Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

Technické parametre
Výrobca: Advanced Scale Models
Rozpätie: 2540 mm
Hmotnosť: 9340 g
Kategória: Lietadla - elektrické
Dĺžka: 1900 mm
Materiál: preglejka, balza, fólia, plast
Motor: 4 x elektromotor triedy 3548 Kv=790
Popis

Model dostal familiárnu prezývku Beluga.
Pohon môže byť buď štyrmi spaľovacími motormi, alebo štyrmi elektromotormi. My sme sa pochopiteľne rozhodli pre elektro.
Model sme kúpili v stave nie veľmi lietavom a tak postupne absolvoval celú šnúru prerábok, pohonom počínajúc a zvukovým modulom, ktorý dáva modelu realistický zvuk štvorice turbo-prop motorov, končiac.

Parametre modelu:
. pohon štyrmi elektromotormi triedy 3548 - Kv=790 s 4-listými protibežnými vrtuľami 10,5x8
. napájanie: 4 paralelne zapojené LiPol 4S 2650 mAh
. všetky kolesá odpružené (vrátane riadeného predného dvoj-kolesa)
. brzdy na zadných kolesách, kvôli skráteniu dojazdu po pristátí
. meranie rýchlosti pitotovou trubicou:
. . . rýchlosť pri „odlepení od zeme“: cca 90km/h bez klapiek, cca 80km/h s klapkami
. . . rýchlosť pri dosadnutí: cca 63km/h bez klapiek, cca 54 km/h s klapkami
. palubné napájanie z piatich spínaných BECov (4 SBECy, 1 UBEC), zlúčených Schottkyho diodami
. výška modelu nad zemou meraná ultrazvukovým výškomerom, umiestneným „na bruchu“ modelu
. . . na základe výšky nad zemou je aktivované alebo deaktivované riadenie predného 2-kolesa
. . . pri malých výchylkách (pri veľkej pojazdovej rýchlosti) je riadenie predných kolies veľmi jemné a len mierne exponenciálne. Asi od polovice rozsahu je riadenie kvadratické so stále sa zväčšujúcimi výchylkami, aby sa model mohol (pri nízkej rýchlosti) na dráhe otočiť.
. letový stabilizátor verzia Ed_11
. kompletná PC telemetria, vrátane záznamu letových dát s periódou 1 sec (niečo ako čierna skrinka v skutočnom lietadle)
. varovný systém nechceného pritiahnutia výškovky (nazvali sme ho „štýlovo“: MCAS)
. varovný systém nadmerného odberu prúdu
. varovný systém pri dosiahnutí nebezpečných (nízkych) rýchlostí (s ohľadom na otáčky motorov)

Videá:
https://www.youtube.com/watch?v=wqvMw8zjBGY
a
https://www.youtube.com/watch?v=cRjbadyFX4Y
.

ID Modelu: AM9970 | Zobrazenia: 6685 | Pridané: 21. 9. 2020 o 18:08 | Autor: Janko-O


Beluga v Častej v predvečer…


Detail umiestnenia Pitotovej…


Nákladový priestor pre…


Predný a zadný…


Beluga na Zlete modelov…


Beluga…

1 2 3 4
Autor Správa
RedBaron
modelár

Príspevkov: 218

Moje modely
Poslať správu
Autor: RedBaron Správa zaslaná: 6. 10. 2020 o 09:26
Viete si predstaviť ten zosilovač čo by prekričal 4 benziňáky ktoré produkujú 133 dB ? Moja letovka je okolo 12 kg.
Bydlisko: Nitra ( 59 rokov )
Janko-O
modelár

Príspevkov: 106

Moje modely
Poslať správu
Autor: Janko-O Správa zaslaná: 6. 10. 2020 o 18:42
Zosilňovače by možno neboli problém, skôr elektro-akustické meniče: transducery, excitery, či reproduktory.

Ale o inom som chcel:
To vaše predchádzajúce tvrdenie je absolútna pravda. Plne s ním súhlasím. Ale ...
Paradoxne "nahráva" elektropohonu.
Ten je tichý a nie je problém jeho zvuk prekryť autentickým zvukom zo zvukového modulu.
U žhavíkov je to problém a u benziňákov, ako správne uvádzate, je to vlastne nemožné.

Možno sa v mysli pozastavíte nad tým, prečo ma (nás) trápi autenticita zvuku modelu. Za to paradoxne opäť môžu benziňáky.

Obdivujem(e) vaše modely, sú krásne, do detailov vypracované.

Máme kolegov modelárov, ktorí tiež milujú spaľováky, aj benziňáky. Sú to naši kamarádi, občas sa doberáme (s Otom Ďurčovičom to je priam rituál, keď sa stretneme). Ale vždy sa pri tom nasmejeme. A potom si s bratom (mior) vždy povieme, že ten Oto je správny chlap a zas sa tešíme na ďalšie "prekáračky".

Ale tento môj komentár nie je o modelároch, ale o modeloch.
Ďalší náš kamarát Jožko N. má veľký model Fieseler Storch. Model je to krásny. Ale keď ho Jožko naštartuje, tak pre naše uši je to studená sprcha:
https://youtu.be/RYZPUf7Yhnc?t=312 od 5. minúty a 12. sekundy
Skutočné lietadlo Fieseler Storch malo (má) 8-valcový motor a znie napríklad takto:
https://youtu.be/NgLFXiov2kc?t=37

Nemôžem si pomôcť, ale ten "modelový" zvuk je proste strašný. K tomu modelu, k predstave, že je to akoby skutočné lietadlo, sa ten zvuk modelárskeho benziňáku skrátka nehodí.

A keďže našou "silnou stránkou" je to, že sa vyznáme v elektronike a elektronike všemožne holdujeme, tak je prirodzené, že ak je to možné, tak našim modelom vďaka elektronike "transplantujeme" zvuk (zvuky), ktoré im pristanú. Lebo sú realistické.
Bydlisko: Banská Bystrica
Atto
modelár

Príspevkov: 181

Moje modely
Poslať správu
Autor: Atto Správa zaslaná: 11. 10. 2020 o 08:55
Iný model lietadla so spaľovacím motorom, poháňaný elektromotorom a ozvučený zvukovým modulom:
https://www.youtube.com/watch?v=9-6BSrOovZk
lucik
modelár

Príspevkov: 452

Moje modely
Poslať správu
Autor: lucik Správa zaslaná: 11. 10. 2020 o 10:44
Atto:
Iný model lietadla so spaľovacím motorom, poháňaný elektromotorom a ozvučený zvukovým modulom:
https://www.youtube.com/watch?v=9-6BSrOovZk

Perfektné!!!!
Bydlisko: Horna Ves ( 42 rokov )
Janko-O
modelár

Príspevkov: 106

Moje modely
Poslať správu
Autor: Janko-O Správa zaslaná: 11. 10. 2020 o 12:41
Možno teraz trochu predbieham, pretože môj brat Miroslav (mior) do galérie ešte stále nezavesil náš čerstvo zalietaný 2,8-metrový model amerického 4-motorového ťažkého bombardéra B-24 Liberator.

Ale keď už sa tu spomínajú elektronické zvuky klasických - piestových spaľovacích motorov, tak tu je elektronický zvuk štyroch dvoj-hviezdicových 14-valcových motorov Pratt & Whitney spomínaného modelu:
https://www.youtube.com/watch?v=Nx1HNseubi4

Nejaké technické informácie sú v popise videa.
Bydlisko: Banská Bystrica
donemilio
modelár

Príspevkov: 37

Moje modely
Poslať správu
Autor: donemilio Správa zaslaná: 22. 1. 2021 o 17:35
Mozno sa mi to len zda ale na tych videach v uvode pocas letu modelu v trochu vacsej vyske tie autenticke zvuky motorov velmi pocut nie je.
Bydlisko: Humenné a Brno ( 25 rokov )
Janko-O
modelár

Príspevkov: 106

Moje modely
Poslať správu
Autor: Janko-O Správa zaslaná: 24. 1. 2021 o 08:38
donemilio:
Mozno sa mi to len zda ale na tych videach v uvode pocas letu modelu v trochu vacsej vyske tie autenticke zvuky motorov velmi pocut nie je.

Nie, nezdá sa ti to.
Ale v súčasnosti už je situácia iná.

Ide o to, že zvukové moduly s integrovanými zosilňovačmi od jednej kanadskej firmy sú určené na istý rozsah napájacích napätí.
A celkom pochopiteľne svoj plný výkon zosilňovače poskytujú pri maximálnom (dovolenom) napájacom napätí, teda pri napájaní 6-článkovými LiPolkami.

Lenže Beluga je napájaná 4-článkovými LiPolkami.

A tak sme zvukovú palubnú inštaláciu doplnili o samostatný výkonový zosilňovač (pracujúci v triede D) a samozrejme o ďalší transducer.
To pochopiteľne zvýšilo hlasitosť zvukov, ktoré zvukový modul generuje.
Bydlisko: Banská Bystrica
donemilio
modelár

Príspevkov: 37

Moje modely
Poslať správu
Autor: donemilio Správa zaslaná: 25. 1. 2021 o 10:59
Janko-O:
výkonový zosilňovač (pracujúci v triede D)

Kedysi som postavil nejaky zosilnovac, uz sa nepamatam aky, ale trieda D to isto nebola. Co to je za cudo?
Bydlisko: Humenné a Brno ( 25 rokov )
Atto
modelár

Príspevkov: 181

Moje modely
Poslať správu
Autor: Atto Správa zaslaná: 1. 2. 2021 o 08:26
donemilio:
trieda D to isto nebola. Co to je za cudo?

Keďže sa nikto nemá k tomu, aby ti odpovedal, skúsim to ja.

Niekedy sa mylne prezentuje, že zosilňovače v triede D sú Digitálne zosilňovače. Ale to nie je pravda.

"Klasické" plne analógové zosilňovače- teda zosilňovače v triedach A, B, AB a C "nejakým" spôsobom spracovávajú priamo vstupný - analógový signál.

Zosilňovače v triede D najprv analógový signál prevedú na taký zvláštny - povedal by som bipolárny impulzný PWM (Pulse Width Modulation - impulzne šírková modulácia) signál.
A ďalej spracovávajú - zosilňujú už len tieto impulzy. Na výstupe zosilňovača sa pomocou výkonového filtra výkonovo zosilnené impulzy "vyhladia" do podoby klasického analógového signálu. A ten sa vedie do reproduktorov, prípadne do transducerov (exciterov) v modeloch lietadiel.

Pri impulznom zosilňovaní sú zosilňovacie súčiastky (tranzistory) len v dvoch stavoch:
- buď sú naplno otvorené (zopnuté) a vtedy na nich nie je žiadny úbytok napätia, takže sa nehrejú
alebo
- sú úplne zatvorené (vypnuté) a vtedy nimi nepreteká prúd, takže sa nehrejú.

Všimni si, že nech sú v takom alebo onakom stave, nikdy sa nehrejú, takže na nich nevznikajú straty. Sú veľmi účinné.

A sú malé - lebo nepotrebujú rozmerné chladiče (výkonových výstupných tranzistorov).

A to sa v RC modeloch celkom zíde: zosilňovač, ktorý neplytvá energiou batérií, nehreje sa, je malý, nepotrebuje rozmerné chladiče, takže je ľahký a pri tom všetkom je výkonný.
Janko-O
modelár

Príspevkov: 106

Moje modely
Poslať správu
Autor: Janko-O Správa zaslaná: 22. 11. 2021 o 13:44
Za toho vyše 3/4 roka od posledného komentu prešla "Beluga" určitými zmenami:

- Bola predĺžená odtoková časť krídla asi o 25mm po celom jeho rozpätí, s tým, že odtoková hrana smeruje mierne dole. Tým sa dosiahlo to, že profil má väčšiu hĺbku a súčasne je v zadnej časti mierne klenutý (prehnutý).

- Cieľom bolo trochu zväčšiť plochu krídla (a teda znížiť plošné zaťaženie) a spolu so zakrivením profilu tak zvýšiť vztlak krídla.

- Tieto opatrenia mali znížiť uhol nábehu krídla, ale hlavne mierny "záklon" trupu počas nízkych preletov ponad dráhu (viď video v čase od 2:33) a celkovo znížiť letovú rýchlosť modelu. Podarilo sa!

- Keďže radi lietame tesne pred zotmením, prípadne počas zamračených a mierne "hmlistých" (tzv. dymno) dní ako sú práve v tomto období, tak je dôležité, aby pilot mal v každom okamihu presný pojem o tom, kde a v akej polohe sa model nachádza. Na toto samozrejme máme naše pozičné osvetlenie, ale niektoré modely vybavujeme ešte tzv. "diaľkovými" svetlami.

- Beluga je diaľkovými svetlami, umiestnenými v krytoch hlavného (zadného) podvozku vybavená už dávno. Ale cítili sme potrebu použiť ešte ďalšie silné svetlá, ktoré by však boli umiestnené ďalej od seba, aby bola poloha modelu lepšie čitateľná aj z veľkej vzdialenosti.

- A tak boli namontované ďalšie diaľkové svetlá do spodnej časti motorových gondol vonkajších motorov.




Ako to vyzerá v pohybe si môžte pozrieť na nasledujúcom videu, ktoré pred pár dňami natočil (a následne zostrihal) náš predseda (teda predseda LMK BB - Letecko-Modelársky Klub Banská Bystrica), Pali Zauška.


odkaz na Youtube
Bydlisko: Banská Bystrica
donemilio
modelár

Príspevkov: 37

Moje modely
Poslať správu
Autor: donemilio Správa zaslaná: 10. 12. 2021 o 08:16
Tym ze ste predlzili odtokovu hranu kridla, nezmenilo sa nastavenie modelu, trebars vyvazenie alebo trimovanie?
Bydlisko: Humenné a Brno ( 25 rokov )
Janko-O
modelár

Príspevkov: 106

Moje modely
Poslať správu
Autor: Janko-O Správa zaslaná: 12. 12. 2021 o 09:08
Samozrejme, že zmenilo. Teoreticky jedno aj druhé.

Model bolo treba treba znovu zalietať, pretože predĺžením a miernym "potlačením" odtokovej hrany krídla stúpol vztlak, o čo nám teda išlo v prvom rade.
To však spôsobilo, že model bol teraz ľahký na predok (alebo ak chceš, tak ťažký na chvost).

Nebolo možné sa spoľahnúť na pôvodné ťažisko, pretože zmenou hĺbky profilu a aj jeho tvaru, naraz bolo všetko inak. Poloha ťažiska bola teraz inde.
Našťastie sme vedeli ako sa model správal pred úpravou a tak sme sa nápravu snažili dosiahnuť posunom pohonných batérií smerom dopredu.
Trimovanie (výškovky) sme nemenili.
Bydlisko: Banská Bystrica
donemilio
modelár

Príspevkov: 37

Moje modely
Poslať správu
Autor: donemilio Správa zaslaná: 15. 12. 2021 o 08:20
O kolko, teda o kolko mm ste museli tie baterie posunut dozadu?
Bydlisko: Humenné a Brno ( 25 rokov )
Janko-O
modelár

Príspevkov: 106

Moje modely
Poslať správu
Autor: Janko-O Správa zaslaná: 20. 12. 2021 o 09:15
Prepáč, že reagujem tak neskoro, ale posledné týždne sa intenzívne venujem oprave modelu, ktorý dostal meno Hrecules 201 (má rozpätie 201cm), ktorý mal pred tromi rokmi ťažkú haváriu: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=1057&n=hercules- „na-padrt“

Takže k tvojmu dotazu:
Keďže vztlak krídiel stúpol, tak batérie sme museli posunúť dopredu, nie dozadu: zle čítaš.

Nuž a o koľko?
Natíska sa odpoveď, že "o dosť". Ale pod tým si každý predstaví niečo iné.

A tak sme si pre podobné príležitosti už pred rokmi zaviedli takú špeciálnu jednotku - "gramcentimeter".
Skrátka, koľko gramov a o koľko centimetrov treba posunúť, aby sa dosiahlo to, čo treba.

Jednu pohonnú batériu (sú celkovo štyri, zapojené paralelne), ktorá váži 275g, sme z pozície "za hlavnou skupinou" presunuli do pozície "pred hlavnou skupinou", teda asi o 35cm dopredu.
Druhú pohonnú batériu sme z hlavnej skupiny presunuli do pozície "pred hlavnou skupinou", teda asi o 17cm dopredu.

Dokopy to je teda 14300 "gramcentimetrov".
Pre predstavu:
- ako keby si 14,3kg posunul o 1cm
alebo
- ako keby si 1,43kg posunul o 10cm
alebo
- ako keby si 143g posunul o meter
Bydlisko: Banská Bystrica
mior
modelár

Príspevkov: 165

Moje modely
Poslať správu
Autor: mior Správa zaslaná: 24. 12. 2021 o 08:54
Bojím sa, že si ho, a možno aj iných, tými číslami trochu vystrašil.

Predstava, že v nejakom modeli "niečo", vážiace 1,4kg, posuniem v trupe o 10cm, aby som dovážil model, ktorý už bol predtým vyvážený, je prinajmenšom čudná.
Ale keď si uvedomíš, že model váži cca 10kg a jeho trup je ako urastený chlap = vyše 180cm dlhý, tak naraz nejakých 1,4kg a nejakých 10cm zase nie je až tak veľa .
Bydlisko: NovéMesto nad Váhom
1 2 3 4
  • Pridať komentár
Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť.
Úvodná stránka
  • 747 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 1 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 1 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: