Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

autor správa
redix
modelár

Príspevkov: 1947

Moje modely
Poslať správu
Autor: redix Správa zaslaná: 4. 9. 2011 o 17:27
Zdravim, ake rozdiely v tahu(stupani) a rychlosti lietadla mozem ocakavat pri tychto dvoch vrtulach? Bude mat lepsi tah 10/6 alebo 11/5 ?
Bydlisko: Senec
Joba
modelár

Príspevkov: 1406

Moje modely
Poslať správu
Autor: Joba Správa zaslaná: 4. 9. 2011 o 18:46
vrtula 10/6 je rýchlejšia ,11/5 má lepší stat.ťah akrobat a pod
Bydlisko: Bratislava -Karlova Ves ( 58 rokov )
redix
modelár

Príspevkov: 1947

Moje modely
Poslať správu
Autor: redix Správa zaslaná: 4. 9. 2011 o 19:51
takze 10/6 ma vacsi vzduchovy odpor a tym padom vacsi odber prudu ?
Bydlisko: Senec
jetylo
modelár

Príspevkov: 1068

Moje modely
Poslať správu
Autor: jetylo Správa zaslaná: 4. 9. 2011 o 19:59
obe vrtule mozu zatazovat motor rovnako, otazkou je ci chces mat sice rychlejsi model, ale pri malych rychlostiach (napr vysenie na vertuly) bude menej efektivna, alebo pomalsi model, ale vrtula bude mat spolahlivy zaber.
Bydlisko: Reca ( 59 rokov )
Joba
modelár

Príspevkov: 1406

Moje modely
Poslať správu
Autor: Joba Správa zaslaná: 4. 9. 2011 o 20:02
Nie, odber by mal zostať skoro rovnaký ,odpor vrtule je v listoch ,tie prehnutejšie majú väčší odpor ,ale to je o inom. S vrtulou 10/6 bude model rýchlejší ale pri obratoch a hlavne pri rozbehu bude model lenivejší naproti s vrtulou 11/4 ten model nebude až taký rýchli ale bude letieť skoro rovnako pri vodor.lete a pri obratoch takmer nezmení rýchlosť.
Bydlisko: Bratislava -Karlova Ves ( 58 rokov )
redix
modelár

Príspevkov: 1947

Moje modely
Poslať správu
Autor: redix Správa zaslaná: 4. 9. 2011 o 20:08
Dakujem za konecne objasnenie , takze mam konecne jasno, nemate niekde linku na nejake tabulky vzduchovych vykonov vrtuli?
Mozem to brat priblizne tak ze vrtule su do odberu skoro ekvivalentne ak uberiem palec z priemeru a pridam do stupania? Takde 9/7 ~= 10/6 ~= 11/5 ?
Bydlisko: Senec
Joba
modelár

Príspevkov: 1406

Moje modely
Poslať správu
Autor: Joba Správa zaslaná: 4. 9. 2011 o 20:21
No nie je to také jednoduché väčšinou sa udáva aký má stat.ťah ale aj to s akou vrtuľou (rovnaké rozmery ,rôzny výrobcovia) a akým motorom s akými otáčkami .Skôr treba hľadať podobný model použitý pohon a od toho sa odpichnúť.Existujú programy na výpočet celého pohonu trebárs motocalc a pod .
Bydlisko: Bratislava -Karlova Ves ( 58 rokov )
redix
modelár

Príspevkov: 1947

Moje modely
Poslať správu
Autor: redix Správa zaslaná: 4. 9. 2011 o 20:48
Ja len hladam teoriu ktoru by som preveril v praxi, nemam ani sajnu o vrtulovom inzinierste , riesim vyber skor podla odberu prudu, aby mi baterie nejaku prijatelnu dobu vydrzali a aero aj nieco tahalo, ale aj ked som skusil tie dve co som pisal na zaciatku menit medzi letmi tak som ocami nejaky rozddiel medzi nimi nezaznamenal, chcelo by to nejaky rucny radar. Vrtule pouzivam vyhradne MAS, tak nejak sa mi najviac osvedcili a su viac maketovejsie ako napr. APC alebo aeronaut.
Takze medzi tymito dvoma som pri vodorovnom lete prakticky ziadne rodiely v rychlosti nezaznamenal a co sa tyka stupania, neviem ktora vytiahne ero vyssie, lebo sa m iaj tak otacaju po kridle, kedze su v takej vyske uz nevidim kam ma tendenciu zahybat takze neviem korigovat.

Takze dakujem este raz za vase prispevky, aspon mam jasno v tom ze s 11/5 to bude lepsie vo vertikale a s 10/6 zas horizontalne. Aj ked aj s 10/6 mi Me109 startuje kolmo hore z ruky ako raketa
Bydlisko: Senec
Adosc
modelár

Príspevkov: 7

Moje modely
Poslať správu
Autor: Adosc Správa zaslaná: 8. 2. 2023 o 20:48
Ak mal pilot na modeli vrtuľu s ktorou bol spokojný, a potrebuje ju nahradiť novou s inými paramerami lebo pôvodný typ už nevie zohnať a chce aby model s pôvodným vybavením mal pôvodné správanie počas letu, za tým účelom som analyzoval možnosti hľadania vhodnej novej vrtule. Tak že buď si zvolíte nový priemer vrtule a k nemu hľadáte zodpovedajúce stúpanie alebo si vyberiete požadované stúpanie vrtule a k nemu hľadáte vhodný priemer vrtule. Keďže sa modelárske vrtule nevyrábajú s odstupom hodnôt po zlomkoch inch ani po pol cm, ostáva len spraviť si výpočty a skúšať ktorý požadovaný dostupný priemer si "sadne" s požadovaným dostupným stúpaním. Myslím že schodnejšia cesta je nájsť vhodné stúpanie a o trocha väčší priemer a potom mierne zbrúsiť konce listov vrtule. Modelári každú vrtuľu vyvažujú a vedia ju kvôli vyváženiu upraviť. Skrátiť list vrtule do 1cm by nemal byť problém. Aj keď sa tým posunú účinky síl a zmení (zväčší) stúpanie. Priemer sa dá zmenšiť jednoducho. Zmeniť stúpanie vrtule už nie je tak jednoduché. V analýze ktorej som sa venoval ide iba o náhradu doteraz používanej vyhovujúcej vrtule novou s inými parametrami, z dôvodu nedostatku pôvodného typu s jej definovanými parametrami. Napríklad by sa minuli vrtule 11"x3,5" a mám široký sortiment vrtulí 10", aké stúpanie zvoliť? Mne vychádza stúpanie 4,2". Ak by som zvolil dostupné stúpania napríklad 4,7" excel mi ponúka podľa vzorcov nasledovné hodnoty v okolí tejto hodnoty stúpania. Vypočítanýsortiment vychádza 9,5x4,7, 9,3/4,9, 9,1/5, 8,3/6 atď. Spravil som v exceli tabuľku a napísal k tomu nejakú teóriu a krátky návod ako tabuľku použiť. Bol by záujem to sem dať? Nechcem zakladať nové témy ani zahlcovať server.
milos.b
modelár

Príspevkov: 1209

Moje modely
Poslať správu
Autor: milos.b Správa zaslaná: 9. 2. 2023 o 13:04
Odpovedal si na príspevok starý 11,5 roku, ale možno tvoj príspevok niekomu pomôže - existuje už aj tabuľka zámeny vrtúľ, no najlepšie je celý pohonný setup s jednotlivými (zamenenými) vrtuľami premerať wattmetrom a premerať (príp. spočítať) aj statický ťah.
Bydlisko: na "ďalekom Východe" ( 61 rokov )
Adosc
modelár

Príspevkov: 7

Moje modely
Poslať správu
Autor: Adosc Správa zaslaná: 20. 2. 2023 o 15:22
Aj keď vec stará 11,5 roka vždy budú modelári chcieť použiť vrtuľu ktorá budú optimálna pre konkrétny motor.
Súhlasím, áno vrtuľu aj s motorom je potrebné zmerať aby boli poznatky čo s čím sedí. Ešte aj teplotu motora by som meral, ako sa hrejú magnety. Toto by som určite robil keby som ladil pohon a hľadal otimálnu vrtuľu. Ja som písal že "Ak mal pilot na modeli vrtuľu s ktorou bol spokojný, a potrebuje ju nahradiť novou s inými paramerami"...teda že už mal celý pohonný systém vyladený a vrtuľa vyhovovala. Aby motor bol stále pod rovnakým zaťažením ako s predošlou vrtuľou. Motor za jednotku času presunie vrtuľou istú hmotu vzduchu a koná prácu. Snažil som sa zrátať parametre vrtulí tak aby táto motorom konaná práca bola rovnaká pri iných parametroch vrtule. Z tohto princípu sa teoreticky dá určiť aj výmena dvojlistovej vrtule s priemerom R1 a stúpaním S1 za 7-listovú s priemerom R2, aké by mala mať stúpanie S2. Tie tabuľky na zámeny vrtulí viem že existujú. Len som chcel uzrejmiť o čo ide a ako sa dá dopracovať k inej vrtuli bez tabuliek.
  • Odpovedať
Musíte byť prihlásený na pridávanie príspevkov.
Úvodná stránka
  • 782 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 6 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: olisoft,