Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

Ako nabíjať batérie na letisku ?

Pridané: 11. 4. 2017 o 11:52 | ID článku: CLA381 | Zobrazenia: 23342x | Komentárov: 93 | Autor: modelar22

Ako nabíjať batérie na letisku ?

Touto otázkou sa zaoberá nejeden modelár. Je viacero možností. Najbežnejšou je využiť batériu v aute. No v novších typoch aut je to komplikované nakoľko akumulátor je zaprataný elektronikou a je takmer neprístupný. Ďalšia možnosť je elektro centrála. No to je dosť pridrahé.
A tak ostala tretia možnosť malý gelový 12V akumulátor. Tato možnosť je dosť často používná modelármi na letisku.


Používať ale akumulátor len tak naholo je dosť riskantné. Jednak z hľadiska skratu ale aj prevádzkového napätia, ktoré je bez kontroly. Podbitie gelového akumulátora pod 50% jeho kapacity znamená prudké zníženie počtu jeho nabíjacích cyklov. A tak jedno z mojich kritérií bolo mať tento proces pod kontrolou. A čo tak ho dobýjať priamo na letisku slnkom?
No keď som na stránke TME Slovakia našiel 14V/10W solárny panel za takmer ľudovú cenu 12€ bolo rozhodnuté, že pôjdem touto cestou.

.
V podstate sa jedná o akúsi mini fotovoltaickú elektrárničku /ostrovného tipu/. Srdcom zdroja 12V napájača je mikroprocesorom riadený regulátor, ktorý riadi nabíjanie akumulátora zo sol. panela a kontroluje aj jeho vybíjanie /keď klesne jeho hodnota na polovicu začne svietiť červena LED dioda. Má tiež kontrolu výstupu pri preťažení sa automaticky odpojí výstupné napätie.


K stavbe som použil spomínaný panel 14V/10W regulátor nabíjania CA06 gelový akumulátor bižutériu v štýle čo šuplík dal. Krabica je zhotovená 10 mm bukasu. Stavba je jednoduchá takmer všetky kontakty sú na svorkovniciach tak vystačíme zo skrutkovačom .



Celé zariadenie som testoval pri polo zamračenej oblohe panel dával cca 8W /0,6A/ Akumulátor /2S/
Bol vybitý pri lietaní na malom vetroni cca 30min lietania bez termiky . Chcel som poznať koľko dodá pri nabíjaní panel a koľko akumulátor tak som zvolil nabíjací prúd len 0,5A. /použitý nab. GRAUPNER a z panelu W-met WM-100/Nabíjaný akumulátor sa nabil cca za 50min celková odovzdaná kapacita bola 460mAh z toho zo slnka išlo 420mAh./viď obr./ Nakoľko používam AKU max 2S /1800 a nabíjam prúdmi do 1C tak mi to vyhovuje. No pre vyššie prúdy by bol potrebný 20W panel a lepší akumulátor /25-50Ah/Tieto má tiež spomínaná firma v ponuke no je to niečo väčšie a drahšie Toto riešenie nie je vhodné pre tých ktorý hľadajú výkonové riešenie nad 70W

http://www.tme.eu/sk/details/mf-20w/fotovolticke-moduly/

Časom som ešte doplnil merací prístroj, ktorý cez prepínač kontroluje napätie akumulátora a napätie fotovoltaického panela. Pripojenie panela som riešil cez 5,5 napájací konektor. To umožňuje v prípade potreby nabíjať gelový akumulátor v noci cez bežný adaptér 16V/1A./ napr. odnotebooku/. Keďže nabíjanie riadi regulátor netreba žiadna iná nabíjačka. V budúcnosti plánujem doplniť akustický modul kritického napätia a panel dostane svoje miesto na veku kufra vysielača.
Na výstupe sú zdierky pre 12V a auto zásuvka, aby sa dalo pripojiť rôzne príslušenstvo napr. USB nabíjačka na telefón, LED osvetlenie, malý menič na 220V atď.
[b]
[b][/b]

1 2 3 4 5 6 7
Autor Správa
peterrc
modelár

Príspevkov: 1035

Moje modely
Poslať správu
Autor: peterrc Správa zaslaná: 12. 4. 2017 o 10:37
len 8- 10 W? Trochu málo. Riešil som tento problém inak a to 2-mi sposobmi:
1.) Kúpil som konektor na nabíjačku do autozapalovača. Autozapalovač- výstup, mám aj v kufri (minivan Ford Galaxy), elektrika ide aj bez zapnutého kľúča. Zapojím nabíjačk a nabíjam baterku. Výstup z konektora v aute je max 10A /12V, takže žiadny problém.

2.) kúpil som menič 12 - 220V. Má aj snímanie hlavnej baterky, aby nedošlo k jej vybitiu tak, že nenaštartujem. Zapojím do autozapalovača a mám 220V a nabíjam klasicky cez nabíjačku. Trvalý výkon má okolo 100W, čo postačuje.

Ak by som mal nabíjať s 8W zdrojom, tak to ani nemusím nabíjať. 3S baterka 12V (prb.) - nabíjanie teda okolo 0.7A........2 hodiny nabíjať baterku nemám záujem, keďže používam 3S a od kapacity 2200mAh hore.
Bydlisko: Trnava
modelar22
modelár

Príspevkov: 34

Moje modely
Poslať správu
Autor: modelar22 Správa zaslaná: 12. 4. 2017 o 11:34
No nie v každom aute to tak funguje mne napr. ide len pri zapnutom kľúči aj to len 20 min potom to eco systém vypne . A v prípade start stop systému je baterka dosť už aj tak preťažená.

Ten zdroj ma mimochodom maximum 70W je to tam na štítku napísané.Tých 10W len dobíja gel aku. a aspoň čiastočne doplňa spotrebovanú energiu . Ale ten panel tam vôbec nemusí byť prípadne môže tam byť silnejší.Aj aku môže biť povedzme aj auto akumulátor . V podstate pre auto aku tiež platí že prevádzkovať ho bez kontróly je preň likvidačné ../V podstate gel.aku je tiež olovený aku len namiesto kyseliny je tam gel/

Čo sa tíka toho meniča asi by som ho dal do šuplíka a radšej použil 12V nabíjač .Zober si že
z 12V vyrobíš 220V aby si ích znovu premenil na 12 alebo o niečo viac .To je kopa strát ktoré sa premenia len na teplo a zbytočne spotrebujú prúd z auto batérie /a nie malý/
( 65 rokov )
maria
modelár

Príspevkov: 171

Moje modely
Poslať správu
Autor: maria Správa zaslaná: 12. 4. 2017 o 21:49
Premna je záver jasný.skôr ako kupovať fotovoltaicke články ,spajat,merať,špekulovať a potom 3 hodiny nabijat tak radšej sa pobzeram po nabijacke ktorá vie pracovať doma na 220v a aj na letisku na 12v. 99%modelárov chodí na letisko autom a to jedno percento lieta pár krokov od domu.
Bydlisko: trstin ( 36 rokov )
PeterB
modelár

Príspevkov: 91

Moje modely
Poslať správu
Autor: PeterB Správa zaslaná: 13. 4. 2017 o 09:33
Pokial chces nabijat na letisku a nemas k dispozicií 10 až 20A (samozrejme zalezi ake pouzivas baterky), tak nabijanie na letisku je sialenstvo.
Ide hlavne o to aby si to rychle nabil a uzival si lietanie a nie nabijanie . Potom je lepsie mat kupenych viac baterii a nabit si to v klude doma. Alebo kupit elektrocentralu 1kW.
mato321
modelár

Príspevkov: 180

Moje modely
Poslať správu
Autor: mato321 Správa zaslaná: 13. 4. 2017 o 14:41
praveze je to dobre myslene len kazdemu vyhovuje nieco ine a samozrejme kazdy sa priklonik k pohodlnosti
vobec to nieje sialnestvo nabijat niekde v prirode pri poli na letisku a tak,,ak uz by ti aj malo auto klepat hodinu tak spotrebujes priblizne 1,5 litra paliva + - ,samorejme lepsie sa nabija viackanalovou nabijackou a zalezi aj ake baterky sa nabijaju z akou kapacitou ak do 2200mah priblizne 5kusov sucasne tak netreba vobec auto startovat a baterka nedostava na frak ani trocha ,baterka dostava na frak ak sa hlboko vybija pravidelne co v tomto pripade vobec nieje mam to odkusane
ale nabijat po jednej je teda naozaj sialenstvo ako bolo uvadzane vyssie
cize ja si myslim ze netreba sa bat niekde vonku nabijat baterky v aute a kludne aj vyssiou intenzitou ako 1C urobit si na priamo v kufri kable z baterky na autozapalovac je tiez praca na 10minut,,v mojom pripade nepotrebujem ani to ked nabijam 5ks sucasne s kapacitou 2200mah 3s rychlost nabijania iba vonku zvysujem na 2C klasicky nabojam 1C
este pripajam ilustrativny obrazok XT60 rozdvojky (ak by to chcel tiez niekto takto skusit vyrobit tak najlepsie je nabijat tak do 4,15v priblizne a potom si popripade este na balanceri na 4,2 zrovnat vsetky clanky)
peterrc este jedna rada pre teba teda neviem ci pouzivas sinusovy menic ale ak nie tak od pouzivania toho menica cim skor upusti lebo hlavne modifikovane(z trapezovym priebehom) menice poskodzuju citlivu elektroniku ktorou presna nabijacka urcite je


Bydlisko: BA ( 42 rokov )
Joba
modelár

Príspevkov: 1405

Moje modely
Poslať správu
Autor: Joba Správa zaslaná: 13. 4. 2017 o 17:47
Trebars takýto ,,power box "stačí na pár letov aby olovená baterka mala ešte kapacitu na štartovanie:
a dá sa využiť aj v zime ako pomocné aku pri štartovaní (dobíjaní) zmrznutej baterky
Bydlisko: Bratislava -Karlova Ves ( 58 rokov )
PeterB
modelár

Príspevkov: 91

Moje modely
Poslať správu
Autor: PeterB Správa zaslaná: 13. 4. 2017 o 18:44
Ono to sialenstvo nebolo myslene v zlom , narazal som na dlhe nabijanie. A kazdy si nabija ako uzna za vhodne a ako mu to vyhovuje. No ja a asi dalsich xx% si chce polietat ci pojazdit a nie dlho cakat.
TomasBa
modelár

Príspevkov: 480

Moje modely
Poslať správu
Autor: TomasBa Správa zaslaná: 13. 4. 2017 o 22:33
Ja budem potrebovat zachvilu viriesit podobni problem do novej lode budem musiet nabijat 2x3S 4400mah a 2x5S 4400 v lodi to bude ako 8S 8800mah pre tento ucel som zakupil turnigy reaktor 4x300W 20A kedze baterky do tejto lode su drahe ako kokain nad druhou sadou budem uvazovat az za niaku dobu jedine vichodisko mi zatial vichadza kupit centralu s aspon 2500W vykonom idealne hondu ale cena hondy je velmi "slusna" pre to by ma zaujimali aj niake alternativi nemate niekto niaky napad? Rad by som tieto baterky nabil aspon 4-5X plus k tomu 8x2200mah 3S a 6x4400 4S vdaka za napady a rady plus samozrejme chcem nabijat tie 4400mah aspon 15A nech to netrva hodinu
mato321
modelár

Príspevkov: 180

Moje modely
Poslať správu
Autor: mato321 Správa zaslaná: 13. 4. 2017 o 22:47
ak kupis elektrocentralu nemusis mat vyhrate,vacsina dava modifikovany sinus a odpalis si nabijacku,2500w pure sinus converter samotny znackovy stoji 400-500eur a kde mas este centralu
Bydlisko: BA ( 42 rokov )
TomasBa
modelár

Príspevkov: 480

Moje modely
Poslať správu
Autor: TomasBa Správa zaslaná: 13. 4. 2017 o 22:50
Tak ale honda pise ze moze byt zapojena aj citliva elektronika tak som bol v tom ze je to pohode take vravis ze treba este niaky vihladzovac sinusoidy?
mato321
modelár

Príspevkov: 180

Moje modely
Poslať správu
Autor: mato321 Správa zaslaná: 13. 4. 2017 o 23:12
neviem o aku centralu sa jedna ja mam convertor 2500w kde sa uvadza ze je aj na citlive spotrebice ale mam velmi velke pochybnosti kedze sa jedna o modifikovany sinus a myslim si ze to je len akasi reklama ale na karbobrusku Super ci motorovy pilu ,nebolo by ti lepsie nechat si nastartovane auto a napajat sa zo siete auta?teda neviem ci tvoja nabka ide aj na 12V, pri jednosmernom prude by odpadla starost ci obava o to ze by si mohol poskodit nabijac striedavym napatim
ja mam skoro 2000w alternator v osobaku ale to nieje na volnobehu tych 2000 cize to je zas dalsia vec,,ten vyhladzovac co si spominal na to sa pouziva specificky procesor co riadi priebeh ale tam uz dalej ti neviem dat odporucenia tam jak sa uz jedna o ciste vystupy tak su horibilne sumy pri vyssich vykonoch

ale zas nechcem len strasit skusit to mozes na tu centralu co to urobi ist to moze ale moze to napachat aj skodu
Bydlisko: BA ( 42 rokov )
TomasBa
modelár

Príspevkov: 480

Moje modely
Poslať správu
Autor: TomasBa Správa zaslaná: 14. 4. 2017 o 08:04
Islo by o tuto centralu myslim si ze ked je digitalna tak je asi najlepsia aka sa da dneska zohnat tak by mohla uz zvladat aj citlivu elektriku. z auta si to neviem predstavit nechavat celi den vrcat auto a este na 2000 ot/min.

https://elektrocentraly.heureka.sk/honda-eu-20i/specifikace/#ng:22d916c5e19a270884de2f524469563a
mato321
modelár

Príspevkov: 180

Moje modely
Poslať správu
Autor: mato321 Správa zaslaná: 14. 4. 2017 o 12:14
vyzera to byt kvalita,pravdepodobne by sa uz mohlo jednat o cisty vystup usudzujuc uz len z ceny, druhe centraly s tymto vykonom stoja hadam len tretinu ceny tejto, uvadzaju len ze vystup invertor ale nic viac,nemozem to ani preklikat ani popozerat ine stranky koli mojmu internetu ze by som sa dozvedel viac
Bydlisko: BA ( 42 rokov )
TomasBa
modelár

Príspevkov: 480

Moje modely
Poslať správu
Autor: TomasBa Správa zaslaná: 14. 4. 2017 o 12:45
No toto by malo byt priamo urcene na citlivu elektroniku a ked by aj bol trosku krivsi sinus tak by skodil len zdroju nie nabijacke ci?
mato321
modelár

Príspevkov: 180

Moje modely
Poslať správu
Autor: mato321 Správa zaslaná: 14. 4. 2017 o 13:38
ano malo by to byt tak ako pises viacmenej ze das na hubu zdroju a ked je dobry tak neublizi nabke
tomu sa kazdy vyrobca brani davat vnutro ktore dava nasledne cisty vystup lebou houby zarobia tych 400-500e za znackovy 2500w convertor invertor menic som poveda malo tam este 2-3stovky by trebalo prihodit a ked nebude mat cisty vystup ale schodikovy laicky povedane tak si mozes kupit zda sa mi ze mala 6000w ta centrala a stala 279eur a nebudes preplapac horibilnu sumu len za znacku a stabilizaciu a za tak maly vykon 1600w
to je na hlavu aby som dal za 1,6kw 1600eur aj ked 2000 ti sice doakze dat ale to si nepocul ten rev
ako priklad ti uvediem z praktickej skusenosti ked som zo zaciatku pouzival menic z modifikovanym vystupom(ktore su samozreme vsade v predaji a nikto ta nato neupozorni) tak prvy adapterna notebook som odpalil a bol som tak hlupuy ze som tam pichol aj druhy z druheho notebooku a ten nastatie len skvrcal a islo mi to dobre na nervy teraz uz mam cisty vystup a je to ok
Bydlisko: BA ( 42 rokov )
1 2 3 4 5 6 7
  • Pridať komentár
Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť.
Úvodná stránka
  • 766 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 3 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: psmotokary,