Názov akcie: |
Verejná diskusia k nariadeniu Dopravného úradu počas Modely nad Sliačom |
Autor: |
stihac |
Dátum: |
19.9.2015 |
Čas: |
12:00 |
Miesto: |
69, 962 31 Sielnica, Slovensko, Zobraziť na mape |
Autor | Správa |
PeCh modelár Príspevkov: 137 Moje modely Poslať správu |
Určite by som s nimi prešiel tieto otázky (skôr s DÚ ako so ZMOSom): * Definovať, čo sú tzv. letecké práce. * Koľko modelov majú na DÚ registrovaných. * Koľko povolení na letecké práce vydali. * Či vydávajú aj výnimky a ak áno, za akých podmienok. * Či by maximálna výška (čl. 3 bod 12a, a 14a) nemala byť upravená podľa typu stroja (napr. drony 120 m, lietadlá a vetrone viacej ako doteraz). Resp. nestačí vizuálny kontakt? * Či čl. 3 bod 2 "Diaľkovo riadené lietadlo alebo model lietadla nesmie byť vybavené pulzačným alebo raketovým motorom; to neplatí, ak je raketový motor použitý na účel vykonania vzletu." znamená zákaz raketového modelárstva. * Akým spôsobom umožniť FPV let (napríklad ak pilot zabezpečí ďalšiu osobu na vykonanie povinnosti "neustále vizuálne pozorovať okolie, prekážky a letovú prevádzku a vyhnúť sa inej letovej prevádzke". * Akým spôsobom vykonávať letecké dni, exhibície... najmä z hľadiska limitov na max. výšku 120 m a vzdialenosť 50 m od osôb (napríklad diváci letu by mohli byť prítomní pri pilotovi alebo ich môžeme upozorniť, že sa stávajú "obslužným personálom" . Osobne si myslím, že "Rozhodnutie" je trochu tendenčné, šité pre módnu vlnu dronov a nerešpektuje klasické letecké modelárstvo. Možno preto je v niektorých bodoch až príliš reštriktívne a nevhodný pre poctivých modelárov. Možno je aj príliš prísne, veď každý hádam lieta tak, aby nehavaroval a nikomu neublížil. Ďalej sa mi zdá, že už teraz nie je rešpektované. Stačí sa pozrieť do telky, koľko leteckých záberov sa natáča a priamo z nich vidno, že sú v rozpore z rozhodnutím. Ako príklady je možné uviesť zábery dronmi v "Česko Slovensko hľadá talent", kde drony prelietavali priamo nad budovami Incheby, dokonca nad účinkujúcimi a publikom (rozpor s čl. 3 bod 14d a 14e). Rovnako ako prelety nad nehnuteľnosťami v realitných reláciách (Nové bývanie), či zábery z koncertov a festivalov. Prípadne nočné zábery v rôznych upútavok (rozpor s čl. 3 bod 11). Pre tieto prípady by som sa pýtal na tie povolenia na letecké práce a výnimky z rozhodnutia. Keby som chcel vŕtať, tak by som sa spýtal, či zákaz použitia diaľkovo riadených modelov na prepravu nákladu alebo pošty bude to platiť aj pre firmy ako Amazon, ak k nám prídu, alebo si "vylobujú" výnimku? |
Brano1966 modelár Príspevkov: 12 Moje modely Poslať správu |
Páni, tu zase niekto plaší hady. Toto nariadenie nie je tendenčné, ale ide priamo proti dronom a ľudom ktorí často krát nemajú poňatie, o čom vlastne lietanie je a čo všetko treba pri tom dodržiavať. Vrcholom bolo počínanie blba - hyeny, ktorý keď ešte záchranári vyťahovali pilotov z vrakov L 410 a on tam už lietal z dronom aby mal fasa zábery do bulvárnych plátkov. Ide takisto proti ľuďom, ktorí nekontrolovane prevádzajú autonómne lety z bodu A do bodu B a naspäť, bez toho aby si uvedomovali, že po dráhe a trajektórii ich letu môžu v pohode sundať chlapa na ULL. Presne proti takýmto nezodpovedným ľudom muselo prísť toto nariadenie. Netýka sa však športových modelárov. Konzultoval som to s ľudmi z DU a takisto s riadiacimi letovej prevádzky u nás na letisku v Poprade. Pre nás modelárov platí : - lietadlo do 7 kg so spalovacím motorom nemá žiadne obmedzenia iba nesmie lietať nad ľudmi a budovami - lietadlo nad 7 kg so spalovacím motorom nesmie lietať bližšie ako 2km od stredu letiska a 1,6 km od obytných zon - lietadlo nad 20 kg - skúšku pilota ULL , teoretická časť na DU v Bratislave, plus praktická skúška pred skúšajúcim z DU, registrácia lietadla na DU a pridelením registračného čísla atď. Toto nájdete tiež na stránkach DU len treba čítať tie spravne veci, nie o dronoch ale o používaní ULL ako modelu!!! - ďalej je potrebné dodržiavať postupy, dané v CTR letiska, ako nahlásenie začatia i ukončenia lietania riadiacemu letovej prevádzky na veži Toto čo tu píšem je samozrejme iba v kocke, ale platí že športoví modelári sú mimo nariadenia 1- 2015. Všetko podrobne nájdete na stránkach DU. Netreba šíriť paniku, treba skôr šíriť osvetu a ľudí upozorňovať na bezpečnosť lietania a dodržiavanie elementárnych bezpečnostných predpisov. Prajem Vám všetkým pekný večer. Letu zdar. |
PeCh modelár Príspevkov: 137 Moje modely Poslať správu |
Čítal som "Rozhodnutie" a tiež si myslím, že to nie je žiadna tragédia a nebyť pár blbcov, nebolo by žiadne "Rozhodnutie". Osobne si však myslím, že nejaké rozhodnutie blbcov nezastaví, jednoducho tu boli predtým a budú aj po ňom (a nielen ako piloti dronov). Čo sa týka modelárov, tak vidím problém iba v tomto: * Raketové modelárstvo je prakticky zakázané, alebo raketový motor je povolený iba s výnimkou pristátia . Jednoducho nerozumiem. * Maximálna výška 120 m je problémom pre vetrone, ktoré ju často prekonávajú. Podobne je to pri modelárskych leteckých dňoch. * Riadenie cez FPV tiež chápem ako zakázané (nemám priamy vizuálny kontakt s lietadlom). Osobne mi to je jedno, pretože ani jedno nerobím. Navyše nelietam nad budovami, čo však vidím v telke, že je veselo ignorované. Ad filmovanie (čo sme tu zatiaľ nepísali), to nie je predmetom tohto rozhodnutia (nepokladám ho za letecké práce pokiaľ nie je komerčné), ale viac ho limituje Ministerstvo obrany, keď každá nahrávka z lietadla by mala byť dopredu nahlásená a následne odovzdaná na posúdenie, či neobsahuje nejakú utajovanú skutočnosť. Čo je tiež dobrý nezmysel v dnešnej dobe. |