autor | správa |
marianmacek modelár Príspevkov: 1332 Moje modely Poslať správu |
Zdravím všetkých priaznivcov lietania, postavil som model mitchell B - 25 od firmy robbe / pozri moje modely /. Mám par otázok. Na čo si dať pozor pri lietaní s viacmotorovými lietadlami. Jedná o štart, let a pristátie. Ako sa správajú takéto lietadlá. Lietal som už s vrtuľovými stíhačkami, s turbínovými stíhačkami / pozri moje modely /, ale s viacmotorovými lietadlami nemám žiadnu skúsenosť. Ďakujem za všetky vaše rady a pripomienky. Myslím si, že táto téma zaujme a rady, ktoré sem dáte budú slúžiť všetkým modelárom. Keď urobím zálet aj ja sem dám svoje skúsenosti, momentálne mi však počasie nepraje..... prajem pekný deň Marián Macek |
Bumpy_SK modelár Príspevkov: 1301 Moje modely Poslať správu |
tak spravat sa asi bude kazde rozdielne hlavne asi pozor na pad po kridle pri nizkej rychlosti, ale tym mozno mitchell nebude trpiet |
Tom1 modelár Príspevkov: 60 Moje modely Poslať správu |
Pri štarte zo zeme nie je rozdiel až na dlhší rozjazd, pri lietaní sa mi zdá, že model reaguje pomalšie a obratnosť je samozrejme menšia. Ak vypadne 1 motor, plyn dole a pristáť, to sa mi podarilo len raz, 2 x som havaroval, na chybu som prišiel až potom. Nielenže zatáčalo ale aj prudko menilo výšku. Preto pri nezvyklom správaní stiahnúť plyn a snažiť sa vyrovnať,po vyrovnaní len jemne skúsiť plyn.Ak zatáča,nepokúšať šťastie a pristáť, kde sa dá. Vo vetre sa je moje dosť citlivé na poryvy, v silnejšom vetre som mal problémy zatočiť vpočas letu "po vetru". Preto vždy lietam kolmo na smer vetra. Myslím však, že každý model bude mať trocha iné vlastnosti. |
marianmacek modelár Príspevkov: 1332 Moje modely Poslať správu |
Ahoj Tom, aký máš model? Z tej fotky sa to nedá dobre rozlíšiť. Ďakujem za rady, beriem si ich k srdcu. prajem pekný večer Marián Macek |
Tom1 modelár Príspevkov: 60 Moje modely Poslať správu |
Ahoj, vychádzal som z F7F Tigercat-a. Mám rád modely trocha "netradičné", sám si ich navrhnem a robím tak aby boli čo najjednochšie. Tento je z EPS. Predtým bol na 280-tky s prevodovkou a po havárii prerobený na 400-ky s prevodovkou. Jednosmerne motory sa mi zdajú vhodné na viacmotorové lietadlá, pretože nemám rád "pavučinu" kabeláže. Pri totálke sa môžem zasmiať a nie nadávať. . A že už som ich rozbil... Pekný večer |
marianmacek modelár Príspevkov: 1332 Moje modely Poslať správu |
Ahoj Tom, klobúk dole, keď si dokážeš takéto lietadlá vyrobiť sám. Ja kupujem hotové modely a potom sa s nimi vyhrám / povrchová úprava, doplnky..../. Chcem sa opýtať na pristávaciu rýchlosť a spôsob pristávania. Z EDF som naučený na vyššiu pristávaciu rýchlosť, ktorú dokážem spomaliť takz. zdvihnutím nosa a natiahnutím lietadla pri pristávacom manévri. Ako je to pri viacmotorových ? prajem pekný deň Marián Macek |
Tom1 modelár Príspevkov: 60 Moje modely Poslať správu |
Ahoj, rozdiel v pristávaní viacmotorového a jednomotorového viacmenej nie je. Záleží či má alebo nemá klapky a ak nemá, tak rolu hrá plošné zaťaženie a od nej závislá rýchlosť pristávania. Mne sa osvedčilo tak v 1/2 m výške podrovnaťa a trocha pridať plyn. Potom pomalšie klesal a necapol na plochu. Na letisko však chodím málo, lietam kde sa dá a pristávam väčšinou do trávy. Samozrejme sa to odrazí v podobe šrámov a jamiek ale ako som povedal predtým, ak poškodim opravím ak rozbijem spravím nové. Tento už drží druhý rok. Tvoje modely som si pozrel. Pekna práca. Treba na to ale dostatok času a trpezlivosť. To druhé mi chýba. Chcem model vidieť čim skôr vo vzduchu a tam zase povrchovku nevidno. Rád chodím lietať na svah a tam lietam so všetkými modelmi -aj s EDF. Tam býva pri pristáni občas "zábava". Pekný večer. |
marianmacek modelár Príspevkov: 1332 Moje modely Poslať správu |
Ahoj Tom, B - 25 nemá klapky, ale podľa návodu, ktorý mi dal Redix, som namixoval na vysielačke krídelká a výškovku tak, že pri pristávaní zapnem mix a výškovku tlačím hore, krídelká sa súčastne tlačia dole, čo je taký efekt, akoby si mal klapky. Pristávacia rýchlosť sa zmenší na polovicu. Tiež v Piešťanoch máme len trávnatú plochu. Ohĺadom šrámov na lietadle Ti môžem poradiť parný čistič. Nahreješ lietadlo a všetky priehlbinky sa stratia..... Pripadne ešte oblep spodok lietadla sklolaminátovou páskou. Prajem pekný deň Marián Macek |
Tom1 modelár Príspevkov: 60 Moje modely Poslať správu |
Ahoj, áno, krídelká sú určitým riešením ale občas nebezpečným pre model v malej výške. Krídelká majú väčší klopivý moment ako klapky, pretože sú ďalej od pozdĺžnej osi lietadla. Pri pristávaní može dojsť k "podfuknutiu" jednej strany, prudkému náklonu a následne... Skúšal som to na Filipovi 600 a neosvedčilo sa mi. Viac sa mi osvedčili výchylky v opačnom zmysle - ako brzda. Ale to vravím o svahovom vetroni. Parný čistič som ešte neskúšal, nepoškodí teplo EPS? V posledno čase som zistil, že viac poškodení spôsobím pri preprave ako pri lietaní . Pekný večer |
coro modelár Príspevkov: 886 Moje modely Poslať správu |
Treba sa rozhodnúť čo človek chce dosiahnuť za akú cenu, a čo je a čo nie je nebezpečné. Hlavne ide o pád do vývrtky. Aby som napísal k veci - malý a trošku ťažký model ktorý je vraj podľa rečí mrcha padajúca po krídle (HVP Catalina starší typ s polystyrénovým krídlom a dosť ťažkým pohonom), sa umravnil hlavne po pridaní turbulátorov len na koncoch krídla pred krídelkami, a lietanie sa stalo radosťou.. ale aj tak bolo treba rýchlosť držať nad minimálkou ako pri väčších modeloch. Dovolil som si dokonca vypínať jeden motor cez mixy, ale len v slušnej výške a bolo treba to držať na rýchlosti aby to smerovka udržala v smere letu a nezabrzdilo to sklzom.. Na pristátie, keďže model nemá vztlakové klapky, musím ísť normálnou rýchlosťou tak ako sa aj lieta, a držať ju. Ak je čo len trošku vietor, hlavne keď je to turbulentné a trošku hádže, robím presný opak toho čo popisujete a krídelká mám o 5mm zdvihnuté hore. Ano rýchlosť to asi ešte o trošku zvýši, ale nezmotá sa to pádom do vývrtky štýlom kopaného polvýkrutu do zeme, ako keby sa krídelko dostalo dolu (ako popisujete že ste namixovali) a odtrhlo by sa prúdenie na jednom krídle. Nízko nad zemou radšej riadim len smerovkou, prípadne krídelká mám nastavené na tak veľkú diferenciáciu že dolu takmer vôbec nechodia. |
marianmacek modelár Príspevkov: 1332 Moje modely Poslať správu |
Na vysielačke sa dá nastaviť uhol sklonu krídelok / na vysielačke Dx6 i je to od -125 % do + 125 % /, tím sa vlastne zabezpečí veľkosť výchyliek krídeliek, ktoré sú namixované ako klapky. Osvedčilo sa mi to pri lietadlách EDF, kde je pristávacia rýchlosť dosť vysoká. Konktrétne pri F 35 lightning. Ale to je pri lietadlách EDF,. Toľko moja skúsenosť. prajem pekný deň Marián Macek |
redix modelár Príspevkov: 1947 Moje modely Poslať správu |
jj, Marian nema havarie pri pristavani , to ja idem podla Elanu: Len nie hladke pristatie ked mu to funguje tak netreba rypat do nastavenia. niektore litadla maju radsej kridelka hore, niektore dole. |
igel modelár Príspevkov: 959 Moje modely Poslať správu |
Redix, ale ved to je normalne... Hore to ide dobre, horsie to je s navratom na zem. Chcelo by to normalne modelarske letisko s asfaltovou plochou. |
redix modelár Príspevkov: 1947 Moje modely Poslať správu |
plocha nie je problem, problem je testovanie roznych druhov pristatia. hladke pristatie nie je take zabavne |
marianmacek modelár Príspevkov: 1332 Moje modely Poslať správu |
Každé pristátie pri ktorom ostane model celý, je dobré pristátie. Môžem jednu otázku na CORA? Podľa tvojho príspevku máš s viacmotorovými lietadlami skúsenosti. Tesne nad zemou / cca. 1 meter nad zemou / vypínam plyn a lietadlo dosadne na plochu svojou zotrvačnosťou. Lietadlo dosadne na plochu ľahko ako do perín.......... Napíš ako pristávaš ty s viacmotorovými lietadlami, uvítam Tvoje skúsenosti. prajem pekný večer Marián Macek |