Autor | Správa |
Fasciman modelár Príspevkov: 914 Moje modely Poslať správu |
Trocha som začal študovať aerodynamiku vírnika, medzi článkami dostupnými na nete som našiel aj toto: Z článku mi vyplýva, že ťažisko by malo ležať presne v predĺženej ose otáčania rotoru pri jeho stredovej polohe - presne uprostred medzi polohou úplného záklonu tejto osi dozadu a úplného predklonu tejto osi dopredu. "Záklon" a "predklon" od tohto stredu v podstate posúvajú aj pôsobisko aerodynamickej sily pred alebo dozadu od polohy ťažiska, dá sa povedať, že vírnik sa riadi "zmenou polohy ťažiska" podľa nastavenia polohy osi otáčania rotoru. Skutočne nepotrebuje výškovku a ak má stabilizátor, ten len stabilizuje pozdĺžny sklon trupu vírnika (ako plocha generuje žiadúce stabilizačné momenty cez rameno a silu pri zmene režimu). V L+K 1-14/66 vyšiel celý seriál o vírnikoch, ak si to nevidel tu je link: http://www.vrtulnik.cz/gyro/gyro.htm Obrázky sa dajú pekne klikom zväčšiť a články tým prečítať. |
StanleyP modelár Príspevkov: 304 Moje modely Poslať správu |
Túto stránku poznám ale tieto články som neštudoval. prečítam si ich. Presne preto som tú výškovku tam nemal lebo sa vírnik riadi zmenou ťažiska ako rogalo. Sú aj také ktoré sa riadia chvostom alebo kombináciou oboch typov riadení. |