Výrobca: | FlyFly Hobby |
Rozpätie: | 4000 mm |
Hmotnosť: | 3900 g |
Kategória: | Lietadla - vetrone |
Dĺžka: | 1560 mm |
Materiál: | Trup laminátový, krídla konštrukčné |
Motor: | 2 elektro-motory v tlačnom usporiadaní |
ID Modelu: AM9650 | Zobrazenia: 9262 | Pridané: 19. 10. 2019 o 14:59 | Autor: mior
Autor | Správa | ||||||
BOravec modelár Príspevkov: 577 Moje modely Poslať správu |
To ešte neznamená, že sa to nedá naučiť lietať tak, aby príliš pilota neprekvapovalo. V prvom rade je potrebné merať. Bolo by vhodné zmerať presne pôdorys krídla, skladá sa z viacerých lichobežníkov, potom potrebujem poznať hĺbky profilov a aj ich hrúbky. To sa potom dá nahodiť do počítača a simulovať. Tak by sa dalo zistiť, kedy a v akom mieste sa začína prúdenie odtrhávať. Až potom by som robil úpravy. Nečakajte ale, že budete môcť lietať ako s klasickým modelom. Makety majú proporcie podobné skutočným lietadlám a tam sa zatáčky lietajú s použitím všetkých kormidiel (krídelká, výškovka a smerovka). Drevené krídlo je dosť ťažké oproti krídlam na maketách, ktoré sú z kompozitov. Teda tá zotrvačnosť tam bude. Čiastočne sa to dá vyriešiť mixovaním krídeliek do klapiek. Postačia úplne malé výchylky (Koľko, to treba vyskúšať pri zalietavaní). Takéto riešenie majú aj skutočné vetrone s rozpätím nad 18m. Hĺbky profilov na takýchto strojoch na koncoch krídel sú už v "modelárskej" oblasti Re čísiel, tak aj krídelká nemajú takú účinnosť ako napr. pri Blaníku. Čo ale môžete urobiť hneď, je odľahčiť chvost. Tí čiňania používajú dosť ťažké tiahla na smerovku a pod. Model je síce veľký, ale plocha krídla u takýchto makiet nie je príliš veľká. Bude síce lietať aj pri vyššom plošnom zaťažení na ktoré sme zvyknutý pri klasických modeloch modeloch, ale načo mu pridávať, keď tam toho vztlaku je poskromne. V kabíne je potrebné, pokiaľ sa dá všetko montovať čo najviac dopredu, aby nebolo potrebné príliš veľké množstvo olova na vyváženie a tým aj celková hmotnosť modelu zbytočne vysoká. Odľahčiť krídlo by sa tiež dalo, ale keďže nevidíme do jeho konštrukcie by som to nedoporučoval. Ak to staviate s pohonom, tak motor radšej dopredu, ale je tam malý problém. Totiž kabína siaha až do špice, zrejme budete musieť použiť predĺžený hriadeľ. (Mne sa toto riešenie príliš nepáči, pretože narúša elegantný vzhľad kabíny). Ak použijete pilon nad krídlo, ako je to v originále, tak logicky snažiť sa to vyvážiť pohonným akumulátorom. Ak použijete dva motory, ako má horeuvedený model, rátajte s tým, že budete musieť ich hmotnosť vyvážiť v niečím v špici trupu. |
||||||
Janko-O modelár Príspevkov: 106 Moje modely Poslať správu |
V žiadnom prípade nezúfaj a choď DO toho (nie OD toho)! Oproti nám máš niekoľko výhod: varovali sme ťa pred špecifickým správaním modelu a poukázali sme na to, že určitými nenáročnými úpravami je možné model umravniť. Začnem tými úpravami: - nemusíš to pojať tak komplikovane ako sme na to išli my. My sme presne nevedeli v čom je "pes zakopaný" a tak sme išli metódou pokus-omyl. - teraz už sme aj my "múdri", takže by sme nerobili tzv. "korekčné plôšky", ale koncové časti krídiel by som (my sme ich z istých dôvodov prilepili napevno v polohe, ktorú určil výrobca, lebo sme ešte nevedeli, že ...) pripevnil (možno naozaj prilepil) tak, aby tieto koncové časti mali negatívy. - takže by som mierne "pribrúsil" ten obdĺžnikový nosník (aby sa dal koncový diel "nakrútiť" do negatívu) a ten kolík (alebo dieru), ktorý určuje vzájomnú pozíciu spájaných dielov, by som "presadil" na nové miesto, ahy vznikol onen kýžený negatív. - pozor na ťažisko! To čo udáva výrobca spôsobí, že model je ťažký na hlavu ako sviňa: dobre vytrimovaný model po pustení kniplov sa začne predkláňať a so zvyšujúcou sa rýchlosťou smeruje k zemi. - najprv sme zo špice modelu (postupne) odobrali všetko závažie, ktoré sme tam (na základne pôvodného vyváženia) dali a potom sme ešte aj dve 6S LiPolky 2650mAh posunuli o 45mm dozadu (takto to vyzeralo pôvodne: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=1023&n=dg-808s-competition-reinkarnacia- –-4-cast-zaver ). - skrátka: ťažisko máme asi o 20mm viac vzadu, než ako udáva výrobca (ak budeš chcieť, poskladám model a presne zmeriam, kde máme teraz ťažisko). - naraz sme zistili, že počas letu nie je nutné stále ťahať za výškovku a model dokáže kupodivu letieť o dosť pomalšie ako predtým. Čo sa týka lietania - riadenia (pilotovania) modelu: - už tu snáď všetko bolo spomenuté, takže si to stačí "vypichnúť" - je to tak ako píše Boris: s DéGéčkom sa lieta ako s bombardérom: ploché zákruty, bez veľkých náklonov, malé výchylky, keď treba - kontrovať (smerovka na jednu stranu, krídelká na opačnú) - keď toto dodržíš, tak zistíš, že DéGéčko lieta krásne - majestátne - elegantne. Mladší brat, pôvodne neplánoval (prvé havarované) DéGéčko "vskriesiť", ale po "umravnení" tohto sa zamiloval a rozhodol sa, že do toho ide tiež. |
||||||
BOravec modelár Príspevkov: 577 Moje modely Poslať správu |
Nedalo mi to a tak som nahodil krídlo DG808 tak, ako by vyšlo len prepočítaním mierky zo skutočného vetroňa. Profil som dal HQ2512 ako je na modeli. Keďže neviem, či je na modeli modifikovaná aj hrúbka profilu, dal som ho rovnaký aj na konci. Krídlo je bez vzopätia a neskrútené. Fialová čiara znázorňuje odtrhnutie prúdenia. V tomto prípade pri uhle nábehu 5,5 stupňa ostatné údaje vidno na obrázku: Je to simulované pri rýchlosti 15m/s. Samozrejme neviem presné rozmery modelu, ale tie sa dajú poskytnúť. Podstatné ale je, že odtrhnutie prúdenia nastáva naraz prakticky po celom rozpätí, čo nechceme..... Čo vieme, to je nahádzať do software skutočné rozmery modelu a zistiť, či to je naozaj v takomto stave. Ak to číňania len tak hodily do mierky, tak máme dosť roboty, ak nie, bude to ten lepší prípad. |
||||||
JanoP modelár Príspevkov: 101 Moje modely Poslať správu |
To BOravec: Aký program používate na simuláciu modelov? Dik za odpoveď. |
||||||
BOravec modelár Príspevkov: 577 Moje modely Poslať správu |
XFLR5 |
||||||
Janko-O modelár Príspevkov: 106 Moje modely Poslať správu |
Boris, prosím ťa. Nedalo by sa nasimulovať, že na konci krídiel sú tie ("korekčné" klapky, dlhé napr. 20cm, hlboké cca 3cm a zdvihnuté asi 15 stupňov. Že ako sa to prejaví na tom obrázku. Dík. |
||||||
BOravec modelár Príspevkov: 577 Moje modely Poslať správu |
15 stupňov nahor je "cez". Uvedomte si, že tá plôška je napevno nastavená nahor na obidvoch krídlach. Vytvára tak nie vztlak, ale prítlak. To je ale dobré leda tak pre autá. Takto si lietadlo stále brzdíte a uberáte vztlak na krídle. |
||||||
Janko-O modelár Príspevkov: 106 Moje modely Poslať správu |
Boris, ja to teraz myslím nie konkrétne napasované na nejaký určitý model či krídlo. Skôr tak "didakticky": - obrázok č.1 - ten čo si dal pred pár dňami (netreba ho opakovať) - obrázok č.2 - klapka na konci krídla (rozmery nie sú kritické - "od brucha" približne podľa fotky, čo som dal minule (30.10.2019)) zdvihnutá 5 stupňov hore - obrázok č.2 - klapka na konci krídla zdvihnutá 10 stupňov hore - obrázok č.2 - klapka na konci krídla zdvihnutá 15 stupňov hore Ak sa ti to nedá, alebo si zaneprázdnený, tak sa na to vykašli. |
||||||
BOravec modelár Príspevkov: 577 Moje modely Poslať správu |
Didakticky: Na odtrhávanie prúdenia má vplyv viacero faktorov ako je pôdorys krídla, jednotlivé uhly nábehu pozdĺž krídla, a profily na ňom použité v súvislosti s rozsahom rýchlostí, v ktorých model má letieť. Takže jedno krídlo Vám bude fungovať a za tých istých podmienok druhé nemusí. Zatiaľ som povedal všetko, čo si o tých klapkách myslím. Nie je možné ponúknuť to ako univerzálne riešenie, tak aerodynamika nefunguje a nechcem dosiahnuť aby iným modelárom padali modely len preto, že niečo "opísali". Prakticky: Aby som mohol povedať, že to Vaše môže alebo nemôže fungovať lepšie, je potrebné to nasimulovať. Simulovať znamená čo najviac napodobniť obtekanie, ktoré tam v skutočnosti môže byť. Zatiaľ som našiel ako podobný problém riešil na svojom Nimbuse 4D od Fly fly jeden chlapík z francúzska. Išiel na to ako sa má. Ja prístup k takému vybaveniu nemám. Takže sa musím spoliehať na software. Model je dosť podobný tomu Vášmu: https://scherrer.pagesperso-orange.fr/matthieu/aero/nimbus4e.html Naučil to lietať a lieta to poriadne (viď. video na konci). Takto sa to správa nevyspytateľne pri znížení rýchlosti: https://www.youtube.com/watch?v=kESFSUWJSIE toto je typické pri odtrhnutí prúdenia. |
||||||
Janko-O modelár Príspevkov: 106 Moje modely Poslať správu |
Nuž, pravdu povediac, to naše DéGéčko sa našťastie nespráva až tak zákerne, ako ten Nimbus na spomínanom videu.
Ak by som som mal vyjadriť svoj vnútorný názor, tak by som povedal, že najväčším prekliatím a súčasne najväčším šťastím tohto modelu je to, že na ňom viacero vecí nie je urobených tak ako sa má. Alebo inými slovami: ani jeho výrobca, ani jeho predchádzajúci majiteľ ani my sme na TO nešli tak ako sa má. A ak by som sa na to mal pozrieť ešte z iného uhla pohľadu, tak keby sme my (za iných hovoriť nemôžeme) na to išli PRÍSNE tak, ako sa má, tak toto naše konkrétne DéGéčko je už niekoľko rokov v popolnici, alebo v rozlámanom stave by odpočívalo niekde v kúte zabudnutia. Prečo? Keď sme zhruba pred jeden a pol rokom niekde spomenuli, že havarované DéGéčko je už opravené (a bolo spomenuté aj ako sme ho opravovali) a letuschopné, tak niekoľkí (aj veľmi skúsení, napr. aj LV (Laco)) modelári nám napísali, že TAKTO SA TO NEROBÍ! Odpovedali sme tak, ako je to v predchádzajúcom odstavci. Lebo my sme mali v úmysle ÍSŤ NA TO AKO SA MÁ, čiže trup sme zaniesli profesionálovi - chlapíkovi, čo sa prácou s laminátom živí. Ten nám povedal, že je to polyesterová záležitosť a že sa to opraviť nedá. A keď som sa ho rovno spýtal, čo teda s tým, ukázal na smetnú nádobu. Našťastie som tak neurobil! Takže vďaka tomu, že som na to nešiel tak ako sa má (nehodil som trup do popolnice), ale išiel som na to tak ako sa to NEMÁ, čiže som trup opravil (tak ako sa to nemá) tak, že kto nevie, nezistí, že bol "na maderu", tak práve vďaka tomu teraz DéGéčko vyzerá ako nové a myslím, že vďaka tým "neregulérnym" úpravám aj lieta celkom dobre. Lebo robiť "regulérne" negatívy, teda primerané skrútenie koncov krídel a v ideálnom "regulérnom" prípade "pretvarovať" profil konca krídla na iný - lepší, je v stave, keď už je konštrukčné krídlo komplet hotové a potiahnuté, prinajmenšom veľmi - veľmi problematické. Takže: áno - súhlasím s tým , že veci sa majú robiť tak, ako sa to má! Ale niekedy život takto nefunguje. Niekedy si človek musí vybrať, či TAK AKO SA TO MÁ hodí model do kontajneru a teda nemá s čím lietať, alebo improvizuje a urobí veci inak - TAK AKO SA TO síce NEMÁ (ja by som použil výraz ROBIŤ VECI INAK), ale napokon má model a má aj s čím lietať. |
||||||
mior modelár Príspevkov: 165 Moje modely Poslať správu |
Keď sa to tak vezme, tak s vyhláseniami typu: Takto sa to nerobí, či To sa robí inak máme svoje bohaté skúsenosti. Už pred rokmi bola naša web-stránka ( http://rcmodely.cevaro.sk/ ) označená ako kontroverzná. Sprvu nám to vadilo, ale potom sme sa tým začali vlastne "pýšiť": Áno, naozaj robíme niektoré veci inak, alebo prinajmenšom sa snažíme ukázať, že veci sa dajú robiť aj inak. A priam nás napĺňa hrdosťou, že v tom vôbec nie sme sami. Viď vyjadrenie "kontroverzného" Larry Ellisona ( https://cs.wikipedia.org/wiki/Larry_Ellison ): |
||||||
Janko-O modelár Príspevkov: 106 Moje modely Poslať správu |
Priznám sa, že by ma naozaj zaujímalo, čo by povedali. Predpokladám, že niečo podobné, čo tu (vyššie) písal Boris: - profil krídla by sa ku koncu mal meniť na iný - na koncoch krídel vytvoriť negatívy - možno by bolo dobré zmeniť pôdorys krídla - (zmeniť/upraviť) uhly nábehu pozdĺž krídla - ..... Ja s tým všetkým súhlasím, len keby mi niekto poradil, ako to mám urobiť u hotového - potiahnutého krídla, bez toho, aby mi dal "skvelú" radu, že mám koncovú polovicu krídla odrezať a postaviť novú, alebo ešte "skvelejšiu" radu, že mám celé krídla postaviť komplet nanovo. Alebo ešte "úplne najskvelejšiu radu", že si mám kúpiť iný model, lebo tento je už "od narodenia" nie práliš vydarený. Lebo v súvoslosti s týmto modelom som už jednu "skvelú" radu dostal: spomínal som už skôr, keď mi "laminátový expert" poradil, že dochriamaný trup DéGéčka mám vyhodiť do smetí, pretože sa to opraviť nedá, keďže je to z polyesterového laminátu. Ďakujem, ale za takéto "skvelé", "skvelejšie" a "najskvelejšie" rady povďačný nie som. ............................................................ Ďalšou vecou je to, že tu neustále dostávame rady, ako "vyliečiť" model, ktorý vďaka odtrhnutým prúdniciam padá po krídle, pritom od samého začiatku opakujeme, že nie toto nás u tohto modelu trápi.
Takže nechceme riešiť padanie modelu po krídle vplyvom odtrhnutých prúdnic, ale sme spomínali, že sme sa snažili - pokúsili riešiť problém menšej stability modelu okolo svislej osi, keďže má (v porovnaní s rozpätím) veľmi krátky chvost. Nejaké opatrenia sme urobili a ono sa to naozaj trochu zlepšilo. Riadne by sa to zlepšilo, keby sme predĺžili chvost (trup). Ale to sme opäť u tých "skvelých" nápadov, však? Takže to zhrniem: - model, ktorý bol po havárii, sme opäť postavili "na nohy" (bez toho, že by sme kupovali nový trup, stavali nové polovice krídel, či komplet celé krídla) - hoci nám bolo tvrdené, že sa tento laminátový trup opraviť nedá, opravili sme ho, ačkoľvek nám skúsení modelári vytýkali, že TAKTO SA TO NEROBÍ. Tak sme to urobili tak, ako to (asi) nikto nerobí, ale nám to nevadí, pretože si o tom (spolu s Larry Ellisonom) myslíme svoje: A Bobo-BO jasne dokázal, že Larry Ellison sa nemýlil . - trochu "zvláštne" správanie modelu sme sa snažili "umravniť" opatreniami, ktoré som spomenul v predchádzajúcom odstavci. Z pochopiteľných dôvodov sme na to išli metódou "za málo peňazí veľa muziky" a dosiahli sme aj určité pozitívne výsledky, hoci sa desíme predstavy, čo by nám na to povedali ortodoxní "vetroňári". - v súvislosti s tým boli aj náznaky riešení v štýle: "Ak má pacient chrípku, treba mu dať nohu do sadry!" Nuž, nech by "vetroňári" povedali čo by povedali, nám je jasné, že náš vetroň by na súťaži asi nevyhral, pretože vďaka použitiu "korekčnej klapky" namiesto regulérneho "nakrútenia negatívu" s premenlivým profilom má isto väčší aerodynamický odpor. A aj ďalšie naše úpravy aerodynamický odpor isto zväčšili. Ale zlepšila sa stabilita, lebo tá nás trápila, nie aerodynamický odpor. Pre nás je podstatné, že sme sa rozhodli chorľavého pacienta liečiť a nie ho položiť do truhly a namiesto neho čakať na narodenie "nového" dokonalého dieťaťa. |
||||||
mior modelár Príspevkov: 165 Moje modely Poslať správu |
Som dosť prekvapený a trochu ma aj mrzí, kam sa uberali komentáre k tomuto modelu. Keď som pred takmer mesiacom (teda 19.10.2019) do Albumu modelov dal tento náš model, chcel som pozornosť ostatných modelárov upriamiť na to, čo je na tomto modeli zaujímavé a jedinečné a nie na to, čo je bežné u väčšiny (všetkých) modelov: negatívy na koncoch krídel. Takže: čo je na tomto našom modeli NAOZAJ zaujímavé a isto aj jedinečné? Myslím, že je to jeho pohon dvomi motormi v tlačnom usporiadaní, ktoré sú umiestnené nad odtokovými hranami krídel, v tesnej blízkosti trupu. Sme naozaj presvedčení, že toto riešenie je v "našich končinách" jedinečné, pretože sme takú motorizáciu vetroňa nikde na Slovensku a ani v Čechách nevideli. Nie len na vlastné oči, ale ani na obrázkoch, v časopisoch, či na webe. Na toto riešenie sme "narazili" v jednom videu postaršieho francúzskeho modelára (menom Gerry) a boli sme nadšení. Toto riešenie má totiž viacero výhod, v porovnaní s motorom umiestneným v špici modelu, alebo na pylóne: - môže štartovať zo zeme bez použitia štartovacieho vozíka, pretože umiestnenie motorov a priemer vrtúľ je taký, aby v "rozovretom" stave isto nedosahovali po zem ani vtedy, keď (prípadná) tráva nie je pokosená úplne nakrátko - zo zeme môže síce štartovať aj vetroň s motorom na pylóne, ale toto riešenie so sebou prináša jeden veľmi nepríjemný efekt: klopivý moment. Špica modelu je nezanedbateľnou silou tlačená k zemi a keď sa chcete odlepiť od zeme, tak pritiahnete výškovku. To má paradoxne za následok, že aj chvost modelu je tlačený k zemi, takže takéto štarty sú veľmi problematické. - naproti tomu motory umiestnené tesne nad odtokovou hranou krídel (tak ako to má naše DéGéčko) vytvárajú oveľa menší klopivý moment (asi 10-krát menší) - navyše, v priestore pred vrtuľami, tesne nad krídlami vzniká určitý podtlak, ktorý pomáha dvíhať model do vzduchu - model je schopný lietať, ale aj odštartovať hoci len s jedným motorom - motory a vrtule nad odtokovými hranami krídel sú menej zraniteľné ako motor a vrtuľa v špici modelu - motory a vrtule nad odtokovými hranami krídel sú z estetického a možno aj z aerodynamického hľadiska menej rušivé ako motor a vrtuľa na "vysoko trčiacom" pylóne - ..... Samozrejme toto "naše" riešenie má aj svoje nevýhody (napr. nutnosť ťahať silové káble do krídel, namiesto jedného motora (a regulátora) sú dva (hoci sme spomenuli, že z iného uhla pohľadu to môže byť výhoda), .....), ale v našich očiach výhody vysoko "vyčnievali" nad nevýhodami. Takže napokon sme urobili niekoľko výpočtov, nejaké simulácie na Drive Calculator-e a bolo rozhodnuté, že zrealizujeme práve túto motorizáciu DéGéčka. Trochu nás lákalo aj to, že toto riešenie je INÉ, neokukané, ba priam "nevídané" a ako bolo v prechádzajúcich komentároch spomínané, my priam vyhľadávame riešenia, ktoré nikto nerobí a to že sa to TAKTO NEROBÍ, alebo, že to TAKTO (okrem Gerryho a nás) NIKTO NEROBÍ, nám vôbec nevadí a posmelení slovami Larryho Ellisona sme vlastne hrdí na označenie "kontroverzní" alebo dokonca "idioti" . |
||||||
vever440 modelár Príspevkov: 261 Moje modely Poslať správu |
Videl som podobné riešenie naživo - tony262 úspešne používa niekoľko rokov, pylony 2 tlačných motorov na jeho obrích vetroňoch sú však samostatné a vychádzajú z trupu tesne pod úrovňou krídla, tesne pod odtokovkou centroplánu. |
||||||
BOravec modelár Príspevkov: 577 Moje modely Poslať správu |
To riešenie pohonu je úplne v pohode, videl som podobné návrhy pre skutočné vetrone: Každopádne takto riešený pohon dokáže významne pomôcť obtekaniu krídla v jeho blízkosti. Efekt je podobný, ako by bola vztlaková klapka vychýlená nadol. https://www.youtube.com/watch?v=x_biylJ98m8&feature=emb_logo Motor na pylóne má síce tú výhodu, že u skutočných vetroňov, ale aj u modelov môžete pylon zasunúť do trupu. Toto riešenie sa ale oplatí len u veľkých modelov, lebo samotný mechanizmus tiež niečo váži. Zároveň je to dosť drahé. Súhlasím, že je tam veľký moment, ostatne to vidno ako musí byť motor natiahnutý, aby výškovka bola obtekaná tak aby ho svojim vztlakom vyrovnala. Niečo medzi tým je EDF na krátkom pylone, kde navyše netreba pri zasúvaní riešiť zastavenie vrtule v presnej polohe. No ale pri takomto vetroni ako je 4 metrová DG je to fakt žrút energie a vyjde o dosť drahšie ako dva menšie motory na krídlach. Možno by som v budúcnosti tie L-kové plechy nahradil niečím aerodynamickejším. Každopádne je to asi najjednoduchší spôsob, ako takéto monštrum odštartovať zo zeme bez pomoci štartovacieho vozíka. Zaujímavé, že u posledných skutočných vetroňov sa opäť objavuje vrtuľa v špici trupu. Pravda, je potrebný dosť vysoký podvozok, ale zdá sa, že hlavne u elektrického pohonu to zrejme bude trend. U vetroňov DG to ide ťažko takto vyriešiť, lebo kabína siaha až do špice trupu. Resp. každé takéto riešenie mi skôr pripomínalo amputáciu - proste to pekne nevyzeralo. |