autor | správa | |
dedodedo modelár Príspevkov: 1 Moje modely Poslať správu |
Ja som tu síce nový,ale niektoré príspevky ma tu zaujmú aj keď sú staršieho dáta: ,,,,Ak niekto trvá na označení bezkomutátorový JEDNOSMERNÝ, tak nech nám ukáže ČOKOĽVEK jednosmerné, čo na tom motore je. Ktorým z tých troch vývodov tečie jednosmerný prúd?" Všetko je tam jednosmerné.... .... jednoduché,,,, jednosmerný prúd tam tečie všetkými vodičmi a vysvetlenie principiálne úplne jednoduché,,, napájané akumulátorom" čiže nič striedavé tam nieje,,,,marianr" má pravdu, všetko zabezpečuje polovodičové zapojenie regulátora. Bola by možnosť vyrobiť taký motor striedavý, lenže vyrábať meničom z jednosmerného napätia striedavé a vyrobiť trojfázový modelársky motor z výkonom aký dosahuje tzv.striedavý motor z BLC reguláciou je nemožné,,,, výkon jednosmerného motora striedavý (nie z BLC) neprekoná,samozrejme z ohľadom na približnú veľkosť |
|
jetylo modelár Príspevkov: 1068 Moje modely Poslať správu |
Netusim, preco tomu na Slovensku a v Cechach vsetci hovoria striedavy regulator/motor, ked zvysok sveta to oznacuje ako bezkartacovy regulator/ motor. Jedne co sa tam strieda je prepinanie cievok, ale to robil aj mechanicky komutator a tiez tomu nikto nehovoril, ze su to striedave motory |
|
Binatron modelár Príspevkov: 157 Moje modely Poslať správu |
Ano, raz tecie jednym smerom, potom druhym. Jednosmerny by bol, keby si napriklad mal 1 vyvod pripojeny na zaporny pol baterky a na dalsich 3 stiredal kladny pol. Vtedy by kazdou fazou tiekol prerusovany jednosmerny prud. Lenze tieto modelarske motory tak nezapajame. Su to obycajne 3fazove motory zapojene do hviezdy, pricom na spolocnom pole uprostred vznika tzv. virtualna zem. Ta nieje nijako pripojena na zaporny pol baterky. https://i.stack.imgur.com/egl7Q.jpg Necital som to cele, ale uz bolo spominane ze ESC ma vzdy 6 (alebo nasobok 6) mosfetov. To je preto, ze kazdy par pripaja jednu z faz striedavo raz na kladny, potom na zaporny pol pohonneho akumulatora. Napriklad tu je merany vystup takehoto regulatora osciloskopom. https://i.stack.imgur.com/Cowf9.jpg V com sa tento priebeh lisi od trojfazovej rozvodnej siete? Kde je tam nieco jednosmerne? A argument, ze je to pohanane bateriou... To je aj zalozny ku PC (UPS). Podla tejto logiky ma na vystupe jednosmerne napatie? |
|
jetylo modelár Príspevkov: 1068 Moje modely Poslať správu |
Takze podla tejto tvojej logiky je aj igra motorcek vlastne 3-fazovy motor skoda len, ze ma len dva napajacie vodice. Apropo videl som niekolko stupidnych videi, ktorych autori tiez dokazovali, ze BLDC motorcek je vlasne 3-fazovy motor a napajali to striedavym prudom a div sa svete ono sa to aj tocilo, ale nikde som nevidel video, kde by takto napajany motorcek aj robil nieco uzitocne, okrem toho, ze sa tocil, |
|
Binatron modelár Príspevkov: 157 Moje modely Poslať správu |
skoda len, ze ma len dva napajacie vodice Jedina vynimka by mohla byt nieco ako na predchadzajucej strane, kde je ESC vstavane v motore |
|
Binatron modelár Príspevkov: 157 Moje modely Poslať správu |
Ak je to jednosmerny motor, potom bude fungovat aj bez esc, nie? Skus ho pripojit priamo ku baterke, ako rychlo sa bude otacat... |
|
jetylo modelár Príspevkov: 1068 Moje modely Poslať správu |
Popisom cinnosti sa to moze podobat tomu, co ty nazyvas striedavy synchronny motor, ale skutocnost je taka, ze tieto motorceky boli vymyslene tak ako su, tj BLDC a ze mechanicka komutacia bola nahradena elektronickou (preto tych 6 mosfetov, alebo ich nasobky) a ja neviem o tom, ze by niekto pouzival tieto modelarske motorceky inak ako s regulatorom, ktory je na to urceny, Aj ked sa to tak nejavi, ale motorcek je uplny len s regulatorom a tak sa to aj pouziva. To, ze sa modelarsky motorcek konstrukciou i tym ako funguje podoba na striedavy synchronny motor, pretoze je jednoduchsie nechat rotovat permanentne magnety a cievky nechat staticke, nez riesit stojace permametne magnety a nechat rotovat cievky a riesit zberne kruzky pre cievky, ako i mechanicke problemy s takymto riesenim. Inak by ma vcelku zaujimalo, kolko percent modelarskych "striedavych synchronnych motorov" sa nespravne pouziva s "regulatormy s elektronickou komutaciou" a kolko sa ich pouziva tym spavnym sposobom napajanych z 3 fazoveho zdroja Len tak za seba sa mi modelarsky motorcek viac podoba na krokovy motor, ktory podla wikipedie patri medzi striedave motory napriek tomu, ze riadiaca elektronika je papajana jednosmernym prudom a to ako su cievky napajane elektronikou. Krokovy motor je bez riadiacej elektroniky tiez k nicomu a viac-menej pouzitelny len ako tazitko, rovnako ako modelarsky motorcek. |
|
Janko-O modelár Príspevkov: 106 Moje modely Poslať správu |
Už ti Binatron vysvetlil, že je nespočet zariadení, ktoré sú napájané jednosmerným napätím - napr batériou a pritom z nich vychádza striedavé napätie či prúd. Aj tvoj MP3 prehrávač je napájaný batériami, ale do sluchátok ti ide striedavý prúd, ktorý rozkmitáva membránu. Aj tvoj mobil je napájaný batériou a pritom do antény ide vysokofrekvenčný striedavý prúd. Ale vráťme sa k motorom. Mám pre teba zlú správu: aj jednotlivými cievkami jednosmerného motora (takého klasického s mechanickou komutáciou - s uhlíkmi) tečú striedavé prúdy. Dôkaz je jednoduchý: ak je rotor v nejakej polohe, tak uhlíky sa dotýkajú komutátora tak, že každá z cievok je napájaná nejakou polaritou. Keď sa však rotor otočí o 180 stupňov, tak sa tá polarita obráti a prúd tečie presne opačným smerom, ako tiekol predtým. Tu je k tomu animovaný obrázok, ale je možné, že to niekto nazve stupídnym videom, či ako: https://www.google.com/imgres?imgurl=https://www.renesas.com/sites/default/files/inline-images/fig1-operation-of-the-brushed-en.gif&imgrefurl=https://www.renesas.com/us/en/support/technical-resources/engineer-school/brushless-dc-motor-01-overview.html&tbnid=XBcZuq1DeIeRaM&vet=12ahUKEwjtuu-rgPbuAhVEuKQKHfEZC-sQMygPegUIARC2AQ..i&docid=hdrbDEmvnB2KZM&w=430&h=450&q=brushed dc motor principle of operation&ved=2ahUKEwjtuu-rgPbuAhVEuKQKHfEZC-sQMygPegUIARC2AQ Sú tam aj šipôčky ukazujúce, ktorým smerom práve preteká prúd tou ktorou cievkou. U striedavého motora je to vlastne to isté, akurát že to obracanie prúdu nerobí mechanický komutátor, ale robí to elektronika. Schéma výkonovej časti regulátora pre striedavý motor je napr. tu: http://rcmodely.cevaro.sk/userfiles/KondikvRegliZop.JPG Cievkou motora, zapojenou medzi vývod 1 a 2 preteká prúd tak, ako ukazuje fialová šípka. To platí ak sú zopnuté tranzistory T3 aT6. Na vývode 1 je +, na vývode 2 je -. Ak namiesto tranzistorov T3 a T6 budú zopnuté tranzistory T4 a T5, tak na vývode 1 bude - a na vývode 2 bude +. Prúd potečie presne naopak. A keďže raz tiekol prúd jedným smerom a potom opačným, tak je ten prúd striedavý. U jednosmerného motora pripájam jeho vývody na jednosmerné napätie (napr. batérie), takže jeho vývodmi preteká jednosmerný prúd, takže ho právom môžem nazývať jednosmerným. U striedavého motora nemôžem jeho vývody pripojiť na jednosmerné napätie (napr. batériu), pretože aby fungoval, tak jeho vývodmi nemôže pretekať jednosmerný, ale musí to byť striedavý prúd. Nemôžem ho nazývať jednosmerným motorom, keď na jeho vývodoch nie je jednosmerné napätie (ale je tam striedavé) a jeho vývodmi nepreteká jednosmerný prúd (ale prúd striedavý). Ak vytvorím integrované kombo - v jednom kompaktnom celku je striedavý motor a súčasne aj regulátor (tak ako na predchádzajúcej strane tohto vlákna), to už je niečo iné. Na (dvoch) silových vývodoch tohto nedeliteľného celku je jednosmerné napätie a jeho vstupnými vývodmi preteká jednosmerný prúd. Ale takéto (nerozoberateľné) kombo dnes asi žiadny modelár v modeli nepoužíva. Má tam regulátor striedavého motora (lebo existujú aj regulátory jednosmerných motorv, ale to je zas niečo iné) a k nemu tromi vývodmi pripojený striedavý motor. Na tých vývodoch je 3- fázové striedavé napätie (3-fázové jednosmerné asi nemôže byť ) s klasickým fázovým posunom 120 stupňov (rovnako ako v 3-fázovej zásuvke 3x400V) a jeho vývodmi preteká 3-fázový striedavý prúd s klasickým fázovým posunom 120 stupňov. |
|
marianr modelár Príspevkov: 1466 Moje modely Poslať správu |
Ale nikde tam nie je menšie napätie než spoločný vodič (zem). Len sa zo zvlneného jednosmerného napätia oddelí jednosmerná zložka väzobným kondenzátorom. Tak ako na BLDC nenameriaš menšie napájacie napätie než spoločný vodič. |
|
Binatron modelár Príspevkov: 157 Moje modely Poslať správu |
Co je u BLDC spolocny vodic? Ak myslis stred hviezdy, tak samozrejme ze namerias! Ten motor nema sajnu ze do esc je pripojena nejaka baterka s nejakym zapornim polom. Jedine co pren existuje su 3 fazy, ktore oproti virtualnej nule ktora vznika uprostred mozu nadobudat kladnu aj zapornu okamzitu hodnotu. Lacny MP3 prehravac zrejme nebude mat zdroj zaporneho napatia, cize pred kondenzatorom namerias iba kladne napatie. Ale ked cez ten kondenzator pripojis sluchatka, tak nimi urcite potecie striedavy prud. A ak ku nim pripojis osciloskop, zistis ze na nich vznika striedave napatie! |
|
jetylo modelár Príspevkov: 1068 Moje modely Poslať správu |
Tak som sa trochu popozeral po internete ako to je s tvrdenim, ze BLDC je vlastne striedavy synchronny motor a zistil som, BLDC je velmi podobny (to tvrdi internet) motoru SMPM, ale nie je to jedno. pretoze: BLDC: - jednosmerny bezkefovy stroj - napajany jednosmernym prudom -lichobeznikovy tvar indukovaneho napatia - komutacia polohy statoroveho toku kazdych 60stupnov - v cinnosti vzdy dve fazy v rovnakom case- reguluje sa len jeden prud pretekajuci dvoma fazami - zvlnenie momentu pri komutacii - nizky rad harmonickych zlozeik prudov je v pocutelnom spektre - vyssie straty v zeleze vplyvom obsahu harmonickych zloziek - mensie spinacie straty - riadenie je relativne jednoduche SMPM - synchroinny stroj -napajany sinusovymi prudmi - sinusovy tvra indukovaneho napatia - suvisla zmena polohy statoroveho toku -mozne mat v cinnosti tri fazy v rovnakom case - reguluje sa prud vo vsetkych fazach - bez zvlnenie momentu pri komutacii -menej harmonickych zloziek kvoli sinusovemu budeniu -mensie straty v zeleze -vyssie spinacie straty pri rovnakej frekvencii - narocnejsie riadiace techniky, nakladny menic, ktoreho cena je pri malych motorch porovnatelna s cenou motora. toto je len kratky vypis z prace, ktora sa odvolava na prace, ktore uviedol Turnigy a este jedna veta z tej prace: Chaos v terminológii: názvy BLDC a SMPM sa miešajú dokonca tak, že sa dozviete, že BLDC je SMPM a pod. Kým pojmy nie sú normalizované, je na preferencii autorov, aké pojmy budú používať- nejednoznačnosť škodí porozumeniu problematiky A by som nezabudol, je to vynatok z prace pani profesorky Ing. Valerie Hrabovcovej Phd o bezkefovych jednosmernych motoroch s permanentnymi magnetmi (co je nas problem). |
|
Binatron modelár Príspevkov: 157 Moje modely Poslať správu |
Rovno som ti to nakreslil: https://tinyurl.com/y9nt59w9 Vpravo je tvoj MP3 prehravac, 32R odpor predstavuje sluchatka, ku nim je pripojeny lavy osciloskop. Pravy je pripojeny na "prehravac", aby si veril ze tam zaporne napatie naozaj nieje. |
|
jetylo modelár Príspevkov: 1068 Moje modely Poslať správu |
Binatron to je pekne. Daju sa tam robit aj nejake zlozitejsie veci ? |
|
Janko-O modelár Príspevkov: 106 Moje modely Poslať správu |
Akože trvalé jednosmerné, menšie ako spoločný vodič? To máš síce pravdu, ale záporné polvlny akustického signálu, idúce do sluchátok, sú menšie ako napätie spoločného vodiča, takže sú záporné (hoci v celom MP-3 prehrávači nie je žiadny trvalý zdroj záporného napätia). Ale my sa tu nepretláčame o to, či tam niekde je alebo nie je trvalý zdroj jednosmerného napätia, ktorý by (podľa akéhosi názoru) mohol spôsobovať to, že cez ktorúkoľvek cievku striedavého motora môže tiecť striedavý prúd. Striedavý prúd - teda prúd, ktorý v jeden moment tečie cievkou jedným smerom a potom smerom opačným, tam vzniká nie zásluhou nejakého pomocného záporného napätia, ale vďaka spínacím tranzistorom, zapojeným do mostíka. Jednoduchý mostík, nazývaný tiež H-bridge (veľmi priliehavé označenie), vyzerá napr. takto: Keď budem STRIEDAVO spínať tranzistory Q1 a Q4 a potom Q3 a Q2, tak motorom bude tiecť STRIEDAVÝ prúd. A takéto mostíky sú v zapojení regulátora tri, hoci môže niekto tvrdiť, že ich tam toľko nevidí. |
|
macko modelár Príspevkov: 25 Moje modely Poslať správu |
Tak chlapi...naspat do školy a doštudovat Co je to striedavy prud??? Fyzika nepusti a defnicia je tu: Definícia elektrického prúdu Elektrický prúd je príčinou rôznych dejov v elektrickom obvode. Elektrický prúd vo vodiči sa môže definovať pohybom voľných elektrónov medzi atómami vodiča. Elektróny ako záporné častice elektriny sa pohybujú od zápornej svorky zdroja ku kladnej svorke zdroja. Tento smer je však opačný ako zodpovedá definícii smeru elektrického prúdu. Smer prúdu bol dohodný už vtedy, keď nebola známa elektrónová teória o podstate elektriny. Pretože pod pohybom elektrónov sa dá predstaviť pohyb elektického náboja, matematicky možno definovať elektrický prúd ako veľkosť náboja Q, ktorý prejde cez prierez vodiča za jednotku času: Pri tom sa náboj pohybuje od kladnej svorky zdroja cez vonkajšiu časť obvodu k zápornej svorke zdroja. Hovorí sa že v tomto smere tečie aj elektrický prúd cez vodič, hoci je to opačný smer ako smer toku elektrónov. To ze elektromotoricku silu vyvola prechod prudu vodicom v magnetickom poli snad uz nemusim pripomenut. Podla prilozeneho svorkoveho napetia sa meni smer prudu. Takze dalej ... 1. kostrukteri BLDC motora vedeli preco to tak nazvali a boli mudrejsi ako amateri ktori sa tym nezaoberaju profesionalne 2. el. točivych strojov bolo vymyslene mnoho druhov a typov, kazdy mal svoje špecifika 3.BLDC je navrhnuty principom ako jednosmerne napajany so striedavou komutaciou magnetickeho pola pomocou elektronicky riadeneho systemu 4.BLDC motor sa absolutne neda porovnat s asynchronnym 3azovym motorom-z principu tvorenia El.motorickej sily,konstrukcie ,atd 5.frekvencne menice 3F na riadenie asynchronnych motorov maju uplne iny princip aj funkciu (to je na dlhy članok) 6.Pri prevadzke BLDC motora vzniknu uzke zaporne impulzy nasledkom spetnej EMF ale sluzia k identifikacii polohy rotora nie k pohonu 7.synchronny motor je nieco uplne ine(o tom skoda debaty) 8..... 9...... atd..... - zapojenie BLDC sa podoba na 3 PWM regulacie synchronizovane pomocou Mprocesoru na zaklade impulzov EMF, -zapiskanie motora pri pripojeni je sftwarova zalezitost (take male testovanie parametrov a polohy rotora) -KV (otacky na Volt) hodnota je porovnavaci parameter..vsimnite si ze zavisi od poctu zavitov (dalo by sa povedat programovany sklz) -aj jednosmerny motor s uhlikami ak vyberiem uhliky bude jednosmerny a nefunkcny ale nikdy nie striedavy. -aj BLDC motor bez elektroniky bude jednosmerny a neunkcny ale nie striedavy (magneticke pole je totiz vytvorene permanentnymi magnetmi a tie nemenia svoju polaritu, iba su usporiadane su tak aby vysledny vektor silovych ucinkov magn. pola bol dosiahnuty) . Ak niekoho zaujma podrobnejsie ,tak tu je patent na Brushless DC motor: EP2828960A1 European Patent Office Po precitani budet vsjo jasno A ak este niekto na model fore alebo inych strankach (cevaro a pod) bude tvrdit nieco ine ,tak ho odkazte priamo na autora patentu ( napr. Alexander Mostovyj jeden zo spoluautorov) a nech si predtym laskavo doplni vzdelanie...(aby pri rozhovore s nim nebol za hlupaka) -P.S. na sluchatkach(reproduktore) je tiez len jednosmerny prud a spetny pohyb membrany(zaporny impulz) okolo neutralneho stavu je vytvoreny mechanicky t.j.vlastnostou materialu zavesenia akustickej membrany (na reproduktoroch byvalo ozn. plus a minus na svorkach). preco asi? S pozdravom |