Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

Technické parametre
Výrobca: Advanced Scale Models
Rozpätie: 2540 mm
Hmotnosť: 9340 g
Kategória: Lietadla - elektrické
Dĺžka: 1900 mm
Materiál: preglejka, balza, fólia, plast
Motor: 4 x elektromotor triedy 3548 Kv=790
Popis

Model dostal familiárnu prezývku Beluga.
Pohon môže byť buď štyrmi spaľovacími motormi, alebo štyrmi elektromotormi. My sme sa pochopiteľne rozhodli pre elektro.
Model sme kúpili v stave nie veľmi lietavom a tak postupne absolvoval celú šnúru prerábok, pohonom počínajúc a zvukovým modulom, ktorý dáva modelu realistický zvuk štvorice turbo-prop motorov, končiac.

Parametre modelu:
. pohon štyrmi elektromotormi triedy 3548 - Kv=790 s 4-listými protibežnými vrtuľami 10,5x8
. napájanie: 4 paralelne zapojené LiPol 4S 2650 mAh
. všetky kolesá odpružené (vrátane riadeného predného dvoj-kolesa)
. brzdy na zadných kolesách, kvôli skráteniu dojazdu po pristátí
. meranie rýchlosti pitotovou trubicou:
. . . rýchlosť pri „odlepení od zeme“: cca 90km/h bez klapiek, cca 80km/h s klapkami
. . . rýchlosť pri dosadnutí: cca 63km/h bez klapiek, cca 54 km/h s klapkami
. palubné napájanie z piatich spínaných BECov (4 SBECy, 1 UBEC), zlúčených Schottkyho diodami
. výška modelu nad zemou meraná ultrazvukovým výškomerom, umiestneným „na bruchu“ modelu
. . . na základe výšky nad zemou je aktivované alebo deaktivované riadenie predného 2-kolesa
. . . pri malých výchylkách (pri veľkej pojazdovej rýchlosti) je riadenie predných kolies veľmi jemné a len mierne exponenciálne. Asi od polovice rozsahu je riadenie kvadratické so stále sa zväčšujúcimi výchylkami, aby sa model mohol (pri nízkej rýchlosti) na dráhe otočiť.
. letový stabilizátor verzia Ed_11
. kompletná PC telemetria, vrátane záznamu letových dát s periódou 1 sec (niečo ako čierna skrinka v skutočnom lietadle)
. varovný systém nechceného pritiahnutia výškovky (nazvali sme ho „štýlovo“: MCAS)
. varovný systém nadmerného odberu prúdu
. varovný systém pri dosiahnutí nebezpečných (nízkych) rýchlostí (s ohľadom na otáčky motorov)

Videá:
https://www.youtube.com/watch?v=wqvMw8zjBGY
a
https://www.youtube.com/watch?v=cRjbadyFX4Y
.

ID Modelu: AM9970 | Zobrazenia: 6688 | Pridané: 21. 9. 2020 o 18:08 | Autor: Janko-O


Beluga v Častej v predvečer…


Detail umiestnenia Pitotovej…


Nákladový priestor pre…


Predný a zadný…


Beluga na Zlete modelov…


Beluga…

1 2 3 4
Autor Správa
marianmacek
modelár

Príspevkov: 1332

Moje modely
Poslať správu
Autor: marianmacek Správa zaslaná: 21. 9. 2020 o 20:53
Ahoj,

fakt pekné lietadlo. Pozrel som aj video, veľmi realistické polietania, ako skutočné.

prajem pekný večer

Marián Macek
Bydlisko: Piešťany ( 51 rokov )
Janko-O
modelár

Príspevkov: 106

Moje modely
Poslať správu
Autor: Janko-O Správa zaslaná: 21. 9. 2020 o 21:22
Ahoj.
Keď sme v júli boli na Zlete modelov vojenských lietadiel v Gôtovanoch, tak ešte predtým, aby som bol v obraze, som si prelustroval prihlásených účastníkov.
A bol si tam prihlásený aj ty a zistil som, že si podobná krvná skupina ako my. Mám na mysli aj môjho brata Miroslava - mior-a.
Pýtal som sa na teba aj Miška Hrnčiara, ale vraj ti do toho niečo prišlo.
Škoda, možno nabudúce, prípadne možno na inej akcii.

à propos: ďakujeme(e) za pochvalu.
à propos, à propos: Vidím, že máš aj model bombardéra B-24 Liberator.
V nedeľu sme boli takého 2,8-metrového drobčeka zalietávať. Máme aj dáke video. Liberátora tu Miroslav zavesí možno o pár dní.

Nech sa ti darí, maj sa.

Janko Oravec
Bydlisko: Banská Bystrica
marianmacek
modelár

Príspevkov: 1332

Moje modely
Poslať správu
Autor: marianmacek Správa zaslaná: 22. 9. 2020 o 07:58
Ahoj,

na tú akciu som sa veľmi tešil. Ale mal som smolu, lebo sa mi pokazila vysielačka a bola v oprave.
Určite sa stretneme na nejakej akcii.
Podobná akcia bola aj v Čechách. S Mišom sme tam boli. Tento rok určite nebude..... Možno nabudúce.

prajem pekný deň

Marián Macek
Bydlisko: Piešťany ( 51 rokov )
donemilio
modelár

Príspevkov: 37

Moje modely
Poslať správu
Autor: donemilio Správa zaslaná: 23. 9. 2020 o 12:52
Tento model ma celkom zaujal. Zda sa mi byt dost zlozity a niektorym veciam dost nerozumiem.
V popise je toho dost malo, ze patri medzi lietadla elektricke a ze ma 4 elektro motory.
Bydlisko: Humenné a Brno ( 25 rokov )
Janko-O
modelár

Príspevkov: 106

Moje modely
Poslať správu
Autor: Janko-O Správa zaslaná: 23. 9. 2020 o 14:57
Ja sa ospravedlňujem, ale akýmsi nedopatrením som z popisu modelu omylom zmazal odkaz na článok, v ktorého závere je viacero technických špecifikácií modelu.
Skúsim to napraviť a špecifikácie vložím priamo do popisu modelu, aby nebolo nutné odskakovať do článkov mimo RC portál.

Neviem aký pokročilý modelár si, ale predpokladám, že spomínané technické údaje by ti mohli stačiť.
Ak by ťa zaujímalo niečo navyše, ozvi sa, skúsim konkretizovať.
Bydlisko: Banská Bystrica
donemilio
modelár

Príspevkov: 37

Moje modely
Poslať správu
Autor: donemilio Správa zaslaná: 23. 9. 2020 o 18:47
Vidim ze je este zlozitejsi ako som si prv myslel.
Ale aj tak sa spytam, mozno blbo ale spytam sa. Mne nic nehovori, ze motory su triedy 3548 a ze kv sa rovna 790, to uz mi nehovori vobec nic.
To su nejake jednosmerne motory? Stacil by mi na ich ovladanie jeden regulator?
Bydlisko: Humenné a Brno ( 25 rokov )
jetylo
modelár

Príspevkov: 1068

Moje modely
Poslať správu
Autor: jetylo Správa zaslaná: 23. 9. 2020 o 20:17
Oni to su v podstate jednosmerne motory, ibaze nemaju mechanicke ale elektronicke komutovanie, takze kazdy motor potrebuje svoj regulator, ktory zabezpeci "prepinanie" cievok v ten spravny okamzik.
Bydlisko: Reca ( 59 rokov )
Atto
modelár

Príspevkov: 181

Moje modely
Poslať správu
Autor: Atto Správa zaslaná: 23. 9. 2020 o 21:19
jetylo:
Oni to su v podstate jednosmerne motory ...

Až mám zlý pocit z toho, že zase budem nesúhlasiť. Ale nedá sa nechať to tak.
Ono totiž hádky o to, či tzv. striedavý motor je naozaj striedavý, alebo je to len "zamaskovaný" jednosmerný, sú horšie ako hádky o to, či je pre rekreačného modelára lepší spaľovací motor alebo elektropohon (viď "diskusia" k modelu Extra 260).

Upresnime si jedno: pojmom striedavý motor mám na mysli LEN motor (bez regulátora), čo je ten valček s tromi vývodmi. Tak sa predáva v obchodoch, tak sa o ňom píše v katalógoch a na internete, tak sa tam aj zobrazuje .....
Pri takejto príležitosti zvyknem svojho proti-diskutéra vyzvať, aby mi ukázal čokoľvek jednosmerné, čo je možné na ňom namerať - či už prúd alebo napätie.

Modelársky striedavý motor je SYNCHRÓNNY STRIEDAVÝ 3-FÁZOVÝ MOTOR.
Na jeho vývodoch je (síce nesínusové, ale predsa len) striedavé napätie, pričom medzi jednotlivými fázami je posun 120 stupňov.
A jeho cievkami preteká striedavý prúd, pričom medzi jednotlivými fázami je posun 120 stupňov.

Na takom motore NIE JE NIČ JEDNOSMERNÉ!

A na záver zvyknem šokovať vyhlásením, že aj cievkami klasického jednosmerného motora preteká striedavý prúd!

...........................................................................

Aby sme sa tu o tom ďalej nepretláčali, odkazujem všetkých na vlákno s názvom Ako funguje striedavý regulátor? tu na RC portáli:
https://www.rcportal.sk/ako-funguje-striedavy-regulator--ft12265-1
Janko-O
modelár

Príspevkov: 106

Moje modely
Poslať správu
Autor: Janko-O Správa zaslaná: 24. 9. 2020 o 09:56
donemilio:
Mne nic nehovori, ze motory su triedy 3548 a ze kv sa rovna 790, to uz mi nehovori vobec nic.
To su nejake jednosmerne motory? Stacil by mi na ich ovladanie jeden regulator?

To číslo 3548 hovorí niečo o rozmeroch motora. Teda to, že jeho priemer je 35mm a dĺžka 48mm.
Z tých 35-milimetrových je to zrejme najväčší motor s výkonom bežne okolo 800W aj viac. Tie v Beluge dávajú, so spomínanými vrtuľami, pri plom plyne asi 600W, pretože letové záznamy hovoria, že príkon všetkých štyroch pohonných jednotiek je špičkovo asi 2400W.

Vyzerá to, že v oblasti elektropohonov sa ešte veľmi neorientuješ a tak problematiku tzv. napäťovej konštanty - Kv zatiaľ nerieš.
Ber to tak, že ak chceš, aby nejaká vrtuľa mala požadovaný ťah, tak musí mať nejaké otáčky. A aby mala tie požadované otáčky, tak pri danom napájacom napätí pohonných batérií musia mať motory vhodnú napäťovú konštantu Kv - otáčky na Volt.
Podrobnejšie možno neskôr .

Motory použité v Beluge sú striedavé. Každý striedavý motor má svoj vlastný regulátor. Tu sú použité 60A regulátory.
Na rozdiel od striedavých motorov, niekoľko jednosmerných motorov môže byť ovládaných jedným regulátorom. Ak by som nechcel reguláciu otáčok, tak by stačil len spínač a motory by buď stáli alebo išli naplno.

U striedavých motorov to nie je možné, ako už bolo spomenuté - každý motor potrebuje svoj regulátor. Hoci aj tu môžu byť výnimky, ale to sú špeciálne prípady, netypické pre modelárske použitie!

U Belugy je to ešte o to zložitejšie, že nie sú všetky štyri motory ovládané jedným signálom. Okrem plynovej páky sú otáčky motorov závislé ešte aj od toho, či model zatáča: ak zatáča doprava, ľavé motory mierne zvýšia otáčky. A samozrejme naopak. Efekt to má počas letu, ale aj pri pojazdoch na zemi.
Bydlisko: Banská Bystrica
Atto
modelár

Príspevkov: 181

Moje modely
Poslať správu
Autor: Atto Správa zaslaná: 26. 9. 2020 o 10:07
donemilio:
... To su nejake jednosmerne motory? Stacil by mi na ich ovladanie jeden regulator?

Nie je mojim cieľom, aby sa táto diskusia stočila od modelu smerom k motorom či regulátorom. Ale aby tu následne nevznikali zvady, dám rovno odkaz na vlákna, kde sa to preberalo.

Mnou odkazované vlákno Ako funguje striedavý regulátor? je viac-menej o motoroch, ale o tom, ako fungujú regulátory je podrobnejšie vo vlákne Problem z regulatorom (asi tak od 5. strany ďalej): https://www.rcportal.sk/problem-z-regulatorom-ft12261-5
donemilio
modelár

Príspevkov: 37

Moje modely
Poslať správu
Autor: donemilio Správa zaslaná: 28. 9. 2020 o 10:57
V popise sa pise . napájanie: 4 paralelne zapojené LiPol 4S 2650 mAh
To znamena ze pre kazdy motor je jedna baterija? V gondole motora?
Bydlisko: Humenné a Brno ( 25 rokov )
RedBaron
modelár

Príspevkov: 218

Moje modely
Poslať správu
Autor: RedBaron Správa zaslaná: 28. 9. 2020 o 17:35
To určite nie, paralelne zapojené batérie = 4 x 2650 = 10600 mAh - toto je výsledná kapacita. Ak by mal každý motor svoju baterku v gondole - nikdy by sa nedali zľadiť otáčky. Ja som mal tiež pred 5-timi rokmi podobnú dilemu, keď som si v tej dobe dal dokopy všetky pre a proti, zavrhol som elektrinu a pustil som sa do spaľovacích motorov - 4 x žhavík EVO . V roku 2018 som mal menšiu kolíziu a tak je teraz v generálke a model dostal nové 4 x benzínové NGH GT9 Pro a skúška ťahu dopadla veľmi dobre, a ten zvuk je výnimočný, žiadny zvukový modul ale čistý rev 4 benziňákov.
Bydlisko: Nitra ( 59 rokov )
donemilio
modelár

Príspevkov: 37

Moje modely
Poslať správu
Autor: donemilio Správa zaslaná: 28. 9. 2020 o 18:43
RedBaron:
Model dostal nové 4 x benzínové NGH GT9 Pro a skúška ťahu dopadla veľmi dobre.

Aky to je model ze ma 4 motory?
Bydlisko: Humenné a Brno ( 25 rokov )
RedBaron
modelár

Príspevkov: 218

Moje modely
Poslať správu
Autor: RedBaron Správa zaslaná: 28. 9. 2020 o 21:15
Presne tento istý C 130 HERCULES od RIPMAXu
Bydlisko: Nitra ( 59 rokov )
Atto
modelár

Príspevkov: 181

Moje modely
Poslať správu
Autor: Atto Správa zaslaná: 28. 9. 2020 o 21:59
RedBaron:
... model dostal nové 4 x benzínové NGH GT9 Pro a skúška ťahu dopadla veľmi dobre, a ten zvuk je výnimočný, žiadny zvukový modul ale čistý rev 4 benziňákov.

To je fakt.

Štyri plieskajúce benzínové jednovalce, to je presne ten výnimočný zvuk, čo sa dokonale hodí k C-130-ke. Ten zvuk sa do puntíku zhoduje so zvukom štyroch hvízdajúcich turbo-vrtuľových pohonov skutočného Herculesa.

Kam sa na to hrabe nejaký zvukový modul s nahraným reálnym zvukom skutočného lietadla?
1 2 3 4
  • Pridať komentár
Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť.
Úvodná stránka
  • 886 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 1 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 1 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: jan-perina,