Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

Zábeh motora Saito FA-40a

Pridané: 7. 7. 2017 o 13:10 | ID článku: CLA390 | Zobrazenia: 6954x | Komentárov: 9 | Autor: majsterko

Včera (6.7.) som zabiehal žhavík Saito,ktorý mi prišiel minulý týždeň.Plán bol taký,že kúpim 1 ks,otestujem ho a doobjednám druhý kus,lebo ich chcem nainštalovať do Douglas-a DC-3.Mám rozostavanú Lavočku LA 5FN,kam som si prichystal ASP 52AR.Lavočku mám zhruba hotovú,ale zistil som,že som mal asi"bulharský meter"keď som tam dával motorové lože a robil mot.kryt.Takže plán sa zmenil a Saito pôjde do Lavočky a Douglas sa musí uspokojiť s dvomi ASP-čkami(ešte musím jedno doobjednať).Ale k tomu zábehu.Po upevnení do zabiehacieho stojanu a prípravy motora na zábeh som mal problém s prvým štartom.Motor nie a nie chytiť,bol prechľastaný,a dosť.Myslel som si,že hlavná ihla je nastavená z výroby,ale bola otvorená asi o tri otáčky.Zatvoril som ju,a povolil o 1 otáčku.Motor hneď naskočil,nastavil som mu bohatú zmes a nechal som ho na nízkych otáčkach vybehnúť jednu 400 ml nádržku.Nechal som ho vychladnúť,naplnil nádrž,pripojil žhavítko a brnkol som do vrtule.Motor chytá na prvé pretočenie rukou(štartér je zbytočné aj vyťahovať),ide potichu,voľnobežné otáčky sa dajú nastaviť tak,že pomaly motor zdochne a po pridaní plynu sa hneď chytá.Keď niekto chváli motory Saito,viem prečo.Nechcem tu vypisovať chvály,napíšem to jednoducho:je to proste SAITO.Kto vlastní aspoň jeden motor tejto značky,vie čo som tým myslel.Už rozmýšľam ktorý bude ďalší v poradí,ale zrejme to bude Saito FA-72B a pôjde do Cessny 182,kde je momentálne ASP 46.Váhovo je to zhruba to isté.A ešte jedna vec na ktorú som skoro zabudol.Po vybehnutí troch nádržiek,zhruba 1l paliva,nebolo čo na motore utierať.Bol suchý ako keď som ho vybral prvý krát z krabice.

Autor Správa
bogo
modelár

Príspevkov: 963

Moje modely
Poslať správu
Autor: bogo Správa zaslaná: 7. 7. 2017 o 22:15
Saito je saito! Tazko sa mu nieco vyrovna!
Bydlisko: Zürich ( 56 rokov )
DaggyMAC
team RCPortál

Príspevkov: 1734

Moje modely
Poslať správu
Autor: DaggyMAC Správa zaslaná: 8. 7. 2017 o 11:12
Táto štyridsiatka má skvelý pomer váhy voči výkonu, vlastne najlepší u týchto malých štvortaktov. Je to poklad medzi motormi nielen spracovaním, ale aj svojími vlastnosťami. Saito stačí nastaviť raz ročne a behá ako na povel. Nech ti dobre slúži. Mohol by si pridať zopár fotiek pre potešenie oka.
Bydlisko: PB ( 38 rokov )
sky59
modelár

Príspevkov: 95

Moje modely
Poslať správu
Autor: sky59 Správa zaslaná: 9. 7. 2017 o 06:55
Uzitocny prispevok, ale si ho mal napisat pred rokom aby som nekupil Evolution

Vid moje vlakno o evolution
Bydlisko: Bohdanovce n/T + Trencin/Wien ( 15 rokov )
majsterko
modelár

Príspevkov: 680

Moje modely
Poslať správu
Autor: majsterko Správa zaslaná: 21. 7. 2017 o 09:18
Ten motor ma tak nadchol že som hneď objednal ďalší,Saito Fa-62B.Čo sa týka zábehu,hneď som nastavil hlavnú ihlu a to tak,že som ju úplne zatvoril a otvoril o 1,5 otáčky.Dal som si rukavicu a poďme na to.Nejak sa mu nechcelo.Zobral som štartér a hneď chytil.Viac som štartér nepotreboval.Mám takú skúsenosť(zatiaľ mám iba dva motory Saito),že prvý krát ho treba potočiť štartérom ale potom ďalšie štarty chytá na prvé pretočenie rukou.Voľnobežnou ihlou som nemusel ani pohnúť-prechody super.Nainštaloval som ho do Cessny 182,potom pridám snáď aj nejaké video.Ďalšie Saito kúpim benzín,asi FG-30B,potom popíšem skúsenosti zo zábehu.
Bydlisko: Očkov ( 60 rokov )
aviatik
modelár

Príspevkov: 114

Moje modely
Poslať správu
Autor: aviatik Správa zaslaná: 21. 7. 2017 o 10:28
Ono to je o tom, že pred prvým štartom treba správne "nasať". Čo treba vedieť a aj poznať svoj motor. Štartér používam len zo "zúfalstva" ale Saito motory to určite nepotrebujú. Mám rôzne typy ( metyl, benzín, boxér) tejto pre mňa kultovej značky, prešiel som už všeličím v modelárstve, ale zvuk štvortaktu mne nič nenahradí. Pred časom som hľadal čo najmenšiu kubatúru a zvolil som tiež štyridsiatku. Vybral som drevenú - ľahkú (16 g) vrtuľu METZ 11x6 aj kôli maketovosti a musel som dovažovať chvost. Problém bol ale udržať nízke otáčky na voľnobeh. Nešlo menej ako ca 3500. Tak som hľadal aj našiel - veľmi dobrá diskusia je na rcuniverse - použitie rôznych vrtulí, exaktné merania potvrdili čo som aj ja zistil - malé ľahké motory potrebujú pomôcť zvýšiť zotrvačný moment - plastová APC vrtuľa rovnakých rozmerov 11x6 (42 g) problém vyriešila - 2200 ot už nie je problém. Ešte som vyskúšal rozmer 12x5 min otáčky klesli až na1740. Pri tejto vrtuli som aj zostal. (statický ťah 2,1 kg)

Eindecker foto -


APC 12x5 -


Odkaz na vlákno rcuniverse -
http://www.rcuniverse.com/forum/tachometer-readings-173/4757994-saito-fa-40a.html

Viac k môjmu projektu Eindecker - Saito FA 40a je na stránke - www.aviatika.sk
Bydlisko: Považská Bystrica
majsterko
modelár

Príspevkov: 680

Moje modely
Poslať správu
Autor: majsterko Správa zaslaná: 22. 7. 2017 o 14:54
Ja budem postupne prechádzať na motory Saito s modelmi ktoré mám.Niektoré modely predám a ostatné vybavím Saitami.Akurát si nechám jeden motor OS Max,dvojtakt.Je to stará legenda OS Max 60 FSR.Mám ho nelietaný,iba zabehnutý.
Bydlisko: Očkov ( 60 rokov )
palci72
modelár

Príspevkov: 1056

Moje modely
Poslať správu
Autor: palci72 Správa zaslaná: 13. 8. 2017 o 18:37
Ivan mohol by si dopísať že aké palivo používaš....Ja mám Saito 115...19ccm a skúšal som ho s ricínovým palivom a 3% nitrom vrtuľa 15x8 drevená turnigy......nebol s tým žiadny problém.....v pohode sa dal nastaviť aj nízky volnobeh.....otáčky som nemeral /nemal som pri sebe merák/ ale najnižší volnobeh bol až taký že sa mi to zdalo až neskutočné.......pre statickú ukážku by som to vedel nastaviť ale....lietať s takým volnobehom by som sa asi bál.....
Bydlisko: Podkrivaň ( 52 rokov )
majsterko
modelár

Príspevkov: 680

Moje modely
Poslať správu
Autor: majsterko Správa zaslaná: 22. 8. 2017 o 23:38
Ahoj Edy.Používam Optimix 12% 2T a primiešavam tam 2% ricínu.V manuáli nenájdeš skoro nič o palive,akurát že máš použiť palivo s kvalitným syntetickým olejom pre letecké modely s 10-20% nitrometanu.Tak si vyber.

A ešte je v manuáli písané:"keďže teplota výfukových plynov u štvortaktného motora je vysoká,treba sa vyhnúť použitiu ricínového oleja,pretože má tendenciu hromadiť karbon".
Bydlisko: Očkov ( 60 rokov )
majsterko
modelár

Príspevkov: 680

Moje modely
Poslať správu
Autor: majsterko Správa zaslaná: 26. 5. 2019 o 20:56
Ahoj Edy.Reagujem na Tvoj príspevok,že " pre statickú ukážku by si vedel nastaviť až neskutočne nízky voľnobeh,ale lietať s takým voľnobehom by si sa bál".Stále na tom trváš?Ja lietam s tou Cessnou 182,mám tam desinu Saito a po stiahnutí plynu na voľnobeh motor stíchne-nie je ho na 100 metrov počuť.Ale ešte ani raz sa mi nestalo,že by zhasol.Ak by si chcel,pri najbližšom lietaní môžem natočiť na video s akým voľnobehom lietam.Čau a nech sa Ti darí.
Bydlisko: Očkov ( 60 rokov )
  • Pridať komentár
Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť.
Úvodná stránka
  • 906 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 1 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 16 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: charon,