autor | správa |
Christ modelár ![]() Príspevkov: 24 Moje modely Poslať správu |
![]() Zdravím RC pilotov najmä milovníkov lietania v termických stúpacích prúdoch. Rád sa s Vami podelím o vlastnú dobrú skúsenosť použitia GPS modulu v lietadle. Mnohí si možno myslia k čomu ten dodatočný "luxus" za cca 100.- eur ? Na čo mi to je ? Ako zúžitkujem toľko dát, údajov, informácií, hlásení a pod... Vysvetlím môj pohľad na vec. Možno ste už zažili ten veľmi zlý nepríjemný pocit keď Vám model zmizol čo len na pár sekúnd z dohľadu. Napr. vetroň sa najmä vo väčších výškach nenápadne zo sekundy na sekundu stratil - zmizol z dohľadu v mlhovine jemného mraku, alebo i vletel do oblaku. Ak je to vplyvom silného stúpavého prúdu tak ani rýchle okamžité potlačenie výškovky v nádeji rýchlo klesať a opustiť to miesto nemusia byť vždy účinné. Moja skúsenosť. V prvom rade nezmätkovať. A tu prichádza to podstatné. Byť na takúto situáciu pripravený vopred nastavením tých najdôležitejších telemetrických hlasových správ. Z veľkého výberu funkcií ktoré telemetria GPS modulu ponúka mám pre prípad vizuálnej straty modela tri najdôležitejšie funkcie uložené v hláseniach po cca 2 sekundových intervaloch opakujúcich sa dokola. VÝŠKA, RÝCHLOSŤ modelu a VZDIALENOSŤ odo mňa / od bodu štartu/. Situácia: model zmizol z dohľadu, nevidím ho. Okamžite zapínam tieto tri hlasové správy. Som informovaný o výške, viem si ustrážiť rýchlosť / pre istotu dám 1 -2 zúbky na trimungu výškovky smerom ku klesaniu / a snáď to najdôležitejšie z danej situácie viem, či sa vetroň odo mňa vzďaľuje. Opakujem dôležité je nezmätkovať a rýchlo vyhodnocovať situáciu. Prečo rýchlo ? GPS mi sice dáva telemetrické údaje zo satelitu ale moje pokyny - riadenie ku kormidlám nejdú cez satelit / ako je to u dronov / Rýchlo sa môže stať, že model uletí z dosahu vysielačky. Doporučujem mať nastavený prijímač vo funcii FAIL SAFE. U mňa je na všetkých modeloch: motor - vypnúť, náklon krídelka do neutrálnej polohy, smerovku jemne vychýlenú cca 13 -15 % výškovku + 2 stupne hore aby model radšej jemne podhupával a nenaberal rýchlosť v nádeji že vo väčších kruhoch vyklesá a neletí zo zapnutým motorom preč. Mám to takto odskúšané v praxi. To tu ale nepíšem nič nového. Pre mňa je dôležitý ten pocit istoty, že mi GPS v stave núdze straty z dohľadu vie byť nápomocný pred uletením modelu. Model nevidím je napr. aj kilometer odo mňa vzdialený ale viem podľa stále opakovaných hlásení jeho vzdialenosť či letím od seba, ak letím k sebe tak zapínám brzdové klapky len vo vodorovnom lete a strážim si pádovú rýchlosť / radšej letím trochu rýchlejšie aby som vplyvom nebezpečiu straty vztlaku na krídlach z dôvodu malej rýchlosti a nepadol do vývrtky. Zatáčať len jemne a to radšej len vo veľkých kruhoch. Je tu ešte i ten posledný najhorší scenár, že model naozaj uletel. Aj tu je ešte nádej k jeho nájdeniu. V listovaní v menu telemetrie modulu GPS displey vysielača ukáže súradnice kde sa model nachádza pokiaľ tomuto signálu nebudú brániť koruny stromov lesa alebo iné prekážky. Do lietadiel lepím aj štítok s menom a tel. číslom. Samozrejme najlepšie je lietať opatrne a nepustiť vetroň až moc vysoko a ďaleko od seba mať ho stále pod dohľadom a vyhnúť sa týmto starostiam. Pre každý prípad je dôležité mať vopred nastavené hlásenia aspoň tak ako som ich opísal z vlastnej skúsenosti. Skrátka byť na to pripravený lebo v kritickej situácii je neskoro mať síce kvalitný vysielač nadupaný telemetriou s množstvom údajov a hlášok ale bez ich zoradenia - aktivovania. Nebojte sa tiež napísať vlastné poznatky, skúsenosti aby sme si navzájom poradili. Pozdravuje Ľubo, Bojnice. |