Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

Rozdelenie akumulátorov

Pridané: 12. 10. 2009 o 18:18 | ID článku: CLA3 | Zobrazenia: 23085x | Komentárov: 42 | Autor: Brano

Li-Ion

Lítium-iónový akumulátor funguje podobne ako Ni-MH batéria, nosičom energie je však lítium – kov s mimoriadne nízkou hustotou, poskytujúci články s vysokým napätím (keďže je na začiatku elektrochemického radu napätia kovov).
Kladná elektróda je tvorená zmesou oxidov lítia s ďalším kovom.
Zápornú elektródu tvorí uhlík so zmesou ďalších chemikálií.
Elektrolytom je zmes esterov (každý výrobca si chráni svoje zloženie).
Prvý krát sa dostali na trh v roku 1993.
Ponúkajú väčšiu kapacitu ako porovnateľné Ni-MH akumulátory, sú však drahšie.

Výhody:
Pomalé samovoľné vybíjanie
Nevýhody:
Krátka životnosť
Menšia prúdová zaťažiteľnosť
Vyššia hmotnosť oproti LiPol


Ni-Cd

Katódou v tomto akumulátore je Ni(OH)2 a anodou je Cd(OH)2. Elektrolitom medzi nimi je vodný roztok hydroxidu sodného NaOH. Pri nabíjaní sa aktívna zložka kladnej elektródy (Ni(OH)2) mení na hydroxid-oxid niklitý (Ni(II) prechádza na Ni(III) a hydroxid kademnatý na kovové kadmium. Tieto deje však môžu prebiehať len do plného nabitia elektród. Pokiaľ nabíjanie pokračuje aj po úplnom nabití elektród, dochádza k prebíjaniu, pri ktorom sa začne rozkladať elektrolyt. Chemické deje prebiehajúce pri prebíjaní hermetických Ni-Cd akumulátorov je možné veľmi zjednodušene opísať celkovou rovnicou:

Výsledným dejom je to, že kyslík uvoľnený pri prebíjaní na kladnej elektróde je viazaný na zápornej elektróde. Kovové kadmium, vznikajúce ako produkt nabíjania zápornej elektródy, je pritom oxidované na Cd(OH)2, čím je zabránené ich úplnému nabitiu s nasledujúcim prebíjaním a nežiadúcim vývojom vodíka. Proces prebíjania hermetických akumulátorov sa z vonkajšieho pohľadu javí tak, že článku je dodávaná elektrická energia, ktorá sa premieňa na teplo – článok sa zahrieva.

Výhody Ni-Cd akumulátorov:
vysoká životnosť a spoľahlivosť,
možnosť odberu veľmi vysokých prúdov,
schopnosť rýchleho nabíjania,
veľký rozsah pracovných teplôt pre vybíjanie (–40 až +70 °C),
výborné mechanické vlastnosti,
relatívne malá zmena napätia v priebehu vybíjania, čím je daný prakticky konštantný výkon spotrebičov napájaných NiCd akumulátormi.
Nevýhody Ni-Cd akumulátorov:
menšia merná energia vztiahnutá na hmotnosť alebo objem,
obsah kadmia (Cd je klasifikované ako látka škodlivá životnému prostrediu).
Napätie akumulátora v nabitom stave je 1,4 V, čo umožňuje jeho rozmanité využitie. V minulosti sa Ni-Cd akumulátory používali vo všetkých možných mobilných zariadeniach, dnes sa ich použitie obmedzuje hlavne kvôli ochrane životného prostredia (obsahujú ťažké kovy).


Ni-Mh

Intenzívny výskum a vývoj Ni-MH akumulátorov začal v 80-tych rokoch minulého storočia. Hlavným dôvodom boli požiadavky ekológov na náhradu škodlivého kadmia v Ni-Cd akumulátoroch vhodnejším materiálom. Postupne nahrádza Ni-Cd batérie (namiesto kadmia je zliatina niklu, absorbujúca vodík ako ZrNi2, alebo La-Ni5). Ni-MH akumulátory boli uvedené na trh v roku 1991.

Kladná elektróda Ni-MH akumulátorov má rovnakú konštrukciu a rovnaké zloženie aktívnej hmoty ako kladná elektróda Ni-Cd akumulátorov. Znamená to, že elektrochemické zmeny prebiehajúce pri nabíjaní a vybíjaní sú zhodné.

Záporná elektróda obsahuje ako elektrochemicky aktívnu látku kovovú zliatinu, ktorá je schopná počas nabíjania a vybíjania viazať a uvoľňovať vodík.

V priebehu prebíjania sa na kladnej elektróde uvoľňuje kyslík.

Akumulátor musí byť zhotovený tak, aby po dosiahnutí úplného nabitia kladnej elektródy zostala časť aktívnej hmoty zápornej elektródy nenabitá. Kyslík vznikajúci pri prebíjaní na kladnej elektróde prechádza poréznym separátorom na zápornú elektródu, kde je redukovaný.

Plynný kyslík je takto viazaný a súčasne je oxidovaná aktívna hmota zápornej elektródy, ktorá nemôže byť úplne nabitá a nedochádza tak na nej k vývinu vodíka počas prebíjania. Tento dej sa nazýva rekombinácia a umožňuje hermetizáciu Ni-MH akumulátorov.

Výhody Ni-MH akumulátorov v porovnaní s Ni-Cd:
väčšia kapacita získaná z článku rovnakých rozmerov,
menšia záťaž pre životné prostredie.
Nevýhody Ni-MH akumulátorov:
menší rozsah klimatických a mechanických odolností,
väčšie samovybíjanie,
vyššia cena v porovnaní s Ni-Cd.
Pri poruche sa článok preruší u NiCd sa skratne


Li-Poly

Lítiumpolymérová batéria je najnovším typom batérií.
Ponúka niekoľko výhod:
vysokú energetickú hustotu (až dvakrát viac oproti Li-Ion batériám), nižšiu hmotnosť a možnosť batérie tvarovať.
Nevýhody:
Dlho sa však nabíjajú a vydržia len 100 až 150 cyklov.
Staršie typy Dlho sa však nabíjajú a vydržia len 100 až 150 cyklov.
Lipolky novej generácie majú dobu nabíjania skrátenú na cca 1/3-1/2 a životnosť sa blíži k 250 cyklom. Pri častom používaní ešte viac.
dlhšie uskladňovanie má za následok znižovanie kapacity a zvyšovanie vnútorného odporu

Gelové akumulátory

Životnosť väčšiny chemických akumulátorov sa pohybuje okolo 3 rokov (približne 1 000 nabíjacích cyklov). Existujú však aj akumulátory so životnosťou okolo 6 rokov (olovené a nikel-kadmiové). Tieto aku. sa používajú buď ako zdroj pre nabíjačky na miestach kde nieje možnosť napájania priamo zo siete. Avšak kvôli ich váhe a objemu, ich nemožno použiť priamo v modely. Najväčšie uplatnenie majú v automobilovom priemysle. Majú vysoké štartovacie napätie a preto monočlánky aj tohoto druhu aku. sa používajú na žhavenie motorovej sviečky v modeloch.

Ďakujeme užívateľovi - banova
Upravil: Michall72

1 2 3
Autor Správa
demolator24
modelár

Príspevkov: 500

Moje modely
Poslať správu
Autor: demolator24 Správa zaslaná: 21. 5. 2010 o 08:51
Streibro-zinkové akumulátory.
Sú zriedkavejšie používané v modelárstve ako všetky ostatné druhy batérií, preto prikladám sem iba také moje poznatky a skúsenosti s nimi. Článok je tak, ako som ho navrhoval pripojiť k sekcii rozdelenie akumulátorov.

Striebro-zinkový (AgZn) akumulátor
Sú asi najzriedkavejšie používané akumulátory v modelárstve.Najväčšie využitie v priemysle, letectve, kozmonautika, armáda... majú 1,5 V na článok, sú veľmi kvalitné batérie ale sú veľmi drahé, chúlostivé na nabíjanie a majú pomerne krátku životnosť, ktorá v nabíjacích cykloch činí cca 300 cyklov.
Napätie článku je 1,2 V pri vybíjaní, menovité napätie je až 2,2 V. Vyrábajú sa v rôznych veľkostiach a kapacitách. Napr. Článok s rozmermi 100 x 40 x 35 mm má kapacitu 25 Ah/foto/. V suchom-nenabitom stave vydržia veľmi dlho.
Uvedenie do činnosti:
Pred nabitím do suchého článku cez nalievací otvor sa doleje elektrolyt – hydroxid draselný (KOH), nechá sa postáť cca 3-4 hodiny aby elektrolyt prenikol medzi elektródy, potom doliať elektrolyt aby hladina bola medzi ryskami min – max a batéria musí pracovať, pretože články sú prednabité za sucha už z výroby na menovité napätie.
Z vlastnej praxe :
Uvedeným spôsobom som v roku 2008 „spojazdnil“ akublok do „štartkisne“, batéria fungovala hneď po zapojení do série, nabíjal som celý blok roku 2008 na jeseň, znova na jar 2009 /2 x v roku/, do zberu som to dal tento rok, menil som zdroj za gélovú batériu 12Ah.

Bydlisko: Levice ( 69 rokov )
Ro.bo
modelár

Príspevkov: 1143

Moje modely
Poslať správu
Autor: Ro.bo Správa zaslaná: 23. 5. 2010 o 16:06
Zaujímavé batérie, tá kapacita to je pecka inak náhodou nevieš hmotnosť toho článku zaujíma ma to čisto teoreticky vo vzťahu kapacita/hmotnosť.
Bydlisko: Turčianske Teplice
demolator24
modelár

Príspevkov: 500

Moje modely
Poslať správu
Autor: demolator24 Správa zaslaná: 23. 5. 2010 o 20:26
Jeden článok má hmotnosť 220 gramov-je to odvážené na kuchynskej váhe takže +/- gram a ktomu ešte elektrolyt.
Bydlisko: Levice ( 69 rokov )
Peter
team RCPortál

Príspevkov: 2167

Moje modely
Poslať správu
Autor: Peter Správa zaslaná: 1. 6. 2010 o 22:20
takýto článok sme používali za starých čias na žhavenie. a nabíjali len zo slušnosti, vybiť ich na žhavení sa nikdy nepodarilo
Bydlisko: Nové Zámky ( 60 rokov )
demolator24
modelár

Príspevkov: 500

Moje modely
Poslať správu
Autor: demolator24 Správa zaslaná: 2. 6. 2010 o 07:27
...áno, na upútancoch sme tým motory žhavili, tie články boli v kovových obaloch/výnimočne v plaste/, plnili sa lúhom sodným/NaOH/ a boli to články NiFe, a tiež sa nepamätám žeby sme ich v krúžku niekedy nabíjali. Skúsim pozrieť staré fotky alebo časopis zo školských rokov, možno niečo objavím...
Bydlisko: Levice ( 69 rokov )
dodo
modelár

Príspevkov: 1

Moje modely
Poslať správu
Autor: dodo Správa zaslaná: 18. 6. 2010 o 13:19
Ja mam v aute baterku z airsoftového kalacha
D/BOYS
6.4V
1100mAh
Lipi
modelár

Príspevkov: 30

Moje modely
Poslať správu
Autor: Lipi Správa zaslaná: 20. 1. 2011 o 14:30
Chcem sa spýtať... ak mám 2člankovu baterku... (7,4V) a zakupil som si z DX ten maličký tester s LED displeyom...ktorý ukazuje ako su jednotlive članky nabyte a tak pod...
Ked ju ale nabijem tak ma cca 8V... ked je vybita.. že nedokaže utiahnut už tak ma 6,8V...

Je to spravne?

Btw: nabíjam to cez balancer....cca 2-3hodky než začne svietit LEDka na balancery že je ukončene nabíjanie..
Bydlisko: Malacky ( 38 rokov )
johny163
modelár

Príspevkov: 480

Moje modely
Poslať správu
Autor: johny163 Správa zaslaná: 27. 3. 2011 o 18:50
Blackshadow:
Li-Ion

Lítium-iónový akumulátor funguje podobne ako Ni-MH batéria, nosičom energie je však lítium – kov s mimoriadne nízkou hustotou, poskytujúci články s vysokým napätím (keďže je na začiatku elektrochemického radu napätia kovov).
Kladná elektróda je tvorená zmesou oxidov lítia s ďalším kovom.
Zápornú elektródu tvorí uhlík so zmesou ďalších chemikálií.
Elektrolytom je zmes esterov (každý výrobca si chráni svoje zloženie).
Prvý krát sa dostali na trh v roku 1993.
Ponúkajú väčšiu kapacitu ako porovnateľné Ni-MH akumulátory, sú však drahšie.

Výhody:
Pomalé samovoľné vybíjanie
Nevýhody:
Krátka životnosť
Menšia prúdová zaťažiteľnosť
Vyššia hmotnosť oproti LiPol


Ni-Cd

Katódou v tomto akumulátore je Ni(OH)2 a anodou je Cd(OH)2. Elektrolitom medzi nimi je vodný roztok hydroxidu sodného NaOH. Pri nabíjaní sa aktívna zložka kladnej elektródy (Ni(OH)2) mení na hydroxid-oxid niklitý (Ni(II) prechádza na Ni(III) a hydroxid kademnatý na kovové kadmium. Tieto deje však môžu prebiehať len do plného nabitia elektród. Pokiaľ nabíjanie pokračuje aj po úplnom nabití elektród, dochádza k prebíjaniu, pri ktorom sa začne rozkladať elektrolyt. Chemické deje prebiehajúce pri prebíjaní hermetických Ni-Cd akumulátorov je možné veľmi zjednodušene opísať celkovou rovnicou:

Výsledným dejom je to, že kyslík uvoľnený pri prebíjaní na kladnej elektróde je viazaný na zápornej elektróde. Kovové kadmium, vznikajúce ako produkt nabíjania zápornej elektródy, je pritom oxidované na Cd(OH)2, čím je zabránené ich úplnému nabitiu s nasledujúcim prebíjaním a nežiadúcim vývojom vodíka. Proces prebíjania hermetických akumulátorov sa z vonkajšieho pohľadu javí tak, že článku je dodávaná elektrická energia, ktorá sa premieňa na teplo – článok sa zahrieva.

Výhody Ni-Cd akumulátorov:
vysoká životnosť a spoľahlivosť,
možnosť odberu veľmi vysokých prúdov,
schopnosť rýchleho nabíjania,
veľký rozsah pracovných teplôt pre vybíjanie (–40 až +70 °C),
výborné mechanické vlastnosti,
relatívne malá zmena napätia v priebehu vybíjania, čím je daný prakticky konštantný výkon spotrebičov napájaných NiCd akumulátormi.
Nevýhody Ni-Cd akumulátorov:
menšia merná energia vztiahnutá na hmotnosť alebo objem,
obsah kadmia (Cd je klasifikované ako látka škodlivá životnému prostrediu).
Napätie akumulátora v nabitom stave je 1,4 V, čo umožňuje jeho rozmanité využitie. V minulosti sa Ni-Cd akumulátory používali vo všetkých možných mobilných zariadeniach, dnes sa ich použitie obmedzuje hlavne kvôli ochrane životného prostredia (obsahujú ťažké kovy).


Ni-Mh

Intenzívny výskum a vývoj Ni-MH akumulátorov začal v 80-tych rokoch minulého storočia. Hlavným dôvodom boli požiadavky ekológov na náhradu škodlivého kadmia v Ni-Cd akumulátoroch vhodnejším materiálom. Postupne nahrádza Ni-Cd batérie (namiesto kadmia je zliatina niklu, absorbujúca vodík ako ZrNi2, alebo La-Ni5). Ni-MH akumulátory boli uvedené na trh v roku 1991.

Kladná elektróda Ni-MH akumulátorov má rovnakú konštrukciu a rovnaké zloženie aktívnej hmoty ako kladná elektróda Ni-Cd akumulátorov. Znamená to, že elektrochemické zmeny prebiehajúce pri nabíjaní a vybíjaní sú zhodné.

Záporná elektróda obsahuje ako elektrochemicky aktívnu látku kovovú zliatinu, ktorá je schopná počas nabíjania a vybíjania viazať a uvoľňovať vodík.

V priebehu prebíjania sa na kladnej elektróde uvoľňuje kyslík.

Akumulátor musí byť zhotovený tak, aby po dosiahnutí úplného nabitia kladnej elektródy zostala časť aktívnej hmoty zápornej elektródy nenabitá. Kyslík vznikajúci pri prebíjaní na kladnej elektróde prechádza poréznym separátorom na zápornú elektródu, kde je redukovaný.

Plynný kyslík je takto viazaný a súčasne je oxidovaná aktívna hmota zápornej elektródy, ktorá nemôže byť úplne nabitá a nedochádza tak na nej k vývinu vodíka počas prebíjania. Tento dej sa nazýva rekombinácia a umožňuje hermetizáciu Ni-MH akumulátorov.

Výhody Ni-MH akumulátorov v porovnaní s Ni-Cd:
väčšia kapacita získaná z článku rovnakých rozmerov,
menšia záťaž pre životné prostredie.
Nevýhody Ni-MH akumulátorov:
menší rozsah klimatických a mechanických odolností,
väčšie samovybíjanie,
vyššia cena v porovnaní s Ni-Cd.
Pri poruche sa článok preruší u NiCd sa skratne


Li-Poly

Lítiumpolymérová batéria je najnovším typom batérií.
Ponúka niekoľko výhod:
vysokú energetickú hustotu (až dvakrát viac oproti Li-Ion batériám), nižšiu hmotnosť a možnosť batérie tvarovať.
Nevýhody:
Dlho sa však nabíjajú a vydržia len 100 až 150 cyklov.
Staršie typy Dlho sa však nabíjajú a vydržia len 100 až 150 cyklov.
Lipolky novej generácie majú dobu nabíjania skrátenú na cca 1/3-1/2 a životnosť sa blíži k 250 cyklom. Pri častom používaní ešte viac.
dlhšie uskladňovanie má za následok znižovanie kapacity a zvyšovanie vnútorného odporu

Gelové akumulátory

Životnosť väčšiny chemických akumulátorov sa pohybuje okolo 3 rokov (približne 1 000 nabíjacích cyklov). Existujú však aj akumulátory so životnosťou okolo 6 rokov (olovené a nikel-kadmiové). Tieto aku. sa používajú buď ako zdroj pre nabíjačky na miestach kde nieje možnosť napájania priamo zo siete. Avšak kvôli ich váhe a objemu, ich nemožno použiť priamo v modely. Najväčšie uplatnenie majú v automobilovom priemysle. Majú vysoké štartovacie napätie a preto monočlánky aj tohoto druhu aku. sa používajú na žhavenie motorovej sviečky v modeloch.

Ďakujeme užívateľovi - banova
Upravil: Michall72

zabudol si este na life akumulatory
Bydlisko: Malacky
genius3258
modelár

Príspevkov: 988

Moje modely
Poslať správu
Autor: genius3258 Správa zaslaná: 29. 3. 2011 o 20:50
čooo? to myslíte vážne že li-po batétie sa dlho nabíjajú a že vydržia 100-150cyklov?
4000mah nosram ni-mh aku mi v traxxi slashi vydžali 154cyklov , potom som uznal že už to ide "pomaly"
potom som kúpil 2ks hardpacky li-po flightmax 4000mah 35C.Boli v slashi teraz sú v acme trooperi. Majú už 380cyklov a furt duria! a dobre. Niesú nefúknuté ani nemám pocit že by mali vybuchnúť.
nabíjam ich 2C (8A) na automatike a trvá to zhruba 45minút , dodaný náboj sa pohybuje tak oholo 3900-4100mah
a na baterky si robím čiarky fixom
Bydlisko: Ružomberok ( 26 rokov )
Ro.bo
modelár

Príspevkov: 1143

Moje modely
Poslať správu
Autor: Ro.bo Správa zaslaná: 30. 3. 2011 o 14:24
To musíš mať úž celú baterku očiarkovanú po celom obvode 380 cyklov to je dosť to mne žiadna nevydržala mne tak okolo 130 + - a koniec.
Bydlisko: Turčianske Teplice
genius3258
modelár

Príspevkov: 988

Moje modely
Poslať správu
Autor: genius3258 Správa zaslaná: 30. 3. 2011 o 17:16
a akým spósobom skončila , lebo ja viem len že u nimh sa zvečší vnútorný odpor alebo stratia kapacitu. Ale lipo? to neviem. A to máš pravdu s tými čiarkami už ich tam pomaly nemám kde dávať
samozrejme už niesú ako nové no , medzi ćlánkami je po vybití rozdiel neičo cez 0,3-0,4V
myslím si že tým akumulátorom pomáha to že regulátor mi ich "vypojí" už pri 3,3v
Bydlisko: Ružomberok ( 26 rokov )
mato1221
modelár

Príspevkov: 519

Moje modely
Poslať správu
Autor: mato1221 Správa zaslaná: 7. 4. 2011 o 19:36
čaute aké máte skúsenosti s touto baterkou ? http://modelhobby.sk/2200mah-111v-20c-lipol-p-176744.html
Bydlisko: Východ
1 2 3
  • Pridať komentár
Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť.
Úvodná stránka
  • 345 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 1 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: