrí v dnešnej dobe aj dostatočná propagácia. Keď o akcii vie málo ľudí, ešte menej príde, ten kto nevie, nepríde vôbec. |
|
Othello modelár Príspevkov: 2216 Moje modely Poslať správu |
Je super ze sa tu rozbehla tema. Konecne sa podozvedam aj veci o ktorych som netusil. Ja som bol doteraz v tom ze TT sa jazdi maximalne v dvoch kategoriach. Ale zjavne to bude komplexnejsie a prespikovane tolkymi rozdielmi ze ak by sme chceli nieco podobne stavat a organizovat tak sa nevyhneme tomu ze cast ludi (predpokladam novacikov, a par toleratnych z terajsich radov) bude nadsena a cast bude nastvana lebo im dana kategoria nebude vyhovovat. Ono je to vzdy tak nejako podobne. Ak by sme sa pustili do stavby coho kolvek na zaciatok by isli ludia do toho s velkym elanom no casom by polovica objavila prekazky ci uz pri stavbe (zrucnost, chut, financie) alebo po stavbe (cas, zrucnost, financie). Ono ta zrucnost sa este da vypracovat pripadne nejako malo oklamat, ale financie a hlavne cas je brutalnym likvidatorom modelarov. Preto navrhujem este raz sa zamysliet nad tym co by sme mali stavat. Neocakavam, ze sa pustime do modelov do ktorych hned na zaciatku vrazime 400 a viac Euri. Model by mal byt postavitelny z preglejok a laminatovych dosak (aj ked aj na toto by som mohol ocakavat kritiku), mal by byt postavitelny bez naroku na specialne pripravky ci naradie (myslim CNC frezy, sustruhy, autoklavy, podtlakove komory lisy atd.). Terajsi pani modelary musia pochopit, ze tak ako projekt Alica tak ani dalsi projekt nebude urceny pre nich ako cesta ktorou si postavia dalsi perfektny model do svojej zbierky paradnych lodi. Tento projekt je.....a to sa uz opakujem.....urceny v prvom rade pre zaciatocnikov ktory by chceli stavat no nevedia ako. Pre ludi ktory by sa chceli pustit do nejakej kategorie ale nevedia co vsetko to obnasa. Pre ludi ktorych nechceme vystrasit, ale navnadit na lodne modelarstvo. Ci sa nam to paci alebo nie vsetko zacina pri pravidlach a rozdeleni kategorie, a az potom to je samotnej lodi. preto aj tento clanok bude musiet zacat samotnymi pravidlami a objasnenim rozdelenia jednotlivych kategorii. Az potom mozeem s uspechom urcit ktora kategoria je pre nas zaujimava a do akej lode sa chceme pustat. ja sa nebranim pisat clanok o com kolvek ale stve ma ze sme vsetci tak "preprofezionalovany" (do kelu to je slovo ) ze nakoniec to skonci pri zvadach o kategoriach a zaradeni do nich. Nemozeme stavat lode pre radost a spravit kategoriu kde by sme sa nevadili kto ma aky motor a kto aky typ lode? nieco ako Istropolitana v TT. Sutaz kde sa lode rozdelia iba do zakladnych skupin napriklad Tlacak /Tahac? Sutaz kde budu chodit radi aj modelary skuseny aj menej skuseny pobavit sa a odsutazit si len tak pre radost? Na Istrpolitane som dodnes den nepocul niekoho frflat ze tamten ma lod s vacsimi plachtami alebo inej kategorie tak tomu sa lahsie vyhrava. Tento podobny efekt som nasiel aj pri organizovani ALICA CUP. Nikto neriesil ze tamten ma 480 a ja len 400 motor. Ano su ludia co sa mozno v duchu s tym zzit nevedia no nik im nebrani si model vybavit silnejsim motorom, alebo ho postavit este maketovejsie pripadne kvalitnejsie. Popremyslajte a ked sa dopracujeme k jednemu typu trupu pripadne typu lode rad spustim aj clanok o stavbe. Stale plati ponuka stavat plachetnice treidy RG65 s balzi alebo na kupenom trupe z kompozitu, kde je vsetko urcene a netreba sa vadit o vykone ci maketovosti. Fuj ale som sa rozpisal.... Dufam ze k niecomu dospejeme. Ostavam citat dalsie prispevky a podnety. Vas Othello |
|
PeterPP modelár Príspevkov: 610 Moje modely Poslať správu |
Žiadne pravidlá pre Tug Towing nie sú oficiálne na medzinárodnej ani na národnej úrovni, takže aké sa dohodnú, také budú. K dispozícii sú české aj slovenské, z ktorých sa dá vychádzať. Ale je aj úplne iná cesta ... Dá sa urobiť aj akcia, ktorá bude, podobne ako RI, len priateľským "stretnutím priaznivcov remorkérov" ( ťažných, tlačných, parných, ...) a súťaže môžu byť veľmi neformálne, alebo aj žiadne. Rôznych remorkérov je medzi slovenským pospolitým modelárskym ľudom dosť, komponenty pre trate sú tiež k dispozícii. Bude k dispozícii vlek a tlačná vaňa, na vode sa spraví pár prekážok a bude sa jazdiť pre potešenie vlastné a divákov. Takéto stretnutia sú vo svete bežné ( GB. NL, D, ...), pričom z dostupných fotiek ide veľmi príjemná atmosféra pohodového stretnutia bez stresov a súťaženia "o zlaté gate". Mám pocit, že "Projekt Alica" je u nás úspešná najmä pre jej neformálny rozmer. Preto, ak sa rozhodnete stavať Springera, je podľa mňa úplne jedno, ako bude omotorovaný. Stavajte pre radosť a dajte do modelu trebars aj raketový pohon, ak sa Vám to osvedčí ... Dôležité skôr bude, či budú nejaké akcie pre remorkéry a či sa ich bude niekto zúčastňovať. |
|
Othello modelár Príspevkov: 2216 Moje modely Poslať správu |
AMEN, HOWK alebo ako sa to hovori |
|
jezzo01 modelár Príspevkov: 857 Moje modely Poslať správu |
presne tak ako pise Juraj aj Peter... Ked sa nemylim, tak tento konicek je, teda mal by byt, hlavne o radosti a zabave... Je na kazdom, aku velku lod postavi a kolko motorov v nej bude mat ... ked niekto chce, tak nech ma Springer aj 2 metre... Zaciatocnik si vyskusa tuto sravbu a nejaku "obycajnu" sutaz (ak by bola)... a ked ho to chyti, tak si postavi lod presne podla pravidiel a moze chodit na oficialne TT sutaze... |
|
peterzak37 modelár Príspevkov: 2642 Moje modely Poslať správu |
Peto to zhrnul vystizne a presne. Na co vymyslat nieco, co uz davno niekto vymyslel a dokonca sa uz v tom jazdili sutaze a myslim, ze celkm uspesne. Ako Peto pisal, na SK existuje vela hotovych modelov remorkérov a mam pocit, ze stale pribudaju, staci pozriet na forky z posledných majstrovstiev Slovenska v Rimavskej Sobote, kde som videl minimalne dva krasne a hlavne novo postavene. Takze naco robit novu kategoriu ohavy ako Springler. OK< pre deti v kruzkoch samozrejme, plne suhlasim a ako som uz pisal, rad sa v takom kruzku angazujem. Ale naco robit obmedzenia na motory, ked dnes 700ka motor stoji 18 euri?? Pred par dnami som montoval tri take do lode a cena ma prekvapila, ked som pozeral na krabicky od nich. Nehovorim o tom, ze existuju zdroje, kde sa daju seriozne motory zohnat za 5 euri a podobne, alebo aj menej a to nehovorim o motoroch s vykonom 50 Watt. Cize hladat cenovy kompromis v motoroch je podla mna nezmysel. Kedze ich existuju tony, od novych u Pecku, az po tie, vymontovane z roznych zdrojov, co su zadarmo. Stacilo by dohodnut sa na tom, ze sa budu pouzivat uz vymyslene pravidla a tym to konci, lebo su jasne a zrozumitelne. Hlavne kazdy ma doma uz existujucu lod. Cize sa da zacat jazdit uz na jar, ked bude mat par ludi zaujem sa stretnut. A kto lod nema, ma na stavbu celu zimu. A ked niekto nestiha, ochotne mu jeden z mojich remorkérov na jar poziciam. Myslim si, ze je velka skoda nechat susit na polici doma hotove lode, ked sa za pomoci nich prave da oslovit aj kopa divakov, kedze dana sutaz je prave pre nich velmi pritazliva. No a osobne by som velmi rad videl, ake mnozstvo divakov by prilakali krabice typu Springer. Okrem toho, mne sa to zda byt ako degradacia modelarstva ako takého, kedze som si isty, ze kazdy z nas ma na viac, nez stavat Springera, tie by sme mali naozaj nechat detom. |