Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

1 2
autor správa
pf1960
modelár

Príspevkov: 727

Moje modely
Poslať správu
Autor: pf1960 Správa zaslaná: 4. 11. 2011 o 10:46
Dobry den.
Používam výhradne elektromotory a chcem sa opýtať zopar vecí ohladne efektívnej prevádzky : ACU - regler - motor.
1. Má motor nejaký optimálny záťažový rozsah? (Teda napr. stabilne 70%, alebo rozsah 20-70%, a pod)
2. Trpí motor resp. regler resp. ACU pri nízkej trvalej záťaži - povedzme 20%? (Nelietam akrobaty, ani stíhačky, ale pohodový let blízko minimálky)
3. Pokiaľ viem, že nepôjdem záťažou nad 50% výkonu, môžem použiť aj o niečo väčšiu vrtulu, než je stanovená pre max. výkon? (Konkrétne: mám zabudovaný Turnigy 500H (točí 1800 ot/v) s ESC 75A, ACU 3s, v hornoplochu (2 kg) s vrtuľou 9x4,5. Jasné, že to nie motor pre tieto účely, ale ľuto mi je ho nevyužiť. Primárne mám výkon limitovaný na max 50% v nastaveniach vysielača, a aj tak mi na horizontálny let mi postačuje cca 20% výkonu (prúdovo okolo 15A). Môžem teda osadiť dajme tomu vrtuľu 10x6 (samozrejme s kontrolou premeraním), neutrpí tým nejaký komponent?
Ďakujem za rady
Bydlisko: Zilina ( 64 rokov )
redix
modelár

Príspevkov: 1947

Moje modely
Poslať správu
Autor: redix Správa zaslaná: 4. 11. 2011 o 11:07
mozes to osadit vrtulou pri ktorej odber motora nepresiahne limit regulatora alebo svoj vlastny limit. pokial si to uregulujes na vysielaci.
co sa tyka efektivnej prevadzky, najefektivnejsia je pri co najvyssich otackach a najmensom odbere prudu. Ale to by si mal mat v specifikacii od vyrobcu presne popisane.
Keby si dal prevodovku 1:2 tak mas presne motor aky potrebujes
Bydlisko: Senec
pf1960
modelár

Príspevkov: 727

Moje modely
Poslať správu
Autor: pf1960 Správa zaslaná: 4. 11. 2011 o 11:25
Dik. Ta efektivita - skor som myslel otazku typu: je lepsie lietat na 20% výkonu so silnejším motorom, alebo 70% so slabším. Netrpí pri tom nižšom výkone ACU?
Bydlisko: Zilina ( 64 rokov )
redix
modelár

Príspevkov: 1947

Moje modely
Poslať správu
Autor: redix Správa zaslaná: 4. 11. 2011 o 12:31
na 70% so slabsim, kedze ten slabsi je aj mensi aj lahsi okrem toho motory maju najvacsiu efektivitu pri cca 3/4 najvyssieho vykonu
Bydlisko: Senec
lv
modelár

Príspevkov: 2802

Moje modely
Poslať správu
Autor: lv Správa zaslaná: 4. 11. 2011 o 13:00
pf1960:
Dik. Ta efektivita - skor som myslel otazku typu: je lepsie lietat na 20% výkonu so silnejším motorom, alebo 70% so slabším. Netrpí pri tom nižšom výkone ACU?

Najlepšie (najefektívnejšie...) je lietať s presne takým pohonom, ktorý ide na svojej maximálnej účinnosti.
Bydlisko: Trenčianska Turná ( 58 rokov )
redix
modelár

Príspevkov: 1947

Moje modely
Poslať správu
Autor: redix Správa zaslaná: 4. 11. 2011 o 13:09
Tak je to este lepsie povedane. A treba si uvedomit zaroven ze maximalna ucinnost nie je maximalny vykon.
Bydlisko: Senec
pf1960
modelár

Príspevkov: 727

Moje modely
Poslať správu
Autor: pf1960 Správa zaslaná: 4. 11. 2011 o 13:14
Som to tak predpokladal... ale ... neposkodzuje trvale nizky vykon nejakym sposobom ACU alebo regler? Jedna sa mi o to, ze nemam napr. vhodny motor, tak vyuzivam silnejsi pod nizkym vykonom - ale neutrpi pritom zvysok elektroniky? Aby som si kvoli nejakemu usetrnemu motoru nedegradoval baterie a tak...
Bydlisko: Zilina ( 64 rokov )
redix
modelár

Príspevkov: 1947

Moje modely
Poslať správu
Autor: redix Správa zaslaná: 4. 11. 2011 o 13:24
Nemusis sa bat, pokial som pochopil spravne princip fungovania trojfazoveho regulatora tak do motora ti ide stale rovnake napatie, akurat s roznou frekvenciou do jednotlivych vetiev z coho sa odvija rychlost otacania motora. a baterii vadit urcite nebude ked z nej budes brat menej amperov, mozno by lipoly bateria nebola moc stastna keby si bral nepretrzite 0.5A ale pri motore take nieco nehrozi.

(v pripade ze som 3-fazovy regulator nepochopil spravne budem rad ked ma niekto opravi)
Bydlisko: Senec
lv
modelár

Príspevkov: 2802

Moje modely
Poslať správu
Autor: lv Správa zaslaná: 4. 11. 2011 o 13:29
pf1960:
Som to tak predpokladal... ale ... neposkodzuje trvale nizky vykon nejakym sposobom ACU alebo regler? Jedna sa mi o to, ze nemam napr. vhodny motor, tak vyuzivam silnejsi pod nizkym vykonom - ale neutrpi pritom zvysok elektroniky? Aby som si kvoli nejakemu usetrnemu motoru nedegradoval baterie a tak...

Regler ide stále rovnako (naplno), baterkám to vyhovuje. Lietanie so "silným pohonom" na 50% jeho možností vadí iba letovým vlastnostiam modelu. Lebo taký pohon je ťažký
Bydlisko: Trenčianska Turná ( 58 rokov )
pf1960
modelár

Príspevkov: 727

Moje modely
Poslať správu
Autor: pf1960 Správa zaslaná: 4. 11. 2011 o 13:44
Diky chlapi.
Bydlisko: Zilina ( 64 rokov )
coro
modelár

Príspevkov: 886

Moje modely
Poslať správu
Autor: coro Správa zaslaná: 7. 11. 2011 o 09:38
Myslím že ste sa dosť nepochopili a kým jeden píše o tom že dá na vysielači pol plynu a použije motor s veľkou vrtuľou a to aby nezhorel CHCE dosiahnuť zníženým plynom,
druhý píše o použití menšej vrtule k motoru či celej zostave ktorá by výkonovo zvládla väčšiu vrtuľu.

Prvý prípad je problém - frekvencia PWM ktorou regulátor znižuje výkon, je nízka na to aby sa to dalo považovať za spínaný step-down regulátor napätia, a jeho cievku tvorí vinutie motora ktoré má k vhodnej cievke veľmi ďaleko.
Regulátor totiž pracuje ako spínače, pripojí baterku (jej plné napätie) na motor, a odpojí to, a pomer medzi tým sa určuje polohou plynovej páky. To že sa pritom striedajú tri fázy je až druhá, nie príliš súvisiaca časť.
Takže motor na 50 percent plynu "dostane" na krátky čas oveľa vyšší prúd než na plný plyn, a v momente rozpojenia sa ten prúd navyše indukuje z vinutia ako cievky opačným smerom a nabíja baterku - zase cez regulátor a so stratou napätia a súvisiacim teplom čiže stratami vznikajúcimi na všetkom odpore či polovodičoch.

Druhá možnosť, že sa dá menšia vrtuľa a motor sa môže roztočiť rýchlejšie (ľahšie) pri menšej spotrebe, je úplne v poriadku, v pohode.
coro
modelár

Príspevkov: 886

Moje modely
Poslať správu
Autor: coro Správa zaslaná: 7. 11. 2011 o 10:32
k poznámke o prevodovke:
Na motore určuje počet závitov krát pretekajúci prúd, intenzitu magnetického poľa ktorá určuje točivý moment.
Keď dám menej, napríklad polovicu, závitov vinutia, je ten točivý moment polovičný. Na rovnaký moment potrebujem dvojnásobok prúdu.
Keď dám na taký motor prevod do pomala 2:1, tak ten moment získam prevodom pri rovnakom prúde.

Takže motor s menej závitmi a prevodovkou je to isté ako motor s viacerými závitmi vinutia (=2x vyšším KV),
... a jediný rozdiel je v odpore vinutia (výhoda je na strane prevodovky, 2x menej závitov má 4x menší odpor)

Lenže ak do rýchlejšieho motora (s 2x vyšším KV čiže polovičným počtom závitov) a bez prevodu pustím navyše prúd prerušovaný v striede 1:1, nie len že nedosiahnem rovnaký moment pri rovnakom prúde, ale ani pri dvojnásobnom - lebo to je prerušované. Nie je treba až celkom 4-násobný prúd ale dalo by sa to tak zjednodušene povedať..
Je to nesprávny prístup a nebude to vôbec "dobré" - aby to zostava baterky s reglom a motorom vydržala, musela by mať výrazne väčšiu hmotnosť oproti správne použitému motoru ktorý pri tom režime a s tou istou vrtuľou pobeží rovnakým výkonom na plný plyn.
RaikoAl
modelár

Príspevkov: 606

Moje modely
Poslať správu
Autor: RaikoAl Správa zaslaná: 7. 11. 2011 o 10:33
Coro, len sa chcem utvrdiť v tom čo píšeš:
Takže regulátor nedáva menší prúd do motora (v prvom prípade ) ale zníži počet impulzov do neho a tým níži otáčky ?
Ak áno tak to je niečo nové pre mňa, lebo som si myslel, že uberiem plyn a níži sa prúd do motora.
Bydlisko: Banská Štiavnica ( 51 rokov )
coro
modelár

Príspevkov: 886

Moje modely
Poslať správu
Autor: coro Správa zaslaná: 7. 11. 2011 o 10:59
RaikoAl:
Coro, len sa chcem utvrdiť v tom čo píšeš:
Takže regulátor nedáva menší prúd do motora (v prvom prípade ) ale zníži počet impulzov do neho a tým níži otáčky ?
Ak áno tak to je niečo nové pre mňa, lebo som si myslel, že uberiem plyn a níži sa prúd do motora.

Regulátor má spínacie prvky (fet tranzistory) ktoré buď vedú prúd, alebo nevedú. Keby zostali v "lineárnom režime" že by obmedzovali prúd či napätie, vzniklo by v nich za zlomok sekundy také teplo že by vyleteli von.

Baterka má odpor desiatky miliOhmov, nech 100. Fety reglu pri zopnutí majú tabuľkové Rdson nejaké jednotky miliohmov nech 5, a motory podľa veľkosti a počtu závitov nejaké desiatky, nech tiež 100 (motorček okolo 60 gramov kv 1200). Pri 11,1V 3s baterky je prúd vypočítaný z odporu, I=U/R = 11,1/0,205 = 55A. To je prípad že sa všetka energia mení na teplo v odpore.
Okrem toho, keď sa motor točí, je tam podstatné napätie vznikajúce točením motoru (back EMF - vypočítateľné ako aktuálne otáčky deleno KV).
O toto napätie ktoré sa javí ako druhý zdroj v obvode, sa znižuje napätie baterky pre výpočet prúdu. Nech teda motor s KV 1200 točí 5000rpm - backEMF je 6,0V. Rozdiel oproti baterke teda 11,1-6 = 5,1V. Keby to bolo bez spínania, prúd by bol 5,1/0,205 = 24A.
To všetko pre malý motorček a mäkkú baterku... keby sme brali baterku s 25mOhm a motor s 40mOhm, vyšlo by 170A..

Nefunguje to našťastie tak že by tieklo prerušovaných 24A a v medzere nula, zabraňuje tomu indukčnosť vinutia motoru, ako cievky.
Regl spína často na jednej pevnej frekvencii napr. 8kHz, len sa mení pomer medzi pauzou a pusteným prúdom.
Od spínaného zdroja ktorý by sme tam chceli vidieť, to má ale ďaleko - musela by tam byť úplne iná cievka, a frekvencia približne 15x vyššia (od 100kHz by sa dalo hovoriť o spínanom zdroji znižujúcim napätie..)
Ale v momente kedy sa obvod preruší, vznikne v obvode prúd opačného smeru ako tiekol z baterky do motora, rovnakej výšky ako bola v momente rozpojenia. Ten musí prejsť ochrannými diodami reglu späť a nabíja baterku. Našťastie rýchlo klesá, trvá len moment, väčšinu by mal zachytiť kondenzátor reglu - preto aj niektoré vybuchovali.. No odpor obvodu vytvára straty a teplo aj pritom, a navyše ochranné diody reglu majú napäťovú stratu takže regl môže hriať viac ako keby to bežalo na plný plyn...
RaikoAl
modelár

Príspevkov: 606

Moje modely
Poslať správu
Autor: RaikoAl Správa zaslaná: 7. 11. 2011 o 12:32
Dík, super. Mám rád tvoje príspevky (úprimen )!!!
Bydlisko: Banská Štiavnica ( 51 rokov )
1 2
  • Odpovedať
Musíte byť prihlásený na pridávanie príspevkov.
Úvodná stránka
  • 944 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 4 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: