Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

ID Galérie: GAL3496 | Zobrazenia: 3704 | Pridané: 18. 12. 2015 o 22:08

1 2
Autor Správa
StanleyP
modelár

Príspevkov: 304

Moje modely
Poslať správu
Autor: StanleyP Správa zaslaná: 26. 1. 2016 o 14:29
Toto je finálna podoba môjho vírnika. Momentálne idem riešiť výrobu rotačných súčiastok a pálenie plechových dielov.
Bydlisko: Mýtna ( 42 rokov )
mikicek
modelár

Príspevkov: 103

Moje modely
Poslať správu
Autor: mikicek Správa zaslaná: 26. 1. 2016 o 16:49
Ahoj Stanley,

ja mám môj už hotový, A až teraz zisťujem, čo by som robil inak. No je to daň za zatial pole neprebádané. Dosť podstatná vec : trup - trubku alebo hlinikový profil čo tam budeš mať smerom k smerovke neohýbaj. Nechaj to rovné. Ja som to urobil a teraz ľutujem. Pri preklopení smerom do zadu hrozí poškodenie listov rotora o zem. Ja budem musieť teraz vyrobiť z oceľového drôtu "neviditeľnú" ostrohu.
Taktiež som prerobil roztáčanie rotora. Pri skúškach mi to očesalo zuby na hlavnom kolese, tak som namiesto zubov dal gumený O-krúžok. Funguje rovnako dobre a navyše pritlačením zabrzdeného el. motora môžem aj brzdiť. Je to paráda.
Ak ma ešte niečo napadne, napíšem. A keď bude cez víkend slušné počasie, vytiahnem von a nafotím.

Miki
StanleyP
modelár

Príspevkov: 304

Moje modely
Poslať správu
Autor: StanleyP Správa zaslaná: 26. 1. 2016 o 17:55
Ahoj. No veĎ toto že , nik ti nie je schopný v tomto poradiť keďže sa s vírnikmi zaoberá minimum ľudí (preto som do toho išiel ) . Rád počujem že O-krúžok funguje dobre. Lebo aj ja mám na predrotátor už kúpený O-krúžok 70x6 . Považoval som to za najprimitívnejšie riešenie a keďže funguje o to lepšie. Ja mám dokonca napevno aj elektromotor a pritláčať budem rotor o elektromotor záklonom celej hlavy o 20st dozadu. Pri samotnom lete bude max výchylka 15st dozadu takže sa rotor za letu s predrotátorom nestretnú. Ale dobrý nápad s tým brzdením rotora, využijem to aj ja. ten profil dozadu som ohol viac menej aj preto že ty si to máš tak ohnuté. Pripisoval som to tomu aby sa pri vzlete vírnik mohol do určitej miery nakloniť dozadu. no ešte to trochu v počítači nasimulujem a prerobím tak aby sa rotor nemal možnosť dotknúť zeme. Díky za rady.
Bydlisko: Mýtna ( 42 rokov )
Fasciman
modelár

Príspevkov: 914

Moje modely
Poslať správu
Autor: Fasciman Správa zaslaná: 26. 1. 2016 o 19:09
No ja sa do tohto "hovno" vyznám ale pár postrehov z mojej strany (možno o ničom ale snáď sa mi nevysmeješ):

1. pri výraznejšom maximálnom záklone rotora smerom dozadu, kedy sa teleso kruhu s gumovým O-krúžkom po obvode má dotknúť toho neozubeného valca "pastorku" hriadele elektromotora (prerotátora), tam by si mal riešiť nejaký "pružný kontakt" s regulovateľným prítlakom "pastorku" elektromotora o ten gumový krúžok (konštatná ale aj nastaviteľná sila vzájomného trenia medzi telesami) - možno by elektromotor mal byť v nejakom telese "na páke" s pružinou, pričom prítlak by si nastavoval šróbom, ktorým by si naťahoval alebo uvoľňoval prítlačnú pružinu (proste stále konštantný prítlak medzi "pastorkom a O-krúžkom gumy, bez ohľadu na postupné odieranie gumy alebo bez ohľadu na nepresnosť nastavenia krajnej polohy pohybu serva). Neviem si proste predstaviť nastavovanie sily vzájomného prítlaku len servom, aj časom ako sa guma na O krúžku začne zmenšovať opotrebením (oterom materiálu gumy).

2. hlavný podvozok máš podľa mňa možno predimenzovaný. Ak chceš tie vzpery k nosníku rotora, resp v tomto prípade skôr k telesu lože motora (kvôli možno nežiadúcim rezonanciám) a majú byť funkčné hlavne vo vzťahu k podvozku (proste prenášať reálne prevádzkové sily pri vzletoch a pristátiach najmä), tak tú priečku na ktorej máš úchyty kolies nemusíš tak dimenzovať (ako teleso čo vidím na nákrese). Ušetríš hmotnosť.

P.S:
Ešte k bodu 1: spoľahlivý "pružný člen" (podľa možností ale radšej tiež nastaviteľný) v tomto prípade môžeš dať do tiahla medzi servom a "pákou rotoru", ktorou ovládaš náklony rotoru v predo-zadnom smere. Jednoduchšie snáď (ak ho fakt treba).

3. ako píše "mikicek", rovný nosník chvostovej kýlovej + smerovkovej plochy by bol možno fajn. Pri Tvojom modifikovanom dizajne (ak urobíš spojnicu od kolies podvozku smerom dozadu ku konštrukcii, skutočne pri určitých okolnostiach hrozí kontakt nosného rotoru s povrchom plochy. Tvoja fotka úplne prvá v tomto albume sa mi zdá praktickejšie riešenie, nehovoriac aj o elegancii modelu (tvarom kýlu a smerovky).
Bydlisko: Banská Bystrica ( 53 rokov )
StanleyP
modelár

Príspevkov: 304

Moje modely
Poslať správu
Autor: StanleyP Správa zaslaná: 26. 1. 2016 o 19:16
No to s tým o krúžkom čo sa týka životnosti bude otázne. Je to všetko vec skúšok. Ano chcem to riešiť len servami (2x33kg) a ich nastavením (letový režim štart) . Celý predrotátor je otázka keĎže tam chcem dať SPEED 400 ani neviem či bude postačovať výkonovo. Takže s tým tak trochu rátam že sa bude asi prerábať. Možno pri predrotácii niečo zadymí a možno na tých pár sekúnd vydrží.
Tá spojovacia časť je asi fakt predimenzovaná. je to preto že som chcel použiť jeden druh profilu na celú konštrukciu. ale vpredu pod prípstojovou doskou mám tenší profil tak to môžem dať aj tento medzi kolesami s takým prierezom. zmením to. To sa mi páči takýto brainstorming dakujem.
Bydlisko: Mýtna ( 42 rokov )
Fasciman
modelár

Príspevkov: 914

Moje modely
Poslať správu
Autor: Fasciman Správa zaslaná: 26. 1. 2016 o 19:16
4. vôbec nepotrebuješ "výškovku" ??? Servo výškovky zmixované so servom predo-zadnej polohy nosného rotoru by vírnik výrazne skôr upravovalo aj na odbrzdení rotoru (proste nemusíš brzdiť elektromotorom prerotátora). Nepomerne lepším by bol prechod vírnika do rôznych režimov letu podľa potreby v smere "klopenie".
Bydlisko: Banská Bystrica ( 53 rokov )
StanleyP
modelár

Príspevkov: 304

Moje modely
Poslať správu
Autor: StanleyP Správa zaslaná: 26. 1. 2016 o 19:26
Ašte jedna vec : ano tými tyčkami smerujúcimi šikmo od kolies k motoru chcem trochu zamedziť vibráciám a celkovo konštrukciu spevniť keďže motor by bez nich držal len na pomerne dosť úzkom profile (20x20x1,5) dvoma skrutkami M6. Ale tie vibrácie motora nebudú až tak kritické keĎže sa jedná o upravený krovinorez kde sú vibrácie podľa mojich skúseností menšie ako na modelárskych motoroch (lepšie vyváženie, ťažký zotrovačník)

A ja neviem či potrebujem výškovku. vychádzam z toho že niektroé vírniky majú výškovku a niektoré nemajú, niektoré ju majú riadenú a niektoré nemajú. Myslím že v prípade správneho vyváženia tam nie je potrebná ale na druhej strane mám ja ťažisko správne? . Ja ju tam nemám z hmotnostných dôvodov. Príkladom môžu byť najjednoduchšie vírniky bensen. tie výškovku nemajú.
Bydlisko: Mýtna ( 42 rokov )
Fasciman
modelár

Príspevkov: 914

Moje modely
Poslať správu
Autor: Fasciman Správa zaslaná: 26. 1. 2016 o 19:34
StanleyP:
A ja neviem či potrebujem výškovku. vychádzam z toho že niektroé vírniky majú výškovku a niektoré nemajú, niektoré ju majú riadenú a niektoré nemajú. Myslím že v prípade správneho vyváženia tam nie je potrebná ale na druhej strane mám ja ťažisko správne? . Ja ju tam nemám z hmotnostných dôvodov. Príkladom môžu byť najjednoduchšie vírniky bensen. tie výškovku nemajú.


Nedokážem Ti na toto kvalifikovane odpovedať, tak radšej to ani nejdem ďalej úvahami riešiť. Zamýšľať sa nad tým ale budem.
Bydlisko: Banská Bystrica ( 53 rokov )
StanleyP
modelár

Príspevkov: 304

Moje modely
Poslať správu
Autor: StanleyP Správa zaslaná: 26. 1. 2016 o 19:43
No najhoršie je to že ani ja neviem čo to bude robiť a ako sa to bude správať. Je to nakreslené v takých zmixovaných proporciách vírnika bensen a rôznych poznatkov ku ktorým som prišiel študovaním netu. Ešte že je to len model a nebude v tom nikto živý sedieť
Bydlisko: Mýtna ( 42 rokov )
Fasciman
modelár

Príspevkov: 914

Moje modely
Poslať správu
Autor: Fasciman Správa zaslaná: 26. 1. 2016 o 20:21
K výškovke snáď len toľko (neviem či správne):

Podľa mňa výškovku možno netreba, ak je ťažisko v ose otáčania rotoru, teda v mieste, kde pôsobí aerodynamická sila od rotora. Ak je však poloha ťažiska a poloha vektora aerodynamickej sily od rotora rozdielna, vniká moment (v tvojom prípade možno "ťažký na chvost" A čo je vlastne funkcia výškovky - eliminovať nežiadúci moment v predo-zadnom smere. Je to pridaná nosná plocha, od ktorej sila (z dopredného aj keď pomalého letu) na danom ramene nežiadúci moment eliminuje. A keďže vírnik pre stabilný let vždy potrebuje určitú aj keď malú doprednú rýchlosť (visieť, resp. klesať bez dopredného pohybu nedokáže - snáď okrem klesania na mieste u takého, kde ťažisko je v ose rotora), výškovka by mala mať určitú vyššiu "mohutnosť" ako je pri bežných eroplánoch .Podľa mňa to nebude bez výškovky stabilné. To je ale taký môj "sedliacky rozum".

A otázka ťažiska - nemá byť (aj na vírniku) vlastne pred pôsobiskom aerodynamickej sily - len úvaha, fakt neviem, netuším. Ale niečo mi hovorí, že snáď áno. Skús dohľadať na internete nejaké malé konštrukčné modely vírnikov, teda ich plány, to by možno mohlo odpovedať na takúto základnú otázku.

Skús osloviť aerodynamika Jaroslava Lněničku, cez mail alebo cez fórum tu:

http://www.airspace.cz/akademie_letectvi/

a opýtaj sa:

kde je pôsobište síl u stabilného autogyra (vírniku) - proste kde musí byť ťažisko a kde pôsobisko aerodynamických síl od rotora + prečo niektoré vírniky výškovku majú a iné naopak nie.

Čo viem, on rád poradí.
Bydlisko: Banská Bystrica ( 53 rokov )
mikicek
modelár

Príspevkov: 103

Moje modely
Poslať správu
Autor: mikicek Správa zaslaná: 26. 1. 2016 o 20:26
Ťažisko musí byť pred oso otáčania rotora. Niekde na nete som kedysi našiel nákresy, a tu :

https://www.youtube.com/watch?v=KUgAHrfRtH8

a tu :

https://www.youtube.com/watch?v=cO-RBaXbNAs

boli moje prvé pokusy pred stavbou veľkého vírnika.

A ešte poznámka - Speed 400 asi na prerotátor stačiť nebude. Ja mám priemer 303 cm a točí ho strieďak 1500 W.
StanleyP
modelár

Príspevkov: 304

Moje modely
Poslať správu
Autor: StanleyP Správa zaslaná: 26. 1. 2016 o 20:36
No celkom dobrá úvaha. čo sa týka ťažiska tak ho mám teoreticky 42mm pred osou rotoru (na pláne je ho vidieť a vyšlo výškovo skoro presne v osi rotácie motora) . Netuším či je to dosť alebo nie. Mám dokumentáciu od vírnika bensen a ešte jedného UL vírnika a proporcie a poloha ťažiska sú viac menej podľa nich. Skúsim ešte preštudavať net či niečo o tom nenájdem.

Ja som pár zásadných info o konštrukcii čerpal zo stránky www.virnik.wz.cz. Tam sú písané poznatky z výroby a lietania menších modelov vírnikov ale myslím že zásady konštruovania budú rovnaké aj pre väčšie stroje. ale díky za typ. Pánovi Lneničkovi dlžím ešte info o modeli 4m ASH26 na ktorý mi navrhol profily. Bohužiaľ som ho ešte nedostaval. Ale mám to stále na pamäti
Bydlisko: Mýtna ( 42 rokov )
Fasciman
modelár

Príspevkov: 914

Moje modely
Poslať správu
Autor: Fasciman Správa zaslaná: 26. 1. 2016 o 20:56
Vidím z Vašich príspevkov chlapi, že to máte teoreticky naštudované. Ja som len tak písomne o tom "dumal", bez predchádzajúceho štúdia (ako som tvrdil "hovno o tom viem" . Držím palce a teším sa na ďalšie fotky, sledujem.
Bydlisko: Banská Bystrica ( 53 rokov )
StanleyP
modelár

Príspevkov: 304

Moje modely
Poslať správu
Autor: StanleyP Správa zaslaná: 27. 1. 2016 o 10:43
Trochu som ešte študoval materiály ktoré mám k dispozícii a zistil som že na každom vírniku je nejaký výškový stabilizátor. Tak som domodeloval aj do môjho malý výškový stabilizátor (neriadený). Asi to tam bude treba.


mikicek:
A ešte poznámka - Speed 400 asi na prerotátor stačiť nebude. Ja mám priemer 303 cm a točí ho strieďak 1500 W.


Aj mne sa zdá že ten speed 400 bude žalostne slabý. mám ešte jeden set so striedavým motorom cca 170W (tiež žiadny zázrak) s upevňovacími rozmermi rovnakými ako Speed 400 . Ten 1,5kW motor sa mi zdá už asi aj ako zbytočný luxus. podľa mňa by ti stačil asi aj nejaký 500W motor.
Bydlisko: Mýtna ( 42 rokov )
palci72
modelár

Príspevkov: 1056

Moje modely
Poslať správu
Autor: palci72 Správa zaslaná: 27. 1. 2016 o 18:31
mohol by som ti prepožičaťť zatial na skúšku tento mam doma....
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__18233__Turnigy_D3548_4_1100KV_Brushless_Outrunner_Motor.html
Bydlisko: Podkrivaň ( 52 rokov )
1 2
  • Pridať komentár
Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť.
Úvodná stránka
  • 575 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 3 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: Fv-70,