Výrobca: | FlyFly Hobby |
Rozpätie: | 4000 mm |
Hmotnosť: | 3900 g |
Kategória: | Lietadla - vetrone |
Dĺžka: | 1560 mm |
Materiál: | Trup laminátový, krídla konštrukčné |
Motor: | 2 elektro-motory v tlačnom usporiadaní |
ID Modelu: AM9650 | Zobrazenia: 9263 | Pridané: 19. 10. 2019 o 14:59 | Autor: mior
Autor | Správa | |
luky249 modelár Príspevkov: 81 Moje modely Poslať správu |
pekné osvetlenie |
|
mior modelár Príspevkov: 165 Moje modely Poslať správu |
To osvetlenie je blikajúce s mäkkým (postupným) rozsvecovaním a zhasínaním. Je to náš "výmysel", niečo o tom je tu: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=867&n= „cevaro“-pozicne-osvetlenie-modelu-podrobne-aj-s-navodom a tu: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=996&n= „tuctove“-pozicne-osvetlenie .............................. V skutočnosti to vyzerá ako na nasledujúcom videu, ale tam je iný náš model - Heron: https://www.youtube.com/watch?v=YSc5cAnIt6k&feature=youtu.be |
|
maria modelár Príspevkov: 171 Moje modely Poslať správu |
To osvetlenie je parádna vec mám ho spravené presne podľa ich návodu |
|
mior modelár Príspevkov: 165 Moje modely Poslať správu |
... o tých krídielkách sme diskutovali. Vravel som že to sa riadi ako skutočný vetroň. Hĺbka profilu resp. štíhlosť krídla je naozaj netypická pre rc modely. Riadil som aj (omototovaného) Milanovho Blaníka s rozpätím 4200 a dl´žkou 2172 (1,933) a hoci je to väčší a ťažší model, tak jeho letové vlastnosti v kritických momentoch nie sú také zákerné ako u DG-čka. Na základe skúseností s vetroňom s podobným pomerom - Harmnony (2800 / 1180 = 2,372), sme na zmernenie týchto zákerností urobili na koncoch krídiel DG-čka tzv. korekčné "negativistické" plôšky a tiež tzv. "hyper-vinglety" - niekedy tiež nazývané "vzdušné pluhy", ktoré majú zvýšiť stabilitu v ľavo-pravom smere. Naozaj sa to trochu zlepšilo, ale trebárs na takého Herona (2400 / 1100 = 2,181) DG-čko nemá, čo sa poslušnosti a bezpodmienečnej stability týka. Aj Harmony je na tom lepšie. Ale ako je známe, riadiť obtiažne riaditeľný model, to je vždy výzva. |
|
mior modelár Príspevkov: 165 Moje modely Poslať správu |
Tu je video zo štartu: https://www.youtube.com/watch?v=-TRGgDwMQD8 Video je z vlaňajška, keď DéGéčko ešte nemalo osvetlenie. Osvetlenie naše modely dostávajú tzv. "za odmenu" alebo "za zásluhy", teda vtedy, keď už dobre lietajú. Myslím, že pohon dvomi motormi (hoci s relatívne malými vrtuľami) je dostatočne výkonný, snáď až predimenzovaný. Na základe našich výpočtov mal byť vetroň poháňaný 5-článkovou LiPolkou. Ale také batérie nemáme a tak sme "probli" 6-článkovú s tým, že pri štarte netreba dávať plný plyn. V skutočnosti štartujem s plynom na 4. či 5. stupeň, z 10-stuňového rozsahu, teda ani nie na pol plynu. |
|
mior modelár Príspevkov: 165 Moje modely Poslať správu |
Boris, v podstate s tebou súhlasím. Modely s ultra štíhlymi krídlami ako ETA a podobne sa mi absolútne nepáčia. Ale ... Starší brat Milan sa zrejme do DG-čka zamiloval, lebo najprv kúpil jedno a potom po jeho havárii ( http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=485&n=najskor-s-motorom-potom-bez a http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=546&n=chladit-chladit-chladit ) kúpil druhé. To tiež havarovalo. Trosky prvého "zdedil" najmladší brat (mior), trosky druhého stredný brat (Janko O.). A keďže nám bolo ľúto vyhodiť ich, tak sme DG-čka opravili (to jedno ešte nie úplne). DG-čko nepadá po krídle z ničoho - nič: pri nízkej rýchlosti. Ono padá po krídle, keď pilot vyberá zákrutu. Jeho krídla sú pomerne ťažké a keď sa tá hmota (na dlhých ramenách (krídlach)) začne otáčať, tak nie je jednoduché ju zastaviť. Obzvlášť keď trup je krátky a smerovka na chvoste (krátkom ramene) je akoby málo účinná. My lietame s pomerne dosť malými výchylkami krídeliek - nemyslím, že tam by bol problém. Krídelko je však pomerne ďaleko od konca krídla, asi 50cm. V tom 50cm priestore sme však umiestnili tzv. "korekčné plôšky", ktoré majú výrazné negatívy. Výchylky smerovky sú myslím dostatočne veľké. |
|
BOravec modelár Príspevkov: 577 Moje modely Poslať správu |
OK, v modeli máte zabudovanú telemetriu. Je možné na rýchlomeri nastaviť hodnotu rýchlosti, ktorá je kritická? Dokáže toto vysielač oznámiť pilotovi? A ešte sa vrátim k negatívom resp. k tým "korekčným plôškam" ako ich nazývate. Ako sú robené, len zdvihnutím odtokovej hrany profilu? Fotka by pomohla, aby som mal predstavu. |
|
Mariano modelár Príspevkov: 49 Moje modely Poslať správu |
videl som ho letieť, je krásny videl som ho letieť, je krásny videl som ho letieť, je krásny |
|
mior modelár Príspevkov: 165 Moje modely Poslať správu |
Hodnota kritickej rýchlosti sa nastavuje v "pozemnej" časti telemetrie, teda v tom mini-počítači (BenQ S6), na ktorom bežia normálne Windowsy. Program sme si stvorili sami, takže sme si to urobili podľa vlastných (časom sa meniacich) predstáv. Hlavné okno Setupu vyzerá takto: Nastavenie kritickej rýchlosti je v spodnej časti, tesne nad "tlačidlami". Nastavenie rozsahu, v ktorom začne telemetria pilota upozorňovať na priblíženie sa ku kritickej rýchlosti (keď už model letí kritickou rýchlosťou, tak už je neskoro!) je (spolu s ďalšími nastaveniami) v ďalšom okne, ktoré sa aktivuje tlačidlom Parametre: Poznámka: "Varovanie pritiahnutej výškovky" je taká naša obdoba "slávneho" amerického MCAS, ten náš však len varuje a do riadenia nijako nezasahuje. Bližšie o tom je tu: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=1072&n=vizia-2019-kibicovat-a-varovat Na ďalšom obrázkuje koniec krídla, kde vidno "korekčnú plôšku", "hypervingletu" alias "vzdušný pluh" a tiež LEDku tzv. "protisvetla": Protisvetlá významne zlepšujú predstavu o tom, v akej pozícii sa model nachádza. Bližšie o tom je tu: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=997&n=model-s- „protisvetlami“-nie-len-pre-„bystrozrakych“ |
|
BOravec modelár Príspevkov: 577 Moje modely Poslať správu |
Telemetria OK, pýtal som sa preto, aby som vedel, či máte možnosť kontrolovať rýchlosť, pri ktorej máte ešte overené, že sa nedostanete do problémov. Čo sa týka wingletov, moc veľký účinok to nemá, pretože ich plocha vzhľadom na plochu krídla je veľmi malá. Zbytočne si zvyšujete akurát tak odpor lietadla. Korekčná plôška je tiež na diskusiu. Totiž takto ste si vytvorili v podstate autostabilný profil na konci krídla. A ten je práve veľmi citlivý na vysoké uhly nábehu, ktoré práve pri zatáčaní na krídle sú. Spolu s nízkym Re číslom obtekania profilu, ktoré je na konci krídla si zbytočne vytvárate problémy. To, že nastane situácia, že model začne náhle padať po krídle je príznak nestabilného prúdenia, pre ktoré sú typické skokové zmeny v jeho chovaní. Samozrejme vytvoriť negatívy na koncoch krídla je správne, ale nerobí sa to takto. Je potrebné prekrútiť koniec krídla s nezmeneným profilom. To je ale veľký zásah do jeho konštrukcie. Na druhej strane to, že nepoužívate príliš veľké výchylky krídelok je správne. Rovnako správne je použitie turbulátora. Moja otázka je, či má správnu výšku - počítali ste hrúbku medznej vrstvy v oblasti, kde je umiestnený? Mal by mať približne 1/2 výšky medznej vrstvy. Jeho účinok je potrebné ešte overiť v praxi. Na jedno krídlo dať na druhé nie a hneď sa uvidí, na ktorú stranu model lepšie drží v zátačke. Nakoniec neochota zatáčať u tohoto typu lietadiel je typická. Chýba im vzopätie krídla. Neviem, či Vám konštrukcia dovoľuje použiť spojku krídla, ktorá by mala mierne vzopätie. Stačilo by možno len 2°. |
|
mior modelár Príspevkov: 165 Moje modely Poslať správu |
Možno som to trochu naznačil, ale asi to musím zdôrazniť, že: - DéGéčko nepadá po krídle NÁHLE počas priameho letu, či v zákrute, hoci aj pri relatívne nízkej rýchlosti. - tento model staršiemu bratovi Milanovi padol preto, že hneď po štarte, ešte v nedostatočnej výške, Milan ubral plyn a začal zatáčať. Ono to chvíľu trvá, kým sa tie hmoty na dlhých ramenách (krídla) "rozhýbu" (možno zatiaľ pilot podvedome stále (netrpezlivo) zväčšuje výchylky kniplov). A keď sa už tie hmoty rozhýbu, tak hoci už je model v tej správnej polohe a pilot vráti kniple do neutrálu, tak zase chvíľu trvá, kým sa tie hmoty (na dlhých ramenách) zastavia. Ale za ten čas už model svoju správnu polohu "prešvihne". - Aby sa to nestalo, treba byť "trpezlivý" a nezväčšovať výchylky kniplov, kým sa tie hmoty rozhýbu. Ešte pred dosiahnutím požadovanej polohy modelu treba "kontrovať", aby model správnu polohu "neprešvihol". - A práve toto Milan neurobil a v nedostatočnej výške už nedokázal silno naklonený a k zemi smerujúci model "umravniť". Po oprave som model riadil ja a poučený Milanovými chybami som bol veľmi opatrný, čo sa náklonov aj výšky letu týka, cez to všetko som sa od strachu skoro "pocikal". Čo sa týka účinnosti tých našich "hypervingliet", korekčných plôch čoby negatívov a pod, naše názory sa trochu odlišujú od tvojich. Spojka krídla je uhlíková tyč, takže "vyrobiť" nejaké vzopätie asi nebude možné. |
|
BOravec modelár Príspevkov: 577 Moje modely Poslať správu |
1. Správa sa ten model tak ako je na tomto videu? https://www.youtube.com/watch?v=a_botMSxRXs Ak áno, tak tam dotyčný pilot urobil tú istú chybu ako popisujete. Skrátka treba s tým lietať ako s bombardérom - rozvážne a vždy pozor na rýchlosť. Vyrovnať pád, alebo nebodaj vývrtku modelu o rozpätí 4m - na to treba dostatok výšky nad letiskom. Alebo ako sa hovorí vykopať jamu, ak je to nízko nad zemou. 2. Nemáme rôzne názory, len sa to dá vyriešiť aj cestou bez zbytočného pridávania odporov. Vzopätie urobí to isté, len pri vybočení modelu nezvýši toľko odpor. Ak je tam uhlíková tyč, tá sa dá vymeniť za oceľovú, mierne ohnutú do vzopätia. Máte v rodine dve rovnaké lietadlá, tak máte možnosť vyskúšať na jednom jeden spôsob a na druhom druhý. Mať ja tú možnosť, určite to vyskúšam. 3. Trvám na tom, že vychýlením plôšiek nahor si len zmenšíte kritický uhol nábehu profilu na konci krídla. To nie je môj názor, ale fakt. DG má vo vašom prípade profil HQ s prehnutím 2%. Stačí to hodiť do software a rozdiel sa dá porovnať na polárach. A to ešte neviem, či smerom ku koncu krídla bol profil aj znížený z tých 12%, ktoré tipujem má pri koreni. Ak to tak je, kritické Re číslo bude dosť vysoko. Nakoniec pripájam výkres skutočného DG. Tipujem, že mierne zväčšovali hĺbku krídla pri návrhu modelu. Ale či zväčšili aj plochu zvislých chvostových plôch, pochybujem. Tým ale celé proporcie z hľadiska riaditeľnosti modelu dosť utrpeli. Vzopätie má skutočná DG tiež dosť veľké. Tým sa ale nemyslí prehnutie krídla počas letu. Ešte pripájam poláry profilov, HQ2ť12 je pri koreni, na koniec krídla som dal HQ2509 s tým istým prehnutím, ale 9%-tný. HQ2509-5 je s klapkou dohora 5 stupňov. Na ňom vidno, o koľko sa zníži kritický uhol nábehu voči HQ2509 s klapkou v základnej polohe: |
|
Janko-O modelár Príspevkov: 106 Moje modely Poslať správu |
S "ohnutím" spojky krídla bude problém, skôr viac problémov: - v trupe modelu je spojka krídla uložená (zasúva sa do) v tesnej trubke, takže ohnutú alebo "zalomenú" spojku nebude možné do trubky vopchať a ani z nej vybrať. - nie sme experti na pevnostné výpočty, ale intuícia nám našepkáva, že nejaká "zalomená" (a následne pod vhodným uhlom zvarená) oceľová trubka nebude ani zďaleka taká pevná a súčasne ľahká ako plná uhlíková tyč. A neradi by sme, aby pri nejakom prepružení alebo loopingu krídla modelu znenazdajky "zatlieskali". Takže touto cestou ISTO nepôjdeme.
Nám paradoxne o zvýšenie odporu na krídle, ktoré sa chce bezdôvodne "predbiehať" práve ide: Počas priameho letu vyvolávajú hypervinglety na koncoch krídel nejaký neveľký avšak rovnaký aerodynamický odpor. Ak sa model mierne pootočí okolo zvislej osi (napr. doľava), tak na jednom krídle (ľavom) odpor klesne (lebo sa hypervingleta "zapraporuje" a na druhom (pravom) odpor vzrastie, lebo sa vingleta viac vychýli. Tu sa okrem zvýšeného odporu uplatní ešte aj bočný "vztlak", ktorý spôsobí, že "predbiehajúce sa" krídlo je na svojom konci pribrzďované (zvýšený areodynamický odpor) a súčasne tlačené smerom k trupu (bočný "vztlak" ). Druhé krídlo je na svojom konci "odbrzdené" (znížený areodynamický odpor) a súčasne odtláčané od trupu (opačný bočný "vztlak" . Že to funguje, máme už dávnejšie overené na vetroni Harmony. Okrem toho všetkého, vyššie spomínaného, má "korekčná plôška" na konci krídla ďalší stabilizačný účinok: Ak sa model začne "nedovolene" nakláňať (napr. do ľava), tak ako sa to stalo Milanovi, tak koniec pravého krídla má väčšiu rýchlosť ako koniec ľavého krídla. Výsledkom bude, že pravé krídlo bude mať nižší vztlak ako ľavé a tak bude koniec pravého krídla viac "tlačený" k zemi ako koniec ľavého krídla. A keď sa na to pozrieme z iného uhla pohľadu, tak sme vlastne dostali (alebo zväčšili) negatívy na koncoch krídel. Pozreli sme si aj tie grafy, čo si dal a keď sme porovnali rovnaké profily (za rovnakých podmienok) so zdvihnutou klapkou a s klapkou v základnej polohe, tak sme tam nenašli nejaké "strašidelné" zhoršenia parametrov v neprospech zdvihnutej klapky. Cl je nižšie, čo je samozrejmé. Ale veď tento efekt využívame v náš prospech - viď predchádzajúci odstavec. Aerodynamický odpor je niekedy dokonca (so zodvihnutou klapkou) nižší. Čo sa týka kritického uhla nábehu: nuž, nemôžem si pomôcť, ale my tam (v tých grafoch) vidíme, že keď je klapka zdvihnutá, tak je kritický uhol nábehu vyšší (čo je dobre) ako s klapkou v základnej polohe. |
|
BOravec modelár Príspevkov: 577 Moje modely Poslať správu |
Lenže musíte brať do úvahy to, v akom uhle nábehu je celé krídlo. Pri koreni bude mať väčšie Re číslo ako na konci. Pri natiahnutí krídla bude vztlak pri koreni, ale na konci už nie. Pretože ten profil s klapkou nahor už bude pri maxime svojho uhla nábehu, zatiaľ čo koreňový nie. A o to je horší ten profil s klapkou nahor. Na to aby ste urobili negatívy na konci krídla musíte natočiť celý profil a nie zmeniť jeho tvar. ak chcete meniť tvar tak sa to nazýva aerodynamické krútenie a dáva sa tam profil s väčším prehnutím ako pri koreni. V praxi sa tieto dva spôsoby zvyknú kombinovať. Cieľom geometrie krídla je dosiahnuť stav, aby to bolo opačne. T.j., aby odtrhnutie prúdenia a teda aj strata vztlaku nastala najprv pri trupe. Krídelká a konce krídla by tento jav mal postihnúť čo najneskôr aby lietadlo bolo ovládateľné až do poslednej chvíle. Prešiel som krížom krážom internet a v podstate sa model na videách správa rovnako, odtrhnutie prúdenia nastane náhle a na veľkej časti krídla. Tak sa nespráva len ten Váš model ale aj iné od FLy - Fly. Niektoré som mal tú česť si vyskúšať. Oni to tam proste pri výrobe nedajú. Všetko je v poriadku, kým sa lieta na rýchlosti až dovtedy, kým nie je potrebné pristávať alebo vzlietnuť. A pritom to vôbec nemusí byť vina pilota. Proste lietadlo má pri nízkych rýchlostiach nečakané chovanie, na ktoré nestihnete zareagovať. Prajem veľa šťastia pri lietaní s krásnym modelom. |
|
Futura3D modelár Príspevkov: 126 Moje modely Poslať správu |
No páni moc ste ma nepotešili. Ono toto DG mi leží na polici nejaký ten rok a plánoval som ho spojazniť. A vyšie popísané jednoznačne poukazuje na absenciu negatívou na konci krídla. Čo včul, kašľať na to a nechať v krabici, či sa trápiť a doplniť veci aby sa to pri nižších rýchlostiach chovalo aspoň trochu predvídavo? Niečo podobné mi robil veľmi veľmi dávno jeden 1,5m vetroň discus, ten sa nenaučil nikdy lietať bezpečne. A. |