Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

HABU 32

Pridané: 28. 10. 2013 o 17:32 | ID článku: CLA200 | Zobrazenia: 14211x | Komentárov: 44 | Autor: Joba

Stavba HABU 32 je model určený pre 90-vé duchadlo s laminátovým trupom a konštrukčným krídlom potiahnutým balsou .moja stavba predstavuje up-grade na turbínku P20 JetCat

1 2 3
Autor Správa
Joba
modelár

Príspevkov: 1405

Moje modely
Poslať správu
Autor: Joba Správa zaslaná: 28. 10. 2013 o 19:28
Keď že je to moja prvá stavba turbíny chcem sa podeliť s mojím dojmami a predsudkami o turbínach . Riešenie niektorých špecifických časti pohonu a draku lietadla .


V prvom rade by som chcel popísať model HABU . Z mojej dlhoročnej výroby a stavby combatových špeciálov si dovolím o malú recenziu .
Je to polyesterový laminátový komposit s inštalovanými nasávacími kanálmi pre 90 EDF
Lakovanie je gitovaním a následným striekaným povrchom ..Takto vyrobený trup vychádza ťažší ako striekaním do formy . Použitá technológia dostáva trup do vyššej hmotnosti . Je to daň za lacnejšiu výrobu a prispôsobenia sa trhu . Ďalšie doporučenia nemajú cenu a nie je dôvod rozvíjať tému týmto smerom . Celkové spracovanie je na dobrej úrovni a niet čo vytknúť prevedeniu . Povrchovke je potrebné venovať len minimálne dopracovanie .
TTD
R:1030
D:1250
plocha :23,5dm2
podrobnejšie info na http://www.e-fliterc.com/Products/Default.aspx?ProdID=EFL8075

Prvá úloha je prispôsobenie vnútornej časti trupu a uloženie všetkých častí a súčastí pohonu .Ešte skôr je použitie nádrže resp.voľba a uloženie v trupe

Výber ,, močového sáčku" bolo z pevnostného hľadiska a objemu výhodnejšie ako klasická nádrž. Usporiadanie v trupe je jednoduchšie a skladnejšie .Druhá výhoda a čo si myslím že nedocenená je nemožnosť zavzdušnenia palivového systému. Odpadá kopec ťaškých kompomentov a možnosť využiť celý objem nádrže.Toto riešenie sa mi zdá asi najlepšie len treba doriešiť špecifiká použitia a doladiť.

Vráťme sa k trupu ,ktorý potrebuje tiež svoju prestavbu .pri kúpe bývalí majiteľ už spravil určité úpravy a pre to bolo potrebné buď ich dotiahnuť alebo prepracovať do mojej predstavy.
Keď že bol už predok odrezaný ,bolo potrebné vyrobiť pomocnú prepážku a pridať pomocný nosník kopírujúci tvar špice na upevnenie batérie .Celkové Vyváženie CG totiž to ukázalo silné ,,nedováženie" predku. V EDF prevedení je to jednoduchšie z hladiska ťažiska , najväčšia váha je zdroj a ten sa dá posúvať v rámci kabíny čo postačuje.

Ešte k pohonu pre ktorý celý ten článok vznikol. Je použitý najmenší model Fy JetCat P20
Link :http://www.jetcat.de/jetcatturbinen/strahlturbinen.htm ,ktorý bol zakúpený na E-bay (aj kvôli cene ) má nabehné 10% do servisnej prehliadky čo je asi 20 motohodín a plne sa hodí pre náš model (ďalší bonus od majiteľa ktorý mi to pribalil k turbíne ).Turbína podľa výrobcu nahradzuje pohon ekvivalentu EDF 90. Pri prvej prehliadke turbíny nie je rozpoznať či bežala 100 alebo 2 hodiny ,tieto pohony sa totižto nedajú ,,zodrať" ako piestové alebo Li-pol ,menia sa len ložiská a plní nádrž. Kúpa na E-bay má svoje riziká a treba s nimi rátať . Mne sa dostal kus ktorý po mechanickej stránke nemá chybu ale za to pri softe na ECU je problém. Totiž to všetky turbíny od výrobcu sú prednastavené na plyn-štart čo je štart najprv na PB (Propán-Bhután)a potom sa spúšťa Kerosín. Keď že som mal na výber či pošlem celú jednotku na preinštalovanie do Nemecka (ako mi zrátali cca 200,-€) alebo ,čo sa mi zdalo najvýhodnejšie zakúpiť od JetCet-u Keroštart za 160,-€ a použiť tento spôsob štartu. Myslím že Keroštart je asi lepšia voľba a celé zariadenie sa spúšťa jedným prepínačom na vysielači .Po inštalovaní som bol prekvapený aké jednoduché je spúšťanie celého systému. Myslím že to zvládne naozaj každý kto má prehľad o softe ECU (asi 5 riadkov)a svojom vysielači. skúška celého systému prebehla nad moje očakávanie (predsa len piestové motory potrebujú svoje a každý má tie svoje muchy ) .Hladký chod a jednoduché spúšťanie je veľký konkurent elktro EDF
Bydlisko: Bratislava -Karlova Ves ( 58 rokov )
andrejlednicky
modelár

Príspevkov: 216

Moje modely
Poslať správu
Autor: andrejlednicky Správa zaslaná: 29. 10. 2013 o 23:00
Ten sáčok zahoď, to je blbosť to ti fungovať nebude. Použi radšej 1l. nádrž a 0,2-0,3 l. plnítko.
Inak krása ja tiež akurát dokončujem malého jeta L-59 na wren44
PS.: Odporúčam ti použiť aj elektro brzdy inak sa nachodíš
Bydlisko: Bojnice ( 50 rokov )
Joba
modelár

Príspevkov: 1405

Moje modely
Poslať správu
Autor: Joba Správa zaslaná: 31. 10. 2013 o 09:33
andrejlednicky:
Ten sáčok zahoď, to je blbosť to ti fungovať nebude. Použi radšej 1l. nádrž a 0,2-0,3 l. plnítko.
Inak krása ja tiež akurát dokončujem malého jeta L-59 na wren44
PS.: Odporúčam ti použiť aj elektro brzdy inak sa nachodíš

Ale ono to funguje celkom dobre len som prišiel na zásadný problém ktorý to celé pochová Z metrovej výšky sa to roztrhne ,ten spoj nedokážem spraviť tak ako originál .Nechce sa mi už nad tým špekulovať slepá cesta to nie je dokonca sa to s úspechom používa len to treba došolichať
Andrej použil si brzdy čo boli k podvozkom alebo elektrické ?


FilipKacicar:
Ked budes zalietavat zavolaj, rad pridem...


FilipKacicar:
Ked budes zalietavat zavolaj, rad pridem...

Myslím že to budú vedieť všetci ale dám vedieť


Tak som sa pustil do výroby nádrže -na mieru
objem 700ml s krmítkom 100ml










Prvá tesnosťtná skúška dopadla celkom dobre.
Bydlisko: Bratislava -Karlova Ves ( 58 rokov )
andrejlednicky
modelár

Príspevkov: 216

Moje modely
Poslať správu
Autor: andrejlednicky Správa zaslaná: 31. 10. 2013 o 12:09
Brzdy som použil elektrické aj s kolieskami 2,5" nech je aj do trávy z HobbyKingu sú super a dokonca aj funguje proporčné brzdenie čo je super na pristávanie " jemne pribrzdiť a potom model neodskakuje " a stačí ich napájať prímačovou baterkou " ja mám 2S/2200 cez 20A SBEC " Večer pridám nejaké foto zo stavby.
Zálet ak pôjde všetko dobre bude u nás v Bystričanoch na asfaltovom letisku v Sobotu alebo v Nedeľu " trápim sa s ťažiskom všetko ide dopredu a je tam málo miesta a na kokpit nechcem siahnuť"

PS: To je parádna nádrž takto to má vyzerať a nie sáčok na mo...... A odporúčam ti ju umiestniť stred nádrže cca 10 % pred ťažisko.
Bydlisko: Bojnice ( 50 rokov )
danodx
modelár

Príspevkov: 7

Moje modely
Poslať správu
Autor: danodx Správa zaslaná: 1. 11. 2013 o 09:32
Mám tento model s P20SX včera som ho zalietal a večer som našiel tento príspevok, to je riadna náhoda...
Model mám už vyše roka a doteraz som dolaďoval a nadstavoval nakoľko sa vyskytli komlikácie takže by som ti mohol rozprávať....
Ja so použil sadu na prestavbu od http://www.gbr-jet.com/catalog/index.php?cPath=26
Hlavne by som ta chcel upozorniť na jednu dôležitú vec, model má zdá sa konštrukčnú vadu, na youtube som totiž našiel niekoľko nevysvetliteľných crash videí tohoto modelu. Tak som po tom pátral a na jednom anglickom fore som sa dočítal že výrobca mal natočiť krídla, nazýva sa to 3 deg je to nepatrné natočenie krídiel o 3 stupne. Tento model nakoľko to nemá tak sa niekedy môže dostať do vývrtky ale to je téma na dlhšie.Dá sa to jednoducho odstániť nadstavením klapiek a krídielok ak máš záujem pošlem ti nadstavenie.
Ďalšou slabinou ako som zistil je podvozok, orig, drátený podvozok sa vytáča pod váhou - hlavne pri pristání a nevráti sa celkom do pôvodnej polohy takže sa potom nedá zasunúť do podvozkových šácht nakoľko sú veľmi presné. Celkovo som s týmto podvozkom nespokojný model veľmi odskakuje možno na tráve by to bolo lepšie ale musela by to byť perfektná tráva - rovná lebo kolesá sú malé...
Inak model vypadá perfektne o zvuku turbíny ani nehovorím, spotreba super, na nádrž sa dá lietať asi 5-6 min, je rýchly čo pri jeho rozpätí zasa nie je až taká výhra lebo je náročný na pilotáž, veľmi doporučujem pred lietaním s týmto modelom trénovať na nejakom vhodnom EDF.
Joba
modelár

Príspevkov: 1405

Moje modely
Poslať správu
Autor: Joba Správa zaslaná: 3. 11. 2013 o 11:39
No to som rád že tu je ešte niekto s malým HABU a veľkými problémami Ja som sadu nepoužil , len rúru som si objednal .Nádrž nie je problém vyrobiť tak som zvolil primeranú veľkosť a vylaminoval .
Ak myslíš natočením krídla do negativov čo sa bežne robí cca 3-5° tak tam stačí len zdvihnúť krídielká. To že sa to zrýpalo zrejme bude súvisieť s minimálnou rýchlosťou a vyššou hmotnosťou tak že s tým treba rátať.
To že je rýchli by mi vyhovovalo a konečne vylepšilo zklamanie z EDF



Testnostné skúšky dopadli dobre tak už len nejaké uchytenie do trupu.

Osadenie pre turbínu je hotové len pred tým uložiť kabeláž do silikonóvej hadici

Bydlisko: Bratislava -Karlova Ves ( 58 rokov )
andrejlednicky
modelár

Príspevkov: 216

Moje modely
Poslať správu
Autor: andrejlednicky Správa zaslaná: 3. 11. 2013 o 14:39
Výfukovú rúru osaď 0,5st. pod os vškovky, lebo hlavné krídlo bude mať nábeh cca 1st. bude ti to nádherne rovno letieť vo všetkých polohách
Bydlisko: Bojnice ( 50 rokov )
Joba
modelár

Príspevkov: 1405

Moje modely
Poslať správu
Autor: Joba Správa zaslaná: 3. 11. 2013 o 15:39
Dával som 1,5° ,je tam priestor ešte na korekciu
Bydlisko: Bratislava -Karlova Ves ( 58 rokov )
andrejlednicky
modelár

Príspevkov: 216

Moje modely
Poslať správu
Autor: andrejlednicky Správa zaslaná: 3. 11. 2013 o 18:06
Joba:
Dával som 1,5° ,je tam priestor ešte na korekciu

To je dost vela máme to vyskúšané aj moja F15 má vyosenie 0,5st dole a na chrbte lieta sama skoro ani nepotláčam, len potom je vhodné aj tažisko posunút trochu dozadu ja som posúval až 3,5 cm.
Bydlisko: Bojnice ( 50 rokov )
Joba
modelár

Príspevkov: 1405

Moje modely
Poslať správu
Autor: Joba Správa zaslaná: 3. 11. 2013 o 21:58
andrejlednicky:
Výfukovú rúru osaď 0,5st. pod os vškovky, lebo hlavné krídlo bude mať nábeh cca 1st. bude ti to nádherne rovno letieť vo všetkých polohách

skôr nad os výškovky ,máš tam plávajúcu ?
Bydlisko: Bratislava -Karlova Ves ( 58 rokov )
andrejlednicky
modelár

Príspevkov: 216

Moje modely
Poslať správu
Autor: andrejlednicky Správa zaslaná: 4. 11. 2013 o 00:07
Joba:
andrejlednicky:
Výfukovú rúru osaď 0,5st. pod os vškovky, lebo hlavné krídlo bude mať nábeh cca 1st. bude ti to nádherne rovno letieť vo všetkých polohách

skôr nad os výškovky ,máš tam plávajúcu ?

Nie nie pod os výškovky " vlastne -0,5st. " pretože litadlo pri nábehu hlavného krídla má tendenciu stúpať a pri stúpajúcej rýchlosti to lineárne narastá, na vrtuľákoch sa to rieši zosením motora a pri jetoch natočením výfuku dole, alebo posunutím ťažiska dopredu " to ale nie je moc vhodné, lebo pri strate ťahu hrozí pád po čumáku "
Bydlisko: Bojnice ( 50 rokov )
Joba
modelár

Príspevkov: 1405

Moje modely
Poslať správu
Autor: Joba Správa zaslaná: 4. 11. 2013 o 08:27
andrejlednicky:
Joba:
andrejlednicky:
Výfukovú rúru osaď 0,5st. pod os vškovky, lebo hlavné krídlo bude mať nábeh cca 1st. bude ti to nádherne rovno letieť vo všetkých polohách

skôr nad os výškovky ,máš tam plávajúcu ?

Nie nie pod os výškovky " vlastne -0,5st. " pretože litadlo pri nábehu hlavného krídla má tendenciu stúpať a pri stúpajúcej rýchlosti to lineárne narastá, na vrtuľákoch sa to rieši zosením motora a pri jetoch natočením výfuku dole, alebo posunutím ťažiska dopredu " to ale nie je moc vhodné, lebo pri strate ťahu hrozí pád po čumáku "

No počkaj ,ty tu máš nejaké nové teórie ,nábeh krídla s tým nemá nič spoločné ten zvyšuje vztlak. Vztlak je na profile krídla a pri určitej rýchlosti nemusí mať žiadny nábeh okrem symetrického .Ale toto tu nechcem rozvíjať Aby sme si rozumeli možno hovoríme obidvaja to isté len každý ináč . Riešiť to dovážením sa tiež dá len do určitej miery ale len ako dočastné.


Ešte k tomu dováženiu pri hrubom vyskladaní je silno nedovážený a preto treba čo najviac váhy presunúť do predu. Pôvodne som rátal že tam bude stačiť NiMh 4s ale bude musieť byť 5s radšej voziť 1,2v navyše ako olovo Zadný kryt motora som tiež prerobil resp.vyrobil na ľahšiu váhu .

No a šetrenie váhy kde sa dá .Odstránil som zvyšky nasávacích tunelov aj keď je tam vyššia rýchlosť pre turninu nie sú nutné
Bydlisko: Bratislava -Karlova Ves ( 58 rokov )
andrejlednicky
modelár

Príspevkov: 216

Moje modely
Poslať správu
Autor: andrejlednicky Správa zaslaná: 4. 11. 2013 o 09:11
Ono tieto odľahčovačky ja moc nemusím , lebo pri lietaní s jetom je to aj tak o tom množstve paliva aké máš a to neodľahčíš, ja to mám len tak laicky určené podľa plošného zaťaženia a profilu " pre 140-150g/dm2 a profile v koreni 18 mm " to lieta perfektne a dalšiu zásadu mám, že model má vzlietať a pristávať na klapkách cca min 15st. a potom je všetko OK. Jediné na čo si treba dať pozor je ťažisko to je fakt dôležité, keď model nemá tendenciu sám vzlietnúť pri štarte " tzv ho treba utrhnúť " tak je naprd, ja mám radšej posunuté trochu dozadu.

Ja nech som robil čo som robil na L-59 tak som aj tak dával 250g. olova do čumáku " a to tam mám 2x 2S/2200 lipol čo bolo v pláne len jedna ", lebo nádrž som chcel mať na ťažisku či je prázdna alebo plná.

A s tým nábehom krídla máš pravdu ono to zvyšuje vztlak ale zároveň pri vyšších rýchlostiach aj stúpavosť modelu až po hraničnú rýchlosť nábehu " po tomto bode sa stáva profil aj nábeh neúčinným tzv nábežná hrana vytvorí obtokom vzduchu na odtokovej hrane vákuum, preto čím chceš dosahovať vyššie rýchlosti tým treba použiť užší profil " a pri jetoch aby si vôbec vzlietol aj meniteľnú geometriu nábehu "

PS.: Inak pekne pokračuješ. Dáme potom stretko a prevetráme BlchoJety
Bydlisko: Bojnice ( 50 rokov )
danodx
modelár

Príspevkov: 7

Moje modely
Poslať správu
Autor: danodx Správa zaslaná: 4. 11. 2013 o 18:24
Parádna nádrž, celkom ako tá čo mi dodali z GB. Ja som odľahčovačky nerobil, ten zadný kryt na turbíne je dosť ťažký a ešte som naň prilepil teploodolnú vrstvu. Baterie mám 5čl 2500 Enelopky zabudované napevno v čumáku a nabíjam ich cez spínačový káblik, kapacita postačuje a pri takovaní je možosť dobíjať...
Tým že je model malý a rýchly dostáva sa rýchlo do väčších vzdialeností a tam je horšie rozoznateľná poloha čo môže spôsobiť že pri točení späť urobíš malý oblúk pri malej rýchlosti čo je neprípustné.
Teraz v tej Senici poobede pri západe slnka a slabučkom opare som pri točení stratil na okamih istou polohy
a som skoro o model prišiel, treba fakt opatrne...
Tiež doporučujú exponeciály viac ako 50% aj tak mám nadstavené.
Ešte som mal problém s čerpadlom 2 a 3 let som pristával núdzovo skoro s plnou nádržou turbína prestala fungovať asi v 50m. Našťastie som pristál bez poškodenia čo ma prekvapilo že sa dá s takým modelom doplachtiť. Čerpadlo mi dodávateľ vymenil za nové ktoré funguje dobre.
Mám podozrenie že to spôsobil nový olej Aeroshell 550 tak teraz dávam radšej overenú 500.

posielam ešte užitočnú poznámku z fóra:


> Habu 32 Crash!! Accelerated Tip Stall Warning!!

> I had a complete loss of my Habu on flight six, and wanted to share
> with others so they don't also crash. I was at 1 throttle and made a
> GENTLE turn onto final approach for a fly by at about 75 ft. The plane
> looked like it was shot out of the sky, and plummeted into the dirt so
> fast I had no time to react.
> This has also happened to other pilots. The Habu 32 will go into a
> spin due to accelerated tip stall. The stall will occur with aileron
> input at the same time as elevator input. This is only during a “clean”
> configuration, and will not occur with flaps deployed.
> The problem is the wing is not designed with any twist, and therefore
> sensitive to tip stall. The wing should have about 3 deg of twist, but
> it doesn’t. I think Horizon should redo the wings, and offer a set
> with the appropriate twist. I have verified on the Realflight sim
> (which is a very good match) that about 3 deg is the right number to
> soften or eliminate tip stall. I have also been able to consistently
> re-create the condition in the sim that causes the unrecoverable tip
> stall/spin. It takes at least 100ft to recover the airplane. If it
> happen below this altitude, you will kiss the dirt; hard.
> Warning: This stall/spin happens abruptly and without warning. It can
> occur during a normal flight conditions that will surprise you!
> Fix: To simulate the wing twist, put 1/16” up deflection on each
> aileron, and 1/16” down deflection on each flap. It may save your
> airplane, and does not sacrifice any performance. Also, the expo in
> the manual is 25% on high rate. I moved my expo up to 55% which may
> also help delay or avoid the tip stall due to an abrupt aileron deflection during pitch up.
>
> I hope this saves your plane.
>
>
>
Joba
modelár

Príspevkov: 1405

Moje modely
Poslať správu
Autor: Joba Správa zaslaná: 4. 11. 2013 o 18:49
Vďaka za prínosné postrehy. ja lietam bez exponenciálov prípadne ,,-" ale to už má každý po svojom. Na akú suchú váhu si sa dostal ?
To čo som pochopil z translatora tak tie pády vznikali na nalietavaní pri pristátí. Buď je to chyba pilota ktorý si neustráži rýchlosť alebo naozaj chýbajú negatívy na krídlách .Další problém môže robiť hladký povrch krídla kde sa rýchlejšie odtrhnú prúdnice a spadne do vývrtky.
Bydlisko: Bratislava -Karlova Ves ( 58 rokov )
1 2 3
  • Pridať komentár
Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť.
Úvodná stránka
  • 754 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 1 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 11 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: