Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

Technické parametre
Výrobca: Nikto netuší
Rozpätie: 2000 mm
Hmotnosť: 6000 g
Kategória: Lietadla - benzinové
Dĺžka: 2000 mm
Materiál: smreková preglejka, balza
Motor: DLA 56
Popis

Generálna oprava/prerábka Edga 540. Po jednoročnom chátraní v garáži sa mu pokúsim, nie, ja mu vrátim život a dostane lepší, ako mal pred tým! Budem rád ak budete sledovať jeho premenu z obyčajného akrobata na ultranadupanú mašinu

ID Modelu: AM8215 | Zobrazenia: 28513 | Pridané: 19. 7. 2017 o 14:01 | Autor: matusmrva

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Autor Správa
misiatko
modelár

Príspevkov: 173

Moje modely
Poslať správu
Autor: misiatko Správa zaslaná: 12. 5. 2020 o 15:35
Ja som to u seba po trochu googleni vyriesil takto

Je to taka tvrdsia cierna guma odolna, podovna ako sa davala pod pracky proti poskakovaniu a pod.
Bydlisko: Liptovska Stiavnica
Atto
modelár

Príspevkov: 181

Moje modely
Poslať správu
Autor: Atto Správa zaslaná: 13. 5. 2020 o 17:26
robertbulko:
...


Vyrojilo sa tu niekoľko proti-názorov a ja by som chcel na všetky (alebo aspoň väčšinu) odpovedať.
A tak sa pokúsim to nejako usporiadať, aby bolo jasné komu odpovedám a súčasne aby v tom nebol guláš.

RobertBulko píše:
"Motor v RC lietadle poháňa veľkú vrtuľu a tá vibrácie nemá rada. Rozvibrovaná vrtuľa je hotová tragédia.
Myslím si, že práve pevné spojenie motora s trupom zabezpečuje hladký chod, ale bohužiaľ na úkor zbytku lietadla. Zrejme hladký chod má prioritu."

Dovolím si nesúhlasiť (možno niektorí budú mať dojem, že si dovolujem naozaj priveľa )
Vrtuľa je (spravidla) zhotovená z jedného kusu veľmi pevného materiálu. Nič s ničím nie je lepené, nič s ničím nie je zoskrutkované.
Môj názor je, že vrtuľa toho znesie oveľa viac ako napríklad trup, krídla, prijímač ...

Otázkou skôr je, že prečo je vrtuľa rozvibrovaná?
Buď je zle nasadená (veľké percento pravdepodobnosti), alebo je nevyvážená. Ale to som tu nie len že spomínal, ale priam zdôrazňoval, že POHONNÁ JEDNOTKA by mala byť (ako celok) vyvážená.
Ak bude, tak vrtuľa nemá dôvod vibrovať.
Dobre vyvážená vrtuľa (presnejšie povedané pohonná jednotka) nehučí, ale šumí.
Zo zpektrálneho pohľadu prevládajú vyššie tóny "rezania vzduchu" a nižšie tóny (chvenie trupu, krídiel ...) sú vďaka vyváženiu minimálne.

Takže: hladký chod (pohonnej jednotky) nezabezpečuje pevné spojenie motora s trupom, ale dobre vyvážená pohonná jednotka.
V tom prípade ani veľmi nie sú potrebné silent-bloky.
Avšak málokto je technologicky tak dobre vybavený, aby dokázal dokonale vyvážiť pohonnú jednotku. Takže silent-bloky situáciu môžu zlepšiť.

Môžu, môžu, ale nemusia.
Silent-bloky by mali mať zodpovedajúce vlastnosti.
Ak sú veľmi tvrdé, tak tlmia málo, ak sú príliš mäkké, tak pohonnej jednotke ponúkajú šancu, aby sa pri vhodných otáčkach celok rozrezonoval.

Ak sa tak stane a ty zvýšiš (alebo znížiš) otáčky, tak chvenie (vibrácie) ustane, pretože frekvencia vibrácií nezodpovedá (je vyššia alebo nižšia) rezonančnej frekvencii sústave hmota (vrtule ...) - pružnosť (silent-blokov).




VladoVrancik:
Ak odpruzis motor od draku nebudu tie vibracie sposobovat problemi kedze kazdy motor v lietadle musi byt vyoseny dolu a doprava?
Takto by sa mohlo lahko stat ze motor bude dost casto v inom uhle ako je ziaduce.
Ano ak ide motor na volnobehu konce kridiel sa budu trepotat ale cim vyssie otacky tym sa vsetko chveje menej navyse trup lietadla je konstruovany tak aby tieto vibracie prenasal a aj oslaboval.
Navyse v aute odpruzenie motora ma funkciu znizenia hlucnosti ale odpruzenie na ktorych je motor ulozeny stejne prenasaju vibracie priamo na kostru vozidla.
Alebo sa mylim?


Vlado, odpovede na niektoré tvoje otázky sú v odpovedi Robertovi Bulkovi. Ale niektoré sú "nové".

Čo sa týka toho vyosenia, už sa niekto pokúšal ti odpovedať.
Ja by som len doplnil: opäť by som zdôraznil, že dobre vyvážená pohonná jednotka túto otázku zmetie zo stola a niet čo riešiť.
Ale aj keby hej, tak:
Nejaká "priemerná hodnota polohy (orientácie, smerovania) pohonnej jednotky" (dúfam, že zarytí odporcovia akéhokoľvek teoretizovania a matematiky mi prepáčia) bude aj pri výrazných vibráciách stále rovnaká a navyše taká, ako keby pohonná jednotka nevibrovala a smerovala "rovno".

Chce niekto dôkaz?
Kedysi bolo rádiové ovládanie modelov štýlom BANG-BANG. Čiže smerovka bola vychýlená buď doprava alebo doľava. Nič medzi tým, žiadny stred, žiadny "proporcionál".
Cez to všetko ak bol čas vychýlenia smerovky doprava rovnaký ako čas vychýlenia doľava, tak model letel rovno (lebo "stredná hodnota" bola nulová, teda akoby smerovka nebola vychýlená).

Nesúhlasím s tým, že "trup lietadla je konštruovaný tak, aby tieto vibrácie prenášal a aj oslaboval."
Trup je predovšetkým konštruovaný tak, aby tieto vibrácie prežil.

Vibrácie sú nežiadúce, je to vedľajší efekt chodu motora. Nikto ich nepotrebuje, na nič sa nedajú využiť.
Takže nie je dôvod ich prenášať ďalej a priať im šťastnú cestu pri šírení sa celým drakom modelu.

Ako trup (drak modelu) "oslabuje" vibrácie, som písal v mojom úplne prvom príspevku (na predchádzajúcej strane).
Snahou je vibrácie nie že prenášať, ale naopak, zahatať im cestu.
Uspokojovať sa tým, že som vibrácie z pohonnej jednotky (lebo to ona je ich zdrojom) "rozposlal" do celého draku modelu a že teraz pohonná jednotka menej vibruje, nebude asi to pravé orechové. Lebo teraz sú vibrácie vo zvyšku modelu (a ten teraz vibruje, hoci by nemal) a niektorým častiam modelu vibrácie škodia 100-krát viac ako pohonnej jednotke.



maross:
Na zamyslenie: keby boli silentbloky taka super vec do rc benzinoveho lietadla tak preco ich tam nikto nedava??? Ze by chcel niekto usetrit a nedal ich do svojho (aj niekolko tisicoveho) lietadla? To asi nie.


Pokúsim sa odpovedať ti otázkou (otázkami).
Aj na ne odpoviem.
A tie isté odpovede môžeš napasovať na svoju otázku.

Takže:
(Namiesto slova "nikto", použijem "málokto" .
- prečo málokto vyvažuje pohonnú jednotku (motor + vrtuľa) ako celok?
- prečo málokto zmeria výkonové parametre pohonnej jednotky svojho modelu?
- prečo málokto porovná zmerané hodnoty s výsledkami výpočtov, prípadne s výstupmi zo simulačných programov?
- prečo málokto pravidelne meria vnútorný odpor pohonných LiPo batérií?
- .....
- prečo málokto (dobrovoľne) chodí na preventívne prehliadky k lekárovi - špecialistovi (urológ, gynekológ, onkológ ...)
- prečo sa málokto nechá očkovať proti chrípke?

Nuž preto:
- lebo nevie ako na to
- nemá čím
- pochybuje o účinnosti toho opatrenia
- je to tak pohodlnejšie
- lebo ani Ďuro (Mišo, Fero, Jožo ...) to nerobí, neverí, nechodí, nemá, nemeria, neporovnáva ...
- lebo ani doteraz som to nerobil (nemeral, neporovnával, nechodil ...), tak prečo by som naraz mal?
robertbulko
modelár

Príspevkov: 200

Moje modely
Poslať správu
Autor: robertbulko Správa zaslaná: 13. 5. 2020 o 19:26
Ja to úplne zjednoduším na záver.

1. dôležité je v prvom rade mať dobre vyvážený motor aj vrtuľu. S jednovalcovým motorom je to vraj komplikované a vždy trasie.
2. druhá super dôležitá vec je perfektne urobená stena motora a jej prepojenie až ku krídlam. (Pevná stabilná konštrukcia.) Vybrácie by sa mali dobre prenášať do celého lietadla vrátane krídel.
3. Vhodne umiestnené silent bloky, určite neublížia ak boli dodržané body 1 a 2.
Bydlisko: Trenčín ( 49 rokov )
lucik
modelár

Príspevkov: 453

Moje modely
Poslať správu
Autor: lucik Správa zaslaná: 13. 5. 2020 o 20:19
Môžem sa spýtať?Je jedno ako je vrtula založená?Napr. keď je motor v hornej úvrati mala by byť zvisle,alebo vodorovne.Mam na mysli dvojlistu vrtuľu.
Bydlisko: Horna Ves ( 42 rokov )
VladoVrancik
modelár

Príspevkov: 1757

Moje modely
Poslať správu
Autor: VladoVrancik Správa zaslaná: 13. 5. 2020 o 20:25
Ako sa ti lepsie startuje.
Bydlisko: Nove Zamky ( 53 rokov )
lucik
modelár

Príspevkov: 453

Moje modely
Poslať správu
Autor: lucik Správa zaslaná: 13. 5. 2020 o 20:31
Mam rad svoje prsty,nechávam to na štarter.Tomu je to jedno Ale ci to má vplyp na vibracie som myslel.
Bydlisko: Horna Ves ( 42 rokov )
misiatko
modelár

Príspevkov: 173

Moje modely
Poslať správu
Autor: misiatko Správa zaslaná: 13. 5. 2020 o 23:12
Chcel by som sa len opytat uz viac krat tu bolo spomenute skvele vyvazenie pohonnej jedbotky teda motora vrtule. Chapem vyvazenie vrtule... Ale ako mam vyvazit nejako motor zhavika??? Skusal som aj vyvazit vrtulu a podla mna je OK skusal som aj inu vrtulu, motor ako taky ide celkon fajn ale zda sa mi ze ma dost vybracie take preto som skusil tie silenbloky. Ale co ibe by som mohol spravit aby motor menej vybroval ako ho vyvazit???
Bydlisko: Liptovska Stiavnica
maross
modelár

Príspevkov: 60

Moje modely
Poslať správu
Autor: maross Správa zaslaná: 14. 5. 2020 o 08:34
Ohladne toho co sa tu pise s niecim suhlasim s niecim nie, ale nemam velmi cas to tu rozvadzat...
Slovne spojenie vyvazeny jednovalec je nieco ako oslnujuca tma. Jednovalec jednoducho nikdy nebude vyvazeny, ale myslim ze to asi kazdy kto absolvoval fyziku na ZS chape...
Bydlisko: Žiar nad Hronom ( 34 rokov )
matusmrva
modelár

Príspevkov: 625

Moje modely
Poslať správu
Autor: matusmrva Správa zaslaná: 14. 5. 2020 o 10:06
No, v prvom rade ďakujem za ultradetailne vysvetlenie témy: silentbloky.

Čo sa týka vyváženosti vrtule. Mám obe vrtule od Fialy. Myslím že je to celkom dobrý výrobca vrtúľ ale každopádne ich zmeriam či sú správne vyvážené. K motoru. Stotožňujem sa s názorom že jednovalec sa nedá dokonale (alebo je to aspoň veľmi komplikované) vyvážiť tak, aby nevibroval. Mám doma aj motor DLA 64 boxera dvojvalec. Mám ho upevnený na 4-roch silentblokoch priamo z modelárskeho obchodu. Perfektne žerú všetky vibrácie od motora pri celom rozsahu jeho pracovaných otáčkach. No pri nízkych otáčkach (+-2000ot./min) to lomcuje s motorom s amplitúdou 2-3cm. Silentbloky sú super. pokiaľ sú správne použité.

Príkladom je môj kamarát modelár, ktorý má rovnaký motor ako ja, uložený na 3m Fokkrovi cez silenbloky. Nie na priamo (Motor, silentblok, trup lietadla) Ale štýlom (Motor, Duralová platňa, 8ks silentblokov, trup lietadla) A aj to má spravené "obráteným" štýlom. To znamená, že keď motor vytvára dopredný ťah tak silentbloky nenaťahuje ale stláča. Ťažko sa to opisuje ale verím že ste to pochopili. Pokiaľ nie, kľudne spravím v prípade záujmu jednoduchý technický nákres.

A teraz k pointe. Vzhľadom k tomu, že na toto riešenie je potreba mať dostatočne veľkú motorovú prepážku a priestor, si to v Edgovi nemôžem dovoliť spraviť. Z toho plynie že silentbloky nepoužijem. Čo sa týka elektroniky tak som sa ju snažil ochrániť rôznymi opatreniami. Servá majú vlastné silentbloky, tak isto aj MAX Bec, batérie, zapaľovanie a rozvodová doska sú tak isto odrušené ochranným prvkom od trupu modelu a čo sa týka prijímaču tak tam som si dal extra záležať aby čo najmenej vibroval. To sa mi aj podarilo. Jediné čo nieje ochránené od vibrácií je a elektronický switch a batéria zapaľovania, keď nad tým teraz rozmýšľam. Treba to?
Bydlisko: Sebedražie ( 28 rokov )
robertbulko
modelár

Príspevkov: 200

Moje modely
Poslať správu
Autor: robertbulko Správa zaslaná: 14. 5. 2020 o 10:49
Podľa mňa si urobil viac ako treba
Bydlisko: Trenčín ( 49 rokov )
VladoVrancik
modelár

Príspevkov: 1757

Moje modely
Poslať správu
Autor: VladoVrancik Správa zaslaná: 14. 5. 2020 o 10:55
Tak by som rad vediet ako chcete vyvazovat taku 17az 20 palcovu vrtulu.(alebo lepsi povedane ako ju vyvazujete)
Samozrejme aj ja mam nejaku cinsku vyvazovacku ale taku velku vrulu do toho nedostanem .
Bydlisko: Nove Zamky ( 53 rokov )
maross
modelár

Príspevkov: 60

Moje modely
Poslať správu
Autor: maross Správa zaslaná: 14. 5. 2020 o 11:27
https://youtu.be/mVedQ-nmoqE
Takto to robim ja, papierik dokazuje vybornu citlivost vyvazovacky.
Inak je z aliexpresu za cca 13€
Bydlisko: Žiar nad Hronom ( 34 rokov )
VladoVrancik
modelár

Príspevkov: 1757

Moje modely
Poslať správu
Autor: VladoVrancik Správa zaslaná: 14. 5. 2020 o 11:37
no ja neviem vyvazovacka ktoru som kupil ja stala za dve veci v prvom rade oska zo skutkamu uz nebola vyvazena takze putovala do kosa a tej z toho videa by som tiez velmi neveril to sa radsej spolahnem na vyrobcu (vecsinou fiala alebo xoar ze vrtula je vyvazena)
Bydlisko: Nove Zamky ( 53 rokov )
maross
modelár

Príspevkov: 60

Moje modely
Poslať správu
Autor: maross Správa zaslaná: 14. 5. 2020 o 11:38
Tiez mam DLA 64 boxer ktory je pripraveny na zabeh a nastavenie na skusobnom stojane, tak ze ma dost zaujima ake tam mas tie silentbloky a ako to ma riesene aj ten kamos, ak sa da potesila by nejaka foto...
Bydlisko: Žiar nad Hronom ( 34 rokov )
Janko-O
modelár

Príspevkov: 106

Moje modely
Poslať správu
Autor: Janko-O Správa zaslaná: 14. 5. 2020 o 17:43
VladoVrancik:
Tak by som rad vediet ako chcete vyvazovat taku 17 az 20 palcovu vrtulu.(alebo lepsi povedane ako ju vyvazujete).



To, čo spomínate a to, čo ukazuje maross na videu je statické vyváženie. A navyše je to vyváženie LEN vrtule. Ak aj dobre vyváženú vrtuľu nesprávne nasadíte na motor, dostanete nevyvážený celok. O tom, ako sa dá nesprávne nasadiť vrtuľa na motor, možno môžme podebatovať neskôr, mám s tým svoje neblahé skúsenosti .

Dynamické vyváženie, teda vyváženie točiacej sa vrtule, nasadenej na motore, nemusí byť limitované rozmerom vrtule.
My síce spaľováky už nejakú dobu nepoužívame, ale celok motor+vrtuľa aj tak vyvažujeme.
Môže to vyzerať napríklad takto:


Bližšie v článku http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=1140&n= …-ze-co-robim--aaale-vyvazujem-vrtule-na-liberatora
Niečo viac o vyvažovaní, hlavne vysokootáčkových elektrických dúchadiel - EDF je aj tu:
http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?clanek=fulltext&vysledek=1&hledej=vyva žovanie+elektrických+dúchadiel&send=Hľadaj
Bydlisko: Banská Bystrica
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
  • Pridať komentár
Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť.
Úvodná stránka
  • 436 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 1 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 4 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: kamilrc,