Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

Výkon striedavého motora do lietadla

Pridané: 10. 2. 2012 o 19:50 | ID článku: CLA97 | Zobrazenia: 18877x | Komentárov: 36 | Autor: dodo_bb

Po rokoch som sa vrátil k leteckému modelárstvu a chytil ma celkom elektropohon. Jednoduchosť riešenia a výkon, čistota prevádzky, malý hluk. Narazil som ale na problém - značenie striedavých motorov sa mi zdalo veľmi chaotické a nezvyklé, chýbal mi nejaký jednotný parameter. Na dôvažok sú na trhu desiatky výrobcov a stovky modelov motorov (úsmevček)
V minulosti sme boli zvyknutí na objemové jednotky spaľovákov. Tak som si dal robotu, prelustroval som viacero výrobcov a údaje množstva brušlesov. Hľadal som jednoduchý spoločný parameter. Nakoniec som si zvolil váhu.
Ja viem, že nasledujúce úvahy sú asi veľmi zjednodušené, ale na prvú orientáciu mi stačia. Aj pri objemovej orientácii to nebolo presné a 2,5 kubíkový motor mohol mať dosť rôzny výkon. Tento parameter sa však používal aj na značenie modelu na plánkoch a v popisoch (polomaketa na motor 6,5, tréner na motor 3,5 a podobne).
Tak som to celé hodil do stroja ako Jáchym a po porovnaní váhy striedavých motorov so spaľovacími motormi so žhaviacou sviečkou mi vyšiel približný pomer, že 1 cm2 obsahu sa rovná približne 40 g váhy striedavého motora. Takže model s motorom 1 cm2 možno prerobiť na striedavý motor s váhou 40 - 50g, tréner na 3,5 cm2 bude obdobne poháňať motor s váhou cca 130 - 150 gramov. Tri a pol kilovú polomaketu na motor 10 cm2 by mal podobne vzduchom vláčiť motor s váhou cca 400 g.
To na prvý hrubý výber motora stačí, potom ešte samozrejme treba zvažovať počet obrátok na volt, počet článkov zdroja, regulátor a vrtuľu, ale to už je vhodná množina motorov pomerne úzka. A ešte ju obvykle rázne zúži aj cenová úroveň komponentov (úsmevček)
Pokiaľ sa ma rozhodnete za takéto hrubé zjednodušenie kameňovať, prosím vyberať mäkšie kamene (úsmevček). Ale ak to niekomu pri prvých začiatkoch lietania s "vysávačmi" trošku pomôže, tak to bol môj úmysel (posledný úsmevček)

Obrázok je len ilustračný a vítam pripomienky

1 2 3
Autor Správa
Trnavak
modelár

Príspevkov: 299

Moje modely
Poslať správu
Autor: Trnavak Správa zaslaná: 10. 2. 2012 o 21:21
Praktický by mohol byť pomer váhy elektromotora k váhe modelu, cca 100-120 g/1 kg na bežné lietanie, 150-170g/1 kg akrobacia.
Bydlisko: Trnava
Puma163
modelár

Príspevkov: 31

Moje modely
Poslať správu
Autor: Puma163 Správa zaslaná: 10. 2. 2012 o 22:42
Tedy nemůžu si pomoct, ale něco mě říká že váha elektromotoru nesouvisí s jeho výkonem. A tedy ani vhodností pro dané letadlo. Výrobci udávají o motorech dost parametrů si myslím, a přesnějších, nebo lépe použitelných pro posouzení vhodnosti motoru pro model.
Bydlisko: Šternberk ( 55 rokov )
Kamil
modelár

Príspevkov: 708

Moje modely
Poslať správu
Autor: Kamil Správa zaslaná: 10. 2. 2012 o 23:08
Puma163:
Tedy nemůžu si pomoct, ale něco mě říká že váha elektromotoru nesouvisí s jeho výkonem. A tedy ani vhodností pro dané letadlo. Výrobci udávají o motorech dost parametrů si myslím, a přesnějších, nebo lépe použitelných pro posouzení vhodnosti motoru pro model.

Ale súvisí. Vhodný elektromotor je možné vybrať podľa jeho hmotnosti a hodnoty kV.
Teda, ak sa jedná o nejaký seriózny výrobok.
Bydlisko: Sereď ( 63 rokov )
dodo_bb
modelár

Príspevkov: 177

Moje modely
Poslať správu
Autor: dodo_bb Správa zaslaná: 10. 2. 2012 o 23:16
No to samozrejme súhlasím, Puma, to isté ale platí aj o zdvihovom objeme motora. Dva rôzne motory s objemom 6,5 cm2 sa môžu líšiť vo výkone aj dvojnásobne. U automobilov je to ešte horšie, litrový výkon sa môže pohybovať aj v 3 - 4 násobku. Ale keď sa Ťa kamoš opýta "čo tam máš za motor" a Ty odpovieš "mám tam litrový benzín" a kamošovi je okamžite jasné, že máš super žihadlo
Oveľa lepšie by bolo udávať výkon motoru vo watoch. To by bolo také odborné a hneď jasné. Nerobí sa to, alebo len málo výrobcov to uvádza. Možno je to preto, že výkon je daný vzorcom prúd x napätie a tieto brušlesy nemajú presne dané nominálne pracovné napätie...
Bydlisko: BB ( 68 rokov )
IT
modelár

Príspevkov: 26

Moje modely
Poslať správu
Autor: IT Správa zaslaná: 19. 2. 2012 o 13:18
Zdravím všetkých viete mi niekto vysvetliť čo znamená číslo za lomitkom čísla motoru napr. 3542/08 ...05.....
ďakujem
Bydlisko: Malacky ( 48 rokov )
dodo_bb
modelár

Príspevkov: 177

Moje modely
Poslať správu
Autor: dodo_bb Správa zaslaná: 20. 2. 2012 o 00:35
číslo za lomítkom je počet závitov (asi na každej z tých cievok) a má priamy súvis s počtom otáčok na volt. Čím je číslo väčšie, tým menej otáčok na volt. Výkon ale ostáva rovnaký (prúd x napätie). Takže motory s menším číslom majú väčšie otáčky a môžeš použiť menšiu vrtuľu. Opačne pri nízkootáčkových motoroch musíš použiť väčšiu. Ale detaily neviem, je to celá veda. Možno sa tu nájde nejaký odborník, čo to lepšie a presnejšie vysvetlí
Bydlisko: BB ( 68 rokov )
IT
modelár

Príspevkov: 26

Moje modely
Poslať správu
Autor: IT Správa zaslaná: 20. 2. 2012 o 08:44
dakujem
Bydlisko: Malacky ( 48 rokov )
stanco1
modelár

Príspevkov: 341

Moje modely
Poslať správu
Autor: stanco1 Správa zaslaná: 20. 2. 2012 o 16:46
dodo_bb:
číslo za lomítkom je počet závitov (asi na každej z tých cievok) a má priamy súvis s počtom otáčok na volt. Čím je číslo menšie, tým menej otáčok na volt. Výkon ale ostáva rovnaký (prúd x napätie). Takže motory s menším číslom majú menšie otáčky a môžeš použiť väčšiu vrtuľu. Opačne pri vysokootáčkových motoroch musíš použiť menšiu. Ale detaily neviem, je to celá veda. Možno sa tu nájde nejaký odborník, čo to lepšie a presnejšie vysvetlí


Práveže čím menej závitov tým viac otáčok
Bydlisko: rajecke teplice-konská
dodo_bb
modelár

Príspevkov: 177

Moje modely
Poslať správu
Autor: dodo_bb Správa zaslaná: 20. 2. 2012 o 19:49
Ano, máš pravdu, napísal som to naopak... už som to v komente opravil...
Bydlisko: BB ( 68 rokov )
coro
modelár

Príspevkov: 886

Moje modely
Poslať správu
Autor: coro Správa zaslaná: 24. 3. 2012 o 19:18
Dovolím si napísať komentár k "môžeš použiť menšiu" / "musíš použiť väčšiu" vrtuľu.
Ono to je v skutočnosti presne naopak, a má to súvis s počtom závitov čiže otáčkami na 1 volt napätia.

Po nejaký primerane rozumný pomer rozmeru k výkonu pohonu, a v súvise s potrebným ťahom(odpor alebo požiadavka na stúpanie nejakej hmotnosti), má väčšia vrtuľa lepšiu účinnosť.

Lenže na väčšiu vrtuľu potrebujeme menšie otáčky, a viac točivého momentu - čiže viac závitov vinutia.
(Pre vedecky založených - výkon motora môžme napísať aj ako uhlová rýchlosť (čiže otáčky) krát točivý moment a voľbou počtu závitov čiže otáčok na volt medzi nimi voliť pomer).

Problém je s odporom drátu vinutia, keď dáme viac závitov tak musia byť tenšie aby sa tam zmestili, a budú dlhšie lebo to je teda tých viac otočiek. No a vyšší odpor pri rovnakom prúde by znamenal vyššie straty.
A keby sme to chceli obísť vyšším napätím a znížením prúdu, zas dostaneme rovnaké otáčky kvoli tomu vyššiemu napätiu...
A keby sme chceli vyšší prúd, dali by sme menej závitov hrubším drátom, zas nám stúpnu otáčky na volt a mali by sme znížiť napätie alebo použiť malú vrtuľku..
Máme cca 4 možnosti
-použiť prevodovku a normálnu vrtuľu
-použiť malú vrtuľku vo vysokých otáčkach
-nájsť výrazne lepší motor
-použiť väčší motor

Ako príklad použijem pohon EasyStaru, dmychadlá a podobne. Z 50 gramového motorčeka v pohode dostanem 300W a ani moc nehreje - ale točí 20tis rpm s 6x4".
Na to aby som dostal aspoň 200W na 9" vrtuľu, potrebujem 70 gramový motor.
peter1207
modelár

Príspevkov: 313

Moje modely
Poslať správu
Autor: peter1207 Správa zaslaná: 6. 6. 2012 o 03:08
Coro trosku s tebou nesuhlasim, mam doma motorcek od dualskyho je vysokootackovy na trojclanok tam davam vrtulku 8x6 thin electro stat tah 950g. Ale dualsky ponuka tu istu vykonovu radu s mensimi otackami kde mozem kludne na trojclanok napchat vrtulu 10x4.7 oba motorceky maju rovnaky vykon teda 200W. Dokonca ten menej otackovy ma vacsi staticky tah ako vysokootackovy a ma mensiu spotrebu prudu o 1-2A Vseobecne som si vsimol ze menej otackove motorceky maju mensiu spotrebu el. prudu. Napriklad v jednom akrobate mam motorcek POT 150W, ak ti mam na rovinu povedat tak skvely motorcek som este nemal a uz som ich mal hodne. Ma hmotnost aj s drziakom a komplet prislusenstvom na osadenie (bez vrtule) 45g, vykon 150W v spickach a taha krasnych 800-850g s vrtulou APC 10x4.7 (vies si predstavit co to robi so 400g modelom). Sice mi nanho funguje regulator vylucne od JETI a je nachylny na mechanicke poskodenie, ale podla mna je to spickovy motorcek s ktorym som uz 3 roky maximalne spokojny. Este som na nom nemenil ani loziska ani osku-uz by sa patrilo. Ja len tolkoto-zalezi nie len od vynutia ale aj od poctu polov, od typu, sily a velkosti magnetov, priemeru rotujuceho plasta ci jeho dlzky, priemeru vynutia, poctu zavitov ako si pisal ale aj od toho kolko zil vinutia je navynutych na jednej faze. To vsetko ma vplyv na krutiaci moment, otacky, spotrebu ale aj hmotnost motorceka. Bavime sa o obezkach nie o inrunneroch...
Bydlisko: Trnava ( 34 rokov )
mcdollen
modelár

Príspevkov: 41

Moje modely
Poslať správu
Autor: mcdollen Správa zaslaná: 7. 6. 2012 o 10:54
Súhlasím s tým, že jediným serióznym kritériom na hodnotenie výkonu motora je jeho výkon (resp. príkon) vo Watoch ! Všetko ostatné môže byť iba pomôckou na rýchlu (ale často nepresnú) orientáciu. Iba Volty x Ampére presne určujú príkon dodávaný do každého elektromotora. Iná vec je, čo ten-ktorý motor (presnejšie motor+vrtuľa) s týmto príkonom urobí... Dnes je veľké množstvo leteckých modelov poháňané rôznymi elektromotormi. Každý model je ale úplne iný. Dokonca aj tie isté modely sa môžu využívať rôzne... Niekomu nestačí len aby vzlietol a v kľude si pohodovo polietal - niekto potrebuje adrenalín, ktorý môže priamo vychádzať z povahy - určenia modelu (napr. pylonové lietanie pri rýchlostiach niekoľko sto km/hod si vyžaduje inak navrhovaný elektropohon ako vetroň s pomocným elektromotorom, ktorý slúži iba na nastúpanie do určitej výšky.) Preto by som si výber elektropohonu nedovolil zjednušovať iba na porovnanie váhy modelu a motora ! Môže to viesť k nesprávnym uzáverom...
Bydlisko: Partizánske ( 62 rokov )
lv
modelár

Príspevkov: 2802

Moje modely
Poslať správu
Autor: lv Správa zaslaná: 7. 6. 2012 o 11:18
Používam motory Hirotex 2,5kW ktoré majú cca 480g

Ekvivalent Dualsky má 600g
Ekvivalent AXi má 650g
Ekvivalent Scorpion má 630g

Pýtam sa že o čom to svečí?
Bydlisko: Trenčianska Turná ( 58 rokov )
dodo_bb
modelár

Príspevkov: 177

Moje modely
Poslať správu
Autor: dodo_bb Správa zaslaná: 12. 6. 2012 o 18:09
lv:
Používam motory Hirotex 2,5kW ktoré majú cca 480g

Ekvivalent Dualsky má 600g
Ekvivalent AXi má 650g
Ekvivalent Scorpion má 630g

Pýtam sa že o čom to svečí?

Svedčí to o tom, že motor Hirotex 2,5kW váži 480 gramov, Dualski 600 gramov, Axi 650 gramov a Scorpion 630 gramov. A potom ešte o tom, čo som písal, že váha motoru môže dobre poslúžiť pre začiatočníka len na prvý hrubý výber motora.
Bydlisko: BB ( 68 rokov )
pilotko1970
modelár

Príspevkov: 5

Moje modely
Poslať správu
Autor: pilotko1970 Správa zaslaná: 4. 12. 2012 o 18:32
no jo.. celkom ftipne komentare k tomuto clanku mozno by sa tu uz zisiel nejaky fundovanejsi clanok (alebo aspon link) o el.motoroch pouzivanych v RC erach, ktory by nam zelenacom povysvetloval, co ktory udaj znamena a aky ma vplyv na vykon.
No a mimochodom, by som samozrejme ocenil velmi jednoduchy udaj ako je to napr. pri spalovacich motoroch pouzivanych v automobiloch. Myslim tym nieco ako vykon v kW pri idealnych otackach a samozrejme krutiaci moment.
Pri el.motoroch pre modely by potom stacilo pridat napr.potrebny prikon, velkost a vahu a dalsi ISO standard by bol na svete. Ale hlavne.. bol by s tym navzdy pokoj, bolo by to jednoduche a nemuseli by sme sa tu tolkoto dohadovat Nechcem konspirovat, ale toto asi nechcu dopustit vyrobci, inak by ich vyrobky boli velmi jednoducho porovnatelne. Teda za predpokladu, ze by tie hodnoty udavali pravdivo, coho by sme sa asi tiez nedozili. Navyse by EU zalozila nejaky novy kontrolny vybor, ktory by spotreboval 1% HDP a "skontroloval" by vyrobky od niektorych "rovnejsich" vyrobcov no a z RC-modelingu by sa stal druhy farmaceuticky biznis ;(
Modelari drzte sa ! Nenechajte sa odradit takymito prispevkami ani dnesnym snehom a cez vikend vytiahnite svoje era z novymi motormi
Bydlisko: Galanta
1 2 3
  • Pridať komentár
Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť.
Úvodná stránka
  • 887 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 1 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 1 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: