Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

1 2 3 4 5 6 7 8
autor správa
mior
modelár

Príspevkov: 165

Moje modely
Poslať správu
Autor: mior Správa zaslaná: 24. 2. 2021 o 18:54
Hmmmmm.
Naozaj vedátorsky napísané. Bežní modelári - bez elektrotechnického vzdelania to isto ocenia.

Záverom tej rozpravy na rc-mánii je, že výrobcovia modelárskych pohonných jednotiek sa vykašlali na vedátorov a na prísne a presné zaškatuľkovanie každého komponentu, s ktorými si páni docenti a pani profesorky tak lámali hlavu a urobili to nasledovne:
1. Motor (ten *valček s tromi vývodmi*) urobili čo najjednoduchšie a teda čo najlacnejšie. Takže sa vykašľali na zužujúce sa magnety a na úpornú snahu o získanie nejakého lichobežníkového či sínusového priebehu EMF.
2. Regulátor urobili ala BLDC, pretože je oveľa-oveľa jednoduchší a tým pádom aj oveľa-oveľa lacnejší ako riadiaca jednotka ala SMPM.

To, že to nemá hladký priebeh statorového toku ani momentu ich netrápi. A právom, pretože vrtuľa je slušným zotrvačníkom. Že to má možno trochu kratšiu životnosť a trochu väčšie straty v železe ich tiež netrápi, však modelári nie sú energetici a životnosť motora sa počíta do prvého tvrdého pádu modelu.

Príjemné však je, že sa vrtuľa točí synchrónne s trochu poskakujúco rotujúcim (čo skok to asi 9 stupňov pootočenia) magnetickým poľom. Takže na zistenie/meranie otáčok motora, za účelom telemetrie alebo governor módu, stačí zmerať frekvenciu obálky striedavého napätia hociktorej fázy.

Až sa to raz prevalí a dozvedia sa to vedátori, tak vyskočia z kože a modelárčenie nám zatrhnú, až kým to nedáme do súladu s učebnicami.
Takže ja už radšej končím, aby som niečo neprekecol.
Bydlisko: NovéMesto nad Váhom
jetylo
modelár

Príspevkov: 1068

Moje modely
Poslať správu
Autor: jetylo Správa zaslaná: 24. 2. 2021 o 19:17
Teda Mior a toto teraz bolo o com?

Si uvedomujes, ze si teraz popisal jednosmerny motor s elektronickou komutaciou?
Bydlisko: Reca ( 59 rokov )
macko
modelár

Príspevkov: 25

Moje modely
Poslať správu
Autor: macko Správa zaslaná: 24. 2. 2021 o 22:09
Davam do pozornosti .... a čo s tymto na obrazku (a v pravom dolnom rohu ..Brushless D.C. )???
A zaroven pripominam temu na1. strane
Atto:
Mohol by mi, prosím, niekto skúsený popísať, ako funguje modelársky striedavý regulátor. Ďakujem.

A parafrazujem
Atto:
Mohol by mi, prosím, niekto skúsený popísať, ako funguje modelársky striedavy BLDC motor? Ďakujem.


Aby diskusia pokračovala....
Chlapi, mne sa nechce doučovať základy elektrotechniky .(mior)
RCmania.cz diskusia kde mior *doučuje * igoraB z elektrotechniky (skoda ze mu toto nenapisal tam)

Kde je pravda nech posudi kazdy sam.
Bydlisko: Mala Causa,Prievidza ( 62 rokov )
jetylo
modelár

Príspevkov: 1068

Moje modely
Poslať správu
Autor: jetylo Správa zaslaná: 25. 2. 2021 o 09:04
Ako pozeram, tak aj na rcmanii sa zasekli na tom, ze ludia nechapu ako funguje jednosmerny motor s komutaciou a pozabudli, ze vsetky poucky sa vztahuju k zjednodusenemu modelu motora s troma cievkami, tj jedna cievka na fazu a z dvojpolovym rotorom(v niektorych pripadoch 4 polovy). Lebo aj ten spominany 6krokovy princip komutacie plati len pre dvojpolovy rotor. Tym padom aj prepinanie magnetickeho pola po 60 stupnov plati len pre dvojpolovy rotor. Z toho vyplyva nepochopenie, kde sa berie ten obdlznikovy priebeh prudoveho pulzu, Ked uvazime, ze nase modelarske motorceky maju okolo 10 polovy rotor, tak potom aj ten lichoneznikovy impulz z dvojpoloveho rotora je zhusteny 5x, takze magneticke pole neskace o 60 stupnov ale len o 12, takze aj ten lichoneznikovy prudovy impiulz sa skracuje na jednu petinu dlzky, ale zase musi sa opakovat 5x, aby rotor obehol jednu otacku. Tento efekt moze potom pripominat svojim priebehom to, co Mior ukazal na svojom obrazku ako prieneh vystupu z UPS.
Bydlisko: Reca ( 59 rokov )
mior
modelár

Príspevkov: 165

Moje modely
Poslať správu
Autor: mior Správa zaslaná: 25. 2. 2021 o 09:39
jetylo:
Teda Mior a toto teraz bolo o com?

Si uvedomujes, ze si teraz popisal jednosmerny motor s elektronickou komutaciou?

Opäť omyl.

Nepopisoval som jednosmerný motor, ale modelársku pohonnú jednotku. Teda samotný motor *ten valček s tromi vývodmi* + modelársky tzv. striedavý regulátor, to chápané ako celok, teda ako pohonnú jednotku.
Už skôr som uviedol, že z tej rozpravy na rcmánii sme vyvodili záver, že modelárske pohonné jednotky nezapadajú do žiadnej škatuľky, ktoré sú uvádzané v rôznych vedátorských publikáciách.
Keby som bol popisoval jednosmerny motor s elektronickou komutáciou tak, aby to vyhovovalo vedátorom, tak by indukované EMF muselo mať lichobežníkový tvar.

Okrem toho sa tu stále naťahujeme o tom, čo je čo. A stále sme si to neujasnili.

Modelárska pohonná jednotka je regulátor + samostatný motor: *ten valček s tromi vývodmi*.

Ak skúsime hovoriť len o ňom - o tom "valčeku", tak výraz *motor s elektronickou komutáciou* je nezmyselný, pretože tá komutácia je v regulátore, nie v motore. V motore nie je nič.
Ten motor a ani nikto iný nemôže ani len tušiť, čo k nemu niekto pripojí. Či to bude elektronická komutácia, či to bude frekvenčný menič, alebo ho pripojí cez 3-fázový transformátor k 3-fázovej sieti v dome, rukou ho roztočí a nechá sa v letných horúčavách ovievať vzduchom z vrtule, nasadenej na motore.

A čuduj sa svete, ten motor bude fungovať. Navzdory vedátorom. Nebude potrebovať žiadnu komutáciu, ani mechanickú ani elektronickú. A bude doň tiecť regulárny sínusový, striedavý, 3-fázový prúd, ktorý bude synchrónny s rotujúcim magnetickým poľom vnútri motora.

Nič jednosmerné. Ale krásne - predpisové striedavé, synchrónne, 3-fázové.
A pritom sa ten motor - *valček* môže uraziť, že ho niekto nazval jednosmerným a ešte ho podozrieva, že má v sebe nejakú elektronickú komutáciu, hoci tam žiadna komutácia nie je.
Bydlisko: NovéMesto nad Váhom
jetylo
modelár

Príspevkov: 1068

Moje modely
Poslať správu
Autor: jetylo Správa zaslaná: 25. 2. 2021 o 10:49
Mior, ako fakt netusim preco si zaujal takyto postoj. Naptiek tomu, ze ja som dodal dokument, ktory jasne popisuje teoriu, preco je jednosmerny motor jednosmerny motor a preco je striedavy motor striedavy. V tom dokumente su jasne popisane principy fungovania oboch typov motorov. Tento dokument dokonca jednoznacke uvadza (co ty ignorujes), ze tieto bezkefove motory bez pomocnej riadiacej elektroniky su nefunkcne. Ty si okrem 4 obrazkov, z ktorych jeden nemal z nasou temou priamy suvis, neuviedol ziaden rukopalny dokaz o svojom tvrdeni. K druhemuo obrazku sa neviem vyjadrit, pretoze som nevidel ak vyzera ten BEMF z modelarskeho motorceka, ale posledne dva obrazku ukazuju komutaciu jednosmerneho prudu. Ako uz samotny nazov temy naznacuje, zadavatel sa pytal ako pracuje striedavy regulator, isto mal na mysli nas modelarsky regulator. Ja som na tretej strane tento diskusie vzniesol otazku, preco sa motor BLDC a k nemu pripojeny modul s elektronickou komutaciou nazyva striedavy, ked to nie je pravda. Ja som uviedol dalsie dva dokumenty, ktore naznacuju, ze modelarske regulatory su naozaj elektronicke komutacne moduly. Co si uviedol ty na potvdenie svojho tvdenia, ze sa jedna o striedave motory? Keby sa totiz jednalo o striedave motory, tak potom modelarsky regulator musi byt bud frekvencny menic trojfazoveho harmonickeho prudu, alebo to musi byt trojfazovy gererator kvazisinusoveho prudu generovaneho pomocou SIM (sirkovo impulzovej modulacie), alebo (v duchu mnou dodanej domuentac ) zdroj trojfazoveho kvazisinusoveho prudu.

a ty si na koniec napisal:

-ze vyrobcovia sa vykaslali na specialnu tvar polov a vyrobili najjednoduchsiu a najlacnejsiu variantu motora.
a mas pravdu, tejto specifikacii presne odpoveda BLDC motor, pretoze pre BLDC motor sa nepredpisuje ziaden specialny tvar polov(teda ak neberieme do uvahy rozriedy medzi zapojenim motora do hviezdy a do trojuholnika)
- ze regulator vyrobili ala -BLDC ,lebo je lacny a jednoduchy
a mas pravdu, pretoze elektonicka komutacia jednosmeneho prudu sa da spravit jednoduchsie(aj obvodovo ak softwerovo)
- ze nam nevadi zvlneny charakter momentu
a mas pravdu, ale zvlneny charakter momentu je vlasnost jednosmeneho motoru nie striedaveho
- že sa vrtuľa točí synchrónne s trochu poskakujúco rotujúcim (čo skok to asi 9 stupňov pootočenia) magnetickým poľom.
a mas pravdu,ale toto je vlastnost jednosmerneho motora nie striedaveho motora, a ten uhol je zavisly od poctu polov rotora

Este stale chces tvrdit, ze vedatori tomu nerozumia a jediny kto tomu rozunie je Mior?
A stale chces tvrdit, ze nepopisujes jednosmerny motor s eletronickou komutaciou ?



Bohuzial sa mi nepodarilo na internete zohnat exaktnu informaciu o tom, co vlastne nase regulatory robia. Nasiel som len dokumnet popisujuci specialny regulator pre quady, co som tu aj uviedol, a tento regulator rozlisuje, ci riadi BLDC motor, alebo SMPM motor. Kto si ten dokumet precital, tak vie, ze tam popisuju aj obvodove riesenie, takze regulator obsahuje aj obvody pre zistovanie polohy rotora, ktory u striedavych motorov je iny ako u jednosmernych a to prave z dovodu toho, ze striedave a jednosmerne motory pouzivaju iny sposob riadenia prudu v cievkach(striedave pouzivaju trojfazovy prud a jednosmerne pouzivaju dvojazovy jednosmerny prud).

Nasiel som aj dalsie texty, ktore sa zaoberaju napr vyvojom riadiacej elektroniky pre BLDC motory a vsetci do jedneho pouzivaju elektronicku komutaciu jednosmerneho prudu.

Takze Mior skusim parafrazovat Atta, ale na BLDC motore s regulatrom s eletronickou komutaciou nic striedave nie je. Nic!
Bydlisko: Reca ( 59 rokov )
mior
modelár

Príspevkov: 165

Moje modely
Poslať správu
Autor: mior Správa zaslaná: 25. 2. 2021 o 11:30
Boli by sme sa zhodli na všeličom, keby sme sa boli zhodli na tom základnom: či to, čo tečie do vývodov modelárskeho motora *valčeka*, je jednosmerný alebo striedavý prúd.

Odporúčam: pokým sa na tomto nezhodneme, nepokračujme ďalej.

Atto ti predložil obrázok, ako vyzerá prúd, po mechanickej komutácii, ktorý mení smer aj svoju veľkosť v čase.



Ukázal ti aj to, ako sa na prúd, ktorý mení svoj smer ale nemení veľkosť, pozerajú inde vo svete.



Ja som ti ukázal, lebo som to nameral, ako vyzerá prúd tečúci do vývodov cievok modelárskeho motora, ktorý mení smer aj svoju veľkosť v čase.



Takže podľa tvojich vlastných tvrdení
jetylo:
aby to bol striedavy prud musi sa menit v case

by to mal byť striedavý prúd. Ale ty radšej urážaš Atta, ktorého nazveš idiotom, vyhadzuješ mu na oči, že on sa votrel do tejto diskusie, pričom si zabudol, že to on založil toto vlákno, takže sa doň nemôže votrieť. Ako keby teba obvinili, že si sa votrel do svojho vlastného bytu/domu.
A keďže aj ja si myslím, že ten prúd je striedavý a opovažujem sa s tebou nesúhlasiť, tak na mňa útočíš, že sa tvárim, že snáď len ja rozumiem striedavým pohonom. Ja to nikde netvrdím, zato teba musím skoro v každom mojom príspevku opraviť, že to máš domotané, alebo tvrdíš nepravdy, alebo nám vkladáš do úst slová ktoré sme nevyriekli.

A tak sa teraz môžeš spojiť s Mackom a na Úrade priemyselného vlastníctva nájsť patent, ktorý zaradí tzv. Modifikovaný sínus, čiže rovnaký tvar aký tečie vývodmi cievok modelárskeho motora.
Pretože wikipédia píše, že jednosmerný prúd nemení smer a o striedavom prúde píše, že mení smer ale mení aj veľkosť.
Tak dajte hlavy dokopy a nájdite vo vašich teoretických dokumentoch, ako sa nazýva prúd, ktorý mení smer ale nemení veľkosť. Lebo wikipédia taký nepozná. Hoci evidentne existuje.
Bydlisko: NovéMesto nad Váhom
Atto
modelár

Príspevkov: 181

Moje modely
Poslať správu
Autor: Atto Správa zaslaná: 25. 2. 2021 o 11:55
Už som sa nechcel, napriek urážkam, zapájať do tejto diskusie, ale tu sa musím "vehementne vložiť". Nedalo sa odolať.

O tom ako ty, Jelyto, rozumieš alebo skôr nerozumieš elektropohonom, svedčí tvoja snaha poučovať Donemilia:
jetylo:
Doremilio ja tam vidim este jeden aspekt, na ktory sa tu zabuda, a otazkou je aky ma vplyv na funkciu motora. Ak hovorime o striedavom stroji, ktory by mal byt napajany v nasom pripade striedavym trojfazovym harmonickym prudom, alebo kvazisinusovym trojfazovym prudom. Ak je motor zabrzdeny, alebo sa netoci, magneticke pole sa v statore toci, pretoze je generovane strriedavym frojfazovym prudom.

Kľudne zastavuj striedavé a kľudne aj BLDC motory a kľudne očakávaj ako sa bude magnetické pole točiť ďalej. Pretože je (podľa teba) generované striedavým trojfázovým prúdom.

Ľudí ako ty, zvyknú nazývať BIG TEORETIK.

Tvrdíš, že si prečítal mnoho technických dokumentov o elektropohonoch.
Možno, ale buď si ich prečítal ešte stále málo, alebo (a to skôr) si nečítal tie správne.
jetylo
modelár

Príspevkov: 1068

Moje modely
Poslať správu
Autor: jetylo Správa zaslaná: 25. 2. 2021 o 12:33
Mior ten osciloskopicky obrazok, ukazuje PWM modulovany lichobeznikovy prudovy impulz(presne tak ako to popisuje teoria). Presne o tomto prudovom impulze pise aj pan docent Novak(ak som spotvoril meno, tak sa ospravedlnujem). Ak chceme regulovat vykon reps otacky jednosmerneho motora, tak to robime zmenou napetia na cievkach. Kedze pohonna bareria dodava konstatne napatie (neriesme pokles napetia pocas vybijania) a regulator nema v sebe vykonovy obvod na regulaciu napetia, tak sa ta robi PWM modulacoiu a to su tie ihlicky.Ak by si totizto komutoval na cievky plne napetie pohonnej baterie, tak by motorcek spravil to iste, co igra motorcek ked ho pripojis na 4,5V bateriu - roztoci sa na plne otacky.

A teraz sa dostavame k jadru problemu a nedorozumeniu.To, ze tie impulzy raz maju kladnu a raz zapornu hodnotu(ale v tomto pripade cely lichobeznikovy prudovy impulz) je vysledkom komutacie. Je nutny a bez neho by nevzniklo to skackajuce rotacne pole. V pripade dvojlopoveho rotora je to tych spominanych 60 stunov, v pripade 10 poloveho by to malo byt 12 a pri viacpolovych este menej. Treba si uvedomit, ze toto prepinanie sa vykonava aj u jednosmerneho motoru s mechanickou komutaciou.

A teraz kamen urazu, To, ze tie impulzy su raz kladne , potom je medzera a potom zase zaporne je vysledok komutacie jednosmeneho prudu. ako som pisal musi sa diat. Ak na zaklade toho javu ty usudzujes, ze sa jedna o stredavy motor, tak toto je prave ten omyl, ktory sposobuje nedorozumenie medzi taborom, ktory tvrdi, ze sa jedna o komutaciu jednosmerneho prudu a taborom, ktory tvrdi, ze sa jedna o striedavy motor, pretoze to ma striedavy charakter prudu.

Preto som tu v niektorom s diskusnych prispevkov uviedol tie citacie z dokumentu, ktore si ty zosmiesnil ako vedecke. Lenze tie citacie popisuju, preco je jednosmerny motor jednosmerny a to preto, a toto je alfa a omega - vo vzduchovej medzere medzi rotorom a statorom tecie konstatny magneticky tok, ktory je generovany jednosmernym prudom. a toto je definicia jednosmerneho motora. odhliadnut od faktu, ktory tu tiez kazdy ignoruje a ktory popisuje jednosmerny motor a to ze v danom okamziku sa pouzivaju len dve fazy na rozdiel od definicie striedaveho motora ,ktory vyzaduje pouzitie vsetkych troch faz naraz, aby sa mohlo vytvorit rotujuce magneticke pole, co je zase zaklad striedaveho stroja. Toto nie su moje vymysli, to je popis principu fungovania.

Mior verim tomu, ze ak by sme monitorovali igra motorcek (ako zastupcu jednosmernych motorov s mechanickou komutaciou, a napichli jednotlive fazy/cievky ma osciloskop, tak by sme ziskakali podobne osclilogramy, ake sa daju ziskat z kombinacie BLDC motoru plus modelarsky regulator. Za predpoikladu, ze by sme ten motorcek regulovali regulatorom pre plechovky, tak by sme tam videli aj tie ihlicky, tak ako ta tvojom obrazku.

viac uz asi ine je co napisat.

Atto a teraz tento tvoj prispevok je o com? Neprecital som mnozstvo dokumentov, ale len tolko, kolko kolko bolo potrebne na pochopenie istych suvislosti.

Kludne ma mozes oznacit za big teoretika, ale toto je slovom druha tema(mozno tretia) na forach, kde som sa zapojil a nieco tvrdim. Do kolkych tem si ty sa zapojil ty a mudroval si tam ? Naposledy to bola diskusia o zalietavani akrobatickych modelov. A ja sa pytam, kolko akrobatickych modelov si zalietal, ze si dovolis vyvolat diskusiu o tom ako sa to ma robit?
Bydlisko: Reca ( 59 rokov )
Atto
modelár

Príspevkov: 181

Moje modely
Poslať správu
Autor: Atto Správa zaslaná: 25. 2. 2021 o 13:45
jetylo:
Naposledy to bola diskusia o zalietavani akrobatickych modelov. A ja sa pytam, kolko akrobatickych modelov si zalietal, ze si dovolis vyvolat diskusiu o tom ako sa to ma robit?

Ja viem, že ťa strašne štve, že si dovolím niečo napísať do vlákna, ktoré som sám založil. Či už toto alebo to o zalietavaní akr. modelu.

Ak si si nevšimol, tak aj v jednom aj v druhom som sa pýtal skúsenejších. A dostal som odpovede. Niééééé, od teba neboli. Od teba ani jedna.

Ale aby som ti odpovedal: zalietal som jeden akr. model. Po tom, ako som dostal odpovede v tomto vlákne https://www.rcportal.sk/nastavenie-quotgeometriequot-akrobatickeho-modelu-ft12790

Možno ty máš vo zvyku najprv zalietať model a potom sa pýtať, ako sa to robí. To je tvoj postup.

Môj je taký, že ak niečo neviem, tak sa najprv opýtam skúsenejších a až potom to idem robiť.

.....................................................................

Ale chcem ti pripomenúť, že už niekoľkokrát opakovane, keď si dostal jasnú otázku (ohľadne striedavých prúdov), tak VŽDY si sa odpovedi vyhol a snažil sa pozornosť odviesť inam.
mior:
Boli by sme sa zhodli na všeličom, keby sme sa boli zhodli na tom základnom: či to, čo tečie do vývodov modelárskeho motora *valčeka*, je jednosmerný alebo striedavý prúd.

Odporúčam: pokým sa na tomto nezhodneme, nepokračujme ďalej.

Atto ti predložil obrázok, ako vyzerá prúd, po mechanickej komutácii, ktorý mení smer aj svoju veľkosť v čase.



Ukázal ti aj to, ako sa na prúd, ktorý mení svoj smer ale nemení veľkosť, pozerajú inde vo svete.



Ja som ti ukázal, lebo som to nameral, ako vyzerá prúd tečúci do vývodov cievok modelárskeho motora, ktorý mení smer aj svoju veľkosť v čase.



Takže podľa tvojich vlastných tvrdení
jetylo:
aby to bol striedavy prud musi sa menit v case

by to mal byť striedavý prúd.

Tak dajte hlavy dokopy a nájdite vo vašich teoretických dokumentoch, ako sa nazýva prúd, ktorý mení smer ale nemení veľkosť. Lebo wikipédia taký nepozná. Hoci evidentne existuje.
jetylo
modelár

Príspevkov: 1068

Moje modely
Poslať správu
Autor: jetylo Správa zaslaná: 25. 2. 2021 o 14:21
Atto zase sa dostavame do bodu, kedy dochadza k odbocovaniu a zase sa ide riesit to, co je uplne zjavne, co dokonca ani ja nepopieram, Takze pekne po poriadku. Prvy obrazok podla teba ukazuje vysledok komutacie jednosmerne prudu, moze byt, druhy obrazok ukazuje nejake striedave priebehy, ktore vsak maju s nasou temou spolocne len to, ze ukazuju,ze striedavy signal moze ma rozne tvary. Treti obrazok , ktory Mior ukazuje, je vysledok komutacie, ktory som popisal v inom diskusnom prispevku a zjavne nechape co ukazuje, teda okrem toho, ze ukazuje ze raz to ma kladnu a raz zapornu hodnotu.

Chlapi je uplne zjavne, ze vy ste si zalozili svoju teoriu o tom co je striedavy motor, len na zaklade tychto faktov a uplne ste odignorovali fakt, ze striedavost/jednosmernost motoru sa posudzuje na zaklade uplne inych parametrov, ako je napr. jeho magneticke vlastnostii a dalsie ine vlastnosti.

Kedze tieto fakty ignorujete, davate tym jasne najavo, ze ste nepochopili ako funguje jednosmerny motor s komutaciou a ako funguje striedavy motor, pretoze sa stale viazete len na ten jeden argument, ze cievkou tecie striedajuci sa prud a ignorujete, preco to tak je.
Bydlisko: Reca ( 59 rokov )
mior
modelár

Príspevkov: 165

Moje modely
Poslať správu
Autor: mior Správa zaslaná: 25. 2. 2021 o 15:35
Jelyto, ty si mimoriadne plodný človek.
Vyplodil si toľko textu, že by som si musel vziať týždeň dovolenky, aby som ti mohol odpovedať, alebo vyvrátiť tvoje nepravdy.

Tento obrázok



vôbec nemusí byť výsledkom komutácie. Ja taký priebeh vyrobím pomocou mikrokontroléra a pár odporov. Potom ho zosilním v elektrónkovom zosilňovači v triede A a z výstupného transformátora to privediem do motora. Keď to urobím trojmo s tým správnym časovým rozostupom, tak sa motor bude točiť. A pritom tam žiadna komutácia nie je. A keďže bol ten priebeh získaný s pomocou elektróniek, tak budeme motor nazývať elektrónkovým?

V tvojich vyjadreniach je spústa nezmyslov:
jetylo:
sa stale viazete len na ten jeden argument, ze cievkou tecie striedajuci sa prud a ignorujete, preco to tak je.

Nuž, ak do cievky tečie striedajúci sa prúd, tak to je preto, že som ho tam pustil. A motor sa môže aj zblázniť a sínusový z neho neurobí. A jednosmerný už vôbec nie.

jetylo:
vsetky poucky sa vztahuju k zjednodusenemu modelu motora s troma cievkami, tj jedna cievka na fazu a z dvojpolovym rotorom(v niektorych pripadoch 4 polovy). Lebo aj ten spominany 6krokovy princip komutacie plati len pre dvojpolovy rotor.

Nezmysel. Ten 6-krokový princíp funguje aj pri viacpólových motoroch. Len vtedy sa po tých šiestich cykloch rotor neotočí o 360 stupňov, ale napr. len o asi 51 stupňov, pre každý krok o asi 9 stupňov, ako som už skôr uvádzal pre 14-pólový motor.

jetylo:
bezkefove motory bez pomocnej riadiacej elektroniky su nefunkcne.

Nezmysel. On bude fungovať aj bez tej riadiacej elektroniky, tak ako som ti to ukázal s príkladom toho 3-fázového transformátora. Len nebude schopný meniť otáčky, bude sa točiť konštantnými otáčkami.

jetylo:
- ze nam nevadi zvlneny charakter momentu
a mas pravdu, ale zvlneny charakter momentu je vlasnost jednosmeneho motoru nie striedaveho

Nezmysel. Za zvlnený charakter momentu môže regulátor, nie motor, teda *ten valček s tromi vývodmi*.

jetylo:
- že sa vrtuľa točí synchrónne s trochu poskakujúco rotujúcim (čo skok to asi 9 stupňov pootočenia) magnetickým poľom.
a mas pravdu,ale toto je vlastnost jednosmerneho motora nie striedaveho motora

Nezmysel. Za poskakujúco rotujúce magnetické pole môže regulátor, nie motor *valček*. Ak by si do toho istého motora pustil hladký 3-fázový priebeh, tak pole nebude poskakovať, ale bude rotovať hladko.

jetylo:
Mior, ten osciloskopicky obrazok, ukazuje PWM modulovany lichobeznikovy prudovy impulz

Nezmysel. Ten impulz nie je a ani nemá byť lichobežníkový. Lichobežníkový by mal byť priebeh indukovaného EMF.

jetylo:
To, ze tie impulzy raz maju kladnu a raz zapornu hodnotu(ale v tomto pripade cely lichobeznikovy prudovy impulz) je vysledkom komutacie.

Nezmysel. Lichobežníkový impulz nie je výsledkom komutácie. Platí to isté, čo v predchádzajúcom bode.

jetylo:
Je nutny a bez neho by nevzniklo to skackajuce rotacne pole.

Nezmysel. On nie je nutný v zmysle nutne potrebný. On je nutný v zmysle nutného zla, keďže bola použitá jednoduchá komutácia. Keby sa hladký priebeh rotujúceho magnetického poľa dal vyrobiť rovnako lacno, tak by tam žiadny impulz nutný nebol. A nebolo by ani to skákajúce magnetické pole. Lebo aj to je len nutné zlo lacného riešenia.

jetylo:
to je definicia jednosmerneho motora. odhliadnuc od faktu, ktory tu tiez kazdy ignoruje a ktory popisuje jednosmerny motor a to ze v danom okamziku sa pouzivaju len dve fazy

Nezmysel. To o tých dvoch fázach tu nikto neignoruje. Len o tom nikto nemá potrebu dookola písať. Veď ten graf (ktorý sa ti zdal byť taký zavádzajúci a nepresný), som tu dal ja a z neho je jasné, že v BLDC regulátoroch tečie prúd vždy cez dve cievky naraz a tretia je bez prúdu. Ešte som ti dal aj obrázok zapojenia motora do hviezdy a popis k tomu. A tam to je.

Ak máš pocit, že ani jeden z nás nechápe princíp modelárskeho motora a regulátora, len ty áno, tak ti dám do pozornosti jeden vtip:
Po diaľnici ide chlap v aute a v dopravnom hlásení sa ozve: Vodiči dávajte si pozor. Po diaľnici ide jeden vodič v protismere.
On sa pozrie a zamrmle si: Čo jeden. Všetci.
Bydlisko: NovéMesto nad Váhom
palci72
modelár

Príspevkov: 1056

Moje modely
Poslať správu
Autor: palci72 Správa zaslaná: 25. 2. 2021 o 17:08
"jetylo:"
Ja si myslím....alebo....ak dobre vidím.....tak "mior" Ťa zatlačil a posadil do zadu do najtmavšieho kúta tohto vlákna.....
Povedal by som to v skratke asi takto....

"jetylo:"
Už si dosť starý... /v popise máš 56rokov/.... na to aby si konečne pochopil že už máš byť "TICHO".....

Myslím si že by už aj ostatní mali pochopiť že toto handrkovanie nevedie k ničomu.....
Celé je to len o tom hádaní sa ......."Čo vlasne bolo skôr....či vajce alebo sliepka".....Každý si melie svoje a....nikto neustúpi.....

Chlapci....Vy nemáte doma čo robiť????......pozrite sa vonka ako pekne svieti slnko.....treba ísť lietať....Tak....šup...šup....
Bydlisko: Podkrivaň ( 52 rokov )
jetylo
modelár

Príspevkov: 1068

Moje modely
Poslať správu
Autor: jetylo Správa zaslaná: 25. 2. 2021 o 18:12
Mior super tak sa pohli lady,

A teraz si tiez pripustil fakt, ze tu v podstate umyselne klames v tom zmysle, ze tu podsuvas obrazky s popiskami a raz tvrdis, ze je vysledok komutacie a ja ked napisem, ze to moze byt, tak mi napises, ze to tak vobec nemusi byt, ze taky obrazok mozes vyrobit aj inym sposobom a ze bude ukazovat nieco ine. Skus sa dohodnut sam, zo sebou co vlastne chces prezentovat a dokazovat.

Inak je super, ze si pripustl existenciu 6krokoveho principu komutacie a dakujem, ze si mi ozrejmil, ze to funguje aj pri viacpolovych rotoroch, lebo som si nebol isty, ze ked to napisem ja, ci to bude pravda.

S tym bezkefovym motorm som spravil botu, lebo tam patri aj striedavy motor(co som si neuvedomil - moja chyba) a ten bude fungovat ako pises.

Nezmysel. Za zvlnený charakter momentu môže regulátor, nie motor, teda *ten valček s tromi vývodmi*.

BLDC motor (a tym je aj modelarsky motor) je kompletny len s riadiacou elektonikou. za zvlneny charakter moze princip funkcie komutacie, ktora v motore generuje magneticke pole, takze to zvlnenie v konecnom dosledku generuje motor na zaklade riadenia z regulatora. To magneticke pole a pohyb rotoru vykonava motor nie regulator.

Nezmysel. Za poskakujúco rotujúce magnetické pole môže regulátor, nie motor *valček*. Ak by si do toho istého motora pustil hladký 3-fázový priebeh, tak pole nebude poskakovať, ale bude rotovať hladko.

odbacas od temy a zamlzujes - bavime sa o jednosmernom motore a elektronickou komutaciou a nie o SMPM. takze toto si nabuduce odloz do inej temy o SMPM. to poskakovanie sposobuje elektronicka komutacia ako princip vytvarania magnetickeho pola v jednosmernom motore.

Nezmysel. Ten impulz nie je a ani nemá byť lichobežníkový. Lichobežníkový by mal byť priebeh indukovaného EMF.

To tvrdis ty a ja mozem kludne napiset, ze je nezmysel co si ty napisal. Ja to budem dokladat tym, ze sa odkazem na patricny dokument, ktory som tu uviedol, popripade na tvrdenie pana docenta Novaka z textu, ktory tu uviedol Atto, popripade na tabulku pani profesorky Hrabovcovej. Mior, ty mi cim chces dolozit, ze ten prudovy impilz nema byt lichobeznikovy...


Nezmysel. Lichobežníkový impulz nie je výsledkom komutácie. Platí to isté, čo v predchádzajúcom bode.

A na tuto somarinu si kde prisiel ? Teba ako fakt nedochadza, ako funguje komutacia?

Nezmysel. On nie je nutný v zmysle nutne potrebný. On je nutný v zmysle nutného zla, keďže bola použitá jednoduchá komutácia. Keby sa hladký priebeh rotujúceho magnetického poľa dal vyrobiť rovnako lacno, tak by tam žiadny impulz nutný nebol. A nebolo by ani to skákajúce magnetické pole. Lebo aj to je len nutné zlo lacného riešenia.

Mior prepac, zacinam mat pocit ze si robis z huby rit., Ta komutacia tam je, je nutna , pretoze je to konstrukcky prvok jednosmerneho motora, aby sa mohol tocit. Prave preto, ze tam nie je k dispzicii to hladke rutujuce pole, musi sa vyrabat to skackajuce a to sa prave vyraba tou komutaciu, kedy sa zopnu v spravnom poradi na urcity cas dva "spinace" a prave za ten cas, pokial su tie dva spinace zopnute sa vytvori ten impulz. Lichobeznikovy je preto, ze polovodicovym prvkom malinku chvilku trva, kym prejdu z nevodiveho stavu so vodiveho a naopak(ale to ty isto vies, ved robis s elektickymi obvodmi) a tento stav sa zmeni, ked rotor dosiahne spravnu polohu, tak dojde k prepnutiu spinacov a je zopnuta ina kombinacia cievok.


Nezmysel. To o tých dvoch fázach tu nikto neignoruje. Len o tom nikto nemá potrebu dookola písať. Veď ten graf (ktorý sa ti zdal byť taký zavádzajúci a nepresný), som tu dal ja a z neho je jasné, že v BLDC regulátoroch tečie prúd vždy cez dve cievky naraz a tretia je bez prúdu. Ešte som ti dal aj obrázok zapojenia motora do hviezdy a popis k tomu. A tam to je.

Mior zase zavadzas. pretoze, ak by si akceptoval, ze je to komutacia a ze je sa sucasne pouzivaju len dve fazy, tak automaticky to vylucuje fakt, ze sa jedna o striedavy motor, pretoze ten je deklarovany ako trojfazovy s tym ze, sa pouzivaju sucasne vsetky tri fazy.

Toz asi tak.

Ten vtip je usmevny a hlavne stary, ale nie je o mne. A na rozdiel od teba a tebe podobnych som pochopil ako modelarsky motor spolu s modelarskym regulatorom funguje - je jednosmerny motor s elektronickou komutaciou. Dokonca ten motor to ma aj v nazve, co zjavne tvoja komunita ignoruje.

Ja ti dam tiez jednu perlicku. Kto cital knizku Zdenka Jirotku - Saturnin - tak ty se ten stryc Frantisek, ktory objavoval objavene a ignoroval fakt, ze uz to niekto iny objavil a hlavne to spravne pomenoval.
Bydlisko: Reca ( 59 rokov )
lv
modelár

Príspevkov: 2802

Moje modely
Poslať správu
Autor: lv Správa zaslaná: 25. 2. 2021 o 18:16
Jetylo, ...ale nič. Choď už do prdele.
Bydlisko: Trenčianska Turná ( 58 rokov )
1 2 3 4 5 6 7 8
  • Odpovedať
Musíte byť prihlásený na pridávanie príspevkov.
Úvodná stránka
  • 933 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 0 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: sunita10,