autor | správa |
RE-Wolwer modelár Príspevkov: 60 Moje modely Poslať správu |
Zdravim
Mam na plane osadit na moj Mini Titan 4listovu rotorovu hlavu a mam par otazok na skusenejsich modelarov. Chcem sa opitat ake rot. listy mam pouzit a podla coho vyberat... Mam totizto 3 pary ALIGN 335 listov ale kazdy par ma min cca 3g rozdiel v celkovej vahe... Takisto sa chcem spitat na co si pri prestavbe davat pozor , co je potrebne zmenit na nastaveniach a pod... |
mikyno12 modelár Príspevkov: 119 Moje modely Poslať správu |
asi by bolo treba nejaky stabilizacny system, ktory nahradi padla
vrtulnik bez padiel a elektroniky je strasne "zivy" a udrzat ho je velmi narocne |
RE-Wolwer modelár Príspevkov: 60 Moje modely Poslať správu |
Naozaj si myslis ze je taky system nevyhnutny aj pri malych vrtulnikoch? Totizto ja som ja som pozeral dost videii na u tube a na 450 masinky tam vacsinou toto zariadenie nedavaly. Samozrejme nechcem byt mudry len sa pitam pretoze vychadzam s toho co som videl... Mal som na plane urobit nejake testovasie lety ked sa mi podary zohnat spravne listy a podla toho sa dalej rozhodnut. Sam som velmi zvedavy ... |
mikyno12 modelár Príspevkov: 119 Moje modely Poslať správu |
uplne nevyhnutne nie je, ale potom to ma viac tendenciu byt ako akro. vrtulnik a nie maketa (4-lista sa hodi k makete)
precitaj toto ak sa ti chce Je všeobecne známe, že vrtuľníky sú na rozdiel od väčšiny lietadiel aerodynamicky nestabilné. To znamená, že ak nastane nejaká odchýlka, tak stabilný stroj sa snaží dostať do pôvodného stavu. Nestabilný zasa odchýlku zväčšuje a je len na pilotovi, aby ho vráti do pôvodného stavu. Miera stability, alebo nestability, hovorí, ako rýchlo stroj obnoví svoj pôvodný stav, alebo ako rýchlo sa odchýlka zväčšuje. Stabilita vrtuľníku závisí na mnohých veciach. Predovšetkým veľký vplyv má hmotnosť vrtuľníku. Čím ťažší, tým stabilnejší. To znamená, že ťažší vrtuľník sa bude lepšie brániť odchýlkam od pôvodnej polohy. Z toho jasne vyplýva, že veľký spaľovací vrtuľník bude oveľa stabilnejší ako malý vrtuľník na elektrický pohon. Ale ani príliš veľká stabilita nie je dobrá. Čo je stabilné a krásne visí na mieste je zasa horšie ovládateľné. Nestabilný stroj svojim visením nikoho nenadchne, ale zasa dokáže spraviť dva výkruty za sekundu. Avšak to neznamená, že veľký model bude neobratný. Medzi tie najlepšie akrobatické vrtuľníky patria práve tie najväčšie, ale vďačia tomu hlavne kvôli dômyselnej konštrukcii usporiadania rotorovej hlavy. Bez stabilizačného systému nie je v ľudských silách zvládnuť ovládanie. Dôvodom je príliš rýchla odozva listov nosného rotora vrtuľníku na zásahy cyklického riadenia. Aj malý zásah cyklikou o 5 stupňov spôsobí výkrut s rýchlosťou rotácie viac ako 360 stupňov za sekundu. Rýchlosť odozvy rotoru na cyklické riadenie je pre ovládateľnosť veľmi dôležitá. Odozva preto nesmie byť príliš pomalá, ale ani príliš rýchla. Modely vrtuľníkov majú prirodzenú tendenciu extrémne rýchlo reagovať, preto je nutný systém riadenia, ktorý by dokázal vytvoriť ideálnu rýchlosť odozvy na cyklické riadenie. Reálne síce existujú aj modely vrtuľníkov s bezpádlovou hlavou (tkz. flybarless), ale nie je to bežné riešenie modelov. Vyskytuje sa najmä u maketových modelov, aby bola zachovaná čo možno najväčšia realistickosť. Preto väčšina vrtuľníkov používa pomocný riadiaci systém, ktorý je vložený medzi dosku cykliky a hlavné listy. Existujú dva najznámejšie takéto systémy a majú jednu spoločnú časť, ktorú nájdete na každom modelovom vrtuľníku - pádla. Obrázok v prílohe č. Požadovanú rýchlosť odozvy ide doladiť podľa nasledujúcich bodov: 1. Zvýšenie hmotnosti pádiel odozvu spomalí 2. Zväčšenie plochy pádiel odozvu zrýchli 3. Zväčšenie otáčok hlavného rotoru a teda aj pádiel túto odozvu zrýchli 4. Predĺženie osi pádiel odozvu zrýchli 1.4.1. Systém riadenia rotorovej hlavy - Hiller Je to ten jednoduchší z dvoch systémov používaných na modeloch. Taktiež je aj menej používaný. Cyklické riadenie z dosky cykliky je napojené len na pádla. Hlavné listy sú teda riadené len nakláňaním pádiel. Pri zásahu cyklikou sa odohrajú tieto deje: 1. Zásah cyklického riadenia zapríčiní naklonenie pádiel do požadovaného smeru. 2. Náklon pádiel je prenesený na hlavné listy a tie nasledujú sklon pádiel. 3. Kloniaci (alebo klopiaci) moment rotoru uvedie trup do požadovaného smeru. 4. Rýchlosť tohto pohybu sa ustáli na hodnote danej pádlami. 1.4.2. Systém riadenia rotorovej hlavy - Bell-Hiller Nedostatkom systému Hiller je v oneskorení odozvy riadenia, ktorá tam vzniká. Pilot musí preto počítať s určitou dobou, kým pádla prenesú náklon aj na listy. Systém riadenia Bell-Hiller tento problém odstraňuje a stáva sa preto štandardom pre nové konštruované modely vrtuľníkov. V tomto systéme cyklické riadenie pôsobí na pádla, ale tiež časť riadiaceho povelu je uplatnená priamo na hlavné listy. Stane sa tak cez mixér, ktorý zlučuje priamy riadiaci povel pilota s náklonom pádiel a výsledok použije na hlavné listy. Deliaci pomer Bell-Hiller mixéru určuje podiel medzi povelom preneseným priamo z dosky cykliky a povelom odvodeným z náklonu pádiel. Hlavné listy tak na povel cykliky reagujú okamžite, ale pritom akákoľvek tendencia hlavného rotora reagovať príliš rýchlo je obmedzená. Pokiaľ nakláňanie hlavného rotoru predbehne nakláňanie pádiel, potom podiel riadenia hlavných listov odvodený od pádiel ho pribrzdí. Ako som spomenul už vyššie existujú aj modely s bezpádlovou rotorovou hlavou, ale vzhľadom na vlastnosti rotora a rýchlosť odozvy bez použitia stabilizačného systému je takmer nutnosťou použiť elektronický stabilizačný systém. |
RE-Wolwer modelár Príspevkov: 60 Moje modely Poslať správu |
Vdaka mikyno12
Vyzera to to tak ze si bez toho stabilizacneho systemu asi moc nepolietam... Mozes mi (alebo niekto) poradit pre ktory sa mam rozhodnut? Je moznost kupit takyto system pre moj MT a neskor ho pouzit aj vo vacsich modeloch? Nemam v plane kupit to najdrahsie a najkvalitnejsie ale chcel by som vediet podla vasich skusenosti ci je nejaky znacka ,model ktoremu sa vyhnut a ktory je podla vas najlesi v pomere cena-kvalita? ...dik |
mikyno12 modelár Príspevkov: 119 Moje modely Poslať správu |
najskor skus ako to pojde bez neho
mozno ti to bude vyhovovat, ked bude helikoptera troska nestabilna ludia lietaju aj bez tych elektro veciciek, ale aj s nimi inak ked to budes nastavovat, tak myslim ze treba posunut dosku cykliky o 90 stupnov dozadu (ale za ten smer ruku do ohna nedam) lebo cyklika ma 90 stupnovy posun, ale ked mas padla tak to nevidis ( cyklika sa nakloni dopredu aj heli sa nakloni dopredu), lebo ten posun je aplikovany na tie padla a tie su s listami v 90 stupnovom uhle, takze listy idu tak ako cyklika ktory system uz bohuzial neporadim, lebo sa nevyznam |
ghostrider modelár Príspevkov: 108 Moje modely Poslať správu |
cav.
ja pouzivam na mojej 450tke microbeast od beast x a som max. spokojny,ide to super a lahko sa to nastavuje v kat cena/vykon asi nema konkurenciu da sa zohnat za 150e co je v pohode cena,lacnejsi asi neexistuje a s vykonom som spokojny.zatial ziadne problemy. |
niko modelár Príspevkov: 165 Moje modely Poslať správu |
Autor: niko
Správa zaslaná: 1. 7. 2011 o 23:05
Ty potrebuješ 3 osé gyro...
To je gyroskop ktorý okrem zadnej vrtulky ovlada aj rotorové serva... Ty na 4 listú hlavu nedaš ani Bell ani Hiller lebo oba su určene na 2 listú...3osý gyroskop ti zaručí stabilitu tým že ak chce isť vrtulnik do jednej strany tak gyroskop posunie servo do opačnej strany.....viac ti povie internet.... musíš hladať |