Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

Výkon striedavého motora do lietadla

Pridané: 10. 2. 2012 o 19:50 | ID článku: CLA97 | Zobrazenia: 18848x | Komentárov: 36 | Autor: dodo_bb

Po rokoch som sa vrátil k leteckému modelárstvu a chytil ma celkom elektropohon. Jednoduchosť riešenia a výkon, čistota prevádzky, malý hluk. Narazil som ale na problém - značenie striedavých motorov sa mi zdalo veľmi chaotické a nezvyklé, chýbal mi nejaký jednotný parameter. Na dôvažok sú na trhu desiatky výrobcov a stovky modelov motorov (úsmevček)
V minulosti sme boli zvyknutí na objemové jednotky spaľovákov. Tak som si dal robotu, prelustroval som viacero výrobcov a údaje množstva brušlesov. Hľadal som jednoduchý spoločný parameter. Nakoniec som si zvolil váhu.
Ja viem, že nasledujúce úvahy sú asi veľmi zjednodušené, ale na prvú orientáciu mi stačia. Aj pri objemovej orientácii to nebolo presné a 2,5 kubíkový motor mohol mať dosť rôzny výkon. Tento parameter sa však používal aj na značenie modelu na plánkoch a v popisoch (polomaketa na motor 6,5, tréner na motor 3,5 a podobne).
Tak som to celé hodil do stroja ako Jáchym a po porovnaní váhy striedavých motorov so spaľovacími motormi so žhaviacou sviečkou mi vyšiel približný pomer, že 1 cm2 obsahu sa rovná približne 40 g váhy striedavého motora. Takže model s motorom 1 cm2 možno prerobiť na striedavý motor s váhou 40 - 50g, tréner na 3,5 cm2 bude obdobne poháňať motor s váhou cca 130 - 150 gramov. Tri a pol kilovú polomaketu na motor 10 cm2 by mal podobne vzduchom vláčiť motor s váhou cca 400 g.
To na prvý hrubý výber motora stačí, potom ešte samozrejme treba zvažovať počet obrátok na volt, počet článkov zdroja, regulátor a vrtuľu, ale to už je vhodná množina motorov pomerne úzka. A ešte ju obvykle rázne zúži aj cenová úroveň komponentov (úsmevček)
Pokiaľ sa ma rozhodnete za takéto hrubé zjednodušenie kameňovať, prosím vyberať mäkšie kamene (úsmevček). Ale ak to niekomu pri prvých začiatkoch lietania s "vysávačmi" trošku pomôže, tak to bol môj úmysel (posledný úsmevček)

Obrázok je len ilustračný a vítam pripomienky

1 2 3
Autor Správa
igel
modelár

Príspevkov: 961

Moje modely
Poslať správu
Autor: igel Správa zaslaná: 4. 12. 2012 o 19:47
Jednoducho pouzit DriveCalculator a pohon si navrhnut.
Bydlisko: Bratislava ( 60 rokov )
brontoo
modelár

Príspevkov: 12

Moje modely
Poslať správu
Autor: brontoo Správa zaslaná: 5. 12. 2012 o 21:17
pilotko1970:
Nenechajte sa odradit takymito prispevkami ani dnesnym snehom a cez vikend vytiahnite svoje era z novymi motormi


nedal som sa odradit snehom... včera aj dnes som bol lietať f4U corsair
Bydlisko: prievidza / partizanske ( 42 rokov )
lv
modelár

Príspevkov: 2802

Moje modely
Poslať správu
Autor: lv Správa zaslaná: 5. 12. 2012 o 22:34
mac:
Ze hirotex pri rovnakom prikone, blizko spicky, viac kuri, teda v tom momente je menej ucinny? Inac je to vo svojej vahe vyborny motor.

O tom že má kvalitnejšie magnety a netreba ho toľko chladiť. 150°C mu nevadí. AXi by už bol odmagnetovaný.
Tie ťažšie majú na sebe viac materiálu iba kvôli odvodu tepla
Bydlisko: Trenčianska Turná ( 58 rokov )
lv
modelár

Príspevkov: 2802

Moje modely
Poslať správu
Autor: lv Správa zaslaná: 5. 12. 2012 o 22:56
mac:
Co ked su tazsie tym, ze maju mierne vacsi prierez dratu na vinuti?
To by potom mohlo byt trosicku inak

Ale pán učiteľ.... Záleží na plnení a nie na priereze drátu. Je lepšie ten závit natočiť zo sto drátov prierezu 0,1mm ako jedným hrubým...
Každý dobrý motor je navinutý tak aby sa tam už ďalší závit nevošiel.
Bydlisko: Trenčianska Turná ( 58 rokov )
lv
modelár

Príspevkov: 2802

Moje modely
Poslať správu
Autor: lv Správa zaslaná: 5. 12. 2012 o 23:45
mac:
Tak inac ako pre teba, co ked je tam viac kil dratu na tie iste zavity a to robi cast hmotnostneho rozdielu a nie je to len v plasti? Alebo ak nevies co chcem povedat, tak nic

Typicky mac-ko. To co chces povedat nevies ani ty sam...
Dobre vies ako ten motor vyzera. Je to samy drat a minimum plasta. Na
rozdiel od vyssie menovanych.
Bydlisko: Trenčianska Turná ( 58 rokov )
redix
modelár

Príspevkov: 1947

Moje modely
Poslať správu
Autor: redix Správa zaslaná: 6. 12. 2012 o 07:44
lv:
mac:
Co ked su tazsie tym, ze maju mierne vacsi prierez dratu na vinuti?
To by potom mohlo byt trosicku inak

Ale pán učiteľ.... Záleží na plnení a nie na priereze drátu. Je lepšie ten závit natočiť zo sto drátov prierezu 0,1mm ako jedným hrubým...
Každý dobrý motor je navinutý tak aby sa tam už ďalší závit nevošiel.


55, mozes uviest zdroje kde si sa toto naucil? velmi ma to zaujima, pretoze moje skusenosti z praxe su ine. a ake motory si navinul z 0.1mm drotu ?
Bydlisko: Senec
lv
modelár

Príspevkov: 2802

Moje modely
Poslať správu
Autor: lv Správa zaslaná: 6. 12. 2012 o 07:51
To bol priklad somarik.
Bydlisko: Trenčianska Turná ( 58 rokov )
redix
modelár

Príspevkov: 1947

Moje modely
Poslať správu
Autor: redix Správa zaslaná: 6. 12. 2012 o 09:28
to nebol priklad ale prikladna debilina.
Bydlisko: Senec
lv
modelár

Príspevkov: 2802

Moje modely
Poslať správu
Autor: lv Správa zaslaná: 6. 12. 2012 o 10:18
redix:
to nebol priklad ale prikladna debilina.

Hlboko sa skláňam pred tvojimi vedomosťami a ospravedlňujem sa ti že som sa ťa dotkol mojim nepresným odhadom. Motor Hirotex naozaj nie je navinutý drátom 0,1mm ale drátom 0,3mm a zväzok má priemer cca 2,5mm (ťažko sa meria presne keď dráty uhýbajú).
Presný počet drátov vo zväzku ale kvôli tebe počítať nebudem. Za to mi fakt nestojíš.
Bydlisko: Trenčianska Turná ( 58 rokov )
redix
modelár

Príspevkov: 1947

Moje modely
Poslať správu
Autor: redix Správa zaslaná: 6. 12. 2012 o 10:27
nemusis merat priemer tych drotov, staci ked vies priemer jedneho a pocet, potom uz len elementarna matematika plochy kruhu a mas pozadovany vysledok , ktory bude elektricky vyuzitelnejsi, ako ked ten zvazok zmeras nejakym posuvnym meradlom. potom samozrejme zoberies do uvahy hrubku smaltu ktora je na kazdom drote vo vlakne a hodis nejaku uvahu o tendencii elektronov putovat po obvode drotu miesto celym prierezom a mas zakladne parametre pre porovnanie s vlastnostami vinutia jednym alebo dvoma-troma drotmi plosneho ekvivalentu.
Bydlisko: Senec
lv
modelár

Príspevkov: 2802

Moje modely
Poslať správu
Autor: lv Správa zaslaná: 6. 12. 2012 o 11:18
Ako som písal vyššie. Fakt ich kvôli TEBE počítať nebudem. Nie som výskumník a motory nechávam robiť tým čo tomu rozumejú.
Ty čo tomu rozumieš, rozoberáš CD mechaniky. Ja ale horšie vidím a tak si musím stavať veľké modely aby som ich videl. Tam už CD motor nestačí...
Bydlisko: Trenčianska Turná ( 58 rokov )
redix
modelár

Príspevkov: 1947

Moje modely
Poslať správu
Autor: redix Správa zaslaná: 6. 12. 2012 o 11:48
mne je jedno ci budes pocitat alebo nebudes, proste to uzatvorime tym ze si na zaciatku napisal debilinu a ked sa mas moznost nieco priucit tak sa spravas ako dement.
Bydlisko: Senec
lv
modelár

Príspevkov: 2802

Moje modely
Poslať správu
Autor: lv Správa zaslaná: 6. 12. 2012 o 12:29
redix:
mne je jedno ci budes pocitat alebo nebudes, proste to uzatvorime tym ze si na zaciatku napisal debilinu a ked sa mas moznost nieco priucit tak sa spravas ako dement.

Nie nenapísal som debilinu. Bol to iba odhad od brucha aby to mac pochopil... A od teba sa fakt nemám čo učiť. To až potom by som bol dement.
Bydlisko: Trenčianska Turná ( 58 rokov )
mac
modelár

Príspevkov: 940

Moje modely
Poslať správu
Autor: mac Správa zaslaná: 6. 12. 2012 o 12:38
lv:
mac:
Tak inac ako pre teba, co ked je tam viac kil dratu na tie iste zavity a to robi cast hmotnostneho rozdielu a nie je to len v plasti? Alebo ak nevies co chcem povedat, tak nic

Typicky mac-ko. To co chces povedat nevies ani ty sam...
Dobre vies ako ten motor vyzera. Je to samy drat a minimum plasta. Na
rozdiel od vyssie menovanych.

[/quote]

lv:
[quote=mac]
Tak inac ako pre teba, co ked je tam viac kil dratu na tie iste zavity a to robi cast hmotnostneho rozdielu a nie je to len v plasti? Alebo ak nevies co chcem povedat, tak nic

Typicky mac-ko. To co chces povedat nevies ani ty sam...
Dobre vies ako ten motor vyzera. Je to samy drat a minimum plasta. Na
rozdiel od vyssie menovanych.

Ak uz ani tejto otazke nerozumies, potom ma tento tvoj styl unavuje, a nielen v tejto debate. S tym motorom som nalietal hodiny a aj v inom rezime ako ty, o kureni mozem rozpravat, takze ako vyzera opat popisovat nemusis. Dobre vies ze tazsi motor moze mat aj viac matrosu na vinuti a tym sa vec meni. Ale tazko ti je nieco vziat spat. No a hlavne ta bavi prejavovat sa nafore stylom, ktory patri do veku 20- a to zas mna nebavi.
lv
modelár

Príspevkov: 2802

Moje modely
Poslať správu
Autor: lv Správa zaslaná: 6. 12. 2012 o 13:39
mac:
Dobre vies ze tazsi motor moze mat aj viac matrosu na vinuti a tym sa vec meni.

Ano to máš pravdu. Hirotex 6,5kW má myslím 1,6kila (nepamätám si to presne a demontovať ho nejdem) ten má viac "matrošu na vinutí"
Pokiaľ chceš porovnávať v triede 2,5-3kW, tak tie motory majú rovnaký priemer plechov statoru a tam fakt niet kde ten drôt "navyše" namotať, lebo je to plné.
A ak tomuto zase ty nechceš rozumieť, tak rozdiel v hmotnosti hľadaj iba v konštrukcii motora. Prečo to tak je som písal vyššie.
Bydlisko: Trenčianska Turná ( 58 rokov )
1 2 3
  • Pridať komentár
Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť.
Úvodná stránka
  • 822 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 2 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 9 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: